حسینی و استکی در کافه خبر حرف های جالبی درباره بوکس زدند.استکی می گوید فضا آنقدر صمیمی است که آنها بی خیال پول و شاگرد خصوصی شده اند و با عشق در تیم ملی فعالیت می کنند.

مرتضی رضایی - خبرگزاری خبرآنلاین؛روح الله حسینی و علیرضا استکی در کافه خبر.اعضای جوان فدراسیون بوکس که آینده خوبی را برای خودشان ترسیم کرده اند.آنها با حمایت ناطق نوری که به جوان ها اعتماد کرده است ،آمده اند،دارند کار می کنند و یک برنامه خوب و ایده آل را برای بوکس برنامه ریزی کرده اند.آینده ای که بودن شک ضامن موفقیت های بوکسورها خواهد بود و شاید خیلی زودتر از آنچه که خودشان فکرش را بکنند جواب بدهد.مثلا در همین المپیک ریو که تا 7 ماه دیگر در برزیل برگزار می شود.این بار قرار نیست بوکسورهای ایران در المپیک فقط نظاره گر باشند.این بار قرار است اگر اتفاق خاصی نیفتد آنها روی سکوی مهمترین رویداد ورزش جهان مدال های خوشرنگی را گاز بزنند.

المپیک نزدیک است و با توجه به شکلی که الان وجود دارد آیا ما هچنان باید برویم در المپیک فقط برای اینکه حضور داشته باشیم؟

حسینی: این بار دست و پا بسته نیستیم.در سه تا المپیک بوده که ما در 10 ثانیه مدال را از دست دادیم.در المپیک آتلانتا بابک مقیمی.در پکن مرتضی سپهوند به دومینیکن باخت و در لندن هم احسان روزبهانی.یعنی ما قابلیت گرفتن مدال را داریم.

بوکس بینندهای زیادی دارد اما همیشه باید همه منتظر بمانند تا ببینند که داوران چه رایی می دهند.هیچ کس نمی داند چه اتفاقی می افتد.ضمن اینکه بعضی ها هم بر این عقیده هستند که بوکس خشونت را ترویج می دهد در صورتی که ووشو(بخش ساندا)خیلی خطرناک تر از بوکس است.

حسینی:بوکس از لحاظ ورزش های خطرناک در رتبه هفدهم قرار دارد.ووشو یک رشته رزمی است اما کوهنوری،اسکی،اسب سواری و حتی فوتبال از ما در این رده بندی بالاتر هستند.

آقای حسینی.خودتان بیشتر حرف می زنید.شما جوان ها شکل دیگری به بوکس دادید.جدا از تحصیلات شما و مربیانی مثل استکی به صورت علمی کار می کنند.

حسینی:خوشبختانه چند سالی است که همه ورزشکاران کنار ورزش درس هم می خوانند.

استکی:واقعا آقای ناطق نوری به ما اعتماد کرده است و همین اعتماد باعث می شود راحت تر کار کنیم.ما قبلا فقط یک سهمیه می توانستیم بگیریم اما حالا دو تا سهمیه داریم.همه چیز حرفه ای شده است.حتی اردوها و نحوه تمرینات.

نکته ای که گفتید می توانیم دو تا سهمیه بگیریم در حالت کاروانی زیاد به نفع ما نیست.

استکی:نه،بیشتر برای خود بچه ها خوب است.البته در فدراسیون حاج آقا تعیین می کند که چه کسی برود.

البته باید سیستم انتخابی داشته باشید.

استکی:بله.این کار را انجام می دهیم.

اگر قرار باشد در آن وزن یک نفر را بفرستیم و دو نفر را داشته باشیم باید انتخابی باشد دیگر.

استکی:بله،فقط یک نفر می تواند برود.

انتخابی باید به حالت بوکس نیمه حرفه ای باشد یا آماتور؟

استکی:فرقی نمی کند.فقط راندهایش فرق می کند.در نهایت آماتورش برگزار می شود.

الان آقای استکی اوضاع تیم آماتور شما چطور است؟چند تا سهمیه می توانید بگیرید؟

استکی:زمانی که مسئولیت تیم را به ما دادند 30 جلسه تمرین کرده ایم.انتخابی ها همین طور ادامه پیدا می کند.ما دیماه یک مسابقات بین المللی داریم و یک مسابقات جام فجر هم هست.

حسینی:ما سه مرحله انتخابی داریم که مرحله نخست را برگزار کرده ایم.انتخابی دوم هم در همین روزها برگزار می شود.مرحله بعدی هم تا چند هفته دیگر برای فیکس شدن تیم.

یعنی دو مرحله که احتمالا سال آینده برگزار می شود.

حسینی:فروردین و خرداد ماه سال آینده.

چقدر شانس داریم؟

حسینی:یک یا دو سهمیه در چین.در آذربایجان هم همین طور.

یعنی 4 سهمیه؟

حسینی:نه.این نهایتش است.در لندن 4 تا داشتیم.

برای این اردوها بدون شک خیلی مشکلات دارید؟

استکی:مسکلات که همیشه هست.امیدواریم نگاه ها به بوکس تغییر کند تا بچه های ما هم بتوانند خودی نشان بدهندو

اگر نسل شما که تحصیل کرده بود مثلا وارد شورای شهر می شد می توانست آورده ای برای بوکس کشور داشته باشد.خیلی ها در رشته های مختلف وارد سیاست شدند و دست رشته های خودشان را گرفتند.این را قبول دارید؟

حسینی:ما هم این کارها را بلد بودیم اما این کار را نکردیم.

 خود شما تا به حال فکر نکردید که بروید و تصویر جدیدی از بوکس بسازید؟مسابقه شما که پخش نمی شود،تصویرتان هم که در رسانه ها چاپ نمی شود.الان احسان یک ستاره شده است.چهره او را همه دیده اند.4 تا ستاره مثل احسان باشد قطعا توجه ویژه ای به بوکس می شود.البته خود شما هم تلاشی برای این کار نکردید.

حسینی:البته در ستاره شدن احسان شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی داشت.خود احسان فیلم هایش را می گذاشت.از نظر دولتی هیچ کمکی به بوکس نشد تا مردم این رشته ورزشی را بشناسند.

دقیقا.مردم این قهرمانان را دوست دارند و دلشان می خواهد که این رقابت ها را تماشا کنند.

 حسینی:حتما همین طور است.در بازی های آسیایی اینچئون وقتی رقابت های بوکس پخش می شد همه مردم این رقابت ها را تماشا می کردند.فینال را قشنگ یادم است که همه مردم پیگیر ساعت بازی بودند.مردم دوست داشتند.

فکر می کنید چه زمانی این تابو بشکند و بوکس هم از تلویزیون پخش شود؟

استکی:باید همه کمک کنند.شما رسانه ها می توانید کمک کنید.من باید یک وقتی با آقای پور محمدی بگیریم و بپرسم که مشکل بوکس چه چیزی است که پخش نمی کنند؟واقعا بوکس چه گناهی کرده است؟دراین چند سال یک حادثه کوچک نداشته ایم.

حسینی:بوکس در یک صورت در تلویزیون مطرح می شود که بچه ها در المپیک مدال بگیرند.

در حال حاضر چقدر بودجه در اختیار شما قرار داده اند.می خواهیم بدانیم که برای یک قهرمان چقدر هزینه می کنیم که توقع داریم درالمپیک مدال طلا بگیرد تا به او 300 سکه طلا پاداش بدهیم؟

حسینی:من با مربی قزاقستان که حرف می زدم او می گفت ما سالی 500 میلیون تومان برای داوران هزینه می کنیم.در بازی های آسیایی 150 هزار دلار هزینه کرده بودند.

تا این اندازه واضح می گویند که به داوران پول داده اند؟

حسینی:حرفشان این است که باید هزینه کنید تا داوران رای را بدهند.دکمه قفل است و تا پول نباشد این انگشت شل است و روی دکه امتیاز نمی رود.آنها فقط این رقم را برای داوری هزینه می کنند.

با این شرایطی که وجود دارد.ما 600 میلیون را تقسیم بر 10 نفر تیم نهایی شما کنیم می شود نفری 60 میلیون هزینه برای المپیک.این خیلی پایین است.

استکی:تا الان هم حاج آقا با آبروی خودش پول آورده و خرج بچه ها کرده است.تا اینجا این طوری دوام آورده ایم.

الان شما مربی بوکس آماتور هستید.اینجا آورده ای برای شما ندارد.شما اگر کلاس داشته باشید از شاگردان خصوصی تان بیشتر پول دریافت می کنید.چه اتفاقی می افتد که حاضرید در فدراسیون کار کنید؟

استکی:علاقه.من آلوده شده ام.من می دانم دست فدراسیون خالی است و همه دارند زحمت می کشند.مهم بحث مالی است.خدا هست و کمک می کند.خود حاج آقا هست و نمی گذارد بچه ها ذره ای مشکل داشته باشند.هدف ما در فدراسیون یک چیز است و آن رسیدن به المپیک است.برای من تیم ملی مهمتر از شاگرد خصوصی است.

حسینی:در فدراسیون بچه ها یک دل هستند.الان در فدراسیون حاج آقا حقوق نمی گیرد.من حقوق نمی گیرم.یک دبیر فدراسیون است که ایشان هم مامور است.

حالا با این همه مشکلات مالی چه اصراری بود که شما رفتید و برای شش ماه وینکوف را آوردید.آورده این سرمربی برای ورزش بوکس ایران چه بود؟

حسینی:من شخصا باز هم علاقه ام به مربی خارجی است.اگر پول داشتیم وینکوف را نمی گذاشتیم برود.حضور مربیان خارجی سطح مربیان ایرانی را بالا می برد.ماهی 22 میلیون هزینه ایشان می شد.

تصویری که از مربی بوکس ایرانی مانده این است که آنها در کنار تشک حرف نمی زنند.مثلا در المپیک قبل آقای نهرودی در مسابقه مظاهری هیچ کاری در کنار رینگ نمی کرد.مثلا محمد بنا را ببینید که برای شاگردانش چه کار می کند؟شما قرار است در این شرایط قرار بگیرید؟

حسینی:اصلا بوکس را نباید با سایر ورزش ها و کشتی فرنگی مقایسه کرد.قیاس کرد.بوکسور شاید قند خونش بیفتد و کار دیگری انجام بدهد.اگر در آن مسابقات مربیان ما اعتراض می کردند شاید محرومیت را به همراه داشت.آقای نهرودی بهترین کاررا کرد که در مسابقه مظاهری واکنشی نشان نداد.احسان و طلوعی هم بازی داشتند و ممکن بود تیم را حذف کنند.

نکته ای که هست این است که در زمان استراحت هم به شاگردانش چیزی نمی گفت.

حسینی:فکر می کنید در بین راند مربی چه کاری می تواند بکند؟اصلا در مخ بوکسور در آن شرایط نمی رود.

استکی:آقای نهرودی آدم آرامی است.اما ما نتوانستیم کسی را در کنار ایشان قرار بدهیم که کمک باشد.

دقیقا نکته این است که در کشتی یکی می شود بنا و یکی می شود رسول خادم.

حسینی:کشتی را نباید با بوکس مقایسه کرد.آنها مدال های طلای زیادی گرفته اند.اگر مربی زیاد شلوغ کند در بوکس اخراج می شود و در بازی های دیگر هم نمی تواند کنار رینگ باشد.در گوانگجو احدی که به من حرف می زد اخراجش کردند.

راضی هستید که برگشتید و در گوانگجو برگشتید و مبارزه کردید؟آن خاطراتی که در ذهن مردم مانده بود...

حسینی:من 4 سال بود که ورزش نکرده بودم.سه ماه تمرین کردم و آمدم در آن مسابقات برنز گرفتم.

شما خودتان پتانسیل بچه هایی که دارند می آیند را چطور می بینید.

حسینی:از سال گذشته فدراسیون کار قشنگی کرد.دو رده سنی نونهالان و نوجوانان را راه اندازی کرده است.امسال برای اولین بار تیم نوجوانان به خارج از کشور اعزام شده است.در سه - چهار سال آینده چهره های زیادی مثل روزبهانی و یا حتی بهتر از روزبهانی به بوکس ایران معرفی می شوند . خبرهای خوبی شنیده خواهد شد.

چیزی که مشخص است این است که خانواده نسل جدید بوکس  خودشان می خواهند که این رشته ورزشی را احیا کنند.

حسینی :این کار اعتمادی بود که آقای ناطق نوری به جوان ها داشته است.ایشان نظارت می کنند و اشتباهات را به ما گوشزد می کنند.

استکی:قلب و دل حاج آقا 35 ساله است و پا به پای جوان ها در فدراسیون و برای بوکس زحمت می کشند.

حسینی:کار قشنگی که ما انجام دادیم که تیم ملی بزرگسالان ما میانگین سنی 30 سال داشته است.امسال 25 است و در تلاشیم این میانگین را به 22 سال برسانیم.

برای دوپینگ قرار است چه کاری انجام بدهید؟الان مدال حسین شاهینی را از او می گیرند؟

حسینی:نه.این دوپینگ را خود ما درخواست داده بودیم که از او بگیرند.

بعد از مدال آوری؟

حسینی:نه قبلش.مکملی بود که یک دارویی داخل آن ریخته بودند.

چرا خود شما برای واردات مکمل ها اقدام نمی کنید؟

حسینی:ما دکتر شریف را آوره ایم تا خیال مان راحت باشد.آزمایش حسن شاهینی در مسابقات منفی بود.آزمایش او در تمرینات مثبت شده بود.

بوکس چه چیزهایی نیاز دارد برای اینکه در المپیک روی سکو برود؟طوری حرف می زنید که این بار قرار است اتفاق های خوبی بیفتد.

حسینی:هزینه ها باید الان به ما برسد.چند ماه دیگر که فایده ای ندارد.ما در تمام بازی های آسیایی مدال داشته ایم.

شما حرف دیگری ندارید؟

استکی:نه فقط امیدوارم به ما کمک کنند تا بتوانیم به آن هدفی که داریم برسیم.

251 43

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =