اولین نوزاد حاصل از درمان میکرواینجکشن با تلاش متخصصان مرکز درمان ناباروری هلال احمر ایران (رویش) متولد شد.

درمان میکرواینجکشن عمدتاً ‌در مواردی به کار می‌رود که اسپرم مرد از نظر تعداد، تحرک و یا شکل، کیفیت لازم را ندارد. در بعضی موارد هم که چندین مورد عمل IVF انجام شده و به نتیجه نرسیده است از عمل میکرواینجکشن استفاده می‌شود.

مراحل انجام عمل

به طور کلی در این روش، یک اسپرم در محیط آزمایشگاه داخل یک تخمک تزریق می‌شود که به دنبال آن لقاح و تقسیم سلولی صورت می‌گیرد و جنین تشکیل می‌شود.

میکرواینجکشن نیز مانند IVF شامل چند مرحله تحریک تخمدان،‌ تخمک گیری، تزریق اسپرم داخل تخمک و لقاح و انتقال جنین است.

در مرحله اول برای تحریک تخمدانها، از داروهای هورمونی استفاده می‌شود. تزریق عضلانی آمپول HMG تخمدان‌ها را برای رشد فولیکول تحریک می‌کند و تزریق عضلانی آمپول HCG باعث بلوغ تخمک‌ها و انجام تخمک گذاری می‌شود.

در مرحله دوم عمل تخمک گیری با یکی از دو روش لاپاراسکوپی یا با مشاهدات سونوگرافی از طریق واژینال امکانپذیر است. در روش دوم نیازی به بیهوشی نیست و با یک بیهوشی کوتاه مدت یا بی حسی موضعی قابل انجام است.

با استفاده از دستگاه سونوگرافی پزشک فولیکول ها را مشاهده می‌کند و با سوزن های مخصوص مایع فولیکولی همراه با تخمک کشیده می‌شود که به این عمل اصطلاحاً «پانکچر» می‌گویند.

در مرحله سوم ابتدا سلول‌های دور تخمک به کمک آنزیم جدا می‌شود سپس اسپرم به داخل تخمک تزریق می‌شود. در عمل میکرواینجکشن نیز برای افزایش درصد موفقیت چندین تخمک لقاح می‌یابد لذا تعداد جنین‌های تشکیل یافته زیاد است که اگر این جنین‌ها کیفیت مطلوبی داشته باشند تعدادی از آنها با صلاحدید زوج منجمد و نگهداری می شوند تا در صورت نیاز برای بارداری های بعدی از این جنین ها استفاده شود.

در مرحله چهارم و پایانی نیز نیازی به بیهوشی عمومی نیست. جنین به وسیله یک کاتتر به داخل رحم منتقل می‌شود و یکی دو ساعت بعد از انتقال جنین بیمار مرخص می‌شود.

مزایا و محدودیت های این عمل

یکی از مزایای میکرواینجکشن این است که حتی اگر یک اسپرم سالم از مرد وجود داشته باشد این عمل قابل انجام است. مزیت دیگر میکرواینجکشن این است که اگر بیمار فاقد لوله های رحمی باشد نیز مشکلی در انجام این عمل به وجود نمی‌آید.

اما محدودیت میکرواینجکشن آن است که میزان بارداری در زنان بالای 40 سال به علت پایین بودن کیفیت تخمک های زن کاهش می یابد.

اقدامات قبل از عمل

بعد از آزمایش‌‌های روتین،‌ آزمایش هورمونی و ویزیت زوج توسط متخصصان، در صورتی که روش درمانی ICSI پیشنهاد شود مراحل زیر طی می‌شود:

روز دوم یا سوم قاعدگی برای بررسی وضعیت تخمدان‌ها و رحم سونوگرافی انجام می‌شود.

بعد از انجام سونوگرافی با نظر متخصص دارو جهت تحریک تخمک گذاری تجویز می‌شود.

طی مرحله مصرف دارو 5 الی 6 نوبت سونوگرافی بر اساس میزان واکنش تخمدان‌ها انجام می‌شود.

زمانی که فولیکول ها به اندازه مناسب می‌رسد داروی HCG تزریق می‌شود و بیمار آماده عمل تخمک گیری می‌شود.

حدود 36 ساعت بعد از تزریق HCG و هم زمان با دریافت نمونه اسپرم از مرد، عمل لقاح درون آزمایشگاه انجام می‌شود.

مراقبت‌های پس از عمل

یک تا دو ساعت پس از عمل انتقال جنین بیمار مرخص می‌شود. توصیه می‌شود طی 3 تا 4 روز بعد از عمل فعالیت‌های شدید که منجر به خستگی مفرط می‌شود نداشته باشد.

بدیهی است آرامش روحی و روانی و پرهیز از شرایط پراضطراب می‌تواند در موفقیت عمل مؤثر باشد. معمولاً 10 تا 12 روز بعد از انتقال جنین بیمار به آزمایشگاه هورمونی مراجعه می‌کند تا مقدار BHCG خون اندازه گیری شود. افزایش این هورمون اولین نشانه حاملگی است.

افزایش ۱۷ درصدی زوج‌های نابارور در هر سال/ نیاز جدی به حمایت دولت از درمان ناباروری

رئیس مرکز درمان ناباروری هلال احمر (رویش) با بیان اینکه سالانه ۱۷ درصد به زوج‌های نابارور ایرانی افزوده می‌شود، گفت: زیر پوشش بیمه رفتن درمان‌های ناباروری می‌تواند نیاز امروز جامعه به افزایش جمعیت را برطرف کند.

حمید چوبینه، رییس مرکز درمان ناباروری رویش وابسته به هلال احمر در مراسم تولد اولین نوزاد متولد شده به روش میکرواینجکشن در این مرکز گفت: از زمانی که درمان ناباروری در دنیا آغاز شده است تاکنون بیش از 5 میلیون نوزاد به خانواده‌ها هدیه شده است.

وی با بیان اینکه اولین نوزاد متولدشده با استفاده از درمان‌های ناباروری در یزد، اکنون خود صاحب فرزند شده است، گفت: ما در جامعه 3 میلیون زوج نابارور داریم که البته این آمار مربوط به چندین سال گذشته است و هر ساله 17 درصد به این 3 میلیون افزوده می‌شود.

رییس مرکز درمان ناباروری رویش در مورد روش‌های درمان و هزینه‌های آن گفت: در مرکز رویش روش‌های مختلفی انجام می‌شود و هزینه‌های آن از 300 هزار تومان برای درمان ساده شروع و به صورت پلکانی برای درمان‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: روش درمان ناباروری نیاز به تکرار و صرف هزینه دارد و اگر حمایت‌های دولتی از درمان ناباروری انجام شود، سیاست‌های افزایش جمعیت نیز رعایت شده و 5 تا 6 میلیون نفر به جمعیت جامعه افزوده خواهد شد.

به گفته چوبینه ایران در روش‌های درمانی ناباروری صاحب سبک است، به طوری که کشورهای منطقه به خاطر تبحر و همین طور قرابت‌های فرهنگی به مراکز درمان ناباروری ایران مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به یک ساله شدن مرکز درمان ناباروری رویش گفت: طی این مدت 250 زوج جوان برای درمان به ما مراجعه کرده‌اند که اکنون پس از گذشت 365 روز 80 نفر از آنها در انتظار تولد فرزندشان هستند.

رییس مرکز درمان ناباروری رویش خاطرنشان کرد: درمان ناباروری صرفاً به منظور تولد نوزاد نیست بلکه می‌توان در درمان‌های خاص مانع تولد نوزادان دارای اختلالات ژنتیکی نیز شد.

47282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امینی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    73 4
    اولین بار؟ والله همسایه ی ما که چند ساله چنین روش درمانی رو انجام داده و اتفاقا یک دختر 4 سال و سه ماهه دارد که محصول چنین روشی است
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    69 1
    واقعا خسته نباشید. بهتر بود می فرمودید: اولین کودک حاصل از درمان میکرواینجکشن انجام شده "در موسسه رویش" به دنیا امد. چرا که تا امروز تعداد زیادی از کودکان به دنبال استفاده از روش کمک باروری میکرواینجکشن در موسسات رویان و ابن سینا به دنیا امده اند.
  • بی نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    127 2
    پارازیت را قطع کنید تا مردم بیشتر صدمه نبینند.
  • بی نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    18 0
    پسر من سال 91 با این روش به دنیا آمد که و پسر یکی از اقوام سال 78
  • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    9 0
    خبر های علمی رو دقت کنید چندمین دفعه است تذکر میدهم کار های غلط لطمه اش بمراتب بیشتر از نفعش است کی متوجه میشوید وقتی که انگشت نمای خاص و عام در دنیا بشویم
  • بی نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    21 2
    غذای سالم فراهم برای مردم نشود با میکرواینجکشن که چه عرض کنم با ماکرو اینجکشن هم بارور نخواهند شد.