«بهشت» سرمایه‌گذاران، تشنه سرمایه‌گذاری

«خبرجنوب» نوشت: کاهش ساخت و ساز و تکیه بیش از اندازه به درآمد حاصل از عوارض و در مقابل، افزایش هزینه های شهر به ویژه طی سال های اخیر باعث شده تا مدیریت شهرها به دنبال شناسایی منابع درآمدی جدید باشند.

مهم ترين بخش هايي كه مديران شهري و حتي اجرايي استان براي كسب درآمدهاي جديد به دنبال آن بوده و هستند حوزه سرمايه گذاري است. در اين ميان اگر چه بسياري از مسئولين از فرش هاي قرمزي صحبت مي كنند كه بر سر راه سرمايه گذاران پهن كرده اند اما به نظر مي رسد در عمل هنوز هم راه ورود سرمايه گذاران سنگلاخي است و حضور سرمايه گذاران در اين حوزه كمرنگ است.
ریيس كميسيون اقتصاد و سرمايه گذاري شوراي شهر شيراز در گفت و گو با «خبرجنوب» با اشاره به 4 منبع درآمدي شهرداري ها براي تامين هزينه هاي شهر گفت: درآمدزايي از طريق دريافت عوارض، تامين مالي با روش استقراض يا همان دريافت تسهيلات بانكي و فروش اوراق مشاركت، فروش املاك و اموال شهر و در نهايت سرمايه گذاري 4 راه كسب درآمد شهرداري است.

سينا بني زماني با اشاره به افزايش بودجه شهرداري و در مقابل كاهش درآمدهاي ناشي از عوارض، در خصوص اين تناقض اظهار داشت: علت اين كه بودجه شهرداري طي چند سال اخير از هزار ميليارد تومان به 3 هزار ميليارد تومان افزايش يافته آن هم به رغم كاهش درآمدهاي شهرداري اين است كه از روش هاي دوم و سوم يعني استقراض و فروش اموال و املاك استفاده شده كه ادامه يافتن استقراض و دريافت تسهيلات باعث افزايش بدهي شده و فروش اموال و املاك شهرداري نيز باعث مي شود كه در‌آينده ما به منظور دريافت تسهيلات هيچ چيزي براي ضمانت نداشته باشيم كه با توجه به اين موضوع بهترين روش تامين هزينه هاي شهر، كسب در آمد و سرمايه گذاري است.

وي اضافه كرد: در اين زمينه آنچه امسال به شهرداري تكليف كرده ايم توجه بيشتر به كسب درآمد واقعي شهرداري و به ويژه حوزه سرمايه گذاري و نيز استفاده از راه هاي تازه تر براي درآمدزايي در كنار 4 روش فوق از جمله استفاده از بازار سرمايه و منابع مالي جمعي است.

بني زماني با انتقاد از فعاليت حوزه سرمايه گذاري در سال گذشته گفت: سال گذشته هيچ اتفاق چشمگيري در حوزه سرمايه گذاري شهرداري نيفتاد که با استفاده از مشاورين كميسيون در حال پيگيري دلايل اين موضوع هستيم.

عضو شوراي شهر شيراز افزود: وظيفه شوراي شهر سياستگذاري در اين حوزه و وظيفه شهرداري اجراي اين سياست هاست كه شورا فعاليت خود را در اين زمينه انجام داده اما شهرداري نتوانسته پا به پاي سياست هاي سرمايه گذاري شورا پيش برود اين در حالي است كه امسال شورا سياستگذاري هاي خود در حوزه سرمايه گذاري در 16 بند ارايه كرده است.

وي با اشاره به برخي مشكلات فراروي سرمايه گذاران در شيراز از نبود بسترهاي مناسب، بسته هاي خوب سرمايه گذاري و بازاريابي به عنوان اصلي ترين عوامل در اين زمينه ياد كرد و گفت: يكي از نيازهاي حوزه سرمايه گذاري وجود بسترهاي مناسب براي ترغيب سرمايه گذاران است كه در حال حاضر اين بسترها و آمادگي لازم وجود ندارد به عنوان مثال در حوزه ارتفاعات شهر هنوز وضعيت مالكيت و ضابطه اين ارتفاعات مشخص نيست همان گونه كه در پارك 580 هكتاري دراك نيز ضابطه شهرسازي مشخص نيست و اين محل از طراحي مطلوبي برخوردار نيست. اين پروژه آن قدرها كه بايد براي سرمايه گذاران مطلوب نيست كه سرمايه گذاري حاضر به فعاليت در آن جا شود.

بني زماني افزود: يكي ديگر از مواردي كه در اين زمينه بايد به آن توجه كنيم بحث بسته هاي سرمايه گذاري و بازاريابي بسته هاست كه در اين راستا بايد بسته هاي سرمايه گذاري مورد بازنگري مجدد قرار گيرد البته گرچه سرمايه گذار به دنبال سودآوري است اما همه چيز سود نيست و علاوه بر سود سرمايه گذار به دنبال سرعت در كارها و امنيت سرمايه گذاري است.

وي گفت: طولاني بودن پروسه سرمايه گذاري و بروكراسي اداري و نيز چندگانگي نهادهاي تصميم گيرنده در حوزه سرمايه گذاري باعث دلزدگي سرمايه گذاران شده است و برطرف شدن كامل موانع و هموار سازي راه سنگلاخ حوزه سرمايه گذاري با اجراي برنامه هاي كوتاه مدت نشدني است و نيازمند يك برنامه ميان مدت و بلند مدت هستيم.

بني زماني با اشاره به پيگيري موردي مشكلات برخي سرمايه گذاري ها ويژه به عنوان راه حل كوتاه مدت رفع مشكلات اين حوزه گفت: مهم ترين رويكرد شوراي شهر در حوزه سرمايه گذاري در شهر شيراز حوزه گردشگري و فرهنگي است و معتقديم كه سرمايه گذاري نبايد تنها به احداث بنا و پروژه هاي عمراني محدود شود بلكه در حوزه رويدادي نيز بايد سرمايه گذاري صورت گيرد اما مهم اين است كه شهرداري بستر اين رويداد را آماده و بخش خصوصي آن را اجرا كند.

وي در خصوص تكاليف سرمايه گذاري شهرداري در كنار بودجه مصوب شورا گفت: طي 3 سال گذشته هر سال در كنار بودجه اصلی شهرداری یک تکلیف 3 هزار ميليارد توماني نيز براي جذب سرمايه گذاري توسط شهرداري اعمال مي شد كه با توجه به عدم تحقق اين بودجه طي اين سال ها به اين نتيجه رسيديم كه بهتر است ابتدا موانع تحقق اين بودجه برطرف شود. سياستگذاري هاي 16 گانه سرمايه گذاري شورا نيز در همين زمينه ارايه شد و امسال نيز تكليف 2 هزار ميليارد توماني جذب سرمايه گذاري را در كنار بودجه ديديم.

بني زماني با تاكيد مجدد بر بازنگري بسته هاي سرمايه گذاري موجود گفت: برخي از بسته ها استانداردها و جذابيت لازم را ندارد اين در حالي است كه در 5 دی ماه سال قبل سياست هاي بسته هاي سرمايه گذاري در 7 بند توسط شورا تصويب شد و قرار شد تا شهرداري ظرف مدت يك ماه چارچوب هاي سرمايه گذاري خود را در اين زمينه ارايه دهد كه با گذشت 4 ماه هنوز اين كار توسط شهرداري صورت نگرفته است.

عضو شوراي شهر شيراز در خصوص مشكلات سرمايه گذاري خارجي نيز گفت: نوسانات بازار ارز و از سوي ديگر تحريم ها و مشكل انتقال پول باعث شده كه براي سرمايه گذاري خارجي در كل كشور و از جمله شيراز براي ورود سرمايه گذاران، ‌مشكلاتي وجود داشته باشد البته در اين زمينه اين نكته را نيز بايد مدنظر داشت كه سرمايه گذاري در شهرداري ها با سرمايه گذاري هاي كلان كشور تفاوت دارد و با توجه به كوچك تر بودن اين پروژه ها سرمايه گذاري خارجي در آن ها براي خارجي ها جذاب تر است.

بني زماني با رد استقبال كم سرمايه گذاران از سرمايه گذاري در شيراز گفت: شيراز داراي ظرفيت هاي بسياري در حوزه سرمايه گذاري است و تعداد زيادي سرمايه گذار نيز هر روز براي سرمايه گذاري در شهر مراجعه مي كنند اما اشكال كار آنجاست كه پس از مراجعه آن ها ما پيشنهاداتشان را درست پيگيري نمي كنيم در حالي كه شيراز تشنه سرمايه گذاري است و مي تواند به بهشت سرمايه گذاران هم تبديل شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 772288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =