کاندیدای فدراسیون هندبال می گوید با مجوز وزارت ورزش قرار است در انتخابات شرکت کند.

فرهاد عشوندی:با صراحت و اطمینان کامل حرف می زند و می گوید:«اگر در انتخابات فدراسیون هندبال 40 رای نیاورم و باز هم رییس فدراسیون شدم خودم از سمتم استعفا می دهم.منظورم این است که در این انتخابات کمتر از 40 رای نمی آورم.»این حرف را سید ابوالحسن مهدوی کاندیدای فدراسیون هندبال می زند.او بر این باور است که در روز مجمع بقیه رقیبانش هیچ شانسی ندارند و او به تنهایی 40 رای را به خودش اختصاص می دهد.

تقریبا 8 سالی می شد که از ورزش دور بود،اما با تغییر دولت و روی کارآمدن دولت تدبیر و امید،مهدوی یک بار دیگر پا در گود گذاشت تا به قول خودش هر کاری از دستش بر می آید برای ورزش انجام بدهد:«البته بنده در این مدت چندان هم از ورزش دور نبودم.من تا سال 88 در صحنه ها حضور داشتم و در المپیک و بازی های آسیایی هم دبیر بودم.حالا هم چون احساس کردم که جامعه هندبال به کمک نیاز دارد وارد صحنه شدم.»

ابوالحسن مهدوی مهمان ما در کافه خبر بود.او حرفهایی که سال ها در سینه داشت را بیرون ریخت و یک بار دیگر خاطرات زمانی که در فوتبال بود را مرور کرد.اما مهدوی این بار فقط به یک چیز در ورزش فکر می کند و آن هندبال و موفقیت این رشته ورزشی است.رشته ای که هنوز معلوم نیست انتخاباتش چه زمانی انجام می شود و اصلا تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است.


شما همچنان رییس هیئت مدیره مس کرمان هم هستید؟

رییس خیر اما عضو هیئت مدیره هستم.

برای انتخابات فدراسیون هندبال نامزد شده اید.پس از این اتفاق خیلی ها عنوان کردند که این انتخابات یک طرفه است!شما که برای انتخابات نیاز به مجوز ندارید؟

به ما گفتند نامه را نوشتیم و مجوز را گرفتیم.

شما هشت سال دور از ورزش و اتفاقات آن بودید.بعد یکباره و با تغییر دولت وارد این فضا شدید. چه شد که دوباره فضا را برای ورود به عرصه مناسب دیدید؟

من تا سال 88 در صحنه ورزش بودم.هم به عنوان دبیر ستاد بازی های آسیایی و المپیک و هم در المپیک پکن به عنوان معاون کاروان حضور داشتم .اوایل سال 89 بازنشسته شدم،بنابراین دوری من از ورزش 8 سال نیست. در ارتباط با هندبال هم باید بگویم تشکیلاتی به نام کمیته ناظرین در کمیته المپیک هست و من به عنوان ناظر هندبال به آنها کمک می کردم.

بنده در برنامه های فدراسیون هندبال و آماده سازی تیم ملی حضور مستقیم داشتم در همه تمرینات، اردوها، بازی های خارجی و داخلی در کنار تیم بودم و این طور نیست که دور از هندبال بوده باشم.البته ده دوازده سال بود که جامعه هندبال می خواست خدمتگزاریش را به من بسپرد اما من به واسطه شرایط سیاسی کشور نمی توانستم به خودم بقبولانم که بتوانم کمکی برای هندبال باشم چون مطمئن بودم که انسان اگر رده های بالاتر از خودش را قبول نداشته باشد نمی تواند درست کار کند  و به همین دلیل به صحنه نیامدم.

شما گفتید که ما ورزشی ها خودمان را قبول نداریم و سیاسی ها برای ما تصمیم می گیرند درست است که شما بیشتر ورزشی هستید اما دور از سیاست هم نیستید؟

بالاخره کم و بیش باید سیاسی باشیم. بحث من چیز دیگری است.می گویم اگر جامعه ورزش خیلی متحد بود و یک تشکیلات رسمی عمومی داشت قطعا در گذشته ای که ما شاهد بودیم آن انتخاب ها صورت نمی گرفت و سیاست بر ورزش سوار نمی شد.این دوره را نمی گویم که آقای گودرزی خودشان ورزشی هستند اما با نگاه به مسئولین سازمان تربیت بدنی در گذشته و وزرای گذشته ورزش می بینیم سیاسیون وارد این کار شدند.امیدوارم هر چه زودتر یک تشکیلات منسجم و متحد خوبی برای ورزش ایجاد شود که بتواند در تصمیمات دولت و سیاسیون برای ورزش نقش اساسی داشته باشد.

شما با فضای هندبال غریبه نبوده اید اما برای ورود به این فضا مشکل بازنشستگی داشتید اولا که چطور شد تصمیم گرفتید به این عرصه وارد شوید و دوم این که چطور مجوز ورود گرفتید چون این مجوز به چند بازنشسته دیگر داده نشد؟

حدود ده دوازده سال جامعه هندبال مخصوصا مربیان، باشگاهها و هیئت های استان ها از من می خواستند که این مسئولیت را به دست بگیرم چون سوابق خوبی در این رشته داشتم من بیش از 15-16سال همزمان با این که در اداره کل کرمان بودم به واسطه علاقه ام به هندبال مدیرفنی تیم های ملی و رییس کمیته مربیان فدراسیون هم بودم و کارهایم را در این رشته ورزشی دنبال می کردم اما بالاخره پس از سه بار جلسه ای که معاون وزیر جناب سجادی با من داشتند گفتند جامعه هندبال شما را می خواهد،واردشدم.آنجا بود که من بحث بازنشستگی را مطرح کردم و ایشان گفتند آقای وزیر نامه شما را می نویسند و دولت مجوز می دهد حتی در ملاقاتی هم که با جناب وزیر داشتم ایشان گفتند که من هر جا رفتم در مورد هندبال می گویند تو باید بیایی؛ این یک مسئله بود. مسئله دیگر این بود که این عین قانون است. بعضی از کاندیداهای محترم این را برعکس جلوه می دهند و می گویند این بی قانونی است در صورتی که اگر وزارتخانه ای بنا دارد از بازنشسته ای در تشکیلات خودش استفاده کند نامه اش باید در هیئت دولت نوشته شود و مجوز بگیرد بنابراین این عین قانون است.

و نکته دیگر؟

نکته دیگر وضعیت نابسامان هندبال است که من را راغب به ورود به این عرصه کرد.واقعا در چهار پنج سال گذشته اگر بخواهم روی مواردی در فدراسیون دست بگذارم(چه در دوره قبلی و چه در این دوره که 4-5ماه سرپرست داشت) واقعا جای تعجب است که این رشته ورزشی ما این قدر نابسامان،از هم گسیخته واز هم پاشیده است و این همه ضد قانون و مقررات کار شده است.  مسائلی در فدراسیون هندبال ظرف 5-6 سال گذشته به وجود آمده که باعث شد من احساس کنم حضورم می تواند وحدت و انسجام بین جامعه هندبال  ایجاد کند.بنده الان هم سفرهای استانی را شروع کرده ام.ما گردهمایی منطقه ای گذاشته ایم.آن هم به این صورت که در چهار منطقه کشور هیئت های استان ها جمع شده اند.همین چند روز پیش در شیراز بودم.آنجا از حدود 25 نفر از کارشناسان تمام استان های جنوبی خواستیم بیایند و کمک کنند.هندبال خیلی از هم گسیخته است و نیاز به کار زیادی داریم تا به آرامش برسیم. به همین دلیل من برای آمدن راغب شدم چون احساس کردم یک شور و شوقی به وجود آمده و جامعه هندبال خوشحال هستند که یک نفر از خودشان قرار است بیاید.همین اظهار خشنودی است که باعث شد پا جلو بگذارم و بیایم تا بتوانم هندبال را به روزهای اوج خود برگردانم.

در دولت های قبل هم درخواست مستقیمی از شما برای ورود به این عرصه شده بود؟

بله هم آقای علی آبادی و هم آقای سعیدلو از من درخواست پذیرفتن این مسئولیت را داشتند. آقای سعیدلو واسطه ای از اقوام ما آقای عرب نژاد را پیش فرستادند. چون آقای سعیدلو مشاور آقای عرب نژاد بودند ایشان یک روز من را پیش آقای سعیدلو بردند .ایشان به من گفتند شما باید بیایید که البته چون آن زمان اولین دوره انتخاب وزیر ورزش بود گفتم صبر کنید ببینیم اصلا شما به عنوان وزیر انتخاب می شوید یا خیر! و بعد هم من فعلا با این شرایط نمی توانم کاری انجام بدهم.

برای هندبال چه برنامه کوتاه مدت و بلندمدتی دارید؟

اولین کاری که مسئول این ورزش باید انجام دهد این است که باید طوری رفتار کند که راهبر و لیدر هندبال باشد و نه رئیس فدراسیون. من احساس کردم در این جایگاه می توانم به هندبال کمک کنم وقتی همه جامعه هندبال می گویند بیا من احساس کردم می توانم فراتر از مسئول در خدمت جامعه هندبال باشم.به همین دلیل شروع کارم این برنامه است که اتحاد و وحدت و یکدلی ایجاد کنم و الان هم برنامه اش را نوشته ام؛  چیزی حدود 75نفر از سراسر کشور پیشکسوتان، مربیان و همه بزرگان هندبال اسامی‌شان در این لیست وجود دارد.اولین گام گردهمایی این افراد در یک اردو است.آنها باید سه یا چهار روز در یک اردوی مشترک شرکت کنند.نه این که در یک جلسه صوری یکی دو ساعت در کنار هم قرار بگیرند.می خواهم سه روز با هم در یک اردوگاه مثل اردوگاه باهنر زندگی کنند و در این سه روز با هم تصمیم بگیریم که تاریخ گذشته را رها کنیم. هر کس هر چه گفته یا هر چه کرده هر بی اخلاقی که اتفاق افتاده همه را رها کنیم و از ابتدا کار را شروع کنیم.اولین گام این است که اتحاد هندبال را در یک زندگی سه روزه با بحث های هندبالی انجام بدهیم.

به این هم فکر کرده اید که ممکن است دو روز اول به دعوا بگذرد؟

قطعا نمی گذاریم به دعوا بگذرد.

یعنی آقای نصیری، آقای کوزه گر و آقای رحیمی هم هستند؟

حتما هستند اما می خواهیم دل هایشان را پاک کنیم و برویم به سمت ساختن آینده. راهبری که گفتم معنایش همین است. راهبر همیشه به آینده دور نگاه می کند و من هم می خواهم این نقش را ایفا کنم. نکته دوم تغییر در سه محور کلی است که جامعه هندبال واقعا به این تغییر نیاز دارد.اول در ساختار تشکیلاتی؛ واقعا نیروهای زیادی در فدراسیون هستند که تاثیری ندارند اما نامشان در جامعه هندبال وجود دارد و بعضا حقوق بگیر هم هستند، من می خواهم تا آنجا که ممکن است ساختار تشکیلاتی را محدود کنم و کارآمدی و توانمندی را بالا ببرم. محور دوم تغییر در نیروهای موجود است و محور سوم برنامه های فدراسیون.مثلا در هندبال لیگی داریم که تیم اول و دوم و سوم آن از قبل مشخص شده است!

این اتفاق به دلیل نوع درآمد تیم ها و اسپانسرها می افتد.

به دلیل جمع شدن بازیکن های قوی در تیم های خاص است.برای مثال الان ثامن سبزوار 11 بازیکن ملی را خریده. خب چرا؟ بیش از 4-5 بازیکن نباید در یک تیم باشد اما در ثامن سبزوار این کار انجام شده است.

بالاخره آنها پول دارند می توانند بازیکن بخرند؟

ما باید رقابت را بالا ببریم.

در همان دوره خود شما،اگر یادتان باشد مس کرمان و یک تیم در یزد و فولاد اصفهان تیم هایی بودند که هزینه می کردند؟

اگر بر اساس سیاست های فدراسیون قدرت بین تیم ها تقسیم نشود همینی می شود که الان شاهدش هستیم؛ یکی بحث بازیکن ها است و دیگری بحث نحوه اداره لیگ. ما می خواهیم لیگ را تغییر بدهیم همین کاری که الان فدراسیون والیبال و فدراسیون بسکتبال انجام می دهند. من این کار را یک بار 15سال پیش با برنامه ای که به آقای رحیمی دادم و ایشان پذیرفتند انجام دادم و توانستم. شکل لیگ باید تغییر کند. برخورد قدرت ها در هندبال بیشتر و دراز مدت تر باشد.

مثلا در بوندس لیگا بایرن مونیخ بیشترین پول را دارد و بیشترین بازیکن را می خرد شما می خواهید به یک تیم بگویید شما بیشتر پول دارید اما بیشتر از 4بازیکن ملی نمی توانی بخری؟

ما باید شرایط را در رشته خودمان و در کشور خودمان بسنجیم. این کار در بعضی رشته ها در کشور خودمان انجام شده و موفق هم بوده است.

مثلا؟

بسکتبال اجازه نمی دهد بیش از 4بازیکن ملی در یک تیم باشند. البته در هندبال هم ما گفتیم اما اجرا نشد؛ تقسیم قدرت با توجه به سیاست گذاری فدراسیون بایستی به تحلیل کارشناسان گذاشته شود و اگر چنین چیزی به صلاح باشد حتما باید اجرایی شود. برگزاری لیگ هم نباید به صورت زیر باشد.رقابت های خوب و تیم هایی که بازی های سنگین دارند، بازی ها باید جوری تنظیم شود که این برخوردها تکرار شود.

یک اشکالی که هندبال دارد بومی بودن آن است یعنی تیم قوی داریم اما در سطح کشور خودمان؛ و این به این دلیل است که اولا در رده های پایه ضعف داریم و دوما این بچه ها تجربه میدان های بین المللی را ندارند.قبلا بیشتر تیم ها به خارج از کشور اعزام می شدند و با تیم های قطر و عربستان و کویت بازی داشتند و همانطور که می دانید قطر رسما تیم منتخب جهان را به مسابقات می آورد.این دور افتادن بچه ها از رخدادهای بین المللی فکر می کنم شکاف هندبال ما با دنیا را بیشتر می کند؟

دقیقا بر طبق این نظر کاری که من از همین الان و قبل از رفتن به فدراسیون آغاز کردم تشکیل یک ستاد و جشنواره بین المللی هندبال است و تا به حال هم دو سه جلسه داشته ایم و می خواهیم یک حرکت مطابق با همین نظر شما را از نوجوانان شروع کنیم.ما یک جشنواره با حضور  90 تیم داخلی و ده تیم خارجی در سطح نوجوان برای 24 مرداد سال آینده که سالروز استقرار دولت امید و اعتدال است تدارک دیده ای.همه کارها انجام شده.با نهاد ریاست جمهوری هم جلسه برگزار کرده ایم و آنها مسائل مالی را به عهده می گیرند.

سال گذشته بیشتر از 40درصد بودجه ای که برای ورزش تصویب شده بود محقق نشد و امسال هم این رقم بیش از 50درصد نیست، سال آینده هم با بحران ارزی و درآمد دولت وضع بهتر از این نیست برای بودجه چه برنامه ای دارید؟ مثلا در فوتبال آقای سجادی گفتند امسال 70میلیارد درآمد داشته اند. یعنی با آقای داورزنی هم که صحبت می کردم گفتند در فوتبال نیاز ما به بودجه دولت ده درصد هم نیست؟

من درباره ورزش در شاخه های مختلف مخصوصا هندبال اعتقادی دارم که خیلی ها من جمله دوستان خودمان این اعتقاد را قبول ندارند.من هیچ وقت فکر نمی کنم در هندبال باید به قول اصفهانی ها راست جیبمان حرکت کنیم.من می گویم اگر برنامه و خلاقیت و ابتکار برای ارتقای هندبال داشته باشیم پول آن جور می شود.من مثلا به عنوان رئیس فدراسیون هندبال اگر فکر کنم سال دیگر مثلا 700میلیون وزارت ورزش و حدود 200میلیون کمیته ملی المپیک به من می دهد و اگر بخواهم به اندازه این یک میلیارد حرکت کنم بهتر است به فدراسیون هندبال نیایم! همین آقایان باشند و هندبال را دنبال کنند کما این که همین الان فدراسیون هندبال یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان بدهی دارد.من دو روز گذشته با مسئول مالی فدراسیون صحبت کردم وایشان این رقم را به من گفت. می خواهم این را عرض کنم من پول نداشتن را سد هندبال نمی دانم. شاید هم من اشتباه می کنم.زمانی که آقای رحیمی رئیس فدراسیون بودند من به عنوان مدیر فنی تیم ملی و رئیس کمیته های ملی همراه ایشان بودم همه شعارش این بود که راست جیبت حرکت کن و و در این مورد با هم درگیر بودیم. من الان یک سفری به غرب کشور داشتم.استان های غرب را دعوت کردم و از همان سفر و با وجودی که هنوز سمتی ندارم سه چهار اسپانسر قوی پیدا کردم که اصلا نمی شناختم.مثلا سیمان ایلام را با یک واسطه دوست از آب درآمدیم. ایشان گفتند تمام بودجه ایلام را می دهند یعنی اگر رئیس هیئت استان ایلام برنامه ای داشته باشد پول آن فراهم است.

البته این برند اسم شما است که در ایلام اسپانسر پیدا می شود؟

من می گویم اگر به اندازه پولمان بخواهیم حرکت کنیم برنامه ای نباید داشته باشیم اما باید آنقدر برنامه داشته باشیم تا پول خودش بیاید. مثلا برای همین جشنواره،صد تیم داریم کار  که 50-60 تیم داخلی هستند و بقیه در سطح بین المللی. مثلا ما از ایشان خواستیم مدیریت اجرایی را به عهده بگیرند.

هدف نهایی شما المپیک است؟

هدفگذاری ما صد در صد قهرمانی آسیا است.همان جشنواره بین المللی صد تیم هم در راستای این هدف انجام می گیرد.

فرض می کنیم شما به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شدید برنامه شما چیست؟همانطور که می دانید سال دیگر انتخابی المپیک است و ما در حال حاضر بین هفت تیم اول هستیم اما متاسفانه به هفت نزدیکتریم تا به یک! برای رسیدن به المپیک چه برنامه ای دارید؟

ما اگر مجموعه توانمندی مان جمع شود و بعد شرایطی فراهم شود که بچه ها خودشان باشند یعنی واقعا هندبال ایران شرکت کند موفق خواهیم شد. شما می دانید که در اینچئون هندبال ایران نبود که شرکت کرد.

ولی تیم خوبی بود.

تیم خوبی بود اما همین تیم خوب با شانس چهارم شد.یعنی اگر عربستان با دو گل بحرین را شکست نداده بود باید برای هفتم هشتمی مسابقه می دادیم.

بالاخره کار سرپرست تیم در برخورد با بی انضباطی کار اشتباهی نبود؟

البته این کار سرپرست نبود و وزارت ورزش این کار را انجام داد. بی انضباطی در فدراسیون در حال حاضر وجود دارد مثلا لیگ ما با 12تیم قرعه کشی شده با 11 تیم آغاز شده و از هفته سوم با 13تیم ادامه پیدا کرده است. من تا زمانی که کاندیدا نشده بودم همه جا به عنوان منتقد بودم اما از زمانی که کاندیدا شدم سکوت کردم چون بالاخره سرپرست فدراسیون هم کاندیدا هست نخواستم منتقد باشم.

می گویند در انتخابات فدراسیون هندبال جنگ بین آقای وزیر و آقای سجادی است.  سجادی از شما حمایت می کند و وزیر از آقای نصیری؟

آقای وزیر وقتی درخواست جامعه هندبال درباره حضور من  را دید نامه مجور هیات دولت را نوشت در صورتی که اگر موافق حضورم در انتخابات نبود این کار را نمی کرد. من همه جا گفتم که منتخب جامعه هندبال هستم نه وزارت ورزش. آقای وزیر از من پرسید چند رای می آوری ؟ من گفتم اگر کمتر از 40 رای از 46 رای را بیاورم استعفا می دهم.

پای این حرف می ایستید؟

بله. وزیر گفتند آقای نصیری هم گفته 40 رای می آورم من گفتم می بینیم. البته ایشان گفتند اگر همین الان انتخابات برگزار شود من گفتم 40 رای و گفتند اگر تاخیر بیفتد گفتم 33 رای را می آورم .گفتند یعنی آقای نصیری رای هایش بیشتر می شود گفتم نه،دیگر کاندیداها ممکن است رای بیشتری بگیرند.

به نظرم بعد از این دو سه انتخابات گذشته ای که وزارت ورزش برگزار کرده باید کمی منطقی تر صحبت کنید؟

ببینید شرایط رشته ها با یکدیگر متفاوت است. باز هم تاکید می کنم من کاندیدای وزارتخانه نیستم من کاندیدای جامعه هندبال هستم هرچند که وزارت ورزش نظرش مثبت است.

گفتند برای همه این نامه را زدند برای بعضی تایید شده برای بعضی تایید نشده است؟

آنها گفتند من خبری ندارم اما می توانم همین الان از آقای جهانگیری بپرسم!

بزرگترین انحراف هندبال چه بود و چه شد که این اتفاق افتاد.موقعیت یابی تیم هندبال ما در بین هفت تیم آسیا کجاست؟

عدول از قانون آنقدر در این چند سال انجام شده و عدم استفاده صحیح از متمولینی که به هندبال کمک کرده اند.فردی می گفته من به فدراسیون 200میلیون کمک می کنم اما باید فلان شخص رئیس تیم ها باشد.

یعنی پست فروشی کرده اند؟

پست فروشی و شکستن قانون.

در حقیقت ساختن رزومه ورزشی برای افراد؟

البته این موضوع را خیلی عیان نکردند.

فکر می کنید برای هندبال چقدر باید هزینه شود که در جایگاه مهم آسیایی قرار بگیرد؟ هزینه منطقی این ورزش چقدر است؟

ما بدون شک باید قهرمان آسیا شویم و در این مسیر باید همه توانایی ها را جمع کنیم.برای این رقمی نمی توانم ذکر کنم و تنها هزینه آن باید متحد کردن انسان ها باشد.

این پتانسیل وجود دارد که از اسپانسرهای مختلف برای این ورزش بهره بگیریم ؟

قطعا وجود دارد اما اگر رئیس فدراسیون رهبر باشدو

و شما فکر می کنید می توانید؟

من این پتانسیل را در خودم می بینم.

در فوتبال چه سمتی دارید؟

5-6 سال پیش که آقای کفاشیان آمدند از من خواستند کمک ایشان باشم و بعد حکمی برای من زدند به عنوان مشاور عالی و من هم قول دادم 5شنبه ها هر وقت تهران بودم در خدمت ایشان باشم که البته کمتر فرصت شد.

شما در فوتبال هم تیم داری کردید؟ چه شد که تصمیم گرفتید آن داور را...

من صبح روز بازی با صبا پسرعمه ام خودش را آتش زده بود خانه اش هم دیوار به دیوار خانه من بود من سریع خودم را به آنجا رساندم و صحنه ای دیدم که یک جوان در آتش می سوزد با اورژانس تماس گرفتیم و او را به بیمارستان رساندیم اما متاسفانه فوت کرد. و من با آن حالت به استادیوم رفتم که ای کاش با آن صحنه ای که دیده بودم نمی رفتم.نکته دوم در آستانه بازی یک نفر تماس گرفت گفت تیم صبا 4تومن داده با سوغات شما 4و نیم بدهید پرسیدم شما نشانی داد و گفت من همراه داورها به داخل زمین می آیم.من گفتم ما از این کارها نمی کنیم. 23 دقیقه از بازی گذشته بود دو پنالتی صد در صد از ما نگرفت و روی دروازه ما پنالتی اشتباه گرفت که تازه ما فهمیدیم یک خبرهایی هست. اما با این وجود من جلال طالبی را که از صبورترین مربیان ما هست و به همراه بازیکن ها روی سر داور ریخته بودند را از زمین بیرون کشیدم و حقیقتا ناسزایی هم گفتم.به داور گفتم بی وجدان بی شرف این پنالتی بود؟ او هم جواب داد و من هم از عصبانیت او را زدم. البته بعدا این داور برای تمام عمر از قضاوت محروم شد.چون اگر داور جو را متشنج ببیند باید بازی را تعطیل کند اما ایشان در آن وضعیت بازی را ادامه داد و ما هم 4-2 باختیم. البته بعدها من این داور را پیدا کردم و از او حلالیت طلبیدم و الان هم با هم رفیق هستیم اما ایشان خودشان را از آن جریان مبرا کرد و زیر بار نرفت من هم قبول کردم چون دستور دین ما هم همین است.)

فوتبال را چطور می بینید خیلی ها از فوتبال گله دارند.حتی خود فدراسیون می نالد؟

من یکی دو سال پیش که تماشاگرران به آقای کفاشیان جسارتی داشتند از ایشان خواستم فوتبال را رها کند اما ایشان نظرشان این بود که باید جنگید و من هم تا جایی که می شد به ایشان مشاوره دادم و بعضی چیزها هم پیگیری کردند؛ اما در مورد آقای کفاشیان هر چه در مورد شخصیت ذات و صفات و سلامت ایشان بگویم کم گفته ام.

این چیزها که در مورد مسائل مالی ایشان می گویند را می توانید باور کنید؟

من در سلامت ایشان یک در میلیارد هم شک ندارم و به هیچ عنوان نمی توان باور کنم.

نوع مدیریت ایشان چطور؟ می گویند آقای کفاشیان ساختار را اصلاح نکردند و این ساختار فسادزا است؟

من در سلامت شخصیت ایشان شکی ندارم و البته ساختار فوتبال هم همین است. من خودم بعد از آن جریان خیلی دادگاه داشتم. در یک پرونده من و رئیس فدراسیون آقای دادکان و آقای غیاثی و آقای سیاح یک طرف پرونده و یک طرف پرونده هم داورها بودند و ما با مدارکی که ارائه کردیم آنها را محکوم کردیم اما بالاخره فوتبال مشکلات بسیاری دارد.

این به خاطر هجمه پولی است که وارد می شود؟

صد در صد.

مثلا تیم مس کرمان که شما سنگ بنایش را گذاشتید یکی از تیم هایی بود که میلیاردی پول وارد ورزش کرد.اگر یک بار دیگر به آنجا برگردید برای راه اندازی این تیم تلاش می کنید؟

شهرداری کرمان امتیاز یک تیم را داشت که البته شهردارمان ورزشی نبود و این تیم را نمی خواست، من با حضور نماینده شهر و استاندار به تهران نزد آقای غفوری فرد آمدیم و  از امتیاز مجموعه مس استفاده کردیم و امتیاز شهرداری را برای مس گرفتیم.

اگر دوباره برگردید و با اتفاقاتی که دیدید حاضرید مجموعه ای راه اندازی کنید که سالی چند میلیارد در ورزش وارد کند؟ این همه بودجه ای که کم هم خرج نشد اما عایدیش فکر نمی کنم خیلی مثبت باشد.

بازتاب های اجتماعی این ورزش خیلی مثبت است.خود رئیس آگاهی کرمان می گفت هر بعدازظهری که مس بازی دارد آمار جرائم کمتر می شود.البته تماشاگر به خاطر نتیجه به ورزشگاه می آید و این مربوط به زمانی است که مس آسیایی شد.

حرف این است که شاید بیش از 100میلیارد برای مجموعه این تیم ها هزینه شده در طی این سالها اما در کل این تیم ها چهار بازیکن هم به  تیم ملی ندادند.

بازیکن مطرح که زیاد داشتیم.

مثلا؟

میلاد فخرالدینی.

یک میلاد فخرالدینی برای صد میلیارد هزینه؟ قصه این است که با این هزینه یک آکادمی فوتبال تشکیل نشد؟

ما آقای چراغپور را سال 81 به آنجا بردیم.یک آکادمی بسیار کلاسیک درست کرد در عرض دو ماه از نزدیک به ده هزار نفر تست گرفت، کلاس های مرتبی برای مربیان می گذاشت، 15 نفر از مربیان را برای یک دوره دو ماهه به آلمان فرستادیم  و سال 82، 17بازیکن از همان آکادمی برای تیم ملی در مقطع نوجوان انتخاب شدند. اما بعد از همان جریان دعوا که ما کنار آمدیم آن جریانات هم مسکوت شدند. آقای چراغپور را به تیم بزرگسالان بردند اما ایشان اصلا تیمدار نیستند و بیشتر یک انسان علمی و تئوریک هستند و این اشتباه بود.

الان به عنوان عضو هیئت مدیره برای ادامه آن برنامه ها تلاشی انجام می دهید؟

در آخرین جلسه همین بحث آموزش کلاسیک و همگام با علم روز دنیا مطرح شد .گفتیم دو سه اسم بیاورد که یکی آقای فلمینگ از دانمارک است.احتمالا پیگیری این موضوع در دستور جلسه این هفته هم باشد.البته آکادمی هنوز پابرجا است و مدارس فوتبال فعالیت دارند.

الان مس زمین تمرین دارد؟

در خود کرمان تیم مس حداقل دو سه زمین دارد.یک استادیوم که آن زمان کارهایش را شروع کردیم الان رو به اتمام است.پیش بینی ما 70هزارنفری بود و الان در فاز اول 30هزارنفری قرار دارد.فکر می کنم حداکثر تا سال آینده این ورزشگاه افتتاح شود.

شما بالاخره تا اواسط دولت احمدی نژاد کارمند دولت بودید مهمترین نقطه قوت و ضعف این دولت را در ورزش در چه زمینه هایی می دیدید؟

من متاسفانه اصلا افرادی که ایشان در صدر ورزش گذاشتند را قبول نداشتم که این هم برمی گردد به همان عدم اتحاد ورزشی ها و این که سیاسیون برای آنها تصمیم گرفتند.بنابراین اصلا نقطه قوتی نمی بینم. برنامه اصلا برای ایشان معنا نداشت و این را با منحل کردن سازمان برنامه نشان دادند و همین نداشتن برنامه در درازمدت آدم و در کل ورزش را رنج می دهد.

251 41

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناهید IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    7 1
    ایشون همان مدیری نیستند که با مشت به حسین جنگی داور مسابقه شان حمله کردند و به سرش کوبیدند؟و فدراسیون تا زمان برکناری ایشون مس کرمان را در تعلیق نگه داشت؟
  • فرهاد 30 از کرمان RO ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    3 4
    حاجی ناز شصتت