مهر نوشت: «ایست، سورت بسته است»، جمله‌ای است که این روزها بیشتر طبیعت گردان برای بازدید از دومین چشمه ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران در ساری می‌شنوند.

چشمه باداب سورت توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سال ۸۷ پس از کوه دماوند به‌عنوان دومین میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ایران ثبت‌شده است و حالش همانند وضعیت برادرخوانده‌اش، دماوند، چندان مناسب نیست.

چشمه‌ای با آب‌های هزار رنگ و رنگین در باداب سورت که در ارتفاع هزار و ۸۴۱ متری از سطح دریا واقع‌شده است برای گردشگران خارجی هم آشناست و آن ر ا به‌عنوان ششمین چشمه طبیعی جهان می‌شناسند. آنچه چشمه باداب سورت را از دیگر همتایانش متمایز می‌سازد، رنگین بودن آن است و این چشمه اسرارآمیز با آب‌های رسوبی‌اش طی هزار سال هنرنمایی می‌کند.

سورت به اذعان طبیعت گردان و کارشناسان، اکسیر حیات است و آبش همانند نوشابه‌ای گازدار از عمق زمین می‌جوشد و به‌عنوان زیباترین چشمه جهان به شمار می‌رود. چشمه‌های باداب سورت در موقعیت جغرافیایی N۳۶۲۱۱۹ E۵۳۵۱۲۳ در استان مازندران واقع است و این چشمه طبیعی در سالهای اخیر به دلیل بی‌مهری‌های صورت گرفته، دستخوش مشکلاتی شده است و برای رفع این مشکلات، تا اطلاع ثانوی به روی طبیعت گردان بسته‌شده است.

آرام باش ای سورت...

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران، حفاظت و احیاء چشمه باداب سورت را دلیلی می‌داند که سبب شده تا بازدید گردشگران و مسافران از این مجموعه تا اطلاع ثانوی امکان‌پذیر نباشد.

دلاور بزرگ نیا، بابیان اینکه چشمه سورت به‌عنوان یک اثر ملی و طبیعی باید موردتوجه قرار گیرد، نخستین و مهم‌ترین وظیفه این سازمان را حفظ و نگهداری آثاری می‌داند که در فهرست ملی به ثبت رسیده است و این اداره کل در مدت شش ماه واگذاری موقت، فنس کشی و استقرار یگان حفاظت را برای حفاظت چشمه سورت که در سالهای گذشته با بی‌مبالاتی و عدم دلسوزی آسیب‌های جدی دید، انجام داد اما کماکان شاهد بی‌مهری به این اثر کم‌نظیر هستیم.

وی بیان کرد: سورت باید تا مدتی مورداستفاده قرار نگیرد تا خود را به‌صورت طبیعی دوباره احیا و ترمیم کند.

بزرگ نیا از آژانس‌ها و تورهای گردشگری خواست تور چشمه باداب سورت را از برنامه‌های خود حذف کنند تا با احیاء آن شاهد زیبایی دوباره چشمه سورت و لذت حضور علاقه‌مندان و گردشگران باشیم.

وی همچنین از برنامه‌های این اداره کل برای ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی در مجاورت چشمه با همکاری جوامع محلی خبر داد و افزود: پس از بازسازی طبیعی سورت برای حضور گردشگران از شیوه سنتی و کنونی که بسیار آسیب‌زاست باید پرهیز شود بایستی با راهکارها و امکانات علمی، کارشناسانه و منطبق با طبیعت رونق گردشگری سورت را فراهم کرد.

سورت با این تصمیم مدتی به روی گردشگران و طبیعت گردان بسته است اما در سالهای اخیر، انباشت زباله و تردد خودروها که خود را تا نزدیکی چشمه رسانده‌اند، روزگار ناخوشی را برای این چشمه طبیعی رقم‌زده است.

سورت این روزها، آرام شده است اما به گفته یک دوستدار محیط‌زیست و طبیعت گرد، بی‌مهری مردم و بازدیدکنندگان از چشمه باداب سورت ساری تاکنون نیمی از ساختار طبیعی این چشمه را از بین برده و در تمام نقاطی که امکان حضور بازدیدکنندگان وجود دارد، کوهی از زباله نیز دیده می‌شود.

حسین جعفری به خشکی و کم‌آبی سورت اشاره می‌کند و می‌گوید: سورت سالهاست که دیگر نفس نمی‌کشد و انبوه زباله و تخریب‌های ناشی از تردد خودروها و گردشگرانی که بی‌توجه به مسائل زیست‌محیطی هستند، این چشمه را آسیب‌زده است.

در حالی بادهای گزنده نفیر مرگ را در سورت می‌نوازند که در این چشمه بی‌نظیر جهانی، خدمات گردشگری در حد یک روستا هم ارائه نمی‌شود، به گفته طبیعت‌گردی که وصف سورت را شنیده بود و بارها به آن سفرکرده است، سورت نیازمند ساماندهی است و اینک هرروز به نابودی نزدیک می‌شود.

علی کرمانی که به همراه خانواده‌اش به مازندران سفرکرده است و قبل از تعطیلی موقت از چشمه سورت بازدید کرده است، می‌گوید: خودروها تا لب چشمه‌های سورت هم رسیده بودند و این امر بر پیکره آن آسیب خواهد زد.

درگذشته اختلافات بین دستگاهی و مهیا نشدن زیرساخت‌ها و گذر جاده از کنار دومین اثر طبیعی مازندران سبب شده بود تا این چشمه محلی برای جولان موتورسواران و کامیون داران شود و این چشمه طبیعی و رؤیایی را آرام به سمت نابودی و تخریب کشانده است.

گشت زنی در چشمه سورت نشان می‌دهد که حفاری‌های کنترل نشده، استفاده نابجا از حوضچه‌ها، هدایت آب و خشک شدن بخش غربی حوضچه‌ها صدمات فراوانی بر پیکره سورت وارد کرده است.

در حال حاضر چشمه سورت بر روی طبیعت گردان بسته‌شده است و امید می‌رود که این چشمه زیبا دوباره با اقدامات حفاظتی و بهسازی به دوره اوج خود برگردد و گردشگران را به خود بخواند.

چشمه‌های اسرارآمیز باداب سورت مشتمل بر سه چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است و یکی از این چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور بوده و دارای دریاچه‌ای کوچک است که عمدتاً در تابستان برای شنا و آب‌درمانی استفاده می‌شود و در قسمتی از کف این دریاچه حفره‌ای عمیق به نام برمودای اروست وجود دارد.

این رسوبات، همراه با آب دریاچه جهت درمان دردهای کمر و پا٬ امراض پوستی٬ روماتیسم و میگرن سودمند است و به علت شوری زیاد این دریاچه و دارا بودن املاح و مواد معدنی فراوان به‌هیچ‌عنوان در فصل زمستان یخ نمی‌زند و هیچ جانوری نیز در آن زیست نمی‌کند.

این اثر زیبا و دیدنی که حدود سه هکتار را در برمی‌گیرد، از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی‌برگ می‌رسد، از جنوب مشرف‌به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها قرار دارد و غرب آن را نیز روستای اروست احاطه کرده است.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    1 0
    اینم میخوشکونن و راحت میشن
  • مازنی A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    2 0
    چشمه‌های باداب سورت را لگدمال می‌کنیم، آویزهای غاری یگانه در قشم را به یغما می‌بریم، بر آثار ملّی خود با اسپری نابود می‌کنیم و .... در آخر هم خود را نیز از خاورمیانه جدا می‌دانیم. بابا ما دیگه کی هستیم ؟
  • بی نام RU ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    3 0
    عمده علتش بزرگترين خصيصه ايرانيان يعني بي فرهنگيشان است. بي فرهنگي كه همه جا در دل طبيعت ميشه آثار و نشانه هاشو ديد
  • قلعه سری A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    سلام من خودم بچه اونجام میگن چشمه سورت رو بستند تا این حوضچه های پلکانی خراب نشه مثال چشمه به مدت 10 سال به روی گردشگران بسته بشه ولی تا وقتی دورتادور اون حوضچه ها رو فنس نکشن بعد که مسافر بیاد وبره توی اون حوضچه ها دوباره خراب میشه طرف حرفم مسولان هستند که اشتباهات وندونم کاری هاشون رو گردن مسافرا واهالی اون منطقه نیندازند اول باید دورتادور اون حوضچه های پلکانی رو فنس بکشند درصورتی که فنس باشه چه ایرادی داره گردشگر بیان اونجا هم ازچشمه لذت میبرن وهم اهالی اونجا از طرق مختلف درآمدزایی میکنند البته آقای بزرگنیا گفتند که مامورین حفاظت گردشگری دراونجا حضور دارند ولی منی که اونجا هستم کسی روتابحال ندیدم