ایرنا نوشت: سخنگوی شورای نگهبان گفت: قوانین دست‌وپا گیری داریم که نه تنها تولیدکنندگان داخل را با مشکلاتی رو به رو می‌کند بلکه به استقلال اقتصادی کشور ضربه می‌زند.

عباسعلی کدخدایی درباره نامگذاری سال 1397 به عنوان «سال حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: اینکه کشور بتواند در حوزه اقتصادی روی پای خود بایستد، ضامن استقلال هر جامعه و کشور است و هرچه کشور کمتر به کشورهای دیگر وابسته باشد، حوزه استقلال آن نیز گسترده تر می شود. در سال های اخیر رهبر معظم انقلاب روی موضوعات اقتصادی اعم از اشتغال، اقتصاد مقاومتی تاکید دارد و شعارهای سال را در این عرصه انتخاب می کنند تا با حمایت از تولید داخلی بتوانیم استقلال اقتصادی را به دست آوریم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ایران دارای منابع بسیار عظیم طبیعی و نیروی انسانی جوان است، گفت: جوانان ما در هر حوزه ای وارد می شوند در آنجا تحولی ایجاد می کنند بنابراین با این همه نیروی انسانی و منابع عظیم طبیعی انصاف نیست که روز به روز وابستگی ما در حوزه اقتصاد بیشتر باشد. تاکید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری نسبت به بحث حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل در جهت قطع وابستگی ها و افزایش استقلال کشور است که امیدواریم در سال جاری با همت مسئولان و حمایت های مردم به این نقطه برسیم.

کدخدایی ادامه داد: انتظار ما این است که مردم به سمت تولید کالاهای داخل بروند؛ اغلب افراد جامعه این نظر را دارند اما نکته این جاست که کیفیت تولید، نحوه عرضه کالا و یا خدمات بعد از فروش برای برخی کالاها وجود دارد و در این زمینه همچنان دارای ضعف هستیم. اگر تولید کنندگان داخلی هم اهمیت بیشتر را روی کیفیت و نحوه عرضه آن داشته باشند حتما مردم از کالای ایرانی استقبال خواهند کرد؛ امیدواریم کیفیت کالاها بالا برود و هم استقبال مردم از استفاده از کالای داخل بیشتر شود.

وی در ادامه به پرداخت تسهیلات و کمک به بخش تولید اشاره کرد و گفت: در بخش تسهیلات به تولیدکنندگان، دولت تلاش کرده که به تولید کمک کند اما رویه های دیوانسالاری (بروکراسی) در کشور نه تنها در اقتصاد بلکه در حوزه های دیگر هم سبب دلسردی علاقه مندان به تولید می شود. بحث قاچاق یکی از مسایلی است که به تولید داخلی ضربه می زند، لازمه اش این است که مسئولان با این مساله جدی تر مقابله کنند تا موجب امیدواری تولیدکنندگان داخلی شود.

نهادهای موثر تمام امکانات خود را برای برندسازی کالای ایرانی به میدان بیاورند

باشگاه خبرنگاران نوشت:

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی گفت: یکی از اقدامات مهم و موثر برای تحقق این شعار آن است که دولت جلوی اجحاف بانکها، بیمه‌ها، گمرک و اداره مالیاتی را به تولیدکنندگان بگیرد. فروشگاه‌های دولتی و نیمه دولتی هم می توانند کالای ایرانی را عرضه کنند.

وی با اشاره به تاثیر برخی نهادها در فرهنگسازی برای استفاده از کالای ایرانی اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیادها و نشریات باید تمام امکاناتشان را برای برندسازی کالای ایرانی به میدان آورند. مجلس هم برای کمک به تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی باید قوانین تشویقی صادراتی و تنبیهی وارداتی غیرضروری را تصویب کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: تولیدکنندگان ایرانی هم باید تلاش کرده و قول دهند که کالاهای با کیفیت تولید کنند تا در رقابت با اجناس مشابه خارجی بتواند مورد استقبال مردم قرار بگیرد.

جلوگیری از قاچاق از الزامات حمایت از کالای ایرانی است

ایسنا نوشت:

جلال میرزایی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: یکی از این الزامات برندسازی است یعنی کالاهایی در داخل کشور تولید شود که نام و نشان‌دار باشد، در این صورت مشخص است که چه کسی کالا را تولید کرده و در مقابل کیفیت آن هم مسئول است. در حال حاضر در بازار داخلی در حوزه‌های مختلف با کالاهای بی نام و نشان سر و کار داریم، تولید کننده در برابر مصرف کننده هیچ مسئولیتی ندارد.

نماینده مردم ایلام در مجلس با بیان این‌که تولیدکنندگان باید به ویژگی‌های بازار و ذائقه مشتریان توجه کنند، گفت: به نظر می‌رسد باید تاحدودی از لحاظ فرهنگی هم کار کنیم تا شهروندان تولیدات داخلی را با افتخار استفاده کنند، اما متاسفانه نگاهی در فرهنگ ما غالب شده که ترجیح می‌دهند کالای خارجی استفاده کنند.

وی استفاده از تعرفه برای حمایت از کالاهای داخلی را یکی دیگر از این راهکارها عنوان کرد و گفت: از یک طرف گمرک تعرفه‌هایی را وضع می‌کند از سوی دیگر کنترلی بر مرزها نبوده و شاهد ورود کالای قاچاق هستیم آن هم در شرایطی که اقتصاد ضعیف ما با چالش و آسیب جدی مواجه است. راهکار اصلی برندسازی و تولید کالای باکیفیت و با دوام توسط تولیدکنندگان داخلی است اگر این کار را انجام شود می‌توان امیدوار بود که زیرساخت برای نیل به شعار حمایت از کالای ایرانی فراهم شده است.

این نماینده مجلس به نقش شبکه‌های اجتماعی و صدا و سیما برای تحقق حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: نباید به تبلیغات صرف بسنده کرد بلکه باید فرآیند تولید و واحدهای نمونه به مخاطبین معرفی شده و اطمینان خاطری به مصرف کننده داده شود که کالاهای تولید داخل با کیفیت است.

مردم به کالاهای ایرانی اعتماد کنند

کمال دهقانی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال حمایت از کالای ایرانی و تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری بر روی دادن آموزش و مهارت نیروی انسانی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و وارد کردن تکنولوژی اظهار کرد: باید فضا را برای تولید کننده داخلی باز کرد تا بتواند در یک فضای رقابتی کار کند. نه اینکه شرایط به گونه‌ای باشد که با جولان قاچاقچیان هر کالایی به راحتی وارد کشور شود. کالاهای قاچاق عملا جلوی اشتغال را می گیرد.

دهقانی فعالتر شدن دستگاه‌های نظارتی برای مبارزه با قاچاق کالا را ضروری دانست و افزود: مجلس آمادگی دارد تا در صورت لزوم برای برخورد با قاچاق کالا اصلاحاتی در قوانین مربوطه انجام دهد ولی به نظر می‌رسد بیش از هرچیزی نیاز به اراده برای جلوگیری از قاچاق کالا وجود دارد.

وی برخورد قاطعانه دستگاه‌ها را نیز ضروری خواند و گفت: باید ضمن برداشتن موانع از سر راه تولید کنندگان داخلی منابع بانک‌ها نیز به سمت تولید روند تا شاهد فضایی پرشور در عرصه تولید داخل باشیم. ما اطراف کشورمان بازار خوبی داریم که باید بتوانیم از آن استفاده کنیم اما بعضا کارخانه‌ها بدون برندسازی و تولید کالاهای باکیفیت خوب وارد عرصه صادرات شده و به سرعت نیز از گردونه رقابت خارج می شوند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید به تولیدات داخلی اعتماد کنند، گفت: ما می توانیم کالای با کیفیت تولید کنیم. این باور باید در بین جامعه به وجود آید. مردم با اعتمادشان بدانند که با خرید کالای ایرانی باعث بهبود وضعیت اقتصادی می شوند. در عین حال تولیدکنندگان نیز باید کیفیت کالاهایشان را افزایش دهند. لازم است دستگاه های نظارتی نیز به وظایف نظارتی‌شان عمل کنند تا در نهایت بتوانیم به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ برسیم.

مردم باید روی کالاهای تولید کشور حساسیت داشته باشند

محمدنبی حبیبی درباره شعار سال، اظهار کرد: تحقق شعار سال با سخنرانی و ابراز امیدواری کردن از طرف قوای سه‌گانه محقق نمی‌شود البته بیان مطالب، مقدمه‌ای برای اجرای آن است اما باید در عمل شعار سال محقق شود. همه لوازمی که تحقق شعار سال گذشته را عملی می‌کند، مقدمه‌ای برای تحقق شعار سال جاری است و باید اجرا شود.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: قاچاق و واردات بی‌رویه دو عامل تخریب‌کننده تولید داخلی است بنابراین برای تحقق شعار سال هم باید اقدام سلبی و هم اقدام ایجابی انجام داد و اگر به این دو عامل توجهی نکنیم در سال جاری موفقیت چندانی نخواهیم داشت. برای تحقق شعار سال باید هماهنگی میان دستگاه‌ها و قوای کشور به وجود آید و همه دست به دست هم دهند و فقط نمی‌شود از قوه مجریه انتظار داشته باشیم که به دنبال تحقق شعار سال باشد.

حبیبی با اشاره به نقش مردم در حمایت از کالای ایرانی، تاکید کرد: مردم باید بر روی کالاهای تولید کشور حساسیت داشته باشند و آن را نسبت به کالاهای خارجی ترجیح بدهند که لازمه آن قیمت و کیفیت مناسب کالای تولید داخلی است. اگر کالای داخلی کیفیت و قیمت مناسبی نداشته باشد، با نصیحت به مردم شاید موقتا و در مواردی از کالای داخلی استفاده شود ولی در نهایت ما را به هدف نهایی نمی‌رساند.

وی در پایان با بیان اینکه باید زمینه‌ای فراهم شود که سرمایه‌دار حاضر به سرمایه‌گذاری برای تولید باشد، گفت: اکنون اگر کسی ۲۰ میلیارد تومان سرمایه خود را در بانک بگذارد، سالی ۲۰۰ میلیون تومان از بانک سود می‌گیرد و هیچ مشکل و حاشیه‌ای برایش درست نمی‌شود اما اگر این فرد خواسته باشد سرمایه خود را به تولید بیاورد باید زمینه‌ای برای او فراهم شود که سرمایه‌دار به سود قابل توجهی بدون حاشیه فراوانی که الان وجود دارد، دست یابد. در این شرایط سرمایه ایرانیان داخل و خارج از کشور جذب خواهد شد.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    0 0
    ٢٠ ميليارد سود سالش ميشه ٢٠٠ ميليون؟ همينطور براى كشور تصميم ميگيريد چطورى حساب كردى عزيز جان؟ اين گواهى سپرده هاى ٢٠٪‏ سود سالانه اخير را اصلاً در نظر نميگيريم بلكه با سود سالانه ١٥٪‏ براى ٢٠ ميليارد تومان سرمايه مبلغ سود سالانه اش ميشه سه ميليارد تومان ، اخه سه ميليارد تومان چه ربطى به دويست ميليون اظهار شده شما داره؟