درحالی که معاون آموزشی وزیر علوم می گویند ایران در تربیت متخصصان، توجهی به بازار کار نداشته و به نوعی به بیراهه رفته است، اما آماری در مجله فوربس منتشر شده که نشان می دهد، ایران یکی از سه کشوری است که بیشترین مهندسان را در خود جای داده است.

امید‌ کریمی: بزرگترین جمعیت بیکاران ایران، تحصیل‌کرده‌ها هستند. آنهایی که سری در سرها دارند، همیشه در کنار کپی شناسنامه و کارت ملی،‌ یک کپی از مدرک لیسانس‌شان هم دارند و البته به دنبال شغل می گردند. و البته همیشه این سوال مطرح بوده است که چرا فارغ التحصیلان برخی رشته ها بیکارند؟ پاسخ یکی از مسوولان وزارت علوم هم این است: «متاسفانه طرح آمایش آموزش عالی در ایران نهایی نشد و در حال حاضر توسعه آموزش عالی بر اساس تقاضای جامعه است نه بر اساس آمایش. بخش نیاز سنجی برای توسعه آموزش عالی به دستگاه های اجرایی و نهادهای اقتصادی برمی گردد. آن ها باید در این زمینه به وزارت علوم کمک کنند و مشارکت داشته باشند.» (اینجا را بخوانید)

همین دو روز پیش بود که رضا فرجی‌دانا، وزیر سابق و محبوب علوم در نخستین همایش خیرین آموزش عالی، برای اولین بار به هشت سال دولت محمود احمدی نژاد تاخت، آن هم به دلیل توسعه بی‌رویه آموزش عالی: «توسعه کمی آموزش عالی دانشگاه‌ها در هشت سال گذشته دودمان آموزش عالی را به باد داد.» (اینجا را بخوانید)

پیش تر از آن هم مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم در انتقاد به توسعه بی‌حساب و کتاب آموزش عالی گفته بود: «وقتی برای 20 هزار نفر داوطلب جذب هيئت علمی با مدرک دکتری فقط ۲هزار نفر ظرفیت۱۰ برابر نیاز سرمایه گذاری شده است.»

و نکته قابل تامل‌تر سخنان این مسئول این بود: «اگر چه فقط 15 درصد از کل جمعیت دانشجویی در دانشگاه های دولتی تحصیل می‌کنند؛ اما بخش اعظم کیفیت آموزشی را همین ۱۵ درصد پوشش می دهند. دانشگاه های دولتی همچنان باید در حفظ و ارتقای کیفیت نقش پیشرو را داشته باشند و از رشد کمی بی هدف پرهیز كنند.» (اینجا)

و شاهد این توسعه عجیب و غریب که البته همه آن در دولت محمود احمدی‌نژاد اتفاق نیفتاده و ریشه در دولت های قبل هم دارد، از غیب رسید؛ مجله اقتصادی فوربس آماری سالانه از فارغ‌التحصیلان مهندسی دنیا ارائه داده است که در کمال شگفتی،‌ ایران نه تنها یکی از ۱۰ کشوری است که جمعیت بالایی از مهندسان را هر سال تربیت می‌کند، بلکه یکی از سه کشور اول دنیا هم هست؛

همانطور که در اینفوگرافیک بالا می بینید و البته از آمار مجمع جهانی اقتصاد بیرون آمده است، ایران در رتبه سوم پس از روسیه و آمریکا، هرسال اندکی بیش از ۴ هزار مهندس از ایالات متحده کمتر تربیت می‌کند. و البته بسیار بیشتر از ژاپن که یکی قطب های صنعتی دنیاست، کره که یکی پس از دیگری کشورهای دنیا را با تولیداتش از همه رقم در می نوردد و فرانسه که یکی از ۸ قطب صنعتی دنیاست. هرچند که اگر به نسبت جمعیت در نظر بگیرید، ایران با جمعیت ۷۸ میلیون نفری، هرسال بالاترین مهندس را تربیت می کند. (روسیه ۱۴۵ میلیون نفر جمعیت دارد و آمریکا ۳۲۰ میلیون نفر)

البته نمودار توضیح داده است که اطلاعاتی از فارغ‌التحصیلان مهندسی چین و هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا، وجود ندارد. 

نکته جالب توجه در این اینفوگرافیک، غیبت چهار کشور از هشت قطب صنعتی دنیاست؛ گروه هشت مشتمل بر کشورهای فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده آمریکا، روسیه و کانادا هستند که بیش از ۶۵ درصد اقتصاد دنیا را در اختیار دارند. اما چهار کشور آلمان، بریتانیا، ایتالیا و کانادا در ۱۰ کشور بالاترین فارغ‌التحصیلان مهندسی قرار ندارند. هرچند که حضور کشورهایی همچون ویتنام و اندونزی در این جمع هم تعجب برانگیز است، اما رقابت تنگاتنگ ایران با آمریکا، بسیار قابل تامل می‌نماید. 

در گزارش فوربس هم در این‌باره آمده است: «کدام کشورها سالانه بیشترین تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی را دارند؟ بیشترین تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در دنیا در دهه های اخیر متعلق به آمریکا، ژاپن و دیگر کشورهای توسعه یافته بوده است. در حالی‌که هم اکنون این روند تغییر کرده و تعداد زیادی از این فارغ‌التحصیلان در رشته های مهندسی، تولید و ساخت و ساز درکشورهای در حال توسعه آموزش دیده اند. بر اساس تحقیقات انجام گرفته در مجمع جهانی اقتصاد (به استثنای چین و هند) کشور روسیه با آموزش دادن سالانه ۴۵۴ هزار دانشجو در رشته های مهندسی، تولید و ساخت و ساز در رتبه اول، آمریکا با ۲۳۷ هزار و ۸۲۶ دانشجو در هر سال در رتبه دوم و ایران با ۲۳۳ هزار و ۶۹۵ دانشجو در رتبه سوم قرار دارند. کشورهای در حال توسعه مانند اندونزی و ویتنام هم به ترتیب با ۱۴۰ هزار و ۱۰۰ هزار دانشجو در سال جزو ۱۰ کشور اول در جهان در این زمینه قرار دارند.»

توجه کنید که این آمار سالانه فارغ التحصیلان است و نه کل تحصیل‌کرده‌ها. جالب اینکه دانشگاه‌های اسم و رسم‌دار صنعتی ایران، شریف و امیرکبیر، در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا هم قرار ندارند و حدود رده‌های ۳۰۰، وارد برترین‌های دنیا می‌شوند. و بدتر هم اینکه هنوز چرخ صنعت ایران نمی‌چرخد؛ اقتصاد مبتنی بر نفت است و صنعت هم وارداتی است. هرچند که پیشرفت‌هایی در تولید مقالات علمی حاصل شده است که البته عمده آن در علوم پزشکی بوده و نه صنعت که به مهندسان وابسته است.

البته توسعه رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌آزاد، در هر دوره‌ای، و ظریفت سازی برای جذب دانشجوی فنی، یکی از مهمترین دلایل تعداد بالای تربیت مهندس در ایران است. ضمن اینکه از ورود پیام نور به تربیت مهندس و ظرفیت رشته‌های فنی-مهندسی دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم نباید گذشت.

این آمار نشان می‌دهد سیاست‌گذاری بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا همچون آلمان، بر جذب نیروی تحصیل‌کرده دیگر کشورهاست. همان چیزی که سالهاست در ایران به اسم فرار مغزها شناخته می شود و البته برای ماندن تحصیل‌کرده‌های نخبه، فعالیت دندان‌گیری انجام نشده است. تنها تلاش شده دوره های تحصیلات تکمیلی پررونق‌تر شود. (این گزارش را بخوانید)

طبق آماری ظاهرا بدبینانه، هر سال بیش از ۱۵۰ هزار تحصیل کرده از ایران خارج می شوند. برخی برای ادامه تحصیل و بعضی هم به دنبال شغل و آنهایی هم که برای ادامه تحصیل می‌روند، بر نمی‌گردند.

اما آنچه که پیداست، در آینده هم این موضوع تغییری نخواهد کرد؛ آمار داوطلبان کنکور سراسری چنین چیزی را نشان می‌دهد. از ۸۸۰ هزار نفری که در دو روز گذشته، کنکور سال ۹۴ را پشت سر گذاشتند، حدود نیم میلیون نفر، از رشته علوم تجربی بودند. فقط ۱۸۱ هزار نفر از ریاضی و فنی و ۱۸۱ هزار نفر هم رشته علوم انسانی. (این اینفوگرافیک را دراین باره ببینید)

شاید اگر ۱۰ سال دیگر آمار جهانی بیشترین پزشک و پرستار و کلا تحصیل‌کرده‌های حوزه علوم پزشکی را منتشر کنند، ایران باز هم یکی از کشورهای اول دنیا باشد. هرچند که همین حالا آمار مهاجرت کادر درمانی به ویژه پرستاران بالاست. ضمن اینکه وزارت بهداشت ساز کمبود پرستار را مدت‌هاست زده است و همین بهانه ای است برای افزایش ظرفیت در رشته های مرتبط با پزشکی.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 117
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    نگاه کنید حتی اگر یک سوم این مهندسان هم با سواد باشند یک آمار خوب برا توسعه اقتصادی کشور است که قابلیت تبدیل شدن ایران را به یک کشورر جهان اولی می دهد.
    • مهدی A1 ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      توی آموزشی، گردان ما همه لیسانس و مهندس بودن. هشتاد درصدشون دست چپ و راستشون رو نمی‌شناختند.
    • بی نام A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      متاسفانه تنها چیزی که دانشجوهای ما از جمله خود من نداریم سواده . با این نمره های کیلویی که تو دانشگاهها میدن هیچ انگیزه ای برای مطالعه و پژوهش نمونه
    • مجید A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      141 9
      بظرتون مدرک معادل اگه بخواهیم فرانسه رو در نظر بگیریم ، چی میدن به این مهندسای ما سالانه 100 هزار تا مهندس بدیم بیرون ولی کارآمد باشن بهتر از اینه کیفیت بهتر از کمیت
    • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      393 4
      این رو باید به مسئولین آموزش عالی کشور بفرستید که با گسترش کمی و نه کیفی از یک سری از دانشگاه های دولتی بگیر که توی شهر های کوچک که از جاهای دیگه استاد میارن تا انواع متنوع دانشگاه های آزاد، پیام نور و جامع علمی کاربردی و غیر انتفاعی و دهها موسسه آموزش عالی که جالبه رشته های درجه یک مهندسی دنیا رو از وزارت علوم مجوز گرفتند اما استاد هایی دارند که در حد معلم دبیرستان و نه کوچکترین امکانات
    • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      103 6
      توسعه اقتصادثی کشور بو تبدیل شدنش به کشور جهان اولی فقط به تعداد مهندسش نیست، مهندس های فوق العاده باسواد هم تربیت می شوند که بدلیل فراهم نبودن شرایط مناسب، ایران رو ترک می کنند.
    • امیر تبریز اوغلی IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      همشون مهندس پولن.... مهندس پول
    • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      33 23
      به کجا ؟ برای پمپ بنزین های آمریکا و اروپا
    • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      41 1
      اقاااااااااااااا شاعر میفرمایند که بچه ها مهندس اومده بریم تماشااااااااااااا.........
    • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      59 10
      مهندس ایرانی اقیانوسی از علم است ولی به عمق 1 سانتی متر
    • نگار IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      54 7
      البته توسعه اقتصادی کشور ما ربطی به سواد مهندسامون نداره چون تعداد مهندسای باسوادمون کم نیستند . توسعه اقتصادی ایران بسته به سیاست های درست یا نادرست اقتصادی است
    • بی نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      381 2
      خوب دیگه اینجا جهان سومه و اینها همه محصول تصمیمات غلط و یک شبه مسئولان و مدیران آموزشی مملکت از گذشته تا کنون بود بالاخص توی سی سال اخیر که شاهد رشد وحشتناک دانشگاه ها بودیم اگر به جای تاسیس هزاران دانشگاه به معنای واقعی بی کیفیت، فقط و فقط یک دانشگاه می ساختند اما با سطحی بالاتر از دانشگاه های شریف و تهران، آنوقت می توانستیم ادعا کنیم که پیشرفت کرده ایم
    • بی نام DE ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      9 17
      ایده پارک های علم و فناوری عالی بود. ولی نمی دونم چرا جدی گرفته نشده. نه از سوی مسئولان، نه تولیدکتتدگان و نه دانشجویان.
  • بی نام A1 ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    برای اینکه تو پمپ بنزین کانادا کار کنه و بعد هم کشته بشه
    • رضا A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      کار کردن عیب نیست که هیچ خیلی هم افتخاره . خیلی ها سال اول مهاجرتشون کارهای غیر مرتبط بل رشته تحصیلی خودشون انجام میدن تا هم یه منبع درآمدی داشته باشن هم زبانشون بهتر بشه. یه کم دیدتون رو اصلاح کنید.
    • بی نام RU ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      13 25
      سال های اولشم نبوده سی پنج سالش بوده دوتا بچه هم داشته
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      28 11
      بازار کار کانادا هیچ مدرک غیر کانادایی را قبول نمی کند فقط دانشگاه ها قبول می کنند
    • به رضا IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      19 4
      بابا این بنده خدا نظرش اشاره به خبر کشته شدن دختر ایرانیه که توی پمپ بنزین توی کانادا کارمیکرد و سارقین زدن کشتنش.
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      35 2
      کار کردن عیب نیست ولی کاش می شد تو کشور خودمون قبل از گرفتن دانشجو برای کارش برنامه ریزی می کردن که مجبور نباشیم جای صادرات صنعت صادرات مهندس داشته باشیم....
  • بی نام IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    کمیت بالا کیفیت پایین
  • تبریزی IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    209 9
    بنده فارغ التحصیل شریفم جوانیمان را عمرمان را به هدر دادند. به آخر خط ناامیدی رسیده ایم .خدا جوابشان را بدهد
    • بی نام A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      152 2
      بله رشد بی رویه و بی ضابطه دانشگاه ها باعث شده حتی کسایی که زحمت زیادی هم کشیدن نتونن موقعیت شغلی خوبی گیر بیارن.یکی با هزار بدبختی تلاش مدرک میگیره یکی دیگه از فلان واحد ناشناخته در کشور مدرک میگیره.فردا این دو تا رو یکسان ارزیابی میکنن و اگر اونی که در واحد ناشناخته مدرک گرفته باشه یه کوچولو پارتی داشته باشه یه جای شغلی رو اشغال میکنه اما اونی که زحمت کشیده اگر آشنا و پارتی نداشته باشه باید مدرکش رو بذاره در کوزه آبش رو بخوره.
    • رضا RO ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      47 1
      منم مث تو فارغ التحصیل شریفم. منتها هرجور که فکر کردم دیدم مهندسی اینده ای نداره، اومدم برم بازار ازاد دیدم سرمایه میخاد که ندارم. اومدم برم مسافرکشی دیدم ماشین ندارم هیچی دیگه الان میشینم به یه مشت سمپادی تدریس میکنم و یه ششصد تومنی درامد وقتی میبینم خونوادهاشون چه قدر خودشونو میکشن بچشون معدلش یک دهم نیاد پایین ، یه حس عجیبی میاد سراغم.. حسی از تاسف برای اینده این دسته گل ها...
  • من A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    183 2
    یعنی بدترین مدیریت ممکن در بوجود اومدن رشته های مهندسی انجام گرفت. خیلی جالبه یه زمانی بچه ها دو سال پشت کنکور میموندن آخرش میرفتن دانشگاه آزاد. الان توی یه شهر 100 هزار نفری در سال 5هزار تا مهندس فارغ التحصیل میشه.همکلاسی من توی مدرسه، تمام نمرات کلاسیش 1 و 2 بود، الان میگه من مهندس برقم الان بقال سر کوچه هم میاد به من میگه منم مهندسم فکر کردی شاخ غولو شکستی درس خوندی؟ این عزت و احترامی هم که یه تحصیلکرده 1012 سال پیش داشت هم دیگه نداره. باور کنید یکی از دلایل سرخوردگیه جوونا همینه.
    • مهندس A1 ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
      18 2
      در یک دانشگاه آزاد شهرستان به عنوان به خاطر انتخاب رشته‌ی نادرست نفر اول اون رشته شدم و رفتم و الکترونیک می‌خوندم... همان سال اول با دیدن شیوه‌ی آموزشی ... جزوه محوری و حفظی بودن محض و نحوه‌ی نمره‌دادن و پارتی بازی و رفیق‌بازی در دانشگاه، بی‌خیال رشته برق شده و ترک تحصیل کردم و به بازار کار رفتم... و این بهترین تصمیم زندگی‌ام بود... کسی را میشناسم که با رتبه ۲۰۰۰۰۰ کنکور در دانشگاه آزاد دهستانی در جنوب کشور قبول شد ، انتقالی گرفت و به تهران مرکز آمد، به طرز معجزه آسایی معدلش عالیطلایی شد ارشد رو هم در پردیش دانشگاه شریف خوند... و الان داره دکتری هم میخونه و کلی مدعی هست
  • پیمان A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    131 4
    واقعا رشته های مهندسی تو ایران بی خوده....این همه وقت صرف گرفتن مهندسی مکانیک کردم از دانشگاه دولتی آخرش که چی
  • بی نام EU ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    اين دانشگاه آزاد بي مصرف همينجور عين جوجه ماشيني فارغ التحصيل ميريزه بيرون.پول ميگيره مدرك ميده.همه بي سواد .واقعا بي سواااااااد.يارو مهندس برق،يه دونه سر پيچ نميتونه ببنده .مپرسي چرا ميگه كار من سرپيچ بستن نيست من طراح سيستم هاي برقيم.بابا ايولااااا .باغت آباد انگوري...دستت درد نكنه ننه بابا اين عروس آوردنت
    • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      35 72
      اقا چرا حرف بی ربط میزنی دانشگاه ازاد اصلا نمره نمیدن به دانشجو بخاطر اینکه نفعشون تو افتادن دانشجو این دانشجو که با زحمت نمره میگیره قبل اینکه بدون مدرک حرف بزنی ببین اولین تیم ربوکاپ برای کجاست بعد بیا محترمانه نظرت روبده
    • بی نام A1 ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      45 17
      دانشگاه کلا" کلا" تعداد کمی با سواد تولید میکنن به خاطر سیستم آموزشی... وگرنه تعداد زیادی فارغ التحصیل آزاد دیدم که از سراسری با سواد ترن
    • بی نام US ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      46 15
      دولتی ها کجا رو گرفتن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • سام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      44 22
      تو که مدرکتو از سراسری گرفتی ،چی بلدی؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام US ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      44 12
      مدرک سراسری رو قاب کن بنداز دور گردنت...فعلا که همه بیکارن
  • بی نام A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    241 7
    فکر کردی مغز کرگدن خوردم که با رتبه ۲ رقمی کنکور کارشناسی و ۱ رقمی ارشد کارشناسی ارشد شریف برم ۲ سال خدمت کنم بعد یک بی سواد با ۱۰ میلیون بره سربازی رو بخره؟ فکر کردی میمونم که ببین یک مشت بی سواد همه سمت های مهم رو گرفتن و کارگری ساختمون برای من مونده؟ نه عزیز من میرم دکترام رو اونور همون جا هم خدمت میکنم خبرآنلاین این کامنت هم مثل باقی کامنت هام نزار
    • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      46 30
      اگه رتبه دو رقمی بیارید تو کنکور کارشناسی نخبه حساب میشید و از سربازی معافید
    • فرشاد EE ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      19 4
      درود . منم همین کار و می کنم.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      8 31
      اگه شما واقعا این رتبه هایی را کهنوشتی گرفتی یقین دارم کار بسیار خوبی هم میتونی در اینجا داشته باشی. اما اگه واقعا اونقدر منفی و بدبین هستی که فکر میکنی با این موقعیت علمی که شما داری کارگری ساختمون بهت میدن، بهتره بری
    • میلاد A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
      13 40
      خب مومن پاشو برو اونور ولی این حرفو از من به یاد داشته باش؛ 40 سال دیگه تو مملکت غریب به بچه ها و نوه هات حق نداری بگی یه زمانی ایران وضعش خراب بود و تبعیض بود و اقتصاد و صنعتمون خراب بود و من مجبور شدم بیام اینجا ؛ چرا؟چون مملکت رو که عمه جان های ما نمیسازنش که ما باید بسازیمش؛ چرا همش فکر میکنیم یکی باید از آسمون بیاد و این مملکتو گل و بلبل کنه؟چرا واقعا؟اگه شما همت داری باید حقتو از این مملکت و آب و خاک بگیری نه این که سرش منت بزاری؛ حاظرم تو این آب و خاک بیل بزنم و از هوای مقدسش تنفس کنم تا اینکه برم اونور آب و تو مملکت غریب ظرف بشورمو و تو پمپ بنزین کار کنم؛ والسلام
    • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
      2 1
      خخخ
  • بی نام IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    آقا انصافا جلوی رشد قارچی پذیرش در مقاطع عالی ارشد و دکتری رو بگیرید اگه نه تا چند سال دیگه همه دکتر میشن و هیچ کاره اون وقت سرخوردگیش واسه جوونا، خانواده ها و کل جامعه بیشتر میشه... لعنت به برنامه ریزی بدددددددددددددد
  • مجد IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    56 0
    همه این رشته ها صرفا عنوان مهندسی رو یدک میکشن ولی در داخل اصلا مهندسی نیست. طرف رو میشناسم تو دانشگاه به قدمت سال 89 مهندس سخت افزار. فکر کردم میدونه چون طبیعیش اینه ولی این خانم مدعی که پارتیش یکی از سفرای سابق ایرانه فرق رم و حافظه داخلی و . . . را نمیدونست. فارغ التحصیل هم هستن.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    57 0
    متاسفانه مثل بسیاری از موارد دیگر،در دهه اخیر این وزارت خانه مسئولیت اصلی خود را از اموزش عالی به درامد برای خود تغییر داد.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    94 30
    خدا برکت بده به دانشگاه آزاد واحدهای در پیتی
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    82 18
    بچه ها مهندسین بیکار دست و جیغ و هورررررا
    • بی نام A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      21 14
      ملت دیوونه شدن. به مشکلات خودشون میخندن. همه چی مسخره نیست که بچه جان یه ذره جدی باش همین امثال تو باعث این وضع مملکت شدن.
  • بهنام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    24 16
    دقت کنید که در این آمار کشورهای مهندس خیز هند و چین حضور ندارند. گرچه که بهترین کار نسبت گرفتن جمعیتیه نه صرفا اعلام تعداد مهندیسین.
  • مهندس دانشگاه دولتی US ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    67 9
    این صحبت ها رو مسئولین هم می دون اما همه اعم از راست وچپ اما جرات تعطیلی پیام نور و غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد را ندارند ما که سوختیم خدا کنه بقیه نسوزن
  • منتقد IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    81 3
    درس خواندن برای فرار به کشورهای آزاد
  • مهدي DE ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    47 12
    براي استفاده به زور در پروژه هاي ساختماني ما كه كلا ٥ طبقه هست و مجبور به استخدام ٦ ناظر شديم ناظران بي كاري كه به زور از طرف شهرداري به ما تحميل ميشن.
    • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      14 26
      شما 6 ناظر در 6 گرایش مختلف استخدام کردین.... انتظار دارین که در مورد تاسیسات مثلا مهندس عمران نظر بده....
    • مهدی 2 IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
      20 3
      کل مبلغی که به این 6 ناظر دادی کجا ؟ سودی که تو ساختمون میکنی کجا ؟ تازه معاملاک املاکی که از ملکی که تو ساختی ده ها بار با فروختنش و رهن و اجاره دادنش چندین برابر اون 6 ناظر در میارن و هیچ مسئولیتی ندارن کجا ؟ با این همه زوری که نظام مهندسی میزنه و تازه شهرداری جلوشو میگیره تازه کیفیت ساخت و ساز تو مملکت وضع اش اینه ، وای به روزی که این ناظر ها هم از پروژه ها حذف بشن . الان شمایی که اینو میگی اگه روزی خدای ناکرده یه زلزله بالای 7 ریشتر تو تهران بیاد و نصف تهران از بین بره ، در نظری که راجع به این خبر تو سایتها میذاری اینه که دولت چرت نباید تو کار ساخت و ساز نظارت بیشتری میکرد تا چنین نمیشد . من ناظر پروژه بودم سازنده محترم از میلگردهای فونداسیون دزدی کرده بود که مچشو گرفتم
  • ایرانی IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    89 5
    تو یکی از واحدهای دانشگاه آزاد توی یه شهر کوچیک تدریس داشتم. فقط دانشکده برق و کامپیوترش حدود 3000 نفر دانشجو داشت دلم می خواست سرم رو بزنم به دیوار توی یه شهر دیگه با حداکثر 15000 نفر جمعیت تدریس داشتم، توی مقطع فوق لیسانس مکاترونیک با سه گرایش 90 نفر دانشجو داشت به ندرت کسی تو این همه دانشجو میشد گیر آورد که سرش به تنش بیرزه
    • علی IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      65 4
      البته اساتیدی هم که در این قبیل دانشگاهها تدریس میکنند سرشان به تنشان نمی ارزد. اساتیدی که نسل قبل تحصیل کردگانی هستند که تنها شغلی که پیدا کرده اند تدریس برای یک عده بدبخت تر از خودشان است. تا آنها هم دکترای در پیتی بگیرند و بروند در ناکجا آبادی دیگر برای عده ای بد بخت دیگر تدریس کنند .
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    44 1
    در کشوری که به نسبت امکاناتت از جامعه سهم خواهی برد ودو عنصر نام برده شده در قانون اساسی اموزش رایگان و بهداشت فقط در چهار چوب کتاب است وبس مدارس را خیرین میسازند ودولت پولش را میگیرد .مراکز بهداشتی ودرمان را خیرین احداث میکنند و دولت بخور بخور اش را وای بله حال این ملت
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    57 2
    خب اخرش چی ؟؟؟حتی کارم پیدا بشه باز مجبورن برای امرار معاش کار ازاد انجام بدن
  • مح مد A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    25 1
    براي...استغفراله
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    57 2
    این نشون میده سیستم اموزشی ما غلط ماست چرا چین، المان،انگیلیس، فرانسه که جمیعت برابر ما دارند مهندسهای کمتری دارند ولی خیلی پیشرفته تر از ما هستند در کشورهای پیشرفته عمده دانشگهها به صورت کالج هستندمثل مراکز فنی حرفه ای این باعث میشود دانشجو بعد از اتمام تحصیل مستیقم به بازار کار وارد شود
  • حسین IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    65 10
    اینکه در فرار مغزها و مهاجرت نخبگان رتبه اول در دنیا رو داریم نشان دهنده عدم اعتماد آنان به سیستم است
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    60 7
    همین امروز تو خبرا بود که یک خانم مهندس شیمی ایرانی فارغ التحصیل از دانشگاه صنعتی شریف که به تازگی به کانادا سفر کرده بود در پمپ بنزین محل کارش به قتل رسیده است خوب این هم آخر و عاقبت یکی از مهندسین که بهترین دانشگاه ایران تربیت کرده واقعا جای تاسف هست . خدا رحمت اش کنه و به خانواده اش هم صبر عطا فرماید.
  • بی نام RO ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    42 4
    واقعا متاسفم واسه این مدرک گرایی کیلویی تو کوچه و خیابون همه مهندسنبا چه زحمتی درس خوندیم و الان باید نظاره گر این سیستم کیلویی باشیم واقعا متاسفم
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    49 6
    مهندسی کجا بود،من خودم دارم مهندس میشم ولی هیچی درباره رشته ام نمیدونم خیلیای دیگه هم رو تو دانشگاهای دیگه دیدم حتی دانشگاهای بزرگ کشور دانشگاهی که نه امکانات درستی داره نه سیستم آموزشی درستی مهندس میخواد بده بیرون؟ شما یک نفر ک مهندس شده تو یک دانشگاه اروپا رو بیار ایران مطمئن باش از ارشد های ما بیشتر بارشه
  • اهوازی IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    38 30
    مهندسان ایرانی بهترین هستند من با چند مهندس از اوکراین و المان و اتریش و فرانسه که صحبت کردم واقعا سواد تئوری ما خیلی بیشتر از آنهاست ولی در اینجا به دلیل جدایی بازار کار و صنعت از دانشگاه ها عملا فارغ التحصیلان ما سواد عملی ندارند و تا تجربه کنند دیگر از آن سواد دانشگاهی چیزی نمی ماند مگر تعداد اندکی که در کنار کارشان مطالعه فنی هم دارند
    • بی نام EE ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      38 19
      اره بابا سواد ما بیشتر از مهندسان اروپایی هست بخاطر همینه که اونها بنز بنجل می سازند ما پراید بهترین ماشین دنیا
    • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
      7 6
      اتفاقا همینکه سواد بخوانید شبه حفظیات تئوری ما بالاست ولی سواد عملی کم یعنی دانش کمی داریم.
  • ali IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    41 17
    مهندسین ایرانی میروند کانادا و کشورهای توسعه یافته دیگه تا از سر بیکاری و عدم رفاه در ایران در پمپ بنزین کار کنند و بعد هم توسط رهزنان اونجا کشته شوند اینه فرار مغز ها در کشور ما
    • علی IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      45 18
      این یک مورد بوده که برحسب حادثه به فاجعه منتهی شده چرا هزاران هزار ایرانی در نورث امریکا رو نمیبینید که جزو قشر موفق یک جامعه پیشرو هستند؟ آیا همه 10میلیون ایرانی خارج کشور در پمپ بنزین هستند؟
  • ترسا A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    29 11
    منم كنكور دادم و همكار ايندتون ميشم منم مهندسم هورا حالا ب نورتون برق بهتره يا مكانيك يا عمران واسه خارج أز كشور؟
    • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      24 26
      اگه تو فکر رفتنی بهتر از الان روی پمپ بنزین داری کار کنی
    • بی نام EE ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
      12 3
      اینهایی که از حسابان می ترسند ریاضیات دانشگاه رو ندیدند از اون وحشتناک تر ریاضیات محض من کلا ریاضی رو ول کردم
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    28 6
    این آمال درست نیست حداقل در مورد ایران تعداد دو برابر اینه ضمنا خیلی از رشته ها که لقب مهندسی دارند تو کشورهای دیگه مهندسی خطاب نمیشوند مثلا نود درصد فارغ التحصیلان کامپیوتر که تو ایران مهندسی هستند در بقیه دنیا لقب مهندسی ندارند
    • علی IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      55 0
      مثلا رشته مهندسی معماری خیلی خنده داره چون هیج جای جهان به آرشیتکت نمیگن انجینیر
  • وحید A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    89 6
    چه ربطی داره به بی سوادیه دانشجوها ،وقتی صنعت ایران به علم بیشتر از فوق دیپلم نیاز نداره چرا باید این همه دانشجوی دکترا و ارشد داشته باشیم
    • حمید IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
      21 45
      اگر باسواد بودند که بیکار نمیموندن دوست عزیز...
  • سیاوش IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    32 2
    معاون وزیر علوم: از هر 850 مقاله علمی ایران یک مورد ثبت جهانی می شود این خبر قشنگ کامل میکنه این خبررو
  • رضا A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    27 1
    من تو یه واحد دانشگاهی که خیلی هم معروف و اسم و رسم داره به صورت ساعتی تدریس میکنم واقعا بعضی وقت ها از سطح سواد و سوالای دانشجوها تعجب میکنم. بعضی هاشون بالای 90 درصد حتی کمترین اطلاعات و سطح سواد لازم رو هم ندارن، ولی تا دلت بخواد ادعا دارند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    10 13
    وضعیت وقتی بغرنج تر میشه و قتی بدونیم به قول یکی از دوستان صنعتگرم دیگه ما تراشکار وقالب ساز بدرد بخور زیر پنجاه سال پیدا نمیکنیم.
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    33 20
    مثلا مهندسین دانشگاه دولتی تا الان چه گلی به سر مملکت زدن که الان بیشتریا میگن تقصیر ازاده... بیجا میکنه کسی که میگه تو ازاد کیلویی نمره میدن
  • محمدرضا IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    17 1
    وقتي ساخت وساز در كشور ضعيف هست شخصي مي خواد يه 12 طبقه بسازه كلي شهرداري سنگ اندازي بي اعتمادي ها به همديگر باعث بي كاري جوانان شده و كلي فارغ تحصيل بي كار پشت در بازار كار صف كدازي مي كنه و جلو كارش مي گيره و به زور كلي پول ازش مي گيرن انتظار داري مهندس كار گيرش بياد بي شيدن
    • مهندس بی پارتی IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      13 1
      بنده مهندس عمران هستم، پس از سال‌ها تلاش توانستم یک پروژه بگیرم، اما بعد از چند ماه پروژه را صاحب‌کار گرفت و داد به یک مهندس‌تاجر بزرگ چون آن مهندس تاجر بزرگ با ارتباطاتش در جاهای گلوگاه می‌توانست عملیات عجیبی انجام دهد که بنده خوابش را هم نمی‌دیدم، مثلاً در جایی که تعداد طبقات سازه‌ها مشخص هست، مجوز یک برج بگیرد خود من راضی نبودم کار به بی‌عرضه‌ای چون من سپرده شود، اگر من هم جای صاحب‌کار بودم پروژه به اون آقای واقعاً مهندس می‌دادم...
  • حسين A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    15 0
    در زمين چه كسي مي‌كاريم؟؟؟
  • حمید IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    16 10
    من خودم مهندسم اما شک نکنید سواد ندارم ....
  • پارسا A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    12 1
    به نظر من سیاست مدیریت آموزش عالی اشتباست .من هم در دولتی وهم در ازاد درس خوندم ،علت بیسوادی در دانشگاه نمره دادن بیخودی و سفارشی در دانشگاه ها است، من بعد از 20 سال که از درس دور بودم رفتم دانشگاه ازاد و با زحمت فراوان درس خوندم و بدون نمره گرفتن بیخودی مدرکم را گرفتم .اگر اساتید محترم، واقعی نمره بدن، هر کسی وارد دانشگاه نمیشه و بجای دانشگاه میره یه فن یاد می گیره و موفق هم خواهد شد.و هر کسی در جایگاه خودش قرار میگیره.و منابع کشور را هدر نمیده.
  • بی نام FI ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    24 2
    من مهندس کامپیوتر سخت افزار تو ایران چیکار میخوام کنم وقتی یه شرکت درست درمون واسه تولید سخت افزار نیست؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    19 12
    آیا می دانید اولین بار عبارت فرار مغزها برای کجا به کار رفت؟ ایران. البته قبل از انقلاب. ولی جامعه ایران قابلیت جذب نخبگان خودش را ندارد. الان هم نگاه کنیم جامعه از فکر و خلاقیت تهی شده.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    32 2
    دقیقا. در حالیکه کشورهای شرقی دنبال رشته‌های فنی و پزشکی می رن، خود امریکایی‌ها و اروپایی‌ها رشته های مرتبط با علوم انسانی یا بهتره بگیم اجتماعی مثل مدیریت، روانشناسی، حامعه‌شناسی، حقوق، اقتصاد، علوم سیاسی و ... رو که با توسعه و پیشرفت جوامع امروزی ارتباط داره رو انتخاب می‌کنن ودر حالیکه امور مدیریتی رو از طریق نخبه‌های خودشون انجام می‌دن، نیازهای فنی رو از طریق نخبه‌های شرقی برطرف می‌کنن تا کماکان سلطه خودشون رو بر اقتصاد دنیا حفظ کنن. در خود امریکا هم اکثر مهندسین و پزشکان مهاجران هستند.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    10 16
    برای کانادا که برن تو پمپ بنزین کار کنن و کشته بشن
  • علیرضا IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    21 4
    پیش به سوی رتبه اول می خواهیم آمریکا را زیر پا بگذاریم
  • محمد هادی IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    11 9
    دوستان تا زمانیکه سرانه استاد به دانشجو در دانشگاه های مانند آزاد، پیام نور، علمی کاربردی، غیر انتفاهی و غیره 1 به 500 هست و انهم اساتید بی سواد شک نکنید که صنعت این مملکت تغییر نخواهد کرد و ما سیر صعودی صادرات مهندس را طی خواهیم کرد. چرا دانشگاه ازاد باید 12 هزار دانشجوی دکتری بگیرد؟ با کدام امکانات با کدام اساتید چرا آقای وزیر جلوی این اقدامات را نمیگیرند؟ دانشگاه های ما مهندس بی کیفیت تولید میکنند نه مهندس واقعی مثل دانشگاه ام ای تی و غیره
  • سحر IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    23 14
    والا ما سال 90 دانشگاه آزاد گرمسار درس خوندیم کیلیویی نمره نمیدادن و سخت میگرفتن با علمی کاربردی مقایسه میکنم خیلییییییی متفاوته.همه معدلا 18 و 19 مگه داریم اصن ؟
  • محمود A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    7 31
    مهندسی تو اینجا فقط یه تیکه کاغذه مدرک گرایی به تمام معنا اگر اینطور نبود بلاخره این موج ادمهای تحصیل کرده باید در صنعت واقتصاد یک اثری میگذاشتن درست مثل کشورای دیگری که در لیست اعلام شده هستند.
  • مجید A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    10 0
    فقط برای فرارازکاریدی وکارگری ناچاربه این کار میشن عاقبتش همینه تازه بدترازاین هم میشه
  • بی نام A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    13 1
    برا آژانس سر کوچه
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    48 3
    دانشگاه پیام نور خیلی دیدنی هست. نه آزمایشگاه داره و نه کارگاه و نه هیات علمی ثابت دانشجوهاش رنگ کارگاه نمی بینن و فقط کتاب می خونن و امتحان میدن. به این میشه گفت تربیت مهندس ؟؟/
  • پرستو A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    13 14
    واقعا کیفیت اموزش و یا باسواد و بی سواد بودن دانشجوها ربطی به دانشگاه دولتی و آزاد و پیام نور نداره..هم دانشگاه دولتی معتبر داریم هم آزاد معتبر و بالعکس.مهم سواد و انگیزه دانشجوهای ماست..برترین جوان نخبه مخترع ایران فارغ التحصیل دانشگاه آزاد علی آباد کتول بود ولی کاری که کرد مهندس های شریف انجام ندادن..پس لطفا دانشگاه آزاد رو اینقدر نکوبید و دانشگاه دولتی را بالا.فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد هم نخبه و باسواد هستن ولی متاسفانه همیشه با دانشگاه دولتی مقایسه میشن..
  • عماد A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    10 17
    چه فایده که کار نیست ومهندسان باید برن مسافر کشی.
  • بی نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    37 1
    فامیل نزدیک من با دیپلم رفت شد شهردار یکی از مناطق تهران و مناطق دیگر بعد چند سال که دید اوضاع خیطه رفت یک ماهه مدرک مهندسی گرفت حالا نمیدونم چجوری و چطوری حدود 40 50 تا مهندس زیر دست این اقا مشغول کار بودن تو شهرداری بعد از چند سالی هم یه اختلاس حسابی کرد واز کار بیکارش کردند وبعد از چند سالی دوباره شغل بهتری بهش داند و....................... اما یه چیز رو داشت که هر کس نداره
  • دائم الدانشجو IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    26 4
    جالب هم اینجاست که با توجه به این نکته که ادامه تحصیل دادن تو مقاطع بالای مهندسی اصلا توجیهی نداره و بچه های نخبه با این نتیجه گیری دیگه ادامه نمیدن ولی بچه هایی که کمترین تلاشی واسه درس خوندن نکردن میان و این جای خالی رو تو مقاطع بالاتر پر میکنن، فکر میکنن جا رو برای اونا خالی نگه داشتن. چاپ کن
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    12 5
    اینطوری نظر دادن خیلی بی انصافیه...درسته دانشگاه آزاد ایراد زیاد داره و بیشتر برپایه سودجویی بسته شده تا فرصت برابر آموزشیکه خودم از دستش دل پری دارم، اما اینطور مطلق صحبت کردن یعنی نادیده گرفتن هم سن و سالامون که شایستگی ورود به دانشگاه سراسری رو داشتن ولی چون تناسبی بین ظرفیت دانشگاه های سراسری و تعداد بالای داوطلبان که ناشی از انفجار جمعیت بوده وجود نداشته، نتونستن وارد دانشگاه سراسری بشن و یا حتی چون رشته و شهر خاصی مد نظرشون بوده نخواستن برن سراسری ولی با کمال تاسف این افراد به خاطر سودجویی دانشگاه های شهریه ای در کنار داوطلبان بسیار ضعیف تر از خودشان وارد دانشگاه شدند و اینطور تر و خشک با بی انصافی تمام در کلام مردم می سوزند.
    • شنبه 23 خرداد 1394 13:42:59 A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
      2 3
      این نظر من ادامه داره که بعدیش با عنوان "ادامه" و آخریش با عنوان "ادامه و پایان" هس که با اینکه پشت سر هم زدم نمیدونم چرا باز وقفه افتاده
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    29 7
    از این مهندسا خوباشون که همه میرن خارج،بقیه شون هم یا بیکارن یا کارای معمولی توی صنعت بهشون میدنبه نظر من آموزش عالی ایران باید رشته های مهندسی و انسانی رو منحل کنه چون فقط داره با این کار به کشورهای دیگه خدمت میکنه و هزینه هنگفت به کشور تحمیل میشهتوی ایران فقط پزشک ها هستند که کار دارن و چند 10 برابر حقشون هم پول میگیرن و نیازی هم به خارج رفتن ندارن چون اونجا هم قوانین سفت و سختی دارن و این همه پول بی حساب و کتاب هم به کسی نمیدندر هر صورت ایران فقط باید پزشک تربیت کنه که لااقل وقتی درسشون تموم شد هم کار داشته باشن هم خارج نرن
  • ادامه A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    14 2
    جالب اینجاس که به طور میانگین بعد از دانشگاه دولتی، دانشگاه آزاد رتبه بالاتر و رغبت عمومی بیشتری داره در حالی که بعد از اون دانشگاه هایی نظیر پیام نور و غیر انتفاعی و علمی کاربردی و موسسات آموزش و عالی و پردیس و .... هم وجود داره ولی متاسفانه اولین چیزی که ملت به ذهنشون میرسه دانشگاه آزادهالبته مسلما پدر کشتگی وجود نداره ظاهرا راحت تر تو دهن می چرخه یه نکته اضافه کنم گفتم به طور میانگین: یعنی دانشگاه دولتی وجود دارد که از آزاد بدتره، آزادی وجود دارد که از پیام نور بدتره، پیام نوری وجود دارد که از غیر انتفاعی بدتره و....و مسلما بالعکس که مشکل از همینجاس...
  • مظلومی A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    16 10
    آقای مهدی تو اصلا خودت دست چپ و راستت را بلدی که در مورد انسانهای با سواد و مهندس نظر می دهی؟؟ اگر افراد تحصیل کرده این مملکت که مدرک مهندسی دارند بیکار هستند دلیل بر ناتوانی آنها یا استعداد کم در یادگیری چیزی نیست؟ این مشکل مملکت ما است که پاسخگوی اشتغال برای مهندسان نیست چه ربطی به قوانین پادگان دارد؟؟ من خودم 7 سال پیش که هنوز وارد صنعت نشده بودم با مدرک فوق لیسانس رفتم سرباز ارتش شدم. تمام کادر و گروهبانها سعی می کردند افراد با سواد را با دوندگی و امور فیزکی اذیت کنند چون خودشان از درس و تحصیلات به دور بودند و محیطی خشک و سخت گیرانه را در زندگی تجربه کرده بودند.و در کل همه دید آنها محدود به محیط بسته پادگان بود. نمونه بارز این افراد مثل شما است که 22 را هم نمیدونی.
  • ادامه و پایان A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    8 5
    اینجاس که تو عکسش رسوایی پیش میاد چون واحدهای بی حد و حسابقارچ گونه و بی کیفیت دانشگاه های شهریه ای چه از لحاظ نحوه ورود، چه امکانات آموزشی و چه نحوه خروج و اخذ مدرک آبرویی برای اسم این دانشگاه ها و داوطلبان فوق الذکر باقی نذاشتن و واحدهای باکیفیت اونها رو هم دیگه یارای جمع کردن این رسوایی نیست. البته از نظر مهارت در این مورد همه چیز برعکسه به هرحال کلام آخر با رعایت کامل جانب انصاف چه دانشگاه دولتی، آزاد، پیام نور و .... و چه دانشجویان اونها همگی هم دارای نقاط قوت و هم دارای نقاط ضعف هستند. مهم اینه که نقاط ضعف در صورت امکان اصلاح در غیر این صورت برطرف و نقاط قوت شناسایی و از این ظرفیت بالقوه به درستی استفاده بشه اگر گوشی برای شنیدن و دلی برای سوختن وجود داشته باشد...
  • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    28 2
    دوستم ارشد برق میخونه دانشگاه آژاد، تاحالا رنگ سیم ندیده، شانس داشت با مدیر گروه آشنا در اومد نمره هارو کیلویی گرفت، من از همین رشته انصراف دادم، حالا من سه تا زبان خارجی یاد گرفتم دوستم هنوز رنگ سیم ندیده
    • بی نام A1 ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
      11 2
      مطمئنی دوستشی؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    25 1
    واسه دانشگاهها و دولت که می صرفه حالا ملت یه 7 8 سال مشغول میشن دست از سر بازار کار برمیدارن
  • عباس A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    8 0
    اینکه کیفیت مقدم بر کمیت هست اینو دیگه افراد بیسواد هم میدونن.ولی من نمیدونم چرا و چه دستی توی کار هست که روز به روز تعداد افراد بیسواد مدرک به دست رو افزایش بدیم الله اعلم.....من از نزدیک با کادر اموزشی یکی از دانشگاهای شهرستان در ارتباطم والله اگر منصف باشیم اینا سواد تربیت کاردان رو هم به زور دارن ولی دارن کارشناسی ارشد تربیت میکنن در حالی که خودشون هنوز جوهر مدرک ارشدشون خشک نشده .
  • صادق IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    30 6
    الان نون تو پزشکی و پرستاریه
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    33 1
    بی خودی خودتون رو خسته نکنین، فکر می کنین مسئولین بی کارن بشینن نظرای شما رو بخونن؟؟؟ فقط خود خدا باید به ما کمک کنه دیگه، اگه مسئولین کمی درایت داشتن حالا اوضاع این گونه تاسف بار نبود.
  • علی A1 ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    26 1
    یک زمانی دانشجویان نخبه وارد رشته های مهندسی می شدند ولی به یمن توسعه کیمی دانشگاههای غیرانتفاعی، آزاد و ناشناخته هر کسی خواست مهندس شد نتیجه همینی می شود که می بینیم. کسانی هم که بتوانند از کشور فرار می کنند چون همه ما شرایط را می دانیم
  • مونا GB ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    19 2
    من دانشگاه امیرکبیری هستم، ورودی 83، تا حالا 1/3 همکلاسیام مهاجرت کردن، 1/3 دارن توی دانشگاههای آزاد حق التدریسی بخور نمیر درس میدن، بقیه هم یا دارن دکترا میخونن یا بازاریابنالان هر کسی گفت دانشگاه درس میدم بدون از همه بدبختره هیچ جا کار گیرش نیومده مجبور شده بره درس بده
  • جمال IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    13 0
    با این سیستم اشتباه آموزش و پرورش و بعد دانشگاه همه تحصیلکرده های ایران بی سواد هستند و فقط در طول تحصیلشان مقداری مطالب رو حفظ کردن و رفتن امتحان دادن ... در واقع یادگیری صفر بوده . الان مملکت پر شده از کارشناس و مهندس بی سواد و کم سواد .... چند سال دیگه پر می شه از کارشناس ارشد و دکتر بی سواد .... حالا ببینید چه روزی گفتم
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    4 3
    ميگم نكنه اين امار و با اين فني حرفه اي ها حساب كردن ها؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    18 14
    بابا اینقد نگین دانشگاه آزاد ، من خودم ارشد پلی تکنیکم ، لیسانسمم آزاد بوده ، تو آزاد بیشتر از اینجا یاد گرفتم ، با پروژه هایی که تو دانشگاه آزاد انجام دادم رزومم خوب شد و رفتم سر کار ،
  • شریفی IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    32 2
    بابا من ارشد شریف میخونم چه کشی چه دوغی اینجا که شریفه استادا نه برای دانشجو وقت میزارن نه به پژوهشش ارزش میدن نه بلدن درس بدن.تهش هم میگن دانشجو باید خودش دنبال دانش باشه خب قبول اما اگر شما در نقش تیر دروازه هستین برین سراغ کار خودتون چرا از پول بیت المال خرجتون بشه ما خودمون میریم دنبال دانش
  • حسین RO ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    5 0
    من سه ساله از دانشگاه تبریز لیسانس عمران تموم کردم بیکاره بیکار چرا با آینده جو نا بازی میشه هر روزم یه دانشگاه توی هر کوچه تاسیس میشه چراااااااااااااا
  • فرانک A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    7 0
    آمارهای جالبی بود. فقط 15 درصد دانشجویان در دانشگاه های دولتی درس می خونن بقیه اکثرا دانشجویان دانشگاه آزاد هستن که اگه این دانشگاه نبود همه چی از تعادل برخوردار بود. فقط کسایی که لیاقت داشتن مهندس می شدن این همه بیکار نداشتیم. جالبه که از رشته های تجربی هم مهندس میگیرن همه هم معدل بالا و پر ادعا که با پول و پارتی به زور یه کاری هم پیدا میکنن. دوستم دبیرستان معدلش 18 بوده تو دانشگاه آزاد شده 19.5 کلا 10 تا کتاب نداشت تو خونشون. میگفت استادامون از همون جزوه امتحان میگیرن. چقدر هم حس نخبه بودن دارن...
  • فرانک A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    5 0
    متاسفانه دانشگاه آزاد هر سال ظرفیت ها رو افزایش میده العان هم که ظرفیت ارشد و دکترا رو بردن بالا .دست هیچ کسی رو هم خدای نا کرده رد نمیکنن. جالبه که از رشته های تجربی هم مهندس میگیرن. دوست من در دبیرستان معدلش 18 بود و در دانشگاه آزاد 19.5 و شاگرد اول. برای من که سه سال با هم دوست و همکلاس بودیم چنین چیزی محال به نظر میرسید ولی واقعیت داشت ارشد هم یه دانشگاه آزاد دیگه قبول شد تو اتاقش کلا 10 تا کتاب تخصصی نداشت میگفت استادامون از همون جزوه امتحان میگیرن . همشون هم حس نخبه بودن دارن.