طرح سنگاپور برای خانه‌سازی با چاپ سه بعدی/پرینتر‌هایی که بخش‌های بتنی می‌سازند

همشهری آنلاین نوشت: مقامات شهر سنگاپور برنامه‌هایی را برای بنا کردن خانه‌هایی با استفاده از چاپ سه‌بعدی برای شهروندان ارائه کرده‌اند و اکنون درحال بررسی امکان‌پذیر بودن اجرای این برنامه‌ها هستند.

براساس گزارش ساينس الرت، درصورتي كه اين برنامه اجرايي شود، طبقات اين خانه‌ها به صورت مجزا چاپ شده و سپس در محل بناي ساختمان اصلي مانند تكه‌هاي پازل سرهم‌بندي خواهند‌شد. هدف از طرح اين برنامه استفاده از ماشين‌آلات براي بناي خانه‌هايي براي سالمندان بدون نياز به استخدام كارگران خارجي است،‌ اگرچه اصلي‌ترين فناوري مورد نياز براي اجراي اين برنامه،‌ يعني چاپ سه‌بعدي خود هنوز در فاز توسعه قرار دارد.

فرايند چاپ قطعات سه‌بعدي، صرف‌نظر از ابعاد قطعه يا چاپگر ، همواره يكسان است، اما در برخي موارد ماده مورد استفاده انعطاف‌پذيرتر از ديگر مواد هستند. شركتي چيني پيش از اين چاپ ساختماني را با استفاده از بتن آزمايش كرده‌بود، و به تازگي در ايتاليا شركتي چاپ خانه‌هايي از گل را تجربه مي‌كند.

با اين همه در برنامه ساختمان‌هاي سنگاپور،‌ تمامي قطعات خانه‌ها چاپ نخواهند‌شد،‌ بلكه تنها قطعات اصلي ساختمان چاپ سه‌بعدي خواهند‌شد. مركز چاپ سه‌بعدي سنگاپور مي‌گويد تاكنون توانسته با موفقيت سه ساختمان خوابگاه را با كمك تكنيك‌هاي ساخت و ساز حجمي پيش‌ساخته بنا كند.

پيش از به حقيقت پيوستن اين برنامه، بايد ماده پايه بتني و چاپگرهاي سه بعدي جديد توليد شوند و به گفته چوآ چي كاي از مركز چاپ سه‌بعدي سنگاپور، همه‌چيز بايد از اول ساخته شوند،‌ زيرا صنعت ساخت‌و‌ساز بسيار محافظه‌كار بوده و جزو آخرين صنايعي است كه به نوآوري رو مي‌آورد.

به گفته نمايندگان اين مركز،‌ اولين ساختمان‌هاي اين برنامه طي سه سال آينده ساخته خواهند‌شد و هر قطعه‌اي كه نتوان آن را به كمترين هزينه ممكن چاپ كرد، به شيوه سنتي ساخته خواهد شد.

درصورتي كه عملي بودن اين برنامه به اثبات برسد، مزاياي اجراي چنين طرحي كاملا آشكارند: چاپگرهاي سه‌بعدي به حقوق و استراحت نيازي ندارند و مي‌توانند طرح اصلي را در كمترين زمان ممكن و با دقتي بالا بنا كنند. همچنين مي‌توان با چند كليك ساده طرحي جديد را خلق كرده و بنا كرد.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 512456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =