بازماندن فیلم «خانه پدری» از اکرانی محدود در گروه هنر و تجربه باعث نگرانی اهالی سینما شده است.

 سمیه علیپور- الهه خسروی یگانه: «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران از اکرانی محدود در گروه سینمایی هنر و تجربه بازماند.

این نخستین بار نیست که جلو اکران یک فیلم در سینمای ایران گرفته می‌شود، اما موجی که از جشنواره فیلم فجر سال گذشته راه افتاد و به ایجاد سد برای اکران فیلم‌های سینمایی انجامید، حالا بیش از گذشته ماهیت سیاسی خود را نشان داده است.

فیلم‌هایی که پروانه نمایش می‌گیرند، راهی به اکران نمی‌یابند تا چشم‌انداز کار در این حوزه برای سینماگران و سرمایه‌گذاران مبهم شود. آن‌ها نمی‌دانند که در این فضا باید از چه مرجعی پروانه ساخت و اکران بگیرند. طبق قانون در تمام این سال‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی امورات سینما بوده و اکران شدن یا نشدن یک منوط به تصمیم شورای صدور پروانه نمایش بوده است.

بااین‌حال اما مخالفت خوانی‌ها با اکران آثار سینمایی باعث شده تا در عمل پروانه نمایش شرط لازم و کافی برای اکران یک فیلم نباشد.

 فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری و اکران نشدن آن در چند سینما و سئانس محدود باعث شد تا به سراغ اهالی این هنر و چهره‌های فرهنگی برویم و نظر آن‌ها را در مورد این فیلم و مشکلات فعلی اکران در سینمای ایران بپرسیم.

جدولی که می‌بینید حاصل نظرخواهی ماست از 23 چهره سینمایی و فرهنگی که بر اساس حروف الفبا تنظیم‌شده است. مشروح این گفت‌و‌گوها هم در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

نظرخواهی از چهرهای سینمایی و فرهنگی

نام

فیلم را دیده‌اید؟

 موافق یا مخالفِ اکران

توضیح

جواد آرین‌منش نماینده و نایب‌رئیس پیشین کمیسیون فرهنگی

خیر

موافق اکران

آقای عیاری یکی از چهره‌های شناخته‌شده و موجه و مطرح سینمای ایران است و اتفاقات فیلم مربوط به سال ۱۳۰۸ شمسی است بنابراین نباید آن اتفاق را به امروز تعمیم داد. به عقیده من نباید نهادهای دیگر در حیطه سینما دخالت کنند، چون اگر می‌خواهیم قانون بر مملکت حاکم باشد، باید نهادهای متولی هر حوزه تقویت شوند.

سعید ابراهیمی‌فر کارگردان 

خیر

موافق اکران

چون فیلم را ندیدم در مورد محتوا و ساختار نمی‌توانم نظر بدهم؛ اما این را می‌دانم که دوگانگی موجود در تصمیم‌گیری برای اکران فیلم‌ها اذیت کننده است. فیلم‌ساز دوست دارد فیلمش دیده شود و نظرها را در مورد اثرش بشنود، اما این وضعیت موجب افسردگی و ناامیدی فیلم‌ساز می‌شود.

سیروس الوند کارگردان

 بله

 

موافق اکران

یکی از شخصیت‌های اصلی در اپیزود اول زیر ۱۶ سال است و این برای من واقعاً عجیب است که فیلمی که یک نوجوان زیر ۱۶ سال در آن حضور دارد و شخصیت اصلی و مرکزی فیلم هم هست، چطور اکران آن برای افراد زیر ۱۶ سال ممنوع اعلام می‌شود. باید در آغاز شرایط اکران و امنیت فیلم تأمین می‌شد و بعد به نمایش درمی‌آمد. چون به نظر می‌رسد که تازگی‌ها فقط پروانه نمایش شرط کافی و لازم نیست.

محسن امیر‌یوسفی کارگردان

بله

موافق اکران

 

من خودم یکی از اولین آسیب‌دیدگان این جنگ تحمیلی هستم که علیه سینما شکل‌گرفته و میزان رنج ایشان را درک می‌کنم ولی به نظرم باید به احترام کیانوش عیاری و استقامت و پایداری‌اش برای حراست از این فیلم درخشان، لااقل همین اکران محدود را تحمل می‌کردند؛ اما وقتی همین اکران محدود تحمل نمی‌شود مشخص است که در یک فضای سیاسی برای فیلم‌ها تصمیم گرفته می‌شود و عجیب است گروهی به نیابت از مردم حتی اجازه ندادند فرصتی پیش بیاید تا مردم خودشان این فیلم را ببینند و درباره‌اش قضاوت کنند.

شهریار بحرانی کارگردان

-

-

درباره این فیلم صحبت نمی‌کنم.

کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلمنامه نویس

بله

موافق اکران

 

به‌عنوان یک کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس هرگز از مجلس شورای اسلامی نپرسیده‌ام چرا وضع مملکت این است؟ یا مثلاً چرا به روستاهای شهری که نماینده‌اش هستی، رسیدگی نمی‌کنی؟ نماینده مجلس هم نباید در کار من سینماگر دخالت کند. طرف حساب ما وزارت ارشاد است، آن‌ها باید بگذارند ما کار خود را بکنیم و مطمئن باشند که در حوزه سینما ما بیشتر از آن‌ها می‌فهمیم. آن‌ها یک یا دو دوره چهارساله نماینده هستند، ولی ما در تمام طول عمر کار و زندگی‌مان سینماست.

سیروس تسلیمی نویسنده، تهیه کننده و بازیگر

بله

 

موافق اکران

برای این فیلم آن‌قدر فضاسازی شد که مجبور شدند برایش شرط سنی بگذارند وگرنه چنین شرطی در کشور ما اجرایی نیست. اگر اکران عمومی می‌شد شرط سنی می‌توانست توجیه داشته باشد ولی این‌که در این اکران محدود دوروزه هم شرط سنی بگذارند به نظرم عجیب بود واقعاً نهادهای دست بالا و مرجع مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی باید جلسه‌ای بگذارد و تکلیف سینمای ایران را یک‌بار برای همیشه مشخص کند تا ما بفهمیم با چه کسی طرفیم. وگرنه در این صورت فقط این اهالی سینما هستند که آسیب‌های فکری و ذهنی و مالی می‌بینند.

ایرج تقی پور تهیه کننده

بله

موافق اکران

 

اتفاقی که دارد برای سینما می‌افتد موضوعش مطلق سینما نیست. یک سری از آدم‌ها تحت عنوان سینما، مشغول عملیات سیاسی. درواقع یک جناح سیاسی می‌خواهد برای یک جناح سیاسی دیگر مشکل درست کند و برای این کار بی‌پناه‌تر از سینما جای دیگری را پیدا نکرده است. وگرنه فیلم آقای عیاری فیلم بدی نیست. روایت شریف عیاری از یک ظلم تاریخی هیچ ارتباطی به دین‌داری و سنت‌های اسلامی ندارد، بلکه در تقبیح یک سنت غلط اجتماعی است. برای این بی‌اخلاقی که دوستان در پیش‌گرفته‌اند و این‌که فرهنگ را قربانی بی‌اخلاقی سیاسی خود می‌کنند متأسفم.

عزیزالله حمیدنژاد کارگردان

بله

موافق اکران

فیلم می‌توانست اکران عمومی شود و با همان شرط سنی هیچ مشکلی برای آن پیش نمی‌آمد. متأسفم که بعد از یکی دو روز متولیان سینمایی کشور پای آن نایستادند.

مهرزاد دانش منتقد

بله

 

موافق اکران

 

به نظرم سازمان سینمایی لازم است یک تجدیدنظر اساسی در این رویه بکند چون اگر قرار باشد همین‌طور تسلیم شود، دیگر از سینما چیزی باقی نمی‌ماند. اتفاقی که برای آقای عیاری افتاد، تنها مربوط به خود او نمی‌شود. فیلم‌سازان دیگری که این ماجرا را تماشا می‌کنند با دیدن این وضعیت دچار تزلزل خواهند شد و درنتیجه فیلم‌هایی که در آینده ساخته خواهد شد، فیلم‌هایی خنثی خواهند بود. بماند که فیلم‌سازان معتبر هم چه‌بسا به این نتیجه خواهند رسید که فیلمی نسازند.

ابوالحسن داوودی کارگردان

بله

 

موافق اکران

 

برخوردهایی که با این فیلم صورت گرفته سیاسی است و من خیلی برایش متأسفم چون فکر می‌کنم دامنه‌اش به‌کل سینما و مدیران سینمایی بازمی‌گردد که مصلحانه از حقوق خود عقب‌نشینی می‌کنند. گذاشتن شرط سنی برای این فیلم، محلی از اعراب نداشت آن‌هم وقتی‌که ما سربریدن داعشی‌ها تا مرحله فواره زدن خون را از تلویزیون می‌بینیم. پس بهانه خشن بودن فیلم بیشتر به نظر خنده‌دار می‌رسد تا واقعی. این وضعیت به‌کل خانواده سینما مربوط می‌شود و باید در حدود قانون و به‌اندازه ظرفیتی که قانون برای آن در نظر گرفته جلوی این تحمیل سلیقه‌ها ایستاد چون این چیزی که می‌بینیم نه زبان اکثریت ملت که زبان اقلیت خاصی است که به دلیل اغراض سیاسی می‌خواهند سینما را از هستی ساقط کنند.

پوران درخشنده کارگردان

بله

موافق اکران

تنها خشونت، سکانس شروع فیلم است که باعث ایجاد محدودیت سنی ‌ برای اکران آن شد و بعد هم که کلاً این فیلم اکران نشد. این روز‌ها بد‌ترین شکل خشونت را ناخواسته در رسانه ملی می‌بینیم و واقعیت این است که به خاطر این‌یک سکانس نباید کل فیلم و زحماتی که برای آن کشیده شده، نادیده گرفته شود.

ضیاءالدین دری کارگردان

بله

در جایگاه یک کارگردان موافق اکران، از منظر عضو شورا تابع نظر شورا

چون من یک کارگران هستم نگاهم با نمایش هر فیلمی که مجوز قانونی ساخت داشته باشد موافق است. فیلم «خانه پدری» را دیدم و در جایگاه یک فیلم‌ساز معتقدم اکران این فیلم در شرایط بدون حاشیه‌های سال‌های اخیر به نمایش درمی‌آمد شاید چندان مشکل‌زا نمی‌شد؛ اما فضای ایجادشده ممکن است تبعاتی در پی داشته باشد که لزوماً خواست خود کارگردان فیلم هم نبوده است.

مجتبی راعی کارگردان

خیر

موافق

وقتی فیلم‌هایی با شرایط مشابه این فیلم اکران شدند و هیچ اتفاقی نیفتاد، همانند شرایط «به رنگ ارغوان» و «آدم‌برفی»، به این جمع‌بندی می‌رسیم که قطعاً اکران «خانه پدری» هم اتفاق ناخوشایندی را در جامعه موجب نخواهد شد.

مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس

خیر

موافق اکران

اگر قرار شده فیلمی اکران شود و مسئولانی که در این مورد مسئولیت دارند، درباره آن تصمیم گرفته‌اند، واضح است که باید این کار را انجام دهند. این وضعیت فعلی اصلاً صورت خوشی ندارد.

محمدعلی سجادی کارگردان

بله

موافق اکران

نمی‌فهمم چرا باید جلوی اکران این فیلم گرفته شود؟ این یک بازی است که شروع‌شده و نه ربطی به سینما دارد و نه مردم. کسانی که با اکران نشدن فیلم موافق‌اند، اغلب آن را ندیده‌اند و در اصل «خانه پدری» وسیله‌ای است برای فشار آوردن روی یک گروه.

فرج‌الله سلحشور کارگردان

خیر

-

فیلم راندیدم فقط شنیده‌ام که کار خوبی نیست.

آنتونیا شرکا منتقد

بله

 

موافق اکران

 

مثل همه‌کسانی که به سینما علاقه‌مندند امید ما این بود که در دولت جدید تغییراتی فراتر از حرف‌های قشنگ و سخنان مهیج رخ بدهد ولی هنوز نمی‌دانم این صبر و تحملی که مدام از ما طلب می‌شود تا کی‌ می‌خواهد ادامه داشته باشد. این وضعیت باعث می‌شود، فاصله‌ای که سال‌های قبل و به‌خصوص در دولت قبلی بین مسئولان و اهل سینما به وجود آمده بیشتر و بیشتر شود و تبعات سوئی که بعضی‌ها مغرضانه به آن دامن می‌زنند بیشتر گریبان حوزه سینما و فرهنگ را بگیرد. امیدوارم سازمان سینمایی یک‌بار بتواند طبق نقش قانونی که دارد عمل کند خیلی تسلیم فشارهای جانبی نشود.

احمد طالبی نژاد منتقد و فیلمنامه نویس

بله

 

موافق اکران

 

من «خانه پدری» را به‌عنوان منتقد خیلی دوست ندارم. به نظرم اشکال منطقی و روایی زیادی دارد، اما این دلیل نمی‌شود که با شرایط پیش‌آمده برای این فیلم موافق باشم. این فیلم باید اکران شود، چون موضوعش هشداردهنده است پس به‌جای توبیخ باید شرایطی فراهم آید که فیلم دیده شود و کارشناسان حول موضوع آن یعنی بحث کشتن دختران حرف بزنند. مشکل این است که تکلیف فرهنگ و هنر در این مملکت معلوم نیست و نمی‌دانیم که متولی آن وزارت ارشاد است یا نهادهای دیگر؟ اگر وزارت ارشاد نمی‌تواند در مقابل دخالت‌های ناروای نهادهای بی‌ربط به فرهنگ و هنر بایستد باید اعلام کند و بگوید که از این به بعد دیگر در این زمینه دخالت نمی‌کند.

رضا کیانیان بازیگر

خیر

موافق اکران

 

بهتر است به قانون اساسی احترام بگذاریم و همه یاد بگیریم که در کار هم دخالت نکنیم. چند سال پیش برای فیلم «خانه‌ای روی آب» آقای فرمان آرا مشکلاتی درست شد. یک نفر از فیلم شکایت کرد. در چنین اوقاتی مرجع تصمیم‌گیری باید چه کسی باشد؟ قاعدتاً وزارت ارشاد، نه جای دیگری، اما آن موقع اکثر نهادها و ارگان‌ها فیلم «خانه‌ای روی آب» را می‌دیدند و نظر می‌دادند؛ بنابراین اگر وزارت ارشاد در این مملکت زیادی است، تعطیلش کنید و اگر آن را قبول دارید به تصمیمش احترام بگذارید. مگر مجلس با آن حساسیت به وزیر ارشاد رأی اعتماد نداده؟ اگر رأی اعتماد داده، پس باید تشخیص و انتخاب او را بپذیرد و بگذارد که کارش را بکند. مشکلات این‌چنینی ما نه‌فقط در حیطه سینما که در همه زمینه‌هاست و تا زمانی که قانون همان‌طور که نوشته‌شده، رعایت نشود، این مشکلات حل نخواهد شد.

هوشنگ گلمکانی منتقد

بله

 

موافق اکران

 

وقتی هشدارهایی داده می‌شود و شرط سنی گذاشته می‌شود هیچ دلیل دیگری وجود ندارد که فیلم اکران عمومی نشود؛ یعنی اگر مشکل فقط آن صحنه‌های خشن است با این شرط و هشدار مشکل از بین می‌رود.

اتفاقی که برای «خانه پدری» افتاد اتفاق جدیدی نیست. در سرزمین ما بارها این اتفاق افتاده و اغلب کسانی که هم که این محدودیت‌ها را اعمال می‌کنند سینمایی نیستند. اصلاً فیلم نمی‌بینند و سینما مسئله‌شان نیست. درواقع سینما وجه‌المناقشه دعواهای سیاسی می‌شود و کسانی که این دعواها را راه می‌اندازند اصلاً مسئله اصلی‌شان سینما نیست بلکه سینما بهانه می‌شود.

خسرو معصومی کارگردان

خیر

موافق اکران

این‌یک حرکت قانونی نیست که به دلیل فشار تعدادی از افراد فیلمی که مجوز نمایش گرفته است، از اکران بازبماند. قطعاً نتیجه این‌ها برای سینما خوشایند نخواهد بود.

فرزاد موتمن کارگردان

خیر

موافق اکران

 

قانون می‌گوید سازمان سینمایی درباره این‌که فیلم‌ها چطور ساخته شوند باید تصمیم بگیرد. اگر این سازمان تصمیم گرفته و پروانه نمایش داده طبق قانون باید اکران شود و هیچ مقامی خارج از این حیطه حق تصمیم‌گیری ندارد. فیلم کیانوش عیاری پروانه نمایش داشته و باید اکران شود. هیچ‌کس هم نمی‌تواند معترض اکران آن شوند. مخالفان می‌توانند بروند و در روزنامه‌هایشان دلایل مخالفت خود را بنویسند ولی کسی حق ندارد جلوی اکران آن را بگیرد.

5757

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • vahid IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    194 8
    به عنوان یک ایرانی که فیلم را ندیده ام موافق اکران هستم.
    • زهرا RO ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
      1 8
      به عنوان یک ایرانی که فیلم را ندیده اید چه طور میتوانید موافق اکران باشید؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    105 4
    فقط گروه فشار مخالفه اگر فیلم بدی باشد کسی نمیبیند ، از اکران اوردن پایین یعنی بی قانونی
  • بابک A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    86 0
    باید این حقیقت رو در نظر گرفت که تمام فیلمهای توقیف شده ، بعد از مدتی به طور وسیع منتشر میشه و به خوبی دیده میشه مثل مارمولک و سنتوری ...... چه اتفاقی افتاد ؟ فقط تهیه کننده و کارگردان آثار لطمه روحی و مادی خوردند من موفق به دیدن خانه پدری در یکی از محدود سانسهای اکران شده شدم و تحت تاثیر موضوع فیلم قرار گرفتم . امیدوارم این کج سلیقگی ها و تصمیمات شخصی ، دست از سر سینمای ایران بردارد .
  • نوید A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    57 1
    مرسی خبر آنلاین. نظر سنجی خوبی با اهالی هنر داشتی.
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    59 8
    معمولا" هر چیزی که همه موافقن از مردم گرفته تا کارشناسان و ... دولت مخالفت میکنه و این یه اپیدمی تو ایران شده مخالفت با مردم تو همه چی
    • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
      54 2
      معمولا اين مجلس مخالفت ميكنه
  • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    64 16
    استاد هنر خانم لاله افتخاری مخالف اکرانه . این کافی نیست
    • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
      30 1
      شما چند سال تو سينما كاركردي كه نظ يك نفررو به 70 ميليون تعميم ميدي استاد هنر زياد هست من نميدونم نمايندگان مجلس چه تصميم تاريخي براي اين مردم گرفتن كه ماهي چند ميليون هم حقوق ميگيرن كه راجه به سينما هم نظرميدن فقط مخالف شادي مردم و تفريح مردم هستن منافع اين جورحكم ميكنه
  • جواد IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    1 50
    اینا همشون بازیه........گیر بازی نیفتین. با این کارا اسم فیلم رو به سر زبونها میندازن که بعد بتونن آمار فروش فیلم رو بالا ببرند.مثه اخراجی ها...
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    4 30
    خانه پدری سال 1389 ساخته شده و در زمان دولت قبل هم اجازه اکران نداشته، آیا اون زمان هم به علت مخالفت با دولت داشتن سر سینما رو میبریدن؟ سینما هم به عنوان بخشی از فضای فرهنگی شده مرغی که تو هر عروسی و عزایی قربونی میشه، عمده ترین علتش هم عدم آشنایی اکثر منتقدان و مخالفان با لوازم کار رسانه ای هست.
  • من تو زندگیم 3 تا فیلم دیدم A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    36 47
    من ابتدا در ظلمات گمراهی بودم و از فیلم خوشم میومد و اون رو اثری بی نظیر میدونستم و طبعا با اکرانش هم کاملا موافق بودم اما از وقتی با نظرات کارشناسانه سینماشناس ارجمند، هنرپژوه یکتا و فیلم بین قهار زمانه مان سرکار خانم دکتر لاله افتخاری کثرالله امثاله آشنا شدم و عمق سیاه نمایی این فیلم و خباثت ذاتی پدیدآورنده اون یعنی آقای عیاری رو دیدم که چگونه چوب حراج دست گرفته و دین و مملکت و ناموس و "خــانـواده" و... رو سکه یه پول کرده، از سر ندامت رو به درگاه خدا آورده و توبه کردم. از خداوند برای این نگهبان راستین فرهنگ و هنر کشورم و همکاران هنرشناس دیگرشون در کمسیون فرهنگی آرزوی موفقیت و پایداری بر سر پیمان شان برای "آبــاد" کردن فرهنگ و هنر این مرز پرگهر مسئلت می کنم.
    • رامبد IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
      18 2
      شما هر موقع 30 تا فیلم دیدی بیا نظر بده.البته فکر کنم کسانی که مخالف این فیلم هستند هم ادبیات نوشتاری و گفتاری شبیه شما دارند.در عرصه هنر موفق باشید
    • بی نام A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
      12 0
      آقا رامبد این دوستمون داره کنایه میزنه از شما بعیده. متن بامزه ای بود انصافا
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    11 1
    جالبه شما برای خودتون قضاوت می کنید که سیاسی است واقعا متاسفم.چرا این خبرهارو در دولت گذشته که عدم اکران فیلم چندین برابر الان بوده چیزی نمیگفتید.
  • بهروز A1 ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    1 3
    چرا این سینماگران محترم برای پشتیبانی و اعلام اتحاد تجمع نمیکنند ؟ باید تک تک این بلا به سر همه بیاد. یک روز رو اعلام کنن همه سینماگران و مخاطبان بیان به حمایت از خانه پدری تکلیف خیلی پروژه ها معلوم میشه
  • منور A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    6 0
    حرف حساب رو اقای کامبوزیا زدن افرین اقای سلحشور با اون استعداد درخشان ندیده مخالفه به ایشون هم باید افرین گفت اصولا