مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی با مشارکت پژوهشکده معماری بومی دانشگاه یزد در یزد تاسیس خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، دبیر علمی همایش مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان با پایان یافتن این همایش، مهمترین دستاوردهای همایش را برای استان یزد، استقرار دبیرخانه دائمی مبحث پنجم در یزد و همین طور تأسیس شعبه ای از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در یزد با مشارکت پژوهشکده معماری بومی دانشگاه یزد اعلام کرد.

دکتر محسن عباسی هرفته توضیح داد: این دبیرخانه دائمی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور با رویکرد پرداختن به مصالح بومی و با محوریت خاک تاسیس شد که می‌تواند نویدبخش حضور جدی مصالح بومی در ساختمان ها در آینده باشد.

وی افزود: مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان متمرکز بر مصالح و فرآورده‌های ساختمانی است و با معرفی مصالح مناسب و نحوه درست کاربست آن‌ها در ساختمان‌ها، سعی دارد کیفیت ساخت و ساز در کشور و استان یزد را ارتقاء دهد که در یزد با مصالح بومی امکان‌پذیر است.

عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد تصریح کرد: در چارچوب این همایش و طی دو روز، هشت پنل علمی با موضوعات مصالح و انرژی، مصالح و استاندارد، مصالح نوین و مبحث پنجم، مصالح و محیط زیست، مصالح و بازار، مصالح و معماری، مصالح و آموزش و مصالح و کاربران با کمک متخصصان و پژوهشگران برجسته سراسر کشور برگزار شد.

به گفته وی، مخاطب مشخص مباحث ارائه شده در این همایش، مهندسان و دانشجویان حوزه‌های مختلف ومرتبط با صنعت ساخت و ساز بودند.

دبیر علمی همایش، رویکرد محوری همایش را رجوع مجدد به مصالح بومی و جدی گرفتن آن در حوزه ساخت و ساز معرفی کرد و گفت: با این رویکرد می‌توان عقلانیت را به معماری کشور باز گردد و برخوردهای سلیقه‌ای تحت تاثیر مد و اشرافیگری و سوداگری، مجال کمتری برای تاثیرگذاری در ساخت و ساز کشور پیدا می‌کنند.
وی اظهار داشت: بر همین اساس در بیانیه همایش محورهایی چون آموزش همگانی، پیامدهای زیست محیطی مصالح، شکل‌گیری نهادهای کنترلی در بخش خصوصی، کاهش انرژی بری ساخت و سازها مرتبط با مصالح مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 579333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =