نتایج برآورد تحقیقات نشان می دهد، که هزینه های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود 8 درصد تولید ناخالص داخلی است.

محمد حسین نجاتی: ایران یکی از جمله کشور هایی است که بیشترین موارد مرگ و میر و مصدومیت های ناشی از تصادفات را دارد که این وضعیت در مقایسه با دیگر کشور های جهان بسیار نگران کننده است. مطالعات و بررسی های اخیر بانک جهانی به طور رسمی وضعیت ایمنی ترافیک در ایران را بحرانی دانسته است.

با این حال مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در جدید ترین گزارش خود، به بررسی هزینه های اقتصادی و اجتماعی حوادث رانندگی پرداخته است. این مرکز در اخرین گزارش خود تاکید کرده است: نتایج برآورد تحقیقات نشان می دهد، که هزینه های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود 8 درصد تولید ناخالص داخلی است. بر اساس این برآورد و با فرض ثابت بودن این ضرایب، هزینه مذکور برای سال 1390 تقریبا معادل 51 هزار 910 میلیارد تومان است.

رقم بالایی که برای اولین بار از سوی یک مرکز رسمی در کشور اعلام می شود. بر اساس این گزارش روند تعداد تصادفات در کشور از سال 1373 تا 1390 رو به افزایش بوده است. به طوریکه از 32505فقره در سال 1373 به 117256 فقره در سال 1390 رسیده است که طی این دوره ، بیشترین تعداد تصادفات مربوط به سال 1385 بوده است.

همچنین روند تعداد متوفیان ناشی از حوادث رانندگی طی سال های 1373 تا 1390 رو به افزایش بوده و از 10545 نفر در سال 1373 به 20068 نفر در سال 1390 رسیده است که بیشترین تعداد متوفیان طی این دوره مربوط به سال 1384 بوده است.

از سوی دیگر روند تعداد مصدومان ناشی از حوادث رانندگی طی سال های 1373 تا 1390 رو به افزایش است و از 44216 نفر در سال 1373 به 297257 نفر در سال 1390 رسیده است که بیشترین تعداد مصدومان طی این دوره مربوط به سال 1389 با 312748 نفر بوده است.

همچنین بر اساس گزارش مرکز پژوهش های محلس شورای اسلامی بیشترین متوفیان ناشی از حوادث رانندگی در سال 1390 به ترتیب مربوط به استان فارس با سهم 8.1 درصدی نسبت به کل کشور، تهران با سهم 8 درصدی، خراسان رضوی با سهم 8 درصدی نسبت به کل کشور و کمترین آن مربوط به ایلام و کهگیلویه و بویر احمد با 0.8 دهم درصد است.

بر این اساس نتایج برآورد تحقیقات نشان می دهد، که هزینه های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود 8 درصد تولید ناخالص داخلی است. بر اساس این برآورد و با فرض ثابت بودن این ضرایب، هزینه مذکور برای سال 1390 تقریبا معادل 51 هزار و 910 میلیارد تومان است.






45237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    30
    صنعت خودروسازي در كشورهاي صنعتي به سمت ارتقا ايمني خودرو و استفاده از چندين ايربگ در خودرو مي رود و صنعت خودروسازي ما هنوز دنبال اين است كه با توليد ماشينهاي بي كيفيت داخلي سود بيشتري كسب كند ولي همانطوريكه اينگونه تحقيقات نشان مي دهد اينكار براي كشور هزينه هاي پنهان در پي دارد. اين بحث نشان مي دهد كه كشورهاي صنعتي نيز به فكر سود بيشتر هستند ولي نمي خواهند صنعت سود ببرد و در عوض، مردم و دولت هزينه ها را بپردازند. بنظرم تا بر سازندگان سختگيري نشود وضعيت همچنان همين است كه هست و هر روز بايد منتظر وقوع حوادثي مثل حادثه سوختن اتوبوسها و مردم در بزرگراه قم به تهران باشيم
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    14
    با توجه به این هزینه گزافی که غیر استاندارد بودن ماشین روی دست مردم و دولت می گذارد و با توجه به تلفات انسانی و پیامدهای طولانی مدت آن و همچنین الودگی محیط زیست،بهتر نیست دولت فکری برای این صنایع تولید ماشین قدیمی بکند یا اینکه اجازه ورود ماشین (مطابق استانداردهای روز ) با تعرفه پایین آزاد بشود؟
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    16
    هیچ کشوری قرار نیست همه چیز را بسازد .بهتره محصولی تولید شود که در آن تبحر داریم و باقی محصولات ضرر ده حذف گردد با مونتاژ خودرو ما خودرو ساز نمی شویم تنها زمانی می توانیم بگیم تولید خودرو انجام می دهیم که تولید پلت فرم توسط مهندسین داخلی انجام بگیرد.و تکنولوژی تولیدمان به روز باشد که ما با این عقب ماندگی که در کل صنایع داریم و اهمیت ندادن به کارهای بلند مدت و مشارکت ندادن خودروسازان برتر دنیا بعید است.
  • جمال IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    21
    بله مديران عامل خودرو سازي و وزير صنعت جوابگو اين تصادفات بايد باشند نه فقط به فكر گروني خودرو
  • كاربر A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    12
    اين آمار موجب تاسف است و اي كاش زودتر ارائه مي شد. اميدوارم مسئولان هر چه زودتر عوامل حقيقي بروز تصادفات مرگبار (از جمله استاندارد نبودن خوروها و جاده و ترافيك بالا جادهها) را نيز اعلام كنند و درصدد رفع آن اقدام كنند
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    13
    صنعت ضررساز
  • saj IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    7
    این آمار تنها صنعت ایران: خودروسازی.
  • سيدهاشم A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    9
    با سلام با توجه به افزايش جمعيت رانندگان در جاده‌هاي كشور و افزايش صدور گواهينامه درصدبالايي براي جوان كشور فقط و فقط رنننده مقصر تصادف نيستند بلكه مسئولين و سازندگان جاده و خودرو هم كمتر از يك راننده خودرو به تقصير نيستند
  • ذوالعلی IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    6
    یک نکته مهم در مورد تصادفات نادیده گرفته شدن نقش پلیس است از انجا که مهمترین عامل تصادفات خطای انسانی است نقش پلیس مهمترین است چون پلیس موظف است با انها که جان دیگران را به خطر می اندازند برخورد کند نه اینکه بعد از حادثه بیاید وبگوید سرعت زیاد و... عامل حادثه بوده چه کسی باید با سرعت زیاد برخورد کند فردی که از تبریز به کرمان می امده ودر اینجاباعث مرگ چند نفر شده در مسیر صدها تخلف را مرتکب شده اما توان امکانات تجهیزات ونیروی پلیس به اندازه ای نبوده که قبل از حادثه او را متوقف کند و پلیس بعنوان مسوول امنیت جادهها باید پاسخگو باشد
  • سعید IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    6
    ما از اول انقلاب تا الان حدود 800 هزار تا کشته داشتیم با یک میلیون مصدوم و نقص عضو کاری نداریم ! به ایمنی ماشین ها دقت می کردیم این آمار نصف می شد یعنی حدودا شغل هایی کل صنعت خورد ساز و قطعه ساز ایجاد کرده . در ایران دو چیز عامل تصادق هست یکی راننده و دیگری جاده , فقط یک چیز مرگ و میر مشخص می کنه اون هم ایمنی خودرو هست .
  • امیر A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۴
    3
    از عمل کار براید نه به حرف......