ایسنا نوشت: اردوغان بر نقش ترکیه به عنوان کشوری که قادر به ورود به مسائل منطقه‌ای نظیر جنگ در سوریه و عراق است تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مراسم آغاز سال تحصیلی ترکیه در یکی از دانشگاه‌های این کشور در استان قیصری اظهارکرد: امروز ترکیه کشوری است که در مسائل منطقه‌ای نظیر سوریه و عراق مداخله می‌کند و می‌تواند تمامی انواع تدابیر لازم را برای تداوم کار کشور اعمال کند.

اردوغان: در مسائل بین‌المللی عرصه را در دست گرفته‌ایم

او خاطرنشان کرد: ترکیه در پای میز مذاکرات می‌نشیند و در مسائل بین‌المللی نیز عرصه را به دست گرفته است.

وی اظهارداشت: این تلاش را نمی‌توان با ترک میز مذاکره یا خالی کردن عرصه برای کس دیگر حفظ کرد و ترکیه همواره به اهداف بالاتر نظر دارد.

وی همچنین با اشاره به آغاز سال تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه گفت: دانشگاه‌های ترکیه به جز دیدگاه‌های حامی تروریسم و خشونت از طیف وسیعی از دیدگاه‌های دیگر استقبال خواهند کرد.

اردوغان گفت: در دانشگاه‌های ما برای هر دیدگاهی جایی وجود دارد و مهم نیست که این دیدگاه‌ها چقدر تند باشند، تا جایی که وارد خشونت نشده و تروریسم را نپذیرفته باشند، می‌توانند مطرح شوند.

اردوغان تاکید کرد: در ۱۶ سال گذشته ترکیه گام‌های بزرگی نه فقط در حوزه‌های اقتصاد، بهداشت و زیرساخت، بلکه در زمینه لیبرالیزه کردن دانشگاه‌هایش برداشته است.

او گفت: همه خیلی خوب می‌دانیم که دانشگاه‌های ترکیه در لیبرال‌ترین، مستقل‌ترین و پرقدرت‌ترین دوره تاریخ خود به سر می‌برد.

به گفته اردوغان هیچ کشور متمدنی نمی‌تواند اجازه دهد تروریسم در دانشگاه‌هایش ریشه بدواند.

او اضافه کرد: در هیچ یک از کشورهای دموکراتیک جهان اشاعه تبلیغات تروریستی را نمی‌توان آزادی تفکر تلقی کرد. ترکیه برای انعکاس تنوع اجتماعی در دانشگاه‌هایش اهمیت قائل است،‌ چرا که این دانشگاه‌ها باید از یک هویت جهانی برخوردار باشند.

 

وی همچنین افزود: تمام جهان به ترکیه به خاطر موفقیت استراتژیک و بشردوستانه‌اش در ادلب سوریه تبریک گفتند. ترکیه جان ده‌ها هزار نفر مردم را از مرگ و میلیون‌ها نفر را از آوارگی نجات داد و ثبات را در ادلب برقرار کرد.

در پی دیدار رهبران روسیه و ترکیه در سوچی در ماه گذشته میلادی دو کشور توافقی برای برقراری مناطق عاری از تنش در ادلب انجام دادند.

وی ادامه داد: تروریست‌ها به دنبال فرصتی برای آسیب رساندن به کشورمان هستند اما ما با اذن خداوند این فرصت را از آنان خواهیم گرفت.

او در ادامه اظهاراتش درباره اعضای سازمان فتو (وابسته به فتح‌الله گولن) گفت: کسانی که هنوز به خاطر عضویت در سازمان فتو محاکمه نشده‌اند، نباید فکر کنند که می‌توانند فرار کرده و محاکمه نشوند. تاکنون به خصوص بعد از کودتای نافرجام 2016 هزاران نفر به اتهام عضویت در این سازمان از کار خود تعلیق، اخراج و یا بازداشت شده‌اند.

اردوغان همچنین  پیش تر در پیامی در توئیتر خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: آقای دونالد ترامپ عزیز همانگونه که همواره اعلام کردم دستگاه قضایی ترکیه یک تصمیم مستقل گرفته است.

اردوغان اعلام کرد که او امیدوار است که ترکیه و آمریکا همکاری‌ها را همانگونه که شایسته دو متحد است، ادامه دهد.

وی ادامه داد: دو کشور تلاش‌های مشترک خود را علیه گروه‌های تروریستی از جمله پ‌.‌ک‌.‌ک، داعش و سازمان فتو ادامه می‌دهد.

این اظهارات اردوغان در پاسخ به پیام تشکر ترامپ در توئیتر درباره آزادی اندرو برانسون، کشیش آمریکایی بیان شد.

ترامپ در پیامی در توئیتر گفت: من می‌خواهم از پرزیدنت اردوغان به خاطر این کمک تشکر کنم.

ترامپ همچنین با رد ادعاهای رسانه‌ها مبنی بر هرگونه توافق برای آزادی این کشیش آمریکایی گفت: هیچ توافقی با ترکیه درباره آزادی و بازگرداندن اندرو برانسون انجام نگرفته است.

وی ادامه داد: به هر حال آمریکا از این اتفاق بسیار ممنون است. اتفاقی که باعث روابط خوب و شاید بسیار خوب میان ترکیه و آمریکا می‌شود.

52311

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    2 5
    آزاد سازی کشیش امریکایی اثر تبلیغاتی لازم را برای ترامپ نخواهد داشت. کاهش فشار امریکا بر بازار سرمایه گذاری در ترکیه احتمالا بر ثبات لیر تاثیر گذار باشد. دخالت های ترکیه در ادلب با تمامیت ارضی سوریه در تضاد است. تا خروج کامل ترکیه و برآورده نشدن اهداف، انتقال و تحویل اس ۴۰۰ به ترکیه عقلانی نخواهد بود. تجهیز سوریه به واحدهای موشکی و ورود تجهیزات سنگین و مدرن در نیروی زمینی سوریه غیر قابل اجتتاب است. بدون وجود وزن تهاجمی موثر در کنار توان موثر دفاعی، عملا امکان ثبات وجود ندارد و هر دست فروش استانبولی طبیعتا تلاش خواهد کرد تا معادلات را به نفع خود تغییر دهد. ترکیه تلاش خواهد کرد بر اساس الگوی اسراییلی و به بهانه امنیتی یک منطقه حائل در شمال سوریه ایجاد کرده، مناطقی از سوریه را اشغال کرده و
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۲
    0 0
    ترس خوبه