۰ نفر
۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰

افسریه به بازارچه‌ها و بوتیک‌هایش شهره است. خیابان 20 متری این محله از سراسر تهران بازدیدکننده و طرفدار دارد و خرید هر کالایی با قیمتی بسیار مناسب در آن ممکن است.

 اما اگر به دنبال خرید خانه در افسریه هستید خالی از لطف نیست درباره تاریخچه این محله بیشتر بدانید.

افسریه چگونه شکل گرفت؟

از گفته‌های ساکنین قدیمی اسن محله می‌توان برداشت کرد که زمان شكل‌‌گیری افسریه به سال‌های 1340 و 1341 باز می‌گردد. مالکیت زمین‌های این محله تماما در اختیار وثوق‌الدوله از درباریان و نزدیكان محمدرضا شاه قرار داشته است. بعدها این زمین‌ها به اقشار کم‌درآمد فروخته شد. برخی بر این باورند كه واژه افسریه از نام افسرالملوك اعلم از فرزندان وثوق‌الدوله گرفته شده است. عده‌ای دیگر می‌گویند این محله از گذشته به عنوان مرکز آموزش نیروهای مسلح مطرح بوده است. به‌ علاوه دانشكده آموزش افسری هم در این محله فعال بوده و به همین دلیل محله به افسریه معروف شده است. امروز همچنان بسیاری از پادگان‌های آموزش نظامی در این محله فعال هستند و بخشی از جمعیت این محل را افراد نظامی تشکیل می‌دهند.

افسریه در دوران انقلاب

مرور خاطرات انقلاب 57 در منطقه 15 تهران، بدون اشاره به نام مسجد جامع افسریه ممکن است. در سال 1353 به جای مسجد فعلی هیئت حضرت رقیه(س) وجود داشت که کانون مذهبی محله به حساب می‌آمد. مبارزات انقلابی مردم پس از ساخت مسجد آغاز و از 17 شهریور علنی شد. اعلامیه‌ها در همین مسجد تکثیر و در نقاط اطراق توزیع می‌شد. این مسجد هر شب پاتق انقلابیون محله بود و برنامه‌ریزی شرکت در راهپیمایی‌ها همین‌جا صورت می‌گرفت. اهالی، روز 19 بهمن دیوار پادگان محل استقرار نیروهای گارد را تخریب کردند و به افرادی که می‌خواستند از پادگان فرار کنند در مسجد پناه می‌دادند. اهالی مسجد جامع افسریه در سقوط پادگان افسریه نقش مهمی ایفا کردند. از محله افسریه، 33 نفر در مبارزات انقلابی شهید شدند که چند نفر از آنان هم زن بوده‌اند. از جمله سیده موسوی سرایی و نسرین امین.

افسریه محله‌ای مذهبی است

اگر به خرید آپارتمان در افسریه فکر می‌کنید، به یاد داشته باشید که ساکنین این محله اکثرا مذهبی هستند. فقط 6 مسجد در افسریه شمالی و 3 مسجد در افسریه جنوبی قرار دارد. افسریه جنوبی 3 حسینیه و افسریه شمالی دارای 8 حسینیه است که در ایام محرم بسیار فعال هستند و فضا و مراسم مذهبی و عزاداری در محله در این دوران چشمگیر است. در گوگل هم که سرچ کنید اولین عکس‌هایی که از افسریه نمایش داده می‌شود مربوط به مراسم مذهبی محرم است. در سال 95 یکی از بزرگ‌ترین تجمعات حمایت از حجاب و عفاف در این محله برگزار شد و عده بسیاری از اهالی در آن شرکت کردند.  

نرخ خرید آپارتمان

برای اطلاع از نرخ خرید آپارتمان در افسریه می‌توان به بخش املاک سایت دیوار مراجعه و طیف وسیعی از آگهی‌ها را بررسی کرد. آپارتمان 73 متری‌ دوخوابه‌ای که سال 1394 ساخته شده به قیمت 560 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این واحد پارکینگ، انباری، آسانسور، کف پارکت و شیرآلات خارجی دارد و به تازگی نقاشی شده است. یک از ارزان‌ترین موارد، 79 متری دو‌خوابه‌ای است که سال 1389 ساخته شده و 405 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810084