ایسنا نوشت: علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب نه فقط به جریان اصلاحات که به تمام مسئولین هشدار می‌دهد؛ بی‌توجهی به خواست مردمی باعث می‌شود تا دوباره جامعه شاهد بروز اعتراضات مردمی، همانند آن‌چه که در دی ماه گذشته رخ داد، باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آن چیزی که باید از گذشته درس بگیریم این است که اگر حاکمان یک جامعه بیش از اندازه مقابل خواست مردم مقاومت کنند، اگر به مطالبات مردم توجهی نکنند، اگر کارآمدی سیستم‌شان دچار مشکل شود، مردم در ابتدا سعی می‌کنند که امور را با اصلاح پیش ببرند اما اگر این مسیر افاقه نکند و مقابل این مسیر ایستادگی شود رفتارهای تحول خواهانه به معنای تغییر ساختار حکومت در میان مردم اوج می‌گیرد.

تاجرنیا با اشاره به اعتراضاتی که در دی ماه 96 افتاد، گفت: شروع این اعتراضات توسط برخی از چهره‌های سیاسی معترض به دولت و عمدتا در جهت تضعیف دولت بود. اما واقعیت آن است که در جامعه مردم احساس نارضایتی می‌کنند. باید ببینیم که چقدر آن شعارهای اولیه که برای انقلاب سردادیم، تحقق پیدا کرده است. این موضوع نه تنها در حوزه معیشتی و اقتصادی بلکه در حوزه‌های فرهنگی و دینی هم باید بررسی شود.

این نماینده پیشین مجلس افزود: آن چیزی که الان در جامعه ما وجود دارد، نوعی احساس تبعیض و نابرابری است. مردم نشان دادند که همواره هم در دوران انقلاب و هم در شرایط‌های سخت، مثل سیل و زلزله می‌توانند با تنگناها و سختی‌ها بسازند اما وقتی می‌بینند که عده‌ای هستند که دچار ثروت‌های باد آورده شده‌اند آن هم زمانی که مردم سالها منتظر به دست آوردن یک شغل می‌مانند. این احساس تبعیض مردم را نگران می‌کند.

تاجرنیا در بخشی از این گفت‌وگو با تاکید بر ضرورت توجه به مطالبات مردمی، خاطرنشان کرد: باید ببینیم چه موضوعاتی باعث شد تا مردم در سال ۵۷ جدا از اتفاقاتی که از سال ۴۲ رخ داد، در یک پروسه چند ماهه قیام‌شان را به پیروزی برسانند. این موضوع باید برای ما زنگ خطری باشد تا اعتراضات اخیر را به خوبی بشنویم. متاسفانه عده‌ای سعی می‌کنند این اعتراضات را به یکسری موضوعات جناحی تنزل دهند و عده‌ای سعی می‌کنند صرفا حرف‌های مردم را علیه دولت جهت‌دهی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نقش اصلاح‌طلبان در جریان سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: اصلاح‌طلب‌ها هم جریان سیاسی هستند که در دوره‌ای قدرت سیاسی را در دست داشتند. چه خوب و یا چه بد توانستند کشور را اداره کنند و بین دو جریان سیاسی کشور بیشتر به خواست مردم نزدیک بودند.

وی ادامه داد: از طرفی وجود رانت برای جریان اصولگرا، این جریان را به یک جریان نحیف‌تر تبدیل کرده است اما سخت‌گیری‌هایی که به جریان اصلاح‌طلب گرفته شده باعث شده تا این جریان از لحاظ فکری و مانیفست‌های اداری کشور مقداری فربه‌تر شود و دارای فکر و اندیشه بیشتری باشد. اما این موضوع باعث نمی‌شود که این جریان اصلاح‌طلب از نقد مردم مصون باشد. اگر اصلاح‌طلبان بخواهند همچنان مورد حمایت و اعتماد مردم باشند باید خود را به خواست مردم نزدیک‌تر کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اعتراضات معیشتی مردم یادآور شد: مردمی را که در زندگی روزمره خود مانده‌اند نمی‌شود با حرف‌های زیبا راضی کرد. در عین حال باید این موضوع مشخص شود که اگر در جامعه ظرفیتی وجود دارد که با اصلاح، شرایط به پیش رود و اگر مجموعه کسانی که قدرت در دست‌شان است به این نگاه تکمین نکنند در آینده مجبور می‌شوند هزینه‌های بیشتری را بپردازند.

وی با بیان این‌که «اعتراضات دی ماه مردم یک موضوع تمام شده نیست»، گفت: اگر بخواهیم به درستی و دلسوزانه در مورد این کشور فکر کنیم باید بدانیم که اعتراضات مردم با راه‌حل‌های کوتاه مدت به پایان نمی‌رسد، بلکه تنها به تعویق خواهد افتاد.

تاجرنیا در ارتباط با رابطه جریان اصلاح‌طلبی با دولت نیز ابراز داشت: من آن چیزی را که امروز برای اصلاح‌طلبان به عنوان خطر احساس می‌کنم این است که اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند باید از دولت حمایت همه‌جانبه کنند اما این حمایت همه‌جانبه با حمایت چشم و گوش بسته خیلی تفاوت دارد. باید برای مردم تبیین کنیم که چرا از دولت حمایت می‌کنیم و از طرفی دولت را هم باید با خواست مردم همراه کنیم.

29215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =