جایگزینی نفت ایران توسط سعودی‌ها یک بلوف سیاسی است

خانه ملت نوشت : عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه جایگزینی نفت ایران توسط سعودی‌ها یک بلوف سیاسی است، گفت: عربستان به لحاظ فنی امکان جایگزینی نفت ایران را ندارد.

اردشیر نوریان  با یادآوری تاکید عربستان بر جایگزینی نفت ایران با هدف جلب نظر آمریکا و به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا 13 آبان‌ماه، گفت: اظهارات بن سلمان یک بلوف سیاسی برای کنترل اوضاع منطقه طبق معادلات سعودی‌ها و آمریکایی‌ها است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عربستان به لحاظ تکنیکال توان جبران نفت ایران را ندارد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی لازم نیست سعودی‌ها را با بستن تنگه هرمز هم تهدید کند زیرا عربستان به لحاظ فنی امکان جایگزینی نفت جمهوری اسلامی را ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه اتفاقاتی که بین روابط تجاری آمریکا و چین افتاده و اقداماتی که روسیه و هند رقم زدند، طرف مقابل ما در شرایطی قرار نمی‌گیرد که تکلیف قطعی برای جمهوری اسلامی ایران روشن کند.

شرایط تجاری چین، روسیه و هند قدرت مانور عربستان برای جایگزینی نفت ایران از بین برده است

نوریان معتقد است: شرایط طرف مقابل ایران (آمریکا و عربستان سعودی) باید در نظر گرفته شود، جنگ تجاری چین و آمریکا، گرایشات تجاری هند و روسیه و تعامل و همکاری روسیه و ایران در منطقه قدرت مانور عربستان و آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران از بین می‌برند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: این در حالی است که عربستان سعودی امکان جایگزینی کامل نفت جمهوری اسلامی به لحاظ فنی ندارد در واقع سعودی‌ها از این زیرساخت لازم بی‌بهره هستند.

محمد بن سلمان به آمریکا اطمینان داد که عربستان سعودی با تولید بیشتر، قیمت‌های صعودی نفت در بازار جهانی را کنترل خواهد کرد. همچنین بر پایبندی به وعده خود به آمریکا برای جایگزین کردن نفت ایران پس از تحریم‌ها تاکید و خاطرنشان کرد که هرگونه کاهش تولید ایران را جبران خواهد کرد.

گفتنی است؛ دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد صادرات نفت ایران را تا 13 آبان به صفر برساند. بسیاری از مقامات ایرانی و کارشناسان بین المللی این تصمیم واشنگتن را غیرممکن دانسته‌اند.

اردشیر نوریان

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =