چهارمین همایش بین المللی باران غدیر 12-15 آبان با حضور شاعران ایرانی و خارجی در تهران، قم و مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، چهارمین همایش بین المللی غدیر توسط حوزه هنری هفته گذشته با حضور شاعران مسیحی، سنی، هندو و شیعه در تهران، قم و مشهد برگزار شد.

مهندر سینگ اشک، شاعر هندو مذهب، الیاس شویری، شاعر مسیحی لبنانی، معروف عبدالمجید، شاعر شیعی مصری، دلبرتاش ماتاوا، شاعر سنی مذهب تاجیکی، انطوان بارا، شاعر مسیحی سوری، دهر مندرنات، شاعر هندو مذهب، سمیر فراج شاعر مصری اهل تسنن‏، و بلرام شکلا، شاعر هندو مذهب از جمله شاعران خارجی همایش باران غدیر بودند.

شاعران حاضر در این همایش، ارادت ویژه به اهل بیت و به خصوص امام علی(ع) و امام حسین(ع) داشته و آثار و کتاب هایی درباره آنها به نگارش درآورده اند. از همین رو در نشست های تخصصی این همایش علاوه بر موضوع غدیر به موضوع «عاشورا، امتداد غدیر» نیز پرداخته شد که اظهار نظر چند نفر از مهمانان همایش درباره امام حسین(ع) را در ادامه می خوانید.

دهر مندرنات شاعر، محقق و پژوهشگر اهل هندوستان در این همایش گفت: «امسال باران غدیر متفاوت از سال های گذشته است. از طرفی جشن باران غدیر را داریم و از طرف دیگر اشک های محرم در پیش است. عید غدیر را از محرم نمی توانیم جدا کنیم و اگر با دقت به این موضوع بنگریم غدیر همان فرایندی است که به محرم منجر می شود. حسین در زبان اردو به معنای زیبا است در نام او می توان تاریخ واقعه کربلا را دید. که "ح" حق، "س" سجده، "ی" یقین، و "ن" نماز است.

حسین نماد حق است، حسین علامت ایمان است، برای ایمان زنده است و امام حسین (ع) به وسیله شهادت مرگ را حیات بخشیده است. محرم تنها برای شیعیان نیست، محرم برای هر انسانی است که طرفدار حق باشد و برای حق زندگی کند. من ذکر حسین را از پدر ارث برده‌ام و معتقدم چشمی که از غم حسین تر نشود، نمی‌تواند بصیرت داشته باشد و شاعری که زبانش را برای حق نگشاید زبان شعری ندارد.»

افتخار عارف حسین، رییس مؤسسه فرهنگی اکو در ایران در این همایش اظهار کرد: »فضای لکنو مذهبی بود که باعث شد به شعر اهل بیت علاقه پیدا کنم. سفر طولانی در این زمینه داشتم اما عشق به اهل بیت از خیلی پیش‌تر در من وجود داشت.
درباره واقعه کربلا اشعاری سروده‌ام چون از قبل ندیده بودم شعر، مرثیه در بخش غزلیات گفته شده باشد. اشعار را به سبک غزل نوشتم و استعاره را سبک غزل عنوان کردم در نگاه بنده مفاهیم کربلا استعاره بود که می‌توانستیم از آن سوژه بگیریم.»

بلرام شکرا شاعر و استاد دانشگاه هندوستان در این همایش گفت: «جشن غدیر پذیرفتن دین و حادثه کربلا امتداد جشن غدیر است. دین اسلام مانند درختی است و پیامبر اکرم (ص) ریشه این درخت است و علی (ع) تنه آن و امام حسین (ع) گل این درخت است که با حادثه کربلا شکوفا شد. اگر چه هندو ها نمی دانند که واقعه کربلا ریشه اش چیست اما باز هم طرفدار امام حسین (ع) می شوند.»

شاعران میهمان همایش در سفر به قم با آیت الله جوادی آملی دیدار کرده و همچنین از کتابخانه بزرگ مرحوم آیت الله مرعشی نجفی بازدید کردند. پس از برگزاری نشست های شعری در مشهد، نیشابور و تربت جام مهمانان به تهران برگشته و در پایان با آغاز دهه محرم در مراسم عزاداری امام حسین(ع) شرکت کردند.

/6262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =