۶ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۷

کارخانه آسفالت شهرداری کرج با ظرفیت تولید 240 تن آسفالت در ساعت، یکی از مهمترین و مفیدترین منابع و امکانات شهرداری به شمار می آید؛ فرصت ارزشمندی که به نظر می رسد به رغم توان آن، شهر کرج کمتر از محصولاتش منتفع می شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج: کارخانه آسفالت شهرداری کرج با ظرفیت تولید 240 تن آسفالت در ساعت، از مهمترین و مفیدترین منابع و امکانات شهرداری برای تامین یکی از محصولات زیرساختی شهر به شمار می آید؛ فرصت ارزشمندی که به نظر می رسد به رغم توان آن، شهر کمتر از محصولاتش منتفع شده است.
علل مختلفی برای عدم بهره مندی کامل کلانشهر و شهرداری کرج از امکانات و تولیدات این کارخانه ذکر می شود، از مدیریت گرفته تا کمبود مواد اولیه که هر یک در جایگاه خود قابل توجه است. اما به نظر می رسد معضل خرید و تامین "قیر" به عنوان ماده اصلی و اولیه تهیه آسفالت، یکی از مهمترین مشکلاتِ در مسیر تولید این سازه صنعتی است که ناخودآگاه مسئله مدیریت تولید و عملکرد کارخانه را تحت تاثیر جدی قرار می دهد.
کارخانه آسفالت شهرداری کرج در سال 1390 با حضور وزیر کشور افتتاح شد تا یکی از پیش نیازهای آبادانی شهر و خیابان ها این بار به جای خرید از واسطه ها و پیمانکاران، توسط شهرداری تامین شود.
برای احداث و راه اندازی این کارخانه که با همکاری کارشناسانی از کشور سوئیس احداث شد و هنگام افتتاح، دومین کارخانه آسفالت سازی در کشور به شمار می آمد، بدون احتساب هزینه زمین، بیش از سه میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار صرف شد. این اقدام تلاشی بود تا بتواند کلانشهر کرج را از واردات آسفالت بی نیاز کرده و یکی از نیازهای اساسی شهر را برطرف کند. این در حالی بود که کیفیت پایین آسفالت خیابان ها، ضرورت لکه گیری و اصلاحات مکرر در این مناطق را بسیار پررنگ کرده بود و این امر هزینه قابل توجهی را به مجموعه شهر تحمیل می کرد. از کنار این نکته نیز نباید گذشت که عدم برخورداری آسفالت معابر از کیفیت مناسب، خطرات بسیار و گلایه های متعددی را نیز از سوی شهروندان به همراه داشت.
با آغاز به کار کارخانه، افت و خیزها در این حوزه نیز آغاز شد به نحوی که توزیع آسفالت در مناطق انجام گرفت اما پرداخت هزینه از سوی مدیران با تعویق و مشکلاتی همراه شد. این امر چرخ تولید کارخانه را تا اندازه ای دچار مشکل کرد اما آنچه بیش از هر چیز تولیدات سال های اخیر این مرکز را با چالش روبرو کرد، مشکلات بزرگی بود که فراروی مدیران برای تهیه و خرید قیر وجود داشت.
آنچنان که سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج اعلام کرده است در سال 96 قیمت قیر در کشور 94 درصد رشد قیمت داشته و شناور بودن قیمت ها دغدغه های بسیاری را برای دست اندرکاران ایجاد کرده است.
اگرچه به گفته "عسگر نصیری" کارخانه به رغم همه مشکلات به فعالیت خود ادامه می دهد، اما سرپرست شهرداری کرج میزان تولید فعلی این سازه صنعتی را بسیار ضعیف ارزیابی می کند و با مقایسه آمار تولید کارخانه در کمتر از دو ماه سپری شده از سال با ظرفیت تولید آن، اصلاح شیوه های مدیریت و تهیه مواد اولیه را یک ضرورت جدی تلقی می کند.
بنا بر آمار ارائه شده از سوی معاونت فنی عمرانی شهرداری کرج، کارخانه آسفالت این دستگاه، در کمتر از دو ماه گذشته در سال جاری شش هزار و 900 تن تولید داشته است؛ حال آنکه ظرفیت تولید کارخانه 240 تن در ساعت بوده و در صورت 8 ساعت کار در طول روز، نزدیک به دو هزار تن تولید روزانه خواهد داشت.
سرپرست معاونت فنی عمرانی شهرداری کرج، با اشاره به اینکه اگر بودجه کافی در اختیار داشته باشیم مشکلی در روند تولید متناسب با ظرفیت کارخانه نداریم؛ افزود: با توجه به نوسان قیمت قیر در بازار کسی زیر بار پیش خرید نقدی نمی رود و همین امر دغدغه های ما را در زمینه خرید این محصول افزایش داده است.
نصیری؛ در عین حال از اختصاص اعتباری معادل 20 میلیارد تومان برای خرید قیر تهاتری در سال جاری خبر داد و این اقدام را در قبال اختصاص بسته های تشویقی به فروشندگان عنوان کرد.
چنان که پیش از این مطرح شده بود اراضی درجه 2 شناسایی شده شهرداری کرج، به عنوان ضمیمه ای برای اسناد مناقصه 100 درصد تهاتری خرید قیر قرار خواهد گرفت تا مشوقی برای شرکت کنندگان باشد.
این امر البته نیازمند ارائه و تصویب لایحه ای است که انتظار می رود شورای اسلامی شهر کرج با دیدی ویژه به آن نگریسته و مقدمات و امکانات خرید ساده تر این مواد اولیه ضروری را برای شهر فراهم نماید. اقدامی که محصول آن بهره مندی از معابری مناسب تر و شایسته تر برای شهروندان صبور و همراه این کلانشهر است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 777934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =