هیاتی از کارشناسان موزه لوور فرانسه همراه با رییس این موزه، ژان لوک مارتینس، یکشنبه 22 فروردین 1395 دیداری از موزه ملی ایران داشتند.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در این دیدار ابتدا جلسه تخصصی با مدیر موزه ملی ایران، دکتر نوکنده، برگزار شد که دو طرف بر اساس تفاهم نامه مشترک بین موزه لوور با سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص برنامه های مشترک آتی به بحث و مذاکره پرداختند. یکی از موضوعات اصلی این جلسه بحث درباره مجموعه‌های حاصل از کاوشهای باستان‌شناسان فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم و قرن بیستم در مکانهایی مانند سیلک، شوش و .... بود که در دو موزه لوور و موزه ملی ایران نگهداری می شوند. از آنجا که بسیاری از آنها هنوز بطور کامل مستندسازی و بررسی نشده اند، برنامه ریزی برای انجام مطالعه این مجموعه ها و انتشار نتایج آنها از اولویتهای آتی هر دو موزه است و هر دو موزه در زمینه تشکیل بانک داده های مشترک اقدامات لازم را انجام خواهند داد. همچنین آقای مارتینس اظهار داشت که می‌توان نمایشگاهی از اسناد، طرحها و نقشه های منتشر نشده از کاوشهای قدیمی هیاتهای فرانسوی در ایران را برگزار کرد.

دکتر نوکنده نیز اظهار آمادگی کردند که نمایشگاهی از آثار موزه لوور را در موزه ملی ایران برگزار کنند که با استقبال آقای مارتینس مواجه شد. از دیگر موضوعات این جلسه تبادل کارشناسان و برپایی دوره های آموزشی تخصصی موزه داری و علوم وابسته به آن برای کارشناسان موزه ملی ایران بود که توسط آقای مارتینس پیشنهاد شد. در پایان دو طرف توافق کردند که کمیته فنی مشترکی درباره یک برنامه پنج ساله تشکیل گردد تا طرح های مورد نظر بررسی و متناسب با آن برنامه های اجرایی تعریف شود.

پس از این جلسه، هیات فرانسوی به همراهی مدیر موزه ملی از موزه های ایران باستان، موزه پیش از تاریخ و موزه اسلامی موزه ملی ایران بازدید کردند. در این بازدید تغییرات و بخشهایی که اخیرا به موزه ملی ایران افزوده شده اند مانند موزه پیش از تاریخ و موزه دوران اسلامی بسیار مورد توجه هیات فرانسوی قرار گرفت.

لازم به ذکر است که آقای مارتینس را چند نفر از کارشناسان موزه لوور از جمله یانیک لینتز مدیر بخش اسلامی و ماریل پیک مدیر بخش شرق باستان همراهی می کردند.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یونس A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    دکتر نوکنده انسانی با ادب، باسواد و بسیار خونگرم هستند. انشالله موفق باشند.