ایرنا نوشت: به نوشته روزنامه 'القدس العربی'، چاپ لندن، عربستان سعودی با وجود ادله محکم وفایل های صوتی و تصویری به دست آمده از ساعت اپل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی دیگر نمی تواند خود را از این جنایت مبرا کند و به طور ضمنی مسؤولیت این ترور را خواهد پذیرفت.

'القدس العربی' روز یکشنبه افزود: عربستان سعودی پس از آن که به نسخه ای از عملیات ترور خاشقچی در کنسولگری کشور خود در ترکیه دست یابد، ممکن است با متهم کردن مقامات امنیتی سعودی، به طور ضمنی مسؤولیت ترور را به گردن بگیرد و مدعی شود آن ها به اشتباه خاشقچی را کشته اند.

 

بحران در موضوع خاشقجی و افزایش باج‌خواهی ترامپ از سعودی‌ها

 

ریاض در ابتدا مدعی شد که هیچ ارتباطی به این ترور ندارد اما در مقابل ادله محکم و تهدید های بین المللی راهی جز عقب گرد تدریجی از مواضع خود نداشت. در واقع عربستان می خواهد مسؤولیت این جنایت را بپذیرد اما پای دولت را به این موضوع باز نکند تا پرونده به دادگاه های بین المللی منتقل نشود و شاهزادگان سعودی در امان بمانند.


در همین راستا یک منبع آگاه به القدس العربی گفت احتمال دارد ترکیه در پاسخ به طفره رفتن عربستان از تفتیش کنسولگری خود، هیات سعودی را از محتوای اسنادی که به صورت صوتی و تصویری قتل خاشقچی را ثابت می کنند، باخبر سازد تا دوباره ادعاهای خود درباره دست نداشتن در قتل وی تکرار نکنند. این اسناد از طریق ساعت اپلی که به دست خاشقچی بوده به دست آمده است.


این منبع آگاه در ادامه افزود، مقامات سعودی در ابتدا می خواهند این رسوایی را مهار کنند و مسؤولیت به گردن مقامات امنیتی سعودی انداخته و مدعی شوند آن ها به جای راضی کردن خاشقچی برای بازگشت به کشورش، با او درگیر شده اند و این فاجعه را به بار آورده اند و سپس خواسته اند که تمام نشانه های جرم را پاک کنند.


در مقابل، عربستان سعودی مسؤولیت محدود خود را در مقابل این جنایت می پذیرد و تلاش می کنند خانواده خاشقچی را با دادن دیه برای این قتل اشتباه و محاکمه جنایت کاران راضی کند. متهمان هم برای نجات کشورشان از تبعات این جرم مسؤولیت کامل این جنایت را می پذیرند.

مقامات سعودی بر این باروند که این سناریو موقتا از فشار های بین المللی می کاهد اما با این حال مقامات سعودی به خوبی می دانند که قربانی کردن محمد بن سلمان تنها راه کاهش فشار بر کشور است.


به گزارش ایرنا، خاشقچی از زمان مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است. برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقچی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.
خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =