سانتیاگو ایزابل مورائو سفیر برزیل در تهران در گفت و گویی سیاسی ، ورزشی با خبرآنلاین از فوتبال ، سیاست و اقتصاد می گوید. عکس ها: سعید زارعیان

فرهاد عشوندی - غزال زیاری: الگانس مشکی نمره سیاسی بدون تیم محافظت در خیابان های تهران تردد می کند و پرچم زرد و سبز نصب شده روی ماشین نشان می دهد ، حامل عالی ترین مقام از دولت برزیل ، ساکن در تهران است. سانتیاگو ایرازابال مورائو ؛ او سفیر فوتبالی ترین کشور دنیاست در تهران. سفیر برزیل میزبان جام جهانی اما چهره اش نشان می دهد اصلا اهل بازی کردن فوتبال نیست و با خنده می گوید:« برزیلی هستم اما چون فوتبال بلد نبودم سفیر شدم و امروز پیش شما هستم...»

او در این گفت و گو با خبرآنلاین از جام جهانی ، فوتبال ، اقتصاد ، ورزش و از همه مهمتر از اشتراکات و تفاوت های فرهنگی ایران و برزیل می گوید.

  

  

*سی و دو تیم به جام جهانی برزیل رسیده اند وایران ما هم   یکی از این تیمهاست. برزیل میزبان است وقطعا هیجان زیادی برای این میزبانی در برزیل وجوددارد.

- ما برزیلی ها از اینکه میزبانی جام جهانی را برعهده داریم بسیار خوشحالیم . درعین حال از اینکه ایران به جام جهانی رسیده هم واقعا خوشحالیم. فوتبال در برزیل با عشق و هیجان خاصی دنبال می شده و می شود و ما واقعا شاد هستیم که میزبانی این رقابتها را داریم. طبیعتا برزیل از دهه 1950 میزبانی های زیادی داشته ولی این اولین باری است که میزبان جام جهانی با حضور 32 تیم هستیم. مردم برزیل با هیجان زیادی منتظر استقبال از میهمانان و شروع جام جهانی هستند. فوتبال عشق ملی در برزیل است

* در ذهن ما این طور جا افتاده که همه برزیلی ها فوتبالیست هستند. چه شد که شما سفیر شدید؟

من هیچ وقت بازیکن خوبی نبودم. ولی حق باشماست. در برزیل همه فوتبال بازی می کنند وفوتبال عشق مردم است و ورزشی است که همه مردم به آن علاقه زیادی دارندو بازیکنان برزیلی زیادی در خارج از این کشور بازی می کنند و درایران هم چند بازیکن برزیلی داریم. از جمله نیلسون دروازه بان پرسپولیس . راستش فکر می کنم سفیر شدم چون بازیکن خوبی نبودم!

*در زمان حضور آقای دا سیلوا در قدرت، برزیل 2 میزبانی مهم گرفت. یکی میزبانی جام جهانی 2014 و دیگری هم المپیک 2016 ریودوژانیرو. هدف چه بود؟ آیا میزبانی جام جهانی را گرفتید که قهرمان شوید؟

-برزیل 5 بار قهرمان دنیا شده و تلاش می کند تا دوباره قهرمان شود. شادی و هیجان زیادی داریم تا دوباره قهرمان دنیا شویم. آن هم در مهمترین ورزشگاه دنیا که ورزشگاه ماراکانا است و بازی فینال در آن برگزار می شود. امیدواریم که یکی از دو فینالیست ماراکانا ما باشیم . به هر حال فوتبال با مردم ما عجین شده است. ما برای نشان دادن توانایی های مان ورزش را انتخاب کردیم. برای همین دولت ما به دنبال برگزاری این دو همایش بزرگ ورزشی دنیاست.

*فوتبال برزیل در سالهای اخیر فراز ونشیب های زیادی را پشت سرگذاشته . اما آیا حالا کسب میزبانی امیدهای شما برای قهرمانی راافزایش داده؟ تا چه حد به قهرمانی برزیل امیدوارید؟

درست است. در سالهای اخیر تیم ملی برزیل نامنظم بوده و ثبات نداشته و در زمان هایی تیم بهتر بوده و در خیلی وقت ها  بدتر.حس می کنیم که الان توانسته ایم به لطف بازگشت اسکولاری دوباره  تیمی قوی بسازیم. البته چند ستاره جوان هم در تیم خوب جا افتادند . بازیکنانی مثل نیمار که آماده اند  تا ما برزیلی ها را در جام جهانی شاد کنند.

*هزینه های زیادی برای آماده سازی برزیل برای جام جهانی انجام شده و مردم مشکلات زیادی با این هزینه های سرسام آور داشته اند. فیفا هم انتقادات زیادی کرده و حتی افرادی مثل روماریو هم جزو منتقدان بودند. با وجودی که برزیل مهد فوتبال دنیاست، فکر می کنید که کسب این میزبانی در مقابل این انتقادات ارزشش را داشته؟

این انتقادات را درک می کنم. شاید بهتر باشد که در چند بخش جواب سوال شما را بدهم. برزیل برای میزبانی جام جهانی سرمایه گذاری زیادی انجام داده و برای آماده سازی برای این میزبانی حدود 11 هزار میلیون دلار هزینه کرده. البته این هزینه فقط از سوی دولت برزیل انجام نشده و بخشی از آن هم سرمایه گذاری های خصوصی بوده. این مبالغ فقط برای ساخت استادیوم ها هزینه نشده . بخشی از این مبالغ با سرمایه گذاری باشگاه ها صرف شده تا زیرساخت های تمرینی مان را آماده کنیم. خیلی از این پول ها از خزانه دولت نبوده و با این هزینه کشور من توانسته است خیلی از امکانات عمومی را بهسازی کند. ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری، اتوبوس ها ، متروها ، فرودگاه ها و بندرهادوباره سازی شده و برای گسترش هتل ها و... هزینه شده.  آنچه برای میزبانی جام جهانی پرداختیم ، هزینه سنگینی بوده ولی در واقع به نحوی سرمایه گذاری بلند مدت در صنعت اقتصادی برزیل به حساب می آید. آمار حاکی از آن است که تاثیر این هزینه ها در تولید خالص 83 میلیون دلار بوده یعنی ما خیلی زود و بعد از این تورنمنت می توانیم بخش عمده ای از.هزینه ها را برگردانیم و تازه توانستیم خیلی از امکانات عمومی را برای مردم مان نوسازی کنیم. این سرمایه گذاری بزرگی بود برای تهیه تدارکات و تاسیساتی است که نیازش از قبل وجود داشته و همه اینها حالا نه تنها در خدمت جام جهانی خواهند بود، بلکه برای زندگی مردم و البته رویدادهای دیگری از جمله المپیک 2016 مورد استفاده قرار خواهند گرفت.  از همه مهمتر همه به برزیل می آیند و پیشرفت های کشور ما را در خدمات عمومی می بینند.

*فیفا چطور؟ آنها هم ناراضی هستند؟

انتقادات فیفا هم زیاد جدی نبوده . این انتقادات بخشی از کارهایی است که فیفا باید انجام دهد. آنها باید انتقاد کنند. ولی برگزاری جام کنفدراسیون ها نشان می دهد که شرایط ورزشگاه ها و سازماندهی رویدادهای بزرگ در برزیل خوب جواب داده و برزیل از نظر امنیت، حمل و نقل و همه چیز شرایط خوبی دارد.از نظر ما جام جهانی 2014، می تواند بهترین جام جهانی تاریخ باشد.

*و انتقادهای منتقدان دولت از جمله روماریو چطور؟

 روماریو هم انتقاداتی کرده و در صحبت هایش نکات مهمی را یادآوری کرده . در خیلی مواقع انتقادات او مورد بررسی قرار گرفته. در برزیل احساسی علیه جام جهانی یا این هزینه ها وجود ندارد . مشکل جنبش های اجتماعی که آژانس های بزرگی آنها را رهبری می کردند، مسائل دیگری بود. مثل اینکه مردم به سلامت و بیمارستان ها و حمل و نقل بهتری نیاز داشتند ومی خواستند تا پول دولت و این مبالغ در این شاخه ها خرج شود. البته دولت اعتقاد دارد چنین اتفاقی هم رخ داده است. مردم برزیل در کل از میزبانی جام جهانی خوشحالند و از اینکه این همه تیم را در برزیل می بینند هیجان زیادی دارد. چرا ما برای ششمین بار قهرمان دنیا نشویم

*حالا تیم ملی ایران هم برای شرکت  ر جام جهانی به برزیل سفر خواهد کرد و طبق برآوردهای انجام شده، احتمالا حدود 3000 ایرانی برای تماشای بازی ها به برزیل سفر خواهند کرد. دراین میان سفارت برزیل مثل پل میان دو کشور است. شما برای مردمی که می خواهند برای جام جهانی از ایران به برزیل سفر کنند،چه توصیه ای دارید و چه تمهیداتی برای آنها اندیشیده شده؟

ما منتظر آمار گسترده ای از حضور ایرانیان در برزیل هستیم. می دانیم که فوتبال درایران، عشق مردم است. در روز برد تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی که به صعود ایران به جام جهانی منجر شد،من ایران بودم و دیدم که در خیابان ولی عصر چه جشن و پایکوبی ای برپا بود. حتی خود من هم به شدت احساساتی شدم. می خواستم به میان آنها بروم و جشن بگیرم. این نشان می دهد که فوتبال برای ایرانی ها مهم است و مردم ایران دوست داشتند که تیمشان به جام جهانی برود . ما هم منتظرشان هستیم.سفارت برزیل درتهران آماده سرویس دادن سریع صدور ویزا برای سفر ایرانی ها به برزیل برای جام جهانی است. ما اطلاعاتی درمورد شهرهای میزبان رقابتها و شهرهای میزبان بازیهای ایران آماده کرده ایم و تصور می کنیم که بعد از انجام قرعه کشی و مشخص شدن شهرهای میزبان بازیهای ایران، افراد زیادی درخواست ویزا کنند. قبل از انجام قرعه کشی مطلع شده بودیم که تیم ملی ایران درسائوپائولو تمرین خواهد کرد و این شهر مبدا ورود کاروان ایران به برزیل خواهد بود. می دانم که سرمربی تیم ملی ایران اخیرا به برزیل سفر کرده تا شرایط را برای تیمش بررسی کند.

*با توجه به چالش های اخیر( ماجرای دیپلمات ایرانی و قصه تفاوت فرهنگی) به نظر می رسید که روابط ایران و برزیل هم فرازونشیب هایی داشته و شاید حالا جذابیت قبل را نداشته باشد

شاید در نظر عموم کمتر دیده شود ولی دو کشور برزیل وایران رابطه قوی و خوبی دارند .آنچه اخیرا چالشی در رسانه ها ایجاد کرد ، در موارد دیپلماتیک ، خیلی سریع حل شد . از نظر دولت و مردم ما آن موضوع فراموش شده ...برزیلی ها و ملت برزیل کنجکاوی زیادی برای شناخت فرهنگ ایران دارند و امیدواریم که زودتر این بازی ها شروع شده و ایران در برزیل بازی کند.

*برزیل مهد فرهنگ و تمدن در آمریکای جنوبی است.از نظر ادبیات، ورزش، دیپلماسی. آیا میان برزیل و ایران می توان به اشتراک فرهنگی رسید؟

مقایسه از نظر تشابهات فرهنگی سخت است. خیلی سخت است که بتوانیم شباهت هاییمیان دو فرهنگ  پیدا کنیم. در ایران فرهنگ غنی و قدیمی« پرسیا» را داریم ولی برزیل کشور جوانی است و 500 سال عمر دارد . فرهنگ برزیل، فرهنگی اروپایی است و نمی توان زیاد دو کشور را از نظر فرهنگی با هم مقایسه کرد. کشورهایی مثل برزیل و ایران چالشهای اقتصادی و سیاسی زیادی دارند . آنها در مسیر رشد شباهت های زیادی دارند. چالش هایی مشابه که می توانیم همه با هم برای پیشرفت وبرای بهبود شرایط زندگی برروی آنها کار کنیم. ما علاقه زیادی داریم تا درزمینه های فرهنگی با ایران ارتباط داشته باشیم. کتاب های شعر شاعران مهم ایرانی به زبان پرتغالی (که در برزیل صحبت می شود) ترجمه شده و فیلم های ایرانی زیادی را دیده ایم و مسیر زیادی برای رشد در این زمینه هست. دیده ایم که ایرانی ها هم تمایل زیادی به برزیل و مسائل فرهنگی برزیل دارند . باید در ماه های آتی ببینیم که آیا می توان ارتباطات را بهبود بخشید یا خیر. درهر صورت جام جهانی زمان مهمی برای بهبود این روابط است

*در سال های گذشته برزیل سعی کرده به عنوان کشوری دوست در کنار ایران باشد . برای مثال درمورد مسائل هسته ای ایران همراه با دولت ترکیه پیشقدم شده بود. این روابط در چه سطحی است و هنوز در سطح بالایی دنبال می شود؟

روابط همچنان سطح خوبی دارد.ما امسال در زمینه تجارت سال سختی داشتیم و ارتباطات تجاری مان کمتر شده ولی تجارت کلی ایران هم کاهش داشته. برزیل تولیدات کشاورزی متعددی از جمله شکر، گوشت ، سویا و ذرت به ایران می فروشد. فکر می کنیم که این ارتباطات جای رشد بیشتری دارد. به دنبال تقویت این روابط دو سویه هستیم. از نظر سیاسی هم ارتباط برزیل و ایران جای رشد زیادی دارد . در سال آینده باید ببینیم که چطور خواهد بود. سال میلادی جاری درکمتراز یک ماه دیگر تمام می شودو در آینده با تغییر دیدگاه ها مواجه خواهیم بود

* چقدر به افزایش روابط برای تعامل برسر رفت و آمدهای بیشتر امیدوارید؟

باید ببینیم که الان چقدر ایرانی ها به تماشای جام جهانی می روند. امیدواریم که توریست های زیادی از ایران به برزیل بروند و تعداد توریست هایی که ازبرزیل به ایران می آیند هم افزایش داشته باشد. در حال حاضر آمار مسافرانی که از برزیل به ایران می آیند کم است ولی امیدواریم که هم برزیلی ها و هم مردمان بیشتری از تمام دنیا به ایران بیایند. درها برای آمدن به ایران  باز است . شرایط و لحظات مثبتی را پشت سرمی گذاریم. امیدواریم تا تعاملات فرهنگی و بازیدیدهای فرهنگی، تجاری، توریستی و تعاملات علمی و دانشگاهی و تحصیلی بیشتری داشته باشیم و در آینده اوضاع بهتر خواهد شد.

*پائولو کوئیلو یکی از سرشناس ترین نویسنده ها در تمام ایران است و دراینجا کمتر کسی هست که دست کم یک کتاب از او را نخوانده باشند.  می توان به افزایش این تعاملات ادبی امید داشت؟

کمتر کتاب های برزیلی به زبان فارسی ترجمه شده و کمتر نویسنده های برزیلی در ایران شناخته شده هستند. کمتر هم کتابهای زبان فارسی به زبان پرتغالی ترجمه شده. شناخت میان برزیل و ایران هنوز کم است و همه تلاش می کنند تا شناخت ها افزایش یابد. امیدواریم که جام جهانی فرصت خوبی برای شناخت ایرانی ها از برزیل در سفر به برزیل و دیدن این کشور باشد. آمار توریست های ایرانی ای که به برزیل سفر می کنند کم است؛ چون سفر به برزیل ، سفری طولانی است که در آینده بهتر خواهدشد

*شاید یکی از دلایل این مشکل هم نبود   پرواز مستقیم از ایران به برزیل باشد.

حرفتان درست است. سفر به برزیل سفری طولانی است و پرواز مستقیم هم وجود ندارد و برای رسیدن به برزیل باید درابتدا به استانبول و یا دوبی رفت و از آنجا به سمت برزیل پرواز انجام شود. اگر در آینده پروازی مستقیم میان دو کشور داشته باشیم شاید خیلی از دردسرها هم کمتر شوند.

*ما درایران استانی داریم به نام خوزستان و در خوزستان شهری به نام آبادان داریم. در آبادان تیمی به نام صنعت نفت هست که اگر به ورزشگاه این تیم بروید، پرچم های برزیل را می بینید.چیزی درباره این تیم شنیدید؟

بله.شنیدم که می گویند این تیم ، برزیل ایران است.   لباس صنعت نفت شبیه لباس تیم ملی برزیل است. من درابتدا این تیم را نمی شناختم ولی به من این را گفتند. فکر کنم که این تیم الان در لیگ برتر ایران نیست .درست است ؟ من هنوز این تیم را ندیده ام ولی دوست دارم این تیم را ببینم . امیدوارم که آنها هرچه زودتر به لیگ برتر برگردند تا برزیل هم در لیگ برتر شما تیم داشته باشد و من هم به تماشای بازی هایش بروم!

*اخیرا به باشگاه استقلال رفته اید و با آقای فتح الله زاده دیدار کرده اید. از یک سوی دیگر هم نیلسون دروازه برزیلی در پرسپولیس حضور دارد. فکر می کنید که این تعاملات ورزشی می تواند افزایش یابد؟ ما یک بار با تیم ملی برزیل در ابوظبی بازی کردیم ولی هنوز شاهد حضوری تیمی از برزیل درایران نبوده ایم. مردم ایران عاشق دیدن چهره های برزیلی در ایران هستند؛ حتی اگر تیم پیشکسوتان برزیل باشد

ما خیلی دوست داریم که تیم ملی برزیل یا تیم های برزیلی به ایران بیایند. پنجشنبه دو هفته پیش شاهد مصاف پرسپولیس با میلان بودیم و باید دید که آیا این شانس را داریم تا شرایطی فراهم کنیم که تیم های برزیلی به ایران بیایند یا بالعکس؟ یادم نمی آید که هیچ وقت تیمی برزیلی درایران بازی کرده باشد.

* شما طرفدار کدام تیم هستید؟پرسپولیس یا استقلال؟

تازه شروع به تماشای فوتبال ایران کردم ولی خوشحالم. به نظرم هر دوتیم ، تیم های خوبی هستند.من طرفدار صنعت نفت هستم که پیراهن برزیل را می پوشد.

*درسال 1996 اقتصاد برزیل شروع بدی داشت ولی در کمتر از 20 سال چه اتفاقی رخ داد که برزیل به سرعت وارد بازارتجارت جهانی شدو سرعت پیشرفت خوبی داشت و به استقلال اقتصادی رسید. چطور توانستید این قدر سریع این بحران را پشت سربگذارید؟

برزیل در 20 سال اخیر تغییرات اقتصادی زیادی داشت و توانست اقتصادش را تقویت کند و توانستیم از فقر وبدبختی رها شدیم. بازارهای داخلی مان را بهبود بخشیدیم وتوانستیم بهتر از خیلی کشورهای دیگر بر بحران اقتصادی مان غلبه کنیم. ولی برزیل هم سختی های زیادی کشیده ؛ سختی هایی که شاید کشورهای دیگر با آن مواجه نشده باشند. برزیل صادرات زیادی داردو رشد برزیل امسال کمتر از پارسال بوده ولی ما درکمال آرامش در حال عبور از بحران هستیم.

*برزیل یکی از کشورهای غیر متعهدهاست و درمیان کشورهای عضو این سازمان بیشترین درصد پیشرفت را داشته. این بیشتر نتیجه اتکا به خود است یا وابستگی؟

بخش عمده ای از این موفقیت نتیجه تلاش ملی و داخلی در برزیل بوده.برزیل همچنان کشوری صادر کننده است که اهمیت زیادی دارد. شرایط اقتصادی در کشورهایی که مقصد صادرات ما هستند هم برایمان مهم هستند ولی این رشد، بیشتر رشدی داخلی بوده.

*درمورد دیپلماسی عمومی برزیل صحبت کنیم. می توان گفت که پیراهن تیم ملی برزیل نماد این کشور است و ورزش کمک زیادی در سیاست برزیل دارد. مثلا وقتی چهره های مهم سیاسی، به دیدار خانم دیلما می روند، رئیس جمهور برزیل پیراهن سلسائو را به آنها هدیه می دهد و این مهمترین هدیه ممکن برای آنهاست

از این بابت خوشحالیم که لباس های تیم ملی ما این طور است ومثل کارت ویزیت برای ماست. مردم با هیجان از لباس تیم ملی ما وهرچه مرتبط با آن است استقبال می کنند. خوشحالیم که تیم ملی برزیل در خیلی کشورها مثل تیم دوم برای مردم آن کشورهاست وبعد از تیم ملی اون کشور، دومین تیم محبوب است. از جمله در ایران که مردم خیلی از برزیلی ها خوششان می آید

*فوتبال در انگلیس متولد شده ولی در برزیل رشد کرده

الان قطعا فوتبال مال ماست

*برنامه دولت برزیل برای دعوت از سیاستمداران و حضور روسای جمهور در بازیهای جام جهانی چیست؟آیا روحانی برای حضور دراین رقابتها دعوت خواهد شد؟

هنوز نمی دانیم که دعوت مقامات سیاسی برای جام جهانی به چه ترتیبی باشد و آیا رئیس جمهورها دوست داشته باشند بیایند یا نه. از برنامه دقیق خبر ندارم و اطلاع خاصی ندارم. ولی این مسئله را در روزهای پیش رو بررسی می کنم . خودم که خیلی دوست دارم این اتفاق بیفتد و آقای روحانی یکی از مهمانان افتتاحیه جام جهانی برزیل  یا بازی های ایران در کشور من باشند. ولی دوست دارم که این اتفاق بیفتد. برزیلی ها هیجان زیادی به خاطر انتخاب آقای  روحانی و شرایط جدید در دولت  ایران دارند و کلا خوشحالند. 

4141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    326 6
    یعنی محمود نیاد؟!
    • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      چرا! چرا! محمود که سر قفلیه این جور سفراست!
    • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      خواهشا اسم مموتی رو نیارید
    • امير تبريز اوغلي ضد لنگي و كيسه A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      4 14
      تو هم با محمود مشكلي داري انلاين؟!تاييد نمي كني چرا؟؟/عزيز محمود رفت و برگشت. ثمره ش هم بازي با برزئيل بود.
  • آنالیزور EU ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    این از تیکه سفیر برزیل که قضیه تفاوتهای فرهنگی رو فراموش کردیم اون از قضیه حمله به فیس بوک مسی و لیما، اون از .... واقعاً همه چیزمون به همه چیزمون میاد.... باید تاسف خورد به خاطر بی فرهنگی (تقریباً) هممون! :-((
  • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    77 2
    با سلام جناب آقای سفیر قبلا تیم برزیلی به ایران آمده است، تیم گرمیو سال 72 به ایران اومده بود.
  • بی نام EU ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    تفاوت فرهنگی که مال دولتمردان پاک احمدی نژاد بود
    • بی نام GB ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      10 2
      امثال اون حضرات که تفاوت فرهنگی تولید میکنن توی مملکت زیاده
  • نوشین A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    یاساشین تراختور سرور همه تیم ها بخصوص برزیل
    • بی نام IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
      یه جمله هم از مادر عروس!!!
  • م. ع. A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    71 4
    فوتبال در بريتانيا متولد شده، در برزيل رشد كرده و در ايران ...... شده!
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    16 80
    آقای سفیر شما مگر در تنظیم برنامه افتاحیه کاره ای هستی که اینطور داری دون می پاشی؟!
    • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
      0 0
      دون میپاشی یعنی چی!!!!!
  • میثم IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    77 4
    روحانی مچکریم...
    • خور خور A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
      0 1
      احمدی نژاد هنوزم تو قلب مایی.
  • علي A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    10 6
    آبادان برزييييييييلته… سال٨٣ هم تيم سائوپائولو به آبادان اومد و يه بازي ٤جانبه انجام شد با فولاد و تيم ملي اميد
  • بی نام A1 ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    9 1
    یه مصاحبه هم با سفیر ارژانتین بکنید.با ارژانتین بیشتر حال میکنم