شواهد نشان می‌دهد در سایه‌ی سیاست‌زدگی در شهر مشهد، آسیب‌های اجتماعی در این شهر رشد خاموشی داشته باشد. مسأله‌ای که در آمارهای رسمی نیز خود را نشان داده است.

محمد‌حسین نجاتی: مشهد شهر پرحاشیه این روزها، بیش از گذشته درگیر آسیب‌های اجتماعی است. این شهر به واسطه بافت مذهبی خود سالهاست که با ورود میلیونی زائران مواجه بوده‌است و حالا خیلی‌ها تاکید دارند مشهد فقط آن شهری نیست که مسافران آن را در اطراف حرم می‌بینند.

علاوه بر این در سال‌های اخیر این شهر به واسطه وجود برخی جریان‌ها بیش از گذشته در رویدادهای سیاسی نقش‌آفرینی می‌کند. تا جایی که رییس آستان قدس رضوی به عنوان یکی از مهم‌ترین رقبای سیاسی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۶ وارد عرصه شد و خیلی‌ها دلیل این ورود را موقعیت سیاسی مشهد و تاثیر آن بر فضای سیاسی کشور عنوان کردند. در کنار این مسایل شواهد نشان می‌دهد بافت مذهبی شهر مشهد مقابله‌ی آشکاری با ظواهر زندگی شهری مدرن‌تر دارند و نمونه روشن آن را می‌توان در مخالفت‌ها با برگزاری کنسرت و.. در این شهر دید.

همه اینها باعث شده که براساس شواهد موجود این فرضیه تقویت شود که در سایه‌ی سیاست‌زدگی در این شهر آسیب‌های اجتماعی در این شهر رشد خاموشی داشته باشد. مسأله‌ای که در آمارهای رسمی نیز خود را نشان داده است. این گزارش به بررسی برخی مصادیق از رشد آسیب‌های اجتماعی در شهر مشهد پرداخته است. آسیب‌ها و مسایلی همچون: سرقت از منازل، سرقت از مغازه‌ها، سرقت از خودروها، پرونده‌های مربوط به خودکشی، دستگیرشدگان به دلیل جرم‌های مرتبط با مواد مخدر ،نزاع ، تعداد کودکان بی‌سرپرست تحت مراقب مراکز رسمی و فراوانی طلاق.

در تمامی این موارد مشهد در مقایسه با سه کلانشهر با جمعیت نزدیک به خود دارای بالاترین نسبت‌هاست. در این گزارش مشهد با سه شهر شیراز، اصفهان و تبریز مقایسه شده است و دلیل انتخاب این کلانشهرها جمعیت و شرایط نزدیک به هم آنهاست.

علاوه بر این در تمامی آمار ها در این گزارش نسبت جمعیتی نیز رعایت شده است. به این معنا که میزان جرم یا آسیب‌های اشاره شده نسبت به جمعیت بررسی شده است و آمارها از حیث جمعیت این چهار شهر نسبت گرفته شده است. همچنین منبع تمامی آمارها مربوط به سالنامه مرکز آمار ایران بخش قضایی و سالنامه آماری سازمان ثبت احوال و سازمان پزشکی قانونی است.


توضیح آمارها

بررسی‌ها از سالنامه آماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد مشهد در مقایسه با شیراز، اصفهان و تبریز آمار بالایی در سرقت از منازل دارد. به طوریکه طی یک سال ۱۱ هزار پرونده سرقت از منازل ثبت شده است و این میزان برای شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز به ترتیب ۳ هزار، ۷ هزار و حدود ۲ هزار پرونده بوده است.

در زمینه سرقت از مغازه‌ها نیز اوضاع به همین شکل است. مشهد در یک سال ۳ هزار پرونده سرقت از مغازه‌ها داشته است و این میزان برای شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز ۶۲۱، ۱۹۰۰ و ۴۲۰ بوده است. در زمینه سرقت از خودروها نیز باز مشهد آمار بسیار بالاتری دارد. در این شهر و در سال ۹۴ حدود ۱۱ هزار پرونده سرقت از خودرو باز شده است که این رقم در شهرهای شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز به ترتیب ۲، ۶ و ۳ هزار پرونده بوده است.

در آمارهای مربوط به اقدام به خودکشی مشهد گرچه آمار بالایی دارد اما در مقام مقایسه این ۴ شهر شیراز آمار بالاتری دارد. در زمینه دستگیر شدگان موادمخدر هم اصفهان آماری بالاتری از مشهد دارد اما دستگیر شدن ۲۳ هزار نفر در شهر مشهد در پرونده‌های مربوط به جرایم موادمخدر نشان‌دهنده رشد این آسیب در شهر مشهد دارد.

همچنین براساس آمارهای رسمی مشهد بسیار بیشتر از سه شهر شیراز، اصفهان و تبریز دارای آمار طلاق است و همچنین آمارهای مربوط به نزاع و تعداد کودکان بی سرپرست نیز نشان می‌دهد این شهر در زمره شهرهای با آمار بالاست.

۴۲۴۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    9 1
    اولا در این آماری که گذاشتید آمار استانیه و آمار شهرهای مرکز هر استان رو باید ذکر کنید. ثانیا، توجه داشته باشید که یک استان هم مرز با افغانستان رو با استان های مرکزی یا هم مرز با ترکیه دارید مقایسه می کنید. ثالثا مشهد با توجه به خشکسالی های سالهای اخیر در اطرافش به شدت مهاجرپذیره و نباید با شهرهای بسته ای مثل تبریز و اصفهان مقایسه بشه بلکه باید با شهرهای مهاجرپذیر دیگه مثل کرج و تهران مقایسه بشه.
  • بی نام A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
    10 3
    اصلاح طلبا هیچوقت تو مشهد رای اول رو نیاوردن الکی زور نزنید و مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی رو به هم نپیچونید...
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    4 0
    بابا مشهد پر افغانیه امار خلافکاری اونا رو که نمیشه با بقیه استانها مقایسه کرد گلم...