خانه ملت نوشت: یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به کاهش سن مصرف مواد مخدر به ۱۱ سال از نبود آموزش‌های پیشگیرانه در مدارس انتقاد کرد.

حسن لطفی نسبت به کاهش سن مصرف مواد مخدر به ۱۱ سال و افزایش تمایل دانش‌آموزان به مصرف هشدار داد و گفت: متاسفانه تاکنون راهکارهای مسئولان برای جلوگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به سمت مصرف مواد مخدر کارآمد نبوده و کاهش سن مصرف مواد مخدر نیز نشانه عدم موفقیت سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر است.

نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی با یادآوری افزایش میل به مصرف مواد دخانی و مخدر در میان دانش‌آموزان، افزود: متاسفانه ارائه آموزش‌های پیشگیرانه در تمامی مقاطع تحصیلی به دانش‌آموزان که می‌تواند عاملی موثر در پیشگیری از گرایش دانش‌آموزان به سمت مصرف مواد مخدر باشد، مغفول مانده است.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط صمیمی خانواده با فرزندان در عدم گرایش دانش‌آموزان به سمت مواد مخدر می‌تواند بسیار موثر واقع شود، ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر رابطه عاطفی میان فرزندان و خانواده‌ها کاهش یافته بنابراین دانش آموزان با غفلت از خانواده‌ها به سمت مصرف مواد دخانی و مخدر روی می‌آورند.

اعتیاد کودکان

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه آموزش و پرورش عملکرد و برنامه مناسبی برای پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان ندارد، تصریح کرد: بی‌شک فرزندان خانواده‌هایی که با معضل مواد مخدر درگیر هستند، در حاشیه‌های شهر زندگی و با فقر اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و بیشتر به سمت مصرف مواد مخدر گرایش دارند.

لطفی با بیان اینکه دانش آموزان افرادی منفک از جامعه نیستند و انواع آسیب‌های اجتماعی آنها را تهدید می‌کند، گفت: اعتیاد دانش‌آموزان باید جدی گرفته شود؛ برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه مواد مخدر تمامی دستگاه‌ها باید همکاری و هماهنگی لازم را با هم داشته باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر به دنبال جامعه‌ای عاری از فقر و اعتیاد هستیم باید زیرساخت‌های مناسب را فراهم کرد؛ البته متاسفانه خانواده‌ها بیشتر از آنکه فقر اقتصادی داشته باشند با فقر فرهنگی مواجه هستند این در حالی است که فقر فرهنگی بسیار خطرناک‌تر از فقر اقتصادی است.

وی فقر فرهنگی خانواده‌ها را عاملی موثر در اعتیاد دانش آموزان دانست و گفت: ممکن است برخی خانواده‌ها وضعیت مالی و اقتصادی مناسبی داشته باشند اما از وضعیت فرهنگی مطلوب برخوردار نباشند بنابراین این وضعیت نامناسب فرهنگی در اقشار مرفه باعث شده مصرف مواد مخدر را نوعی سرگرمی بدانند و به چرخه اعتیاد وارد شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه اگر به دنبال پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان هستیم باید علل گرایش آنها به مواد مخدر مورد بررسی دقیق قرار گیرد، افزود: عوامل موثر در افزایش گرایش دانش آموزان به معضل اعتیاد باید به طور دقیق بررسی شود؛ به عنوان مثال زمانی که بیماری برای درمان به پزشک مراجعه می‌کند در وهله اول باید نوع بیماری وی مشخص شود سپس برای درمان اقدام کرد.

لطفی با انتقاد از اینکه تحقیقات علمی، پژوهش و آموزشی کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی بسیار پایین است، تصریح کرد: ضعف اطلاعات، نبود زیرساخت‌ها و آموزش‌های مناسب باعث شده با کاهش سن اعتیاد در کشور روبرو شویم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از خرید و فروش مواد مخدر در اطراف برخی مدارس انتقاد کرد و گفت: در موضوع مواد مخدر برخورد قهری و پلیسی به هیچ وجه موفق نبوده بلکه باید به سمت ریشه‌کن کردن فقر اقتصادی و فرهنگی گام برداشت؛ در واقع ریشه تمامی آسیب‌های اجتماعی بیکاری است که باید به صورت ریشه‌ای رفع شود؛ بسیار دیده شده که دانش آموزی برای تامین معیشت خانواده وارد گروه‌هایی می‌شود که به ناچار با معضل اعتیاد درگیر می‌شود.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =