دشت‌های استان کرمان در شرایط بحرانی ایجاد فروچاله‌ و فرونشست قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، به گفته دکتر امیر شمشکی، مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور «استان‌های فارس، کرمان و اصفهان بدترین وضعیت از لحاظ فرونشست را دارند.»

آنطور که او به ایسنا گفته رشد فزاینده فرونشست در سال های اخیر در استان‌هایی چون فارس و کرمان و دشت استهبان غیر قابل انکار است و در حال حاضر دشـت‌هـای استان‌های کرمان، اصفهان و قزوین از جمله مناطقی هستند که هم اکنون در شرایط بحرانی ایجاد فروچاله‌ها و فرونشـست قـرار دارنـد.

این اولین بار نیست که نسبت به بحران فرونشست در دشت‌های کرمان هشدار داده می‌شود.

دی سال گذشته هم کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران در نشستی که این کمیسیون برای بررسی فرونشست‌های اخیر زمین پایتخت برگزار شده بود، از چند استان دیگر هم نام برد که در شرایط بحرانی فرونشست و ایجاد فروچاله‌ها قرار دارند. یکی از استان‌هایی که کاوه زرگران از آن نام برد، کرمان بود.

براساس گزارش سه سال پیش پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور، دشت‌های کرمان، زرند و رفسنجان سالانه بین 20 تا 30 سانتی‌متر نشست می‌کنند.

این آمار را علی رشیدی، رییس مرکز زمین شناسی استان کرمان تایید می‌کند و می‌گوید که نخستین فرونشست زمین در حدود 40 سال قبل در دشت رفسنجان دیده‌شده و طی سال‌های گذشته در دشت‌های زرند و سیرجان در شمال استان کرمان به‌وفور این پدیده مشاهده‌شده است.

محمد برشان، کارشناس آب در این رابطه هشدار می‌دهد که سونامی فرونشست زمین رخ می‌دهد. او دراین‌باره تردیدی ندارد که بالاخره فروچاله‌های ایجادشده به مناطق مسکونی هم می‌رسند.

از دید این کارشناس شهرهای سیرجان، رفسنجان، زرند و انار بیشتر در معرض خطر هستند و باید برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی را متوقف کنیم.

ارتباط زلزله و فرونشست

اگرچه دشت‌های استان کرمان تنها دشت‌هایی نیست که در خطر فرونشست قرار دارند اما از آنجایی‌که کرمان جزو زلزله خیزترین مناطق کشور است، نگرانی از فرونشست افزایش پیدا می‌کند.

به گفته شمشکی، فعالیت گسل‌ها می‌تواند بر ایجاد فرونشست اثرگذار باشد. برشان هم در این رابطه می‎گوید که ازآنجایی‌که استان کرمان زلزله‌خیز است، احتمال فرونشست زمین بیش‌ازپیش می‌شود. چراکه وقتی آب نباشد، درون زمین خالی می‌شود با رخ دادن زمین‌لرزه، زمین می‌شکند.

نشست 70 سانتی‌متری زمين در منطقه زنگی‌آباد، نشست حدوداً یک متری زمين روبروي کوره آجرپزي انتهاي خيابان 24 آذر کرمان، آسیب به ساختمان‌های مناطق مختلف شهر کرمان از جمله کج شدگي کوره آجرپزی انتهاي خيابان 24 آذر کرمان در زمان ساخت آن و ايجاد شکاف و شکستگی‌های متعدد در بسياري از خیابان‌های شهر کرمان از جمله مواردی هستند که در گزارش پایگاه ملی داده‌های علوم زمین کشور به عنوان نشانه ایجاد فرونشست در شهر کرمان به آن‌ها اشاره شده است.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 749644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =