«اون» در سودای دیدار ترامپ؛ «این» خواستار اقدام جسورانه

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا نامه‌ای از سوی کیم جونگ اون دریافت کرده که در آن رهبر کره‌شمالی خواستار دیدار دیگری با دونالد ترامپ شده است. همچنین مشاور امنیت ملی ترامپ موضع خود را این باره اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وب سایت خبرگزاری رویترز در گزارشی عنوان کرد:  سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید با اشاره به این درخواست کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی اظهار کرد که کاخ سفید در حال بررسی امکان برنامه‌ریزی برای برگزاری چنین دیداری است. روز گذشته اخبار رسیده از شبه جزیره کره حاکی از ان بود که کیم جونگ اون قصد سفر به مسکو را دارد، در همین حال نامه ای هم از سوی رهبر کره شمالی به واشنگتن ارسال شده است.(اینجا)

همچنین روز گذشته به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس کشور کره شمالی ارتش این کشور بدون نشان دادن موشک ها رژه نظامی برگزار کرد که مورد تشویق دونالد ترامپ قرار گرفت.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه نامه دریافت شده را «بسیار صمیمانه و بسیار مثبت» قلمداد کرد. ترامپ نیز قبلاً گفته بود، قرار است نامه‌ای از جانب رهبر کره شمالی که به گفته وی حاوی مطالبی «مثبت» است، به زودی به دستش برسد.

سندرز خاطرنشان کرد: هدف اصلی این نامه درخواست برای برنامه‌ریزی جهت انجام دیدار دیگری با ترامپ بود که ما در این زمینه رویکردی باز داریم و در فرآیند انجام هماهنگی‌های لازم در این راستا هستیم.

او به خبرنگاران گفت: این نامه نشان‌دهنده تداوم تعهد در راستای تمرکز بر خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین بیان کرد، رژه نظامی اخیر در پیونگ‌یانگ نشانه‌ای از حسن نیت بود زیرا در آن هیچ موشک هسته‌ای بالستیکی به نمایش گذاشته نشد.

در همین زمینه، رییس‌جمهوری آمریکا پش‌تر از رهبر کره شمالی به خاطر برگزاری یک رژه نظامی گسترده بدون نمایش موشک‌های بالستیک در مراسم هفتاد سالگی حکومت این کشور تشکر کرد.

ترامپ و کیم جونگ اون

بولتون: همچنان منتظر اقدام کره شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای هستیم
در همین حال ، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، دونالد ترامپ دری را برای مذاکرات به روی کیم جونگ اون باز کرده اما هنوز در انتظار اقدامی از سوی وی برای خلع سلاح هسته‌ای است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان بولتون گفته است: ما هنوز منتظر (اقدام) آنها هستیم. مشخصا امکان برگزاری یک نشست دیگر میان این دو رئیس جمهور همچنان وجود دارد اما دونالد ترامپ نمی‌تواند کره شمالی را مجبور کند که از دری که برای مذاکرات به روی آنها باز کرده بالاجبار عبور کند. آنها هستند که باید برای خلع سلاح هسته‌ای گام‌هایی را اتخاذ کنند. و این همان چیزی است که ما انتظارش را می‌کشیم.

بولتون در سخنرانی خطاب به سازمان "انجمن فدرالیست" آمریکا تصریح کرد که در نشست ماه ژوئن رهبران آمریکا و کره شمالی، کیم جونگ اون متعهد به نابود کردن سلاح‌های هسته‌ای خود شده و بعدا با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی توافق کرد که می‌تواند این کار را در عرض یک سال انجام دهد.

این مشاور امنیت ملی دولت آمریکا گفت: اگر آنها همان طور که در سنگاپور متعهد شدند دست به خلع سلاح هسته‌ای بزنند در آن صورت می‌توانند یک زندگی به کلی متفاوت در کره شمالی داشته باشند.

ترامپ روز جمعه اظهار داشت که قرار است یک نامه "مثبت" از سوی رهبر کره شمالی دریافت کند. این نشان می‌دهد که مذاکرات بین دو طرف همچنان بعد از چند هفته به بن بست رسیدن هنوز زنده است.

نماینده آمریکا در امور کره شمالی با مقامات کره جنوبی دیدار کرد
همچنین استیو بیگن نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی در سئول با وزير خارجه و نماينده ويژه کره جنوبی در امور صلح و امنيت دیدار کرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی رویترز، استیو بیگن در سئول با کانگ کیونگ‌ها وزیر امور خارجه و لی دو هون نماینده ویژه کره جنوبی در امور صلح و امنیت شبه جزیره کره دیدار و همچنین با رسانه‌ها گفتگو کرد.

بیگان بر لزوم حفظ دیپلماسی هسته ای تاکید کرد. او در آغاز دیدارش با نماینده امور هسته ای کره جنوبی گفت: مقداری کار دشوار برایمان باقی مانده است اما فرصت شگرفی داریم که رئیس جمهوری آمریکا، رئیس جمهوری کره جنوبی و رهبر کره شمالی آن را ایجاد کرده اند.

مقام سئول گفتند که رهبر کره شمالی اخیرا به آنها تاکید کرده است که همچنان به شبه جزیره عاری از تسلیحات اتمی پایبند است و هنوز به ترامپ امیدوار است. این درحالی است که کاخ سفید نیز به دیدار دوباره تمایل نشان داده است.

ترامپ و کیم جونگ اون

رهبر کره‌جنوبی خواستار "تصمیمات جسورانه" اون و ترامپ شد
در هین رابطه رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی با درخواست از پیونگ‌یانگ و واشنگتن برای اتخاذ "تصمیمات بسیار جسورانه‌" برای شکست بن‌بست دیپلماتیک بر سر برنامه‌ هسته‌ای کره‌شمالی، گفت، همچنان به ایفای نقش به عنوان میانجی ادامه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات امروز (سه‌شنبه) مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی چند روز پیش از سومین دیدار او با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی در سال جاری میلادی برای مذاکره درباره چگونگی دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای و صلح در شبه جزیره کره مطرح می‌شود.

رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در جلسه کابینه گفت: کیم و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باید به طور جامع فکر کنند و تصمیمات جسورانه‌ای اتخاذ کنند تا دیپلماسی حرکت رو به جلو داشته باشد و کره‌شمالی را به سمت امحای زرادخانه‌ هسته‌ای خودش ببرد.

مون گفت: کره‌شمالی باید امحای هسته‌ای خود را اجرایی کند و آمریکا هم باید گامی مسوولانه بردارد. طبق این رویه، دو کشور باید بی‌اعتمادی دوجانبه عمیق میان خودشان را که نتیجه ۷۰ سال روابط خصمانه آنهاست، بردارند.

رهبر کره‌جنوبی با تاکید بر اینکه سئول چاره‌ای جز میانجیگری میان این دو کشور برای ارتقای گفت‌وگوها ندارد، گفت ترامپ و کیم هر دو از او خواسته‌اند تا این نقش را ایفا کند. او خواستار از سرگیری سریع "مذاکرات صادقانه" میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ شد.

رهبران کره شمالی و جنوبی

دفتر ارتباطی دو کره گام نخست احیا اقتصاد کره شمالی
در همین زمینه و انتشار اخبار تازه از شبه جزیره کره،  ایرنا به دیدار رهبران دو کره اشاره کرده است و در گزارشی می نویسد: دفتر ارتباطی دو کره که قرار است به عنوان یکی از مصوبات دیدار نخست رهبران کره شمالی و جنوبی به زودی افتتاح شود نقش مهمی در کاهش تنش ها و افزایش روابط دوستانه دو همسایه شبه جزیره دارد.

با راه اندازی این دفتر سیر تحولات شبه جزیره کره در حال تغییر از وضعیت بحران و نظامی گری به مسایل اقتصادی و معیشتی است موضوعی که 'کیم جونک اون' رهبر کره شمالی نیز یکی از اهداف خود از مذاکره به سئول و واشنگتن را احیای وضعیت اقتصادی کشورش می داند.

احیای این دفتر که در دل مجتمع مرزی کایه سونگ قرار دارد یکی از گام های مهم دو کره برای آغاز دوران نوینی از روابط دو کشور است روابطی که به نظر می رسد از حالت تنش و بحران خارج شده و به سمت اهداف اقتصادی، گرایش پیدا کرده است.

هفته پیش بود که کره جنوبی به طور رسمی تایید کرد دفتر ارتباطی دو کره که به یک موضوع جنجالی در ماه های گذشته تبدیل شده بود بر اساس توافق طرفین در آینده نزدیک راه اندازی می شود.

'بایک تایه هیون' سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت که این دفتر تا یک هفته دیگر در مجتمع 'کایه سونگ' در مرز دو کره گشایش می یابد و مسئولان دو کره در حال رایزنی با یکدیگر هستند تا تاریخ و زمان دقیق گشایش دفتر در روزهای آینده را قطعی و اعلام کنند.

کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه بخش مهمی از مباحثات طرفین برای گشایش دفتر به پایان رسیده و اصلی ترین بخش آن یعنی امضای سند نیز آماده است دفتر ارتباطی مذکور احتمالا روز 14 سپتامبر (23 شهریور) گشایش خواهد یافت.
این خبر در حالی منتشر می شود که هیات های دو کره روز چهارشنبه گذشته در پیونگ یانگ برای دیدار سران دو کره در روزهای 18 تا 20 سپتامبر در کره شمالی به توافق رسیدند.

سخنگوی نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی در خصوص برخی انتقادها از راه اندازی دفتر ارتباطی و مغایرت آن با تحریم های شورای امنیت، تصریح کرده بود گشایش دفتر ارتباطی در مجتمع مرزی نزدیک کره شمالی، نقض تحریم ها محسوب نمی شود.

''کیم ایو کیوم'' دو هفته قبل در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد که این اقدام برای بهبود روابط دو کشور بسیار موثر و مفید است.

مقام کره جنوبی اظهار داشت: دو کره بیانیه صلح امضا کرده اند و برای کاستن از تنش ها و پیشبرد برنامه برقراری رژیم دائمی صلح، گشایش دفتر ارتباطی در مجتمع 'کایه سونگ' از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به گفته سخنگوی نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی، این اقدام نقض تحریم ها محسوب نمی شود و یکی از توافقات سران دو کره است که در 27 آوریل امسال (7 اریبهشت) با یکدیگر بیانیه صلح را منتشر کردند.

خبرگزاری کره جنوبی می نویسد که برخی از مقام های آمریکایی روی این مساله متمرکز شده و گشایش این دفتر را نقض تحریم های شورای امنیت سازمان ملل می دانند اما سخنگوی کره جنوبی تاکید کرد گشایش این دفتر در دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا هم مطرح شده است و این ربطی به تحریم ها پیدا نمی کند و بازگشایی آن یک امتیاز اقتصادی به پیونگ یانگ محسوب نمی شود.

از طرف دیگر پیونگ یانگ بر این باور است که کره جنوبی باید تلاش کند با عبور از تحریم های سازمان ملل و آمریکا علیه کره شمالی، دفتر مجتمع مرزی «کایه سونگ» در مرز دو کره را بازگشایی کند.

این مجتمع که در دو سال گذشته بسته بوده است محل فعالیت صدها شرکت کره ای و هزاران نفر از کارگران کره شمالی است کره جنوبی ماه ها است که برای گشایش این دفتر تلاش می کند و آن را برای توسعه روابط اقتصادی دو کره بسیار مهم ارزیابی کرده است.

از سوی دیگر این کشور از جانب کره شمالی تحت فشار فزاینده ای قرار دارد مبنی بر اینکه باز شدن این دفتر و راه اندازی مجتمع، نشانه ای از بهبود روابط دو کره است و کره جنوبی باید به این اقدام مبادرت ورزد.

دو کره یک بار برای گشایش دفتر در ماه اوت (مرداد) به توافق رسیدند اما برای این منظور لازم بود سوخت تهیه شود تا برق مجتمع را تامین کند و این در شرایطی است که انتقال نفت و سوخت به کره شمالی بر اساس تحریم ها امکانپذیر نیست.
کره جنوبی در همین زمینه با سازمان ملل و آمریکا در حال رایزنی است تا بازگشایی این دفتر مشمول تحریم ها نشود این کشور تاکید کرده است که وزارت وحدت کره جنوبی مسئول رسیدگی به این موضوع و دستیابی به معافیت از تحریم ها است تا این دفتر راه اندازی شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =