۰ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
حاج‌ میرزا طاهر بقال درگذشت

ایلنا نوشت: حاج میرزا طاهر بقال، از خوانندگان و نی‌نوازان پیشکسوت دزفول، در سن 86 سالگی به دلیل بیماری کلیوی دار فانی را وداع گفت.

هوشنگ جاوید  ضمن اعلام این خبر گفت: میزا طاهر بقال از نظر نی‌نوازی فوق‌العاده بود و جزو آخرین کسانی محسوب می‌شد که به موسیقی ادواری آشنایی داشت. من سال 1378 برای دیدن میرزا طاهر به دزفول رفتم و برخلاف آنکه در منطقه به عنوان یک فرد ساده به او نگاه می‌کردند اما واقعا آدم ساده‌ای نبود. موسیقی دستگاهی را به خوبی می‌شناخت اما به من گفت که دستگاه‌ را در موسیقی قبول ندارد و 12 مقام را قبول دارد. او نی‌نواز بسیار توانمندی بود.

این پژوهشگر در ادامه افزود: طاهر بقال؛ موسیقی مذهبی منطقه را نیز به خوبی می‌شناخت. در شبیه‌خوانی بسیار استاد بود و موسیقی‌های آوازی منطقه را که مربوط به دزفول و شوشتر بود را می‌دانست و اجرا می‌کرد و حتی تفاوت‌های لحنی آنها را نیز به درستی می‌شناخت. او واقعا استاد درجه یکی محسوب می‌شد.

علی صدیقی راد، خواننده و پژوهشگر موسیقی دزفول نیز به خبرنگار ایلنا گفت: ایشان هفته گذشته دار فانی را وداع گفت و روز سه‌شنبه 15 اسفند در قطعه صالحین بهشت علی به خاک سپرده شد. ایشان متولد 1310 در دزفول بود. حاج میزا طاهر بقال پیشکسوت موسیقی مقامی دزفول بود و احاطه کاملی به مقام‌ها و آوازهای محلی منطقه دزفول داشت. در زمینه موسیقی تعزیه اطلاعات خوبی داشت و با افرادی چون عبدالرزاق حزین نیز حشر و نشر داشته است. این نکته را هم باید عنوان کنم که تعدادی از اعضای خانواده ایشان ازجمله مادر و برادرشان در حملات موشکی دهه شصت در دزفول شهید شده‌اند.

وی در ادامه افزود: در سال 1384 نیز ایشان را به جشنواره موسیقی نواحی ایران آوردم و با ایشان برنامه‌ای را در زمینه موسیقی مذهبی دزفول را روی صحنه بردیم. در جشنواره گوسان پارسی و چند جشنواره دیگر نیز شرکت کردیم. ایشان نی را به شیوه لبی می‌نواخت و موسیقی سنتی اجرا می‌کرد.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 761469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =