اگر هر آدمی یک روز را در تقویم مخصوص خودش داشته باشد، امروز روز زنانی است که در هر گوشه دنیا مورد آزار و اذیت و خشونت قرار دارند. زنانی که تحمل می کنند و دم نمی زنند. تحقیر می شوند و نادیده می گیرند، کتک می خورند و به کسی نمی گویند.

آرزو رستم‌زاد: ۳ ضرب در ۳۶۵ می شود ۱۰۹۵؛ این رقم، رقم مرگ است. رقم مرگ زنانی که هر سال در گوشه و کنار دنیا از خشونت می میرند. ۱۰۹۵ نفر شاید در مقابل مرگ میلیون ها زن در سال چندان بزرگ نباشد اما آنها مشتی از خروار زنانی هستند که روزهای زیادی در رنج بوده اند، کتک خورده اند، بی احترامی دیده اند و تحقیر شده اند.

زنانی که حتی هیچ مرجع رسمی در دنیا نمی داند چند نفرند. از آن تلخ تر، حتی خودشان هم ممکن است خبر نداشته باشند که در معرض خشونت هستند و در دنیا سازمان هایی برای پناه دادن به آنها وجود دارد.

اگر هر آدمی یک روز را در تقویم مخصوص خودش داشته باشد، امروز روز زنانی است که در هر گوشه دنیا مورد آزار و اذیت و خشونت قرار دارند. زنانی که تحمل می کنند و دم نمی زنند. تحقیر می شوند و نادیده می گیرند، کتک می خورند و به کسی نمی گویند. ۴ آذرماه روز جهانی زنانی است که ۳ نفرشان هر روز در رنج و سکوت می میرند.

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده معتقد است خشونت علیه زنان، تمام زنان را در تمام سنین تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ گاهی حتی از پیش از تولد تا بعد از مرگ، خشونت، حیات و هویت زنان را دستخوش تحول و تزلزل می‌کند.

او در بیانیه ای که به مناسبت این روز منتشر کرده، می نویسد: خشونتی که علیه زنان اعمال می‌شود، خشونتی روزمره و اغلب خاموش است که زنان بسیاری را به خود مبتلا می‌کند؛ خشونتی که نه فقط با ضرب و شتم و تهدید و تحقیر که با نگاهی نابجا و کلامی نامناسب می‌تواند بر جان و روان زنان بنشیند و اراده و انگیزة آنان را محدود و مقهور ‌سازد. خشونتی که اغلب نیز از سوی آشنایان و خویشاندانی که نزدیک‌ترین کسانِ زنان هستند، بر پایه فهمی نادرست از آموزه‌های سنت و فرهنگ و مذهب صورت می‌گیرد و سایه سنگین آن از کودکی تا جوانی و سالخوردگی بر زندگی زنان سایه می‌افکند.

 

چند درصد زن های ایرانی خشونت می بینند؟

از 10سال قبل که مفصل ترین پژوهش ملی درباره خشونت علیه زنان انجام شد، تا امروز، به جز تحقیقاتی که به طور پراکنده در برخی دانشگاه ها انجام شده، بررسی ملی و آمار رسمی جدید منتشر نشده است.

طرح ملي «بررسي خشونت خانگي عليه زنان در ۲۸ استان» طرحی بود که در سال ۱۳۸۳ انجام شد و اطلاعات آن نشان می داد که يك سال اول ازدواج و ميانسالي، پرخشونت‌ترين دوره زندگي زنان است. به جز این، دوران تنگناي مالي و پس از تولد فرزندان هم دوره های پر خشونتی برای زنان به حساب می آمد. دورانی که به گواه این پژوهش ۳۸.۴ درصد از زنان بهانه‌گيري‌هاي پي در پي، داد و فرياد و بداخلاقي همسرشان را تحمل می کردند، ۳۷.۹ درصد مورد قهر و صحبت نكردن شوهر و خودداري از ارائه بحث در مورد مسائل بین شان قرار داشتند، ۳۰.۸ درصد كلمات ركيك می شنیدند و ۲۵ درصدشان شاهد خشونت فیزیکی همسرشان در مقابل اجسام (شکستن، بهم ریختن سفره، کوبیدن در و...) بودند.

در این پژوهش خشونت ورزی مردان در ايجاد فشارهاي روحي رواني با رفتار آمرانه و تحكم‌آميز درمورد ۲۰.۷ درصد از زنان دیده شد. همچنین ۲۲.۶ زنان گزارش کردند که ماهی یک بار از همسرشان سیلی می خورند. ۱۶.۳ درصد زیر مشت و لگد همسرشان می مانند و ۱۷.۹ درصدشان بابت اینکه خرج خورد و خوراکشان را مرد تامین می کند، هر روز سرکوفت می شنوند.

تحقير و خجالت زده كردن، بي‌احترامي، بي‌ارزش تلقي كردن و بردن آبرو پيش ديگران، ممانعت از اشتغال یا ادامه تحصیل زن، ايجاد محدوديت در ارتباطات فاميلي، ايجاد مداوم احساس درماندگي، از بين بردن كرامت انساني و عزت نفس، ايجاد محدوديت در مهارت‌آموزي و مشاركت هاي اجتماعي هم از دیگر خشونت های رایج در خانواده های ایرانی بود که زنان را آزار می داد.

این پژوهش نشان می داد که پیامدهای خشونت علیه زنان، سردمزاجی، نارضایتی جنسی و انواع انحرافات برای آنها است.

رایج ترین انواع خشونت در خانواده های ایرانی (بر اساس پژوهش سال ۸۳)

ردیف

نوع خشونت

درصد

ردیف

نوع خشونت

درصد

۱

تصميمات غيرمشاركتي شوهر

۳۷.۵

۱۱

شکستن اشیا و خشونت با لوازم

۲۵

۲

قدرت نمايي و زورگويي

۶۷

۱۲

بي‌ارزش تلقي كردن و بردن آبرو

۱۷.۵

۳

عصبانيت شوهر

۴۳

۱۳

سيلي زدن

۲۲.۶

۴

نابرابري در دسترسي به منابع خانواده

۵۵.۱

۱۴

ممانعت از کار یا ادامه تحصیل

۱۶.۸

۵

داد و فرياد و بداخلاقي

۳۸.۴

۱۵

ايجاد محدوديت در ارتباطات فاميلي

۱۶.۶

۶

قهر و صحبت نکردن

۳۷.۹

۱۶

زدن با مشت و يا چيز ديگر

۱۵.۵

۷

دشنام دادن

۳۰.۸

۱۷

لگد زدن

۱۶.۳

۸

ایجاد فشارهاي با رفتار آمرانه

۲۰.۷

۱۸

از بين بردن كرامت انساني و عزت نفس

۱۲.۵

۹

منت و سرکوفت

۱۷.۹

۱۹

ايجاد محدوديت در ادامه تحصيل

۱۱.۳

۱۰

كشيدن و هل دادن

۱۶.۸

-

-

-

 

کم رواج ترین خشونت در خانواده های ایرانی (بر اساس پژوهش سال ۸۳)

ردیف

نوع خشونت

درصد

ردیف

نوع خشونت

درصد

۱

مجبور كردن به كارهاي خلاف عرف، شرع، قانون

۱.۱

۷

كتك‌كاري منجر به سقط جنین

۱.۲

۲

زدن تا حد نقص عضو

۱.۳

۸

زدن تا حد شکستن فك يا بيني

۱.۵

۳

زدن تا حد پاره شدن پرده گوش

۱.۵

۹

زدن تاحد شکستن دست و پا

۲

4

مجبور كردن به سقط جنين

۲.۵

۱۰

عدم مراعات بهداشت زناشويي

۲.۶

۵

جلوگيري از نگهداري فرزندان در زمان متاركه

۲

۱۱

ازدواج مجدد شوهر بدون رضايت همسر

۲

۶

زدن تا حد از دست دادن دندان

۱.۶

۱۲

زدن تا حدي كه دندانها لق شده است

۲.۵

 

خشونت جنسی؛ دامنگیر زنان امروز

اگرچه داده های طرح ملي «بررسي خشونت خانگي عليه زنان» مربوط به تنها 10سال قبل است اما به نظر می رسد شکل خشونت ها از آن زمان تا به حال تغییر زیادی کرده باشد. جدیدترین پژوهش هایی که در این باره انجام شده مربوط به سال گذشته است که گروهی از پژوهشگران اجتماعی و فعالان حقوق زنان پس از یک سال فعالیت درباره بررسی وضعیت موجود خشونت علیه زنان در عرصه عمومی نتایج آن را منتشر کردند.

جلوه جواهری، فروغ عزیزی و ستاره هاشمی که تحقیقات خود را در چهار منطقه تهران انجام داده بودند، بعد از شناسایی بسترهای و علل بروز خشونت علیه زنان، در گزارش شان نوشتند: «مهم‌ترین خشونت علیه زنان همسر آزاری است که با حبس خانگی، زن کشی و واداری به تن فروشی همراه است. پس از آن ازدواج‌های اجباری دختران در سنین پائین است. کودک آزاری نیز از مصادیق خشونت علیه زنان است. در برخی کودک آزاری‌ها شاهد آزار جنسی دختران در خانه هستیم.»

در بخش دیگری از این پژوهش به نامهربانی شهر با زنان هم نگاه شده و آسیب‌هایی مثل آدم ربایی، قتل، تجاوز، قاچاق زنان، مزاحمت‌های خیابانی، کیف زنی و زورگیری زنان به عنوان تهدیدهای امروزی زنان معرفی شده اند. در کنار این جرایم بسترهای نا‌امنی برای زنان شناسایی شده که روشنایی ناکافی معابر، خلوتی معابر، وجود پارک‌ها با انبوه درخت، تنگی خیابان‌ها و... به زنان احساس ناامنی می دهند و پایتخت را برای زنان نامطلوب می کنند. در برخی مناطق مانند اوراقچی‌ها، پارکینگ‌های ماشین های سنگین فضای مردانه به وجود آمده است و این مناطق برای زنان فضای بی‌دفاع شهری هستند.

 

زنان خشونت دیده کجا بروند؟

بهزیستی زنان آسیب دیده را در «خانه های امن» نگهداری می کند. مسعودي فريد، معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي می گوید که اكنون ١٥ خانه امن در كشور براي پناه دادن به زنان آسيب ديده، دختران فراري، زنان كارتن خواب، زنان معتاد و زنان در معرض خشونت خانگي وجود دارد و حتي در صورت محروميت يك شهر يا استان از چنين خانه هايي، اين زنان مي توانند با تماس با خط اورژانس اجتماعي ١٢٣ و استمداد از مددكاران اين مركز به مراكز مداخله در بحران كه در تمام شهرهاي كشور داير است پناه برند و از آسيب هاي خياباني در امان بمانند.

طرح خانه زنان هم یکی از طرح هایی بود که بهزیستی برای اسکان موقتی زنان در معرض خشونت داشت اما هنوز به بهره برداری نرسیده است. بهزیستی در نظر دارد با راه اندازی این خانه ها زنانی را که در شرایط خاصی هستند و بی پناه مانده اند، به طور موقت نگهداری کند. برای آن که زنی بتواند به این خانه راه یابد، باید خشونت دیده، یا در معرض خشونت باشد، سرپناه مناسب نداشته باشد، به بیماری های حاد مسری و روانی مبتلا نبوده و در نهایت معتاد یا مجرم تحت تعقیب نباشد.

آن طور که بهزیستی برنامه ریزی کرده، در این خانه، زنان می توانند خدمات اجتماعی و اورژانسی دریافت کرده و به طور موقت ساکن شوند؛ یعنی برای مدت 3روز تا حداکثر یک ماه. در این مدت با تشخیص پزشک مرکز، زنان آسیب دیده برای درمان به مراکز درمانی اعزام می شوند. برای آنها پرونده اجتماعی و سلامت پزشکی تشکیل شده و پیگیری های لازم برای بازگشت زنان به خانواده یا تشکیل زندگی مستقل شان انجام می شود.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    اینا مال قدیما بود الان کسی جرات نداره این کارو بکنه ... و البته مردام خوب شدن زناشونو دوس دارن ... ولی خیلیاش تقصیر خود زنام هست
    • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      همین حرفی که شما داری میزنی خودش یه نمونه از خشونت علیه زنانه
    • حمیده IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      اقا میتم باد خشونت رو دید تا باور کرد حتما تو خشونت دور ورت نیست من درمحله یفقیر نشینی هستم اینحا زنان را زیاد کتک میزندد اینجا زنان اهسته فریاد میکنن چون دوست ندارند کسی کمکشان کند میترسن بچه هاشون تنها وبیپناه بماندد اینجا اعتیاد مردان یعنی خشونت بیشتر برای زنان است زهرا یکی از این قشر زنان است که هرچند روز توسط شوهرخود کتک میخورد وجز سکوت واشک راهی ندارد
    • بی نام IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      24 64
      گذشته از صحبتهای حمیده خانم که درسته و جای تامل داره، ای کاش به توهینهای بی جهت خانمها به بستگان همسر، شکاک بودن ایشان، کش دادن طولانی مدت مباحثی که ارزش صرف5 دقیقه بیشتر را نداشته که نهایتا منجر به دلخوری میشوند و نوع پوشش آنچنانی که باعث سرشکستکی مرد مقابل دیگران شده و ... پرداخته میشد.
    • میلاد حمیدی IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      12 35
      قهر کردن و محل نکردن در قرآن آمده و طبث شرایطی می تونه توسط مرد اعمال بشه و شرعیه و این خشونت محسوب نمیشه. ایجاد محدودیت برای کار و تحصیل و ارتباط با دوستان و فامیل از حقوق حاکمیتی مرد در خانواده است برای حفظ خانواده و محافظت از اون. البته اینها هم نباید توشون دیگه بیش از حد سختگیری بشه که اگر بشه خودش از بین برنده این حقوق هست. همینطور که پافشاری زیاد فعالان حقوق زن و نادیده گرفتن آیات خداوند خودش سبب تضییع حقوق زن و خشم مردان و در نتیجه خشونت بیشتر علیه زنان میشه... خبرآنلاین لطفا این نظر رو تایید کن.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      7 10
      1 فقط به خشونت مردان علیه زنان نپردازید به خشونت زنان علیه مردان هر چند آمارش متفاوت باشد نیز بپردازید . 2 به کارهایی که برخی خانم ها برای اعصاب خردی مردان میکنند و بالعکس نیز بپردازید . 3 به اخلاق حسنه مردا و محبتاشون نیز توجه کنید . 4 به آمار تعداد خونه ها و تعداد ماشینایی که مردا با دسترنجشون به نام زناشون میکنن نیز نگاه کنید . 5 به زندگی هایی که به خاطر هیچ و پوچ به هم خورده نیز توجه کنید . مقصر هر طرف که باشه هرچند همیشه دو طرف مقصرند . 6 چهره مردا رو اینقدر بد جلوه ندین یه نگایی به باباهاتون بندازین . خداوکیلی شایسته این حرفان ؟
    • مانی A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
      10 2
      نظر خود شما بسیار شرم آوره. نه شرع و نه قوانین حقوق بشر تحت هیچ شرایطی خشونت علیه زن رو اجازه نمیدن. واقعا متاسفم برای تفکرتون. این که میگین تقصیر زنان هم هست اگر منِ مرد رفتار مشابه زن رو انجام بدم اون میتونه کتک کاری کنه؟ عدالت و اخلاق حکم میکنه که مرد، خشونت، این جنایت که به تعبیر حضرت علی مخصوص حیواناته رو در هر صورت ترک کنه. . . نهایت کار یک زن میتونه خیانت باشه که راه برخورد قانونی وجود داره مثل وقتی که مرد خیانت کنه. نیازی به وحشی گری جنگلی نیست.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    74 80
    دمتون گرم کاش آنار آزار و اذیت مردان هم مینوشتید یه مقایسه ای میکردیم
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    37درصد تصميمات غيرمشاركتي شوهر،55درصد نابرابری در دسترسی به منابع. قانونی که مرد را به تنهایی رئیس خانواده بداند، منجر به چنین قلدرهایی خواهد شد
    • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      16 68
      بالأخره یک نفر در خانواده باید حرف آخر را بزند و به قول شما رئیس باشد. رئیس‌ها الزاماً قلدر نیستن. بی‌اخلاقی سبب قلدری می‌شود.
    • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      13 2
      بی عدالتی در توزیع ِ قدرت سبب قلدری میشه. شما اگه فرشته هم باشی وقتی قدرت زیادی بهت بدن ممکنه سوءاستفاده کنی. من اگه بدونم کسی اسلحه داره، میترسم و هرچی بگه قبول میکنم حتی اگه او هیچوقت از اسلحه ش استفاده نکنه. قانون ما سلاحهایی زیادی به مرد داده که اصلا قابل مقایسه با مهریه،تنها سلاح زن، نیست
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    73 2
    یعنی از سال83تا الان هیچ آماری گرفته نشده؟
    • بی نام A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      29 3
      آمار رسمی و دولتی نه.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    99 9
    خیلی از زنان اطلاع کافی درباره ی این خدمات بهزیستی ندارند. بعضی ها حتی نمیدانند که شوهرشان حق ندارد انها را کتک بزند و بعضی از دختران نمیدانند که حق دارند به ازدواج اجباری تن ندهند. تلویزیون که 24ساعت انواع و اقسام برنامه ها را به خورد ملت میدهد چرا دراین باره اطلاع رسانی نمیکند؟ و چرا حقوق کودکان در مدرسه به آنها یاد داده نمی شود؟
  • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    46 13
    فرهنگ سازی در زمینه آموزه های نادرست فرهنگی و مذهبی به عهده چه نهادی است وقتی که تشکل های مدنی به غرب زدگی متهم می شوند؟
    • بی نام IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      15 34
      کاشکی یک تشکل مدنی هم برای حقوق مردان در مقابل بدزبانی زنان تشکیل میشد. متاسفانه چون اینگونه موارد عموما در خانه اتفاق میافته کسی نمیبینه و دیگران از آن بیخبرند.
  • دختر 33 ساله A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    90 12
    مارو که کسی برای زندگی مشترک دوست نداشت ولی ازار اذیت کارفرما مرد نسبت به کارمند خانم را هم لحاظ کنید.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    68 64
    این‌جوری که این متن نوشته شده، آدم باید یه دستمال دستش باشه و موقع خوندن، اشک‌هاش رو باهاش پاک کنه... با این طرز بیان نتیجه می‌گیریم مردهای ما آدم‌های غیراخلاقی و دیوانه هستن و زنان ما فرشته‌خویان ِ مظلوم. شما اگه به حرف‌های خانم‌های متأهّلی که مورد برخورد فیزیکی همسرشون قرار گرفتن گوش بدید، اغلب عنوان می‌کنن «اگه سکوت می‌کردم، کار به برخورد فیزیکی نمی‌کشید.». در کنار این، اضافه کنید مسأله‌ی تندی زبان زنان و تحقیر و توهین‌های ایشان را... این‌طور ساده‌انگارانه و یک‌جانبه به قضیه نگاه کردن فایده‌ای نداره.
    • بی نام A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      34 10
      وقتی دادگاه و مراجع ذی صلاح قانونی وجود داره، وقتی قانونی داریم که همه جانبه حقوق حق و ناحق مردها رو تامین می کنه، دیگه دلیلی برای خشونت و برخورد فیزیکی باقی نمی مونه. آقایونی که از به قول حضرت عالی عدم سکوت و تندی زبان همسرانشون به تنگ اومدن می تونن در پناه همین قوانین یک جانبه تمام و کمال احقاق حق کنند، دیگه چرا کتک می زنند؟ چرا فحاشی می کنند؟ مگه مجری قانون هستند؟
    • بی نام A1 ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      47 8
      می دونید آدم ها کی به خشونت پناه می برن و به بقیه حمله می کنند؟وقتی جواب منطقی نداشته باشن و عصبانی هم شده باشن این عمل رو انجام می دن.. ایها الناس هیچکس حق زدن هیچ انسانی رو نداره ضرب و شتم یک جرمه اگه عصبانی هستید حتما یک لیوان آب خنک بخورید. اگه اینطوره که شما می گید این زنایی که شوهراشون رو می کشن حق دارن دیگه حتما شوهره یه چیزی گفته اینا عصبانی شدن زورشون نمی رسیده کتکش بزنن زدن با یه ترفندی کشتنش ..خب شوهره می تونست عصبانیشون نکنه
    • بی نام US ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      50 6
      "اگر سکوت میکردم کار به برخورد فیزیکی نمی کشید". این دقیقا نمونه بارز خشونت است. یعنی هر کس دیگریی هم با نظر اقایون مخالف باشه نتیجه اش میشه برخورد فیزیکی یا این فقط در مورد خانم هاست. این حرف شما یعنی این که زن یا باید بگه "چشم" یا هر بلایی سرش اومد تقصیر خودشه
    • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      61 7
      این کامنت به تنهایی نشون دهنده ی عمق باور به خشونت علیه زنان هست. داره میگه یا خفه شو یا باید کتک بخوری.
  • ناشناس IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    8 29
    البته در این دوره زمونه خیلی از زنان با توطئه شوهرانشون رو بقتل می رسونند
  • فاطمه IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    19 7
    یک سری به کتاب خشونت علیه زنان ایرانی نوشته مهرانگیز کاربزنید اونوقت حقیقت را درمی یابید وافسوس میخورید.
  • احمد اشرفي نوشنق از اردبيل US ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    33 36
    من چندبار از زنم كتك خوردم كه منجر به طلاق شد هميشه هم حق با زنان نيست
    • هانیا A1 ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
      28 12
      الهی
    • بی نام A1 ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      12 6
      خخخخخخخخخخخخ.
  • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    25 57
    تو ایران اکنون زنان شاغل خون مرد ها را در شیشه کرده اند
    • tarane A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
      12 1
      اتفاقا طبق آمار زنان شاغل بیشتر مورد خشونت قرار میگیرن چون مردان ما میخوان رن بیرون خونه کار کنه تو خونه هم همه کارا رو بکنه و دم نزنه و آقا رو هم باد بزنه و کارت بانکیش هم دست آقا باشه و هیچ حرفی هم نزنه وگرنه میشه منت گذاشتن سر شوهر
  • یک مرد A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    18 37
    من کاملا موافق حقوق زنانم اما اصلا نمیتوانم قبول نکنم که چه تعداد زن هستند که با ابزار زنانه مثل تحقیر و توهین شخصیت مردها را خرد می کنند و مرتکب خشونت از نوع زنانه می شوند.
  • بی نام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    30 45
    متاسفانه بعضی از خانمها هم رعایت نمیکنند. مثلا در موقع رانندگی فکر میکنند که مثل زمانی که پیاده هستند حق تقدم عبور با اونهاست. به یکباره از فرعی به اصلی میپیچند و یا به یکباره از مسیر خود منحرف شده و به جلوی ماشین پهلویی منحرف میشوند و یا برخی از اونا در بزرگراهها فکر میکنند که در مسابقه رانندگی با مردها شرکت دارند. یا در مترو با وجودیکه تعداد مردها خیلی بیشتر از خانمهاست و 3 واگن از 7 واگن هر قطار به خانمها اختصاص داره، ولی بازهم عده زیادی از اونا بدون اینکه با مردی همراه باشند به داخل واگن مردها میایند و انتظار دارند که مردی از صندلی خود بلند شه تا او بشینه. . . . اگر قراره مساوات باشه باید در تمام زمینه ها باشه. و اگر موضوع جنس لطیف و جنس خشن است باید هر کدام از حقوق مربوطه برخوردار باشن.
    • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      43 10
      الا این چه ربطی به خشونت داره؟
  • بی نام A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    20 35
    نویسنده مقاله خود یک زن است و از درد مردها خبر ندارد. زمانیکه خسته و کوفته از کار روزانه و ترافیک سنگین شهری و مشکلات محیط کاری با اعصاب خراب به منزل میایی تازه باید غر و لندهای خانم را تحمل کنی. بعضی وقتها زخم زبانهای بعضی از این خانمها از نیش مار هم گزنده تر است و بدتر از همه اینکه به پدر و مادر و اموات مردها هم رحم نمیکنند. از شما میپرسم در مقابل چنین زنهایی باید چکار کرد؟
  • بهروز IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    18 56
    اقا تو رو خدا دست از فمینیسم بردارین؛این چیزایی که شما نوشتین هیچکدومش الان واقعیت که نداره هیچ بلکه برعکس هم هست.تا جاییکه ما داریم میبینیم فعلا اقایون بیشتر از طرف خانوما ازار و اذیت میشن.تقریبا 80 درصد موارد مندرج در جدول اول الان توسط خانوما سر اقایون میاد.نویسنده هم که خانومه معلومه بدنبال مظلوم نمایی و مقصر جلوه دادن آقایونه ولی هر کسی یه بررسی کنه خانواده های اطرافش رو خصوصا نسل جوانتر و خصوصا در شهرای بزرگ متوجه برعکس بودن این مطلب میشه
    • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
      23 7
      شما تو کدوم کشور زنگی میکنید اونوقت؟
  • بی نام IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    15 33
    یکی بیاد راجع به خشونت زنها علیه مردها بنویسه
  • بی نام A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    41 8
    در سالهاي اخير آقايان بدون رعايت حقوق زنان در كوچه و خيابان براي اينكه مثلا خانمها حق تقدم را رعايت مي كنند يا پشت چراغ قرمز مي ايستند يا مي گذارند يك كودك يا ناتوان از خيابان عبور كنند مورد تحقير و بدترين دشنام ها قرار مي گيرند آقايان به خود حق مي دهند هر حرف ركيك و ناپسندي را در جلوي زن و بچه در خيابان بزنند من 49 ساله در ساعت 7 بعداز ظهر روز تابستان در يك كوچه در دو دقيقه اي خيابان اصلي خيلي شانس آوردم كه يك تاكسي رسيد و مورد تجاوز قرار نگرفتم مطلبي كه تا حالا حتي جرات نكردم به همسرم بگويم. ما خانمها امنيت نداريم. در هر سن و سال و با هر وضع ظاهري باشيم فرقي نمي كند.
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    18 5
    من خودم قربانی خشونت علیه زنان شدم با ازدواج اجباری و در مرحله بعد قلدریهای همسر و در نهایت جدایی و ماندن دو کودک معصوم روی دستم
  • سایه IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    9 5
    خانه های امن.... چقدر خوشبینانه...کدوم خونه امن؟؟؟
  • سهيلا A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    12 5
    تيكه انداختن و تحقير كلامي در سطح جامعه هم يه نوع خشونت كلامي هست، لزوما خانواده و شوهردر اين آمارگيري مورد توجه قرار گرفتن.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    14 53
    تقصیر خود زنهاست
    • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      9 4
      اشتباهی دستم رفت رو مثبت
  • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    7 6
    ریشه این تحقیرها باید برسی بشه دلایل متفاوتی داره.
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    10 1
    سلامت جامعه به زنان بستگی داره. پس باید چاره ای به این خشونتا اندیشید....
  • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    11 1
    خشونت جنسیعلیه زنان فراتر از اینهاست مردانی که فقط در زندگی خودرا صاحب حق میدانند حتی در زمینه جنسی کم نیستند فقط امار پذیر نیست
  • شیما A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    19 2
    خشونت علیه زنان یعنی همین که توی این همه نظر حتی یک آقا از این خبر و حقوق زنان دفاع نکرد واقعا چرا؟؟؟؟؟؟؟
    • ستاره IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
      2 0
      با حرفت موافقم شیما...حالا اگه یه مرد بهش ظلم میشد ببین زنا چه توهینی به همجنسشون نمیکردن