آتش دست‎بردار نیست، هنوز شعله‎های خشم حادثه بر ساقه‎های گندم این دیار می‎تازد و به خاکستر نشستن خرمن آرزوهای دهقان پیر این دیار شمالی را، سرانجامی نیست.

به گزارش فارس،این آتش را پایانی نیست، آتشی که بر بوته‎های قامت برافراشته گندم، می‎نشیند، تا با طعم ویران‎کننده و جرقه‎های گوش‎خراشش چون نفرینی مرگ‎آور، در گوش کشاورزان این سرزمین، روزهای تلخ فردا را زمزمه کند.  

اگر چه آسمان همچنان آبی و آفتابی است، دمای شهرهای استان، به نسبت هفته گذشته شرایط مناسبی را تجربه می‎کند، اما این موضوع مانع از آن نمی‎شود که آتش گندم‎زارهای این خطه شمالی را رها کند و البته در این بین نباید از رد پای اهمال آدمی غافل بود.

هر از چند گاهی سفال‎های گندم این دیار به آتش کشیده می‎شوند و البته خود منشاء آشکار برای آتش، به مزارعی است که آماده برداشت هستند.

تداوم افزایش دما در گلستان طی روزهای آینده

 مدیر کل هواشناسی استان گلستان هم، چندان خبرهای خوشی برای کشاورزان گلستانی ندارد و بر مبنای اظهارات وی فعلا خبری از باران و تغییر اوضاع جوی نیست.

سید محمدرضا رضوی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: هوای استان همچنان روند ثابتی را توام با افزایش دما تجربه خواهند کرد.

وی اظهار کرد: بر مبنای داده‎ها، این شرایط جوی تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد یافت و تغییرات جوی خاصی مبنی بر کاهش دما و باران قابل مشاهده نیست.

رضوی ادامه داد: با افزایش دما طی این مدت، کاهش رطوبت، شرایط را برای تحریک‎پذیری گندم‎زارها، منابع طبیعی و دشت در سطح استان مهیا خواهد ساخت.

وی خاطرنشان کرد: با وجود رطوبت پایین و دمای بالا، سبز بودن جنگل‎ها آستانه تحریک‎پذیری در برابر حریق را کاهش داده، اما این بدان معنی نیست که شرایط عادی است، بلکه خطر حریق به طور جدی جنگل‎های استان را تهدید می‎کند.

30 هکتار از مزارع گندم گلیداغ گلستان طعمه حریق شد

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آخرین گزارش حریق در مزارع گندم گلستان بیان کرد: آخرین حریق در گلستان به مزارع گندم بخش گلیداغ اختصاص دارد که 30 هکتار از آن طعمه حریق شد که با هماهنگی فرمانداری، سریعا نیروهای آتش‌نشان برای مهار و جلوگیری از گسترش دامنه آتش به منطقه اعزام شدند و حریق مهار شد.

صادق‎علی مقدم در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: طی هفته اخیر نیز گزارش‎های متعددی از  آتش‎سوزی به این اداره کل ارسال شد که می‎توان از جمله این حوادث به حریق در مزارع روستای «نوچمن» و مزارع واقع در تپه‎های پشت دخانیات گرگان اشاره کرد که با حضور به موقع نیروهای آتش‎نشانی گرگان مهار شد.

وی ادامه داد: بسیاری از این آتش‎‎سوزی‎ها جدا از شرایط خاص طبیعی که زمینه مناسبی برای حریق مهیا ساخته، سهل‎انگاری کشاورزانی است که بدون توجه به مزارع پیرامون خود، باقی مانده گندم مزارعشان را آتش زده‎اند که همین موضوع منجر به آتش‎سوزی مزارع گندم مجاور می‎شود.

مقدم تصریح کرد: با وجود اطلاعیه این اداره کل و تاکید بر پایش این عرصه‎ها توسط کشاورزان، هنوز اخباری از حریق در این مزارع دریافت می‎شود، که نگران‌‎کننده است.

مقدم با تاکید بر تداوم پایش در مزارع گندم افزود: این شرایط جدا از شرایط جوی، باید تا پایان برداشت گندم در استان تداوم داشته باشد.

وی شرایط فعلی جوی استان و افزایش دما را با توجه به فصل گرما طبیعی دانست اما افزایش غیرمتعارف هفته گذشته را عامل شوک به برخی محصولات باغی دانست و گفت: این شرایط غیر متعارف موجب شد تا میوه بسیاری از باغات خشک شده و از بین بروند.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان یادآور شد: متاسفانه در سال‎های گذشته، تنش‎های جوی از جمله یخبندان محصولات باغی استان را تحت تاثیر خود قرار داد و امسال نیز گرمای بی‎سابقه موجب کاهش باردهی این محصولات شده است.

مقدم ادامه داد: دستگاه متولی باید برای مواجه شدن کشاورزان با این شرایط، برنامه‎های آموزشی و ترویجی ارائه دهد تا باغداران بدانند در چنین شرایطی چگونه واکنشی از خود بروز دهند.

وی در ادامه با تاکید بر آمادگی همه دستگاه‎های متولی و تشکر از نیروهای زحمت‎کش آتش‎نشان در سطح استان بر آمادگی هر چه بیشتر آنان در این ایام، که موعد برداشت گندم در استان است، تاکید کرد.

 مقدم در پایان بر هوشیاری دستگاه‎های منابع طبیعی و محیط زیست برای پایش و پیشگیری از حریق احتمالی در عرصه‎‎های منابع طبیعی و جنگل‎های استان از اکنون تا ماه‎های آینده تاکید کرد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426383

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =