۰ نفر
۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲

در روزهای رای‌گیری برای انتخاب برنده اسکار، یکی از شانس‌های اصلی دریافت این جایزه با شکایت خانواده نویسنده برنده جایزه پولیتزر روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلم تحسین شده «شکل آب» یکی از مدعیان اصلی اسکار نودم با شکایت خانوادهد پل زیندل نمایشنامه‌نویس برنده جایزه پولیتزر به چالش کشیده شد.

خانواده زیندل که از چندی پیش مدعی سرقت ادبی فیلمنامه شکل آب از نمایشنامه‌ای مربوط به سال ۱۹۶۹ اثر پل زیندل هستند، در شکایتی این فیلم را به کپی گستاخانه متهم کردند.

در این پرونده گیرمو دل‌تورو و استودیوی فیلمسازی فاکس سرچلایت در مظان اتهام هستند. آن‌ها تمام ادعاهای مطرح شده در این زمینه را بی‌پایه خواندند. «شکل آب» در ۱۳ مورد نامزد دریافت جایزه اسکار است.  

در شکل آب سالی هاوکینز نقش نظافتچی لالی را بازی می‌کند که در آزمایشگاه عاشق موجودی بیگانه و دوزیست می‌شود. هاوکینز برای ایفای نقش در این فیلم نامزد اسکار بهترین بازیگر زن شده است.

رای گیری برای انتخاب برندگان اسکار در جریان است و برندگان چهارم مارس در لس‌آنجلس جایزه خود را دریافت خواهند کرد.

دل‌تورو گفته است که او و همکارانش پیش از این ساختن «شکل آب» از وجود نمایشنامه زیندل خبر نداشتند. خانواده زیندل چهارشنبه دوم اسفند از استودیوی فیلمسازی و کارگردان «شکل آب» به دادگاه شکایت کردند و مدعی شدند که فیلمنامه «شکل آب» در بسیاری جهات همانند نمایشنامه «بگذار زمزمه‌ات را بشنوم» است.

نمایشنامه مورد ادعا داستان زن نظافتچی پیری است که برای کار در یک آزمایشگاه استخدام می‌شود. در این آزمایشگاه درباره دلفین‌ها مطالعه می‌کنند. زن نظافتچی با یکی از دلفین‌ها رابطه احساسی نزدیکی برقرار می‌کند.

فاکس سرچلایت اعلام کرد که قاطعانه از فیلم ارژینال و پیشگام خود دفاع خواهد کرد. در بیانیه این استودیوی فیلمسازی آمده است: «ادعای خانواده زیندل بی پایه و اساس است. آن‌ها در زمان رای‌گیری برای جایزه اسکار شکایت خود را مطرح کردند که با تحت فشار قرار دادن ما به توافق مورد نظرشان برسند.»

در عین حال وکیل خانواده زیندل در دادگاه مدعی شد که حداقل ۶۱ مورد شباهت میان نمایشنامه و فیلم وجود دارد. او در این باره گفت: «هر دو داستانی از دوران جنگ سرد را روایت می‌کنند که در آن زنی مجرد با مخلوقی آبزی ارتباط احساسی برقرار می‌کند. در نمایشنامه مخلوق آبزی دلفین است و در فیلم مخلوقی انسان‌نما با باله و آبشش است.»

او در ادامه افزود: «فیلم «شکل آب» را به عنوان اثری ارژینال به مردم معرفی کردند. اما در حقیقت این فیلم کپی گستاخانه‌ای از داستان پل زیندل نویسنده برنده پولیتزر است.»

«شکل آب» یک بار دیگر نیز اوایل سال متهم به سرقت ادبی از یک فیلم کوتاه شده بود اما در آن مورد آکادمی فیلم هلند اعلام کرد که «شکل آب» هیچ شباهت و ارتباطی با فیلم کوتاه «فضای میان ما» ندارد. در آن مورد برخی تماشاگران به شباهت‌های میان این دو اثر اشاره کرده بودند.

منبع:‌ بی‌بی‌سی / ۲۲ فوریه

58241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =