محمدرضا رضایی کوچی درباره بازگشایی جعبه سیاه این هواپیما با حضور نمایندگان شرکت ATR اظهار داشت: طبق قوانین بینالمللی جعبه سیاه باید با حضور نمایندگان شرکت ATR باز و بازخوانی شود. در حال حاضر اقدامات برای ویزای نمایندگان شرکت ATR در حال انجام است و احتمالا تا فردا نمایندگان این شرکت وارد ایران میشوند. البته قرار نیست جعبه سیاه تحویل شرکت ATR شود بلکه جعبه سیاه در ایران با حضور نمایندگان شرکت ATR باز و بررسی خواهد شد.
نماینده مردم جهرم با بیان اینکه این نوع و مدل هواپیما مشکلی برای پرواز در مسیر فرودگاه یاسوج ندارد، اظهار داشت: هواپیمای ATR میتواند تا ارتفاع ۲۱ هزارپا پرواز کند و بالاترین نقطه قله کوه دنا ۱۴ هزار پا ارتفاع دارد. بنابراین این هواپیما میتواند بیش از ۶ هزارپا بالاتر از کوه دنا پرواز کند. خلبان این هواپیما از خبرهترین خلبانهای صنعت هوانوردی کشورمان است و پرواز با ATR را به سایر خلبانها آموزش میداد. بنابراین خلبان با مهارتی برای پرواز با ATR محسوب می شد.
اهم اظهارات رئیس کمیسیون عمران مجلس به شرح زیر است:
* ۸ دقیقه پس از این که هواپیما ATR از رادار اصفهان به کنترل پرواز فرودگاه یاسوج تحویل داده میشود، از رادار ناپدید میشود این در حالی بوده که هنوز هواپیما وارد ارتفاع کوه دنا نشده بود. بنابراین نمیتوان اصابت این هواپیما با کوه را تایید کرد.
*در جلسه امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی تمام مکالمات خلبان با مرکز کنترل ارتباط فرودگاهها از زمان تیکآف تا زمانی که از رادار محو شد را شنیدیم. ۸ دقیقه پس از اینکه هواپیما وارد مرکز کنترل یاسوج میشود خلبان هیچ اظهاری درباره بدی شرایط جوی و یا احساس خطر اعلام نمیکند.
* تمام موضوعات تا ۸ دقیقه پایانی کاملا عادی و نرمال مخابره شده بود. قطعا نمیتوان گفت علت سانحه شرایط نامساعد جوی بوده چرا که گزارش شرایط آب و هوا پیش از پرواز به خلبان ارایه شده و هیچ مشکلی در شرایط جوی هم نداشته است.
* ۸ دقیقه پس از اینکه هواپیما وارد مرکز کنترل ارتباط فرودگاه یاسوج شده کاهش ارتفاع میدهد. یک احتمال داده شده این نقطه ابری بوده اما باید خلبان ارتفاع را افزایش می داد تا از نقطه ابری عبور می کرد اما نمیدانیم چرا خلبان ترجیح داده ارتفاع خود را کاهش دهد البته در این شرایط هنوز وارد منطقه کوهستانی هم نشده بود.
*یکی از موضوعات مبهم این سانحه خاموش بودن سیستم مکان یاب است. اگر این سیستم روشن بود در همان ساعات ابتدای سانحه مکان سقوط هواپیما مشخص میشد باید این موضوع توضیح داده شود که چرا سیستم ELT هواپیما روشن نبوده است. البته بعید است که این سانحه خرابکاری باشد چرا که شواهد و مستندات نشانی از خرابکاری و سانحه ارائه را نمیدهد.
27214
نظر شما