ایسنا نوشت: وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی با رسانه‌های فرانسوی به تحریک غربی‌ها، چشم‌انداز جنگ جهانی سوم و موضع نزدیک چین به روسیه و سایر مسائل اشاره کرد.

 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوالات راشاتودی فرانسه، لوفیگارو و پاری مچ گفت: ما آماده تحریکات تمام عیار هم خواهیم بود اما پاسخ ما بسیار ساده است؛اگر آنها از طریق رسانه‌ها با ما صحبت کنند، ما هم از طریق رسانه‌ها پاسخ آنها را خواهیم داد اما به طور مشخص و به شیوه‌ای صحیح.

او در ادامه وقوع جنگ جهانی سوم را سناریویی غیر قابل تصور دانست و با وجود فقدان گفت‌وگو میان ارتش روسیه و ناتو تاکید کرد: همگان به قدر کافی دارای عقل سلیم هستند که اجازه ندهند چنین امری رخ دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: تنش‌ها هنوز هم میان طرفین بالاست و به عنوان نمونه می‌توان به حادثه هوایی‌ اشاره کرد که یک جنگنده اسپانیایی به صورت اتفاقی یک موشک هوا به هوا حین عملیات تمرینی در آسمان‌ استونی شلیک کرد، به لطف خدا این حادثه تلفاتی نداشت اما اگر به خاک روسیه برخورد می‌کرد چه می‌شد؟ همه چیز در آنجا به هم نزدیک است.

گروه آستانه آماده تماس با "گروه کوچک" در روسیه است

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد "گروه آستانه" آماده برقراری تماس با شبکه‌ای تحت عنوان "گروه کوچک" در سوریه است اما تعیین اساس چنین گفت‌وگویی ضرورت دارد. لاوروف در این مصاحبه تاکید کرد: ما با برقراری تماس، حتی با طرف‌هایی که ما ارزیابی مشترکی نداریم و کسانی که ارزیابی‌ آنها با ما مطابقت ندارد، مخالفتی نداریم. روسیه به دعوت دولت مشروع سوریه و کشورهای غربی بدون داشتن چنین دعوتی در آنجا حضور دارند.

اعلام موضع لاوروف درباره وقوع احتمالی جنگ جهانی سوم !

او افزود: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه زمانی ایده ارتباط "گروه کوچک" در سوریه با "گروه آستانه" با مشارکت ایران، ترکیه و روسیه را مطرح کرد. ما برای چنین تماس‌هایی آمادگی داریم. پیش از بحث جدی درباره مسائل، ما باید درباره اساس چنین گفت‌وگویی تصمیم‌گیری کنیم. با این حال تاکید دارم که روسیه با دیدگاه‌های این گروه درباره سوریه اشتراک‌نظر ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: این گروه متشکل از فرانسه، ایالات متحده آمریکا، انگلیس، آلمان، اردن، عربستان و مصر با ابتکار ماکرون تشکیل شد. این گروه دیدگاه‌هایی دارد که با روسیه هم‌پوشانی ندارد. نمی‌توانیم با اقدامات این گروه و در جایگاه اول با کشورهای غربی درباره استفاده از نیروی قهریه علیه کشور و اهداف دولتی سوریه به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی دمشق که اصلا ثابت نشده است، موافقت کنیم.

این دیپلمات روس همچنین به ۱۴ آوریل اشاره کرد که فرانسه به همراه انگلیس و آمریکا اهدافی در سوریه را که کارشناسان سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی قرار بود ظرف چند ساعت در آنجا تحقیقات مستقل به عمل آورند، بمباران کردند. لاوروف با تاکید بر اینکه مقام‌های غربی حقیقت را می‌دانند، گفت آنها با حملاتشان برای لاپوشانی رد پاها تلاش کردند چون اتهام‌زنی به دمشق مبنای غلطی داشت.

دمشق مکررا اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان را تکذیب کرده و می‌گوید ذخایر شیمیایی سمی تحت نظارت سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی نابود شده است.

روسیه از نزدیک بر اجرای ابتکار مداخله اروپایی نظارت می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه در این مصاحبه تاکید کرد، مسکو از نزدیک بر تحولات مرتبط با اقدامی به اصطلاح "ابتکار مداخله اروپایی" که از طرف ماکرون ارائه شده است، نظارت خواهد کرد. لاوروف گفت: ماکرون اخیرا با ارائه چنین طرحی، لزوم اعزام فوری نیروی نظامی به "کانون‌های بحرانی" بدون تایید شورای امنیت یا حتی ناتو و اتحادیه اروپا را توجیه کرده است.

او گفت: نمی‌دانم این طرح تا چه حد قابلیت اجرا دارد اما طرح چنین ایده‌هایی فوریت رسیدگی به چنین مسائلی در اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد. بار دیگر تاکید دارم که از نزدیک این تحولات را دنبال می‌کنیم.

امیدواریم تهدیدات آمریکا علیه توافق ایران به تجارت اروپا لطمه نزند

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ابراز امیدواری کرد که تهدیدات آمریکا علیه توافق هسته‌ای ایران به کسب و کارهای اروپایی آسیبی نزند. او گفت: امیدواریم تهدیداتی که واشنگتن مطرح می کند،نه فقط خروج از برجام بلکه درخواست ازسایرین برای خروج از این توافق که یکی از مهمترین توافق‌های سال‌های اخیر است، بر کسب و کارهای اروپایی آسیبی نزند.

روسیه آماده همکاری ضد ترور با پاریس است

سرگئی لاوروف در سخنانی تاکید کرد، روسیه و فرانسه یک کانال ارتباطی دوجانبه مناسب در خصوص سوریه ایجاد کرده‌اند و مسکو برای هرگونه همکاری با پاریس در زمینه مبارزه با تروریسم و سایر مسائل آمادگی دارد. او گفت: من به سوریه اشاره می‌کنم. ما یک کانال دوجانبه محرمانه و منصفانه از طریق وزیران امور خارجه، دستیاران سیاست خارجی، مشاوران دیپلماتیک دو رئیس‌جمهوری ایجاد کرده‌ایم. ما این کانال را حفظ می‌کنیم. این روش بسیار کارآمد است و اجازه تبادل اطلاع‌رسانی و درک بهتر یکدیگر را به وجود می‌آورد. اکنون ما آماده هرگونه همکاری در زمینه مسائل مبارزه با تروریسم و سایر حوزه‌ها هستیم.

فرضیه عدم امکان جنگ هسته‌ای باید مجددا تایید شود

وزیرامور خارجه آمریکا دراین مصاحبه همچنین تاکید کرد،فرضیه عدم امکان وقوع جنگ هسته‌ای که مسکو و واشنگتن دردوران شوروی تصریح کردند، باید مجددا در سایه دکترین هسته‌ای جدید آمریکا مورد تایید قرار بگیرد.

به گفته لاوروف، دکترین جدید هسته‌ای آمریکا به شدت "آستانه استفاده از تسلیحات اتمی را کاهش می‌دهد و اجازه توسعه کلاهک‌های هسته‌ای کم‌توان با این نیت آشکار که احتمالا به جنگ‌افزار تبدیل شوند، می‌دهد و به طور تئوری تمام توافق‌های موجود که آنها را به عنوان تسلیحات بازدارنده و نه جنگ‌افزارهای واقعی توصیف می‌کنند، تضعیف می‌کند."

او افزود: با این وجود، این دکترین جدید استفاده از کلاهک‌های کم‌توان را دقیقا به همین صورت فراهم می‌کند. ما و آمریکایی‌ها از زمان شوروی، دو اعلامیه جدی داشتیم که تاکید دارد هیچ طرفی در یک جنگ هسته‌ای پیروز نخواهد شد و بنابراین نمی‌تواند چنین امری رخ دهد. در شرایط کنونی مناسب است که این فرضیه مجددا تایید شود.

مسکو نگران فقدان گفت‌وگوی حرفه‌ای با ارتش ناتو است

سرگئی لاوروف همچنین گفت، روسیه از فقدان کامل یک گفت‌وگوی حرفه‌ای میان ارتش روسیه و ناتو نگران است زیرا تقریبا تمام چارچوب‌های همکاری ناتو - روسیه به حالت تعلیق درآمده است. او افزود: ما در چند سال گذشته سه بار با آنها دیدار داشته‌ایم که حاصلی هم نداشت، در واقع. ناتو خواستار از سرگیری چنین نشست‌هایی به منظور گفت‌وگو درباره اوکراین است.

وزیر خارجه روسیه افزود: تلاش دارم تا مودب باقی بمانم اما آنها می‌خواهند از شورای ناتو - روسیه به عنوان ابزار دیگری برای متهم کردن ما به تمامی گناهان زشت و راه دیگری برای راضی کردن همسایه اوکراینی ما استفاده کنند که رویای تشدید تحریم‌های ضد روسیه را در سر می‌پروراند.

لاوروف تاکید کرد، مسکو با چنین نشست‌هایی درباره درک شرایط افغانستان، مبارزه با تروریسم و سایر مسائل موافق است. با این وجود، با ممنوعیت جلسات نمایندگان دائم یا به عبارتی تمام اشکال همکاری ناتو - روسیه و تعلیق آنها خصوصا درباره افغانستان مواجه هستیم.

لاوروف همچنین تاکید کرد از قصد ماکرون برای ارتقای مناسبات روسیه - فرانسه استقبال می‌کند. او گفت: شاهدیم که رئیس‌جمهوری فرانسه و تیم او مایل به توسعه گفت‌وگوها با ما هستند. این امر شایسته حمایت ماست. ما کاملا آماده همکاری هستیم. با این حال پاریس همچنان اتهاماتی را به روسیه و رسانه‌های روس از جمله اسپوتنیک، ریا و راشا تودی فرانسه وارد می‌کند و عملا اجازه دسترسی آنها به الیزه و سایر نهادهای دولتی فرانسه را نمی‌دهد.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =