مقام‌های انگلیس گزارش داده‌اند که بمب افکن ولکان XH558 این کشور روز یکشنبه 12 مهر آخرین پرواز خود را خواهد داشت تا برای همیشه بازنشسته شود. به این ترتیب دیگر هیچ بمب‌افکن ولکان با قابلیت پرواز در انگلیس وجود نخواهد داشت.

آخرين بمب‌افكن اتمي ولكان كه قابليت پرواز داشت قرار است براي هميشه به نمايشگاه برود. اين بمب‌افكن هر چند هيچ وقت به پاي بمب‌افكن‌هاي شوروي و آمريكا نرسيد اما بخشي از هويت نظامي انگليسي‌ها در جريان جنگ سرد به حساب مي‌آمد.
از زمان بازنشستگی ولكان یک نمونه از آن، ورژن بی.۲ با سریال XH558 که «روح بریتانیا» نام گرفته بود برای نمایشهای هوایی فعال نگه داشته شده بود اما اين بمب‌افكن هم قرار است روز يكشنبه 12 مهرماه با آخرين پرواز خود در انگليس با پرواز وداع كند و خانه‌نشين شود. آورو ولكان یک بمب‌افکن استراتژیک بال دلتای جت بود که از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۸۴ در خدمت نیروی هوایی انگليس بود.

کارخانه طراح این هواپیما آورو بود. از میان سه بمب‌افکن سری وی تولید شده ولكان از نظر فنی پیشرفته‌ترین و به همین دلیل هم پرریسک‌ترین هواپیما بود. ولكان بی.۱ برای نخستین بار در سال ۱۹۵۶ به نیروی هوایی انگليس تحویل داده شد. تحویل ولكان بی.۲ در سال ۱۹۶۰ آغاز شد. بی.۲ دارای موتورهای نیرومندتر، بال بزرگتر، سیستم الکتریکی و پادکار الکترونیکی بهتر بود. تعداد بسیاری از آنها برای نصب موشک بلو استیل سازگار شدند. به عنوان یکی از بمب افکن‌های سری وی ولكان ستون فقرات نیروی بازدارندهٔ هسته‌ای هوابرد انگليس در خلال جنگ سرد بود. گرچه ولكان برای حمل جنگ‌افزار هسته‌ای ساخته شده بود، ولی توانایی انجام ماموریت‌های بمباران غیرهسته‌ای را نیز داشت و در عملیات بلک باک در خلال جنگ فالکلند میان انگليس و آرژانتین در سال ۱۹۸۲ به کار گرفته شد.
بعد از پایان نبرد فالکلند ولکان دیگر زمینگیر بود و در سال ۱۹۸۴ از خدمت خارج شد .

ارتش انگلستان تلاش کرد برای جبران کمبود سوخت‌رسان دست به ارتقا شش فروند ولکان در نقش سوخت رسان با نام ولکان کا ۲ بزند که برنامه لغو شد. ولکان برای پرواز نمایشی تا سال ۱۹۹۳ پرواز میکرد و بعد از ان تا سال ۲۰۰۷ زمینگیر بود تا سرانجام یک ولکان دوباره برای پرواز نمایشی به خط پرواز برگشت. در کل بمب افکن ولکان هرگز در حد بمب افکن های شوروی و آمریکا در ان زمان نبود.

 5454

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    19 4
    فکر کنم اسمش به فارسی میشد "رب النوع آتش".
    • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      9 5
      به فارسی؟ خخخخ
    • محمد A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
      7 1
      البته معنى اصلى اتشفشان است و معنى شما هم همينه تقريبا