طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، آموزشکده های عالی فنی و حرفه ای از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم داده شده و حالا کمیته انتقال این تشکیلات عظیم در این دو وزارتخانه تشکیل شده است

امید سلیمی بنی: بالاخره خانه به دوشی آموزشکده های عالی فنی و حرفه ای و دانشجویان در حال تحصیل به سر آمد و دیگر آنها بین وزارت آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و کار، سرگردان نمی شوند. حالا با تصویب کمیسیون تلفیق، این آموزشگاه ها به وزارت علوم رسیده و قرار است با تشکیل کمیته مشترکی بین وزارت علوم و آموزش و پرورش، این آموزشکده ها و دانشجویان و استادانش تحویل دستگاه تحت امر کامران دانشجو شوند.

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی که روز گذشته در اظهار نظر تامل برانگیزی گفته بود وزارت علوم، بخش آموزش وزارت بهداشت را می خواهد، امروز اعلام کرد وزارت علوم، قرار است تمامی مجموعه آموزشکده های فنی و حرفه ای را از وزارت آموزش و پرورش تحویل بگیرد.

هر چند هنوز چگونگی این نقل و انتقال مشخص نشده، ولی به همین میزان که کمیته مشترکی بین وزارتخانه ها تشکیل شده، نشان می دهد خانه به دوشی فنی و حرفه ای به پایان رسیده است. ابوالفضل حسنی درباره جزئیات این کمیته می گوید قرار است هفته آینده جلسه ای در خصوص بررسی انتقال و جزئیات اجرای این طرح برگزار شود.

اکنون پرده آخر پروژه ای که با فرمان تشکیل سازمان ملی مهارت از سوی رئیس جمهور آغاز شده بود و در آن آموزشکده های فنی و حرفه ای به وزارت کار می رسید، با تحویل رسمی این آموزشکده ها به وزارت علوم به پایان رسید، پایانی که پس از نزدیک به یک سال کش و قوس، بارها باعث موضعگیری مجلس درباره اقدامات دولت در این باب، تجمع دانشجویان در میدان بهارستان و سرگردانی سازمان سنجش برای جذب داوطلب جدید در این آموزشکده ها شده بود، برای داوطلبان و اعضای هیات علمی این آموزشکده ها به مفهوم رسیدن به ثبات است.

سالی که از دست رفت

ولی در این میان، سال 89 برای بسیاری از داوطلبان ورود به این آموزشکده ها، سال بلاتکلیفی و از بین رفتن فرصت بود. آنهایی که سهمیه فرهنگیان را در برگه ثبت نام خود نمی توانستند وارد کنند به دلیل مشخص نبودن سرنوشت آموزشکده های عالی فنی و حرفه ای، بارها بین وزارت آموزش و پرورش، سازمان سنجش، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نهادهایی مانند دفتر رسیدگی به شکایات رئیس جمهوری رفتند و آمدند و تنها جوابی که  گرفتند این بود: تا سال آینده صبر کنید تا تصمیم گرفته شود.

این تصمیم سرانجام در کمیسیون تلفیق که وظیفه نهایی سازی تصمیمات دولت و مجلس درباره برنامه توسعه پنجم را بر عهده داشت، گرفته شد تا آموزشکده ها به وزارت علوم برسد. اکنون با تشکیل کمیته نقل و انتقال آموزشکده ها از آموزش و پرورش به وزارت علوم، این اقدام عملی شده و مراحل نهایی خود را طی می کند. کمیته ای که قرار است در سال 90، خبرهای خوش ثبت نام جدید داوطلبان را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کند و بار دیگر داوطلبان فنی و حرفه ای به سر کلاس بروند، البته این بار به عنوان "دانشجوی رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری".

 نگاهی به سرنوشت فنی و حرفه ای ها: از آموزش و پرورش تا وزارت علوم

این انتقال از کجا آغاز شد و چه مراحل را طی کرد؟ سالها، وزارت آموزش و پرورش، عهده دار این آموزشکده ها بود، ولی در اسفند ماه سال گذشته، هیات دولت مصوبه ای را از تصویب اعضای خود گذراند که در آن، سازمان ملی مهارت، وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی، باید آموزشکده های فنی و حرفه ای را تحویل می گرفت.

مقاومتها در برابر این مصوبه به قدری بود که بارها کار به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کشید و سرانجام، کمیسیون تلفیق انتقال این آموزشکده ها به وزارت علوم را تصویب کرد. با تشکیل کمیته انتقال، اکنون آموزشکده هایی که قرار بود که وزارت کار برسد، به وزارت علوم منتقل می شود.

در جدول زیر، برخی از مراحل این انتقال آورده شده:

 

تاریخ رویداد

وضعیت سابق

نهاد/شخص تصمیم گیر

رویداد/تصمیم

اسفند 88

آموزشکده های فنی و حرفه ای زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش بودند

هیات دولت

تشکیل سازمان ملی مهارت، زیر مجموعه وزارت کار و امور اجتماعی، متشکل از آموزشکده های عالی فنی و حرفه ای(وزارت آموزش و پرورش)، سازمان فنی و حرفه ای(وزارت کار و امور اجتماعی)، دانشگاه جامع علمی و کاربردی (وزارت علوم و تحقیقات)

خرداد 89

پذیرش داوطلبان توسط سازمان سنجش صورت می گرفت

سازمان سنجش وابسته به وزارت علوم و تحقیقات

توقف پذیرش داوطلبان فنی و حرفه ای، توقف برگزاری کنکور به دلیل مصوبه دولت،

تیر 89

تحصیل داوطلبان در آموزشکده های فنی و حرفه ای

وزارت آموزش و پرورش

سازمان سنجش اعلام کرد از این پس داوطلبان فنی و حرفه ای به دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های غیر انتفاعی و خصوصی منتقل می شوند و قرار نیست در آموزشکده های عالی فنی و حرفه ای تحصیل کنند

تیر 89

برگزاری سنجش داوطلبان ورود به آموزشکده ها بر اساس تقویم سالانه

سازمان سنجش وابسته به وزارت علوم و تحقیقات

تشریح دلایل توقف داوطلبان از سوی رئیس وقت سازمان سنجش: وزارت آموزش و پرورش باید پاسخ نامه سازمان سنجش را مبنی بر پذیرش دانشجوی فنی حرفه ای بدهد و تکلیف این سازمان را در این زمینه مشخص کند.

تیر 89

جذب دانشجویان فنی و حرفه ای در آموزشکده های عالی

شورای عالی اداری

توقف جذب دانشجویان فنی و حرفه ای در آموزشکده های عالی با مصوبه شورای عالی اداری- رئیس سازمان سنجش آموزش در حاشیه این جلسه گفت:داوطلبان می توانند باوجود نگذراندن پیش دانشگاهی در کنکور 90 شرکت کنند، ولی در دانشگاه های دیگر مشغول تحصیل خواهند شد.

مرداد 89

تفکیک ذاتی آموزشکده های فنی و حرفه ای از سایر نهادهای مشابه

هیات دولت

ابلاغ مصوبه اسفندماه 88 جهت اجرا به وزارتخانه های آموزش و پرورش، کار و علوم برای تشکیل سازمان ملی مهارت- تعیین سرپرست این سازمان و آغاز رایزنی برای انتقال دانشگاه های جامع علمی و کاربردی و آموزشکده های عالی فنی و حرفه ای به سازمان ملی مهارت

شهریور 89

-

مجلس

اعضای کمیسیون آموزش به شدت با این طرح مخالفت کردند و برخی از آنها از وزرای مربوطه خواستار توضیح شدند. تذکرات مکرر به وزرای مربوطه داده شد.

شهریور 89

عدم برگزاری آزمون ورودی از داوطلبان فنی و حرفه ای

سازمان سنجش وابسته به وزارت علوم و تحقیقات

با فشار مجلس و تعیین تکلیف کمیسیون آموزش و تحقیقات، قرار شد کنکور سال 89 داوطلبان برگزار شود. با این حال وزارت آموزش و پرورش در اقدامی یک جانبه، تمامی ظرفیت را به فرهنگیان اختصاص داد.

مهر 89

شرکت همه داوطلبان در آزمون و پذیرش بر اساس رتبه و سهمیه

وزارت آموزش و پرورش

اختصاص تمامی ظرفیت آموزشکده ها به فرهنگیان باعث اعتراض فراوان داوطلبانی شد که سهمیه فرهنگی نداشتند و آزاد شمرده می شدند. کش و قوس وزارت آموزش و پرورش با این داوطلبان بارها به مجلس، نهاد رئیس جمهوری و رسانه ها کشید.

مهر 89

بررسی همه جانبه تغییرات در آموزشکده های فنی و حرفه ای

کمیسیون تلفیق مجلس

طبق مصوبه این کمیسیون، قرار شد کلیه آموزشکده های فنی و حرفه ای به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتقل شود. به گفته رئیس کمیسیون آموزش، در کمیسیون تلفیق مجلس مصوب شد که به عنوان یکی از برنامه های پنجم توسعه مراکز آموزش عالی فنی و حرفه ای زیر نظر وزارت علوم فعالیت کنند بنابراین موظف به پذیرش دانشجوی فنی و حرفه ای شود.

آبان 89

انجام آموزشهای فنی و حرفه ای در سه نهاد: وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم و کار

کمیسیون تلفیق مجلس

استمرار آموزش‌های رسمی و غیررسمی فنی‌حرفه‌ای وعلمی-کاربردی در برنامه پنجم تصویب شد. طبق این مصوبه، دولت مکلف شد تا به منظور گسترش شایستگی‌های حرفه‌ای نظام کارآموزی و کارورزی، آموزش‌های رسمی و غیررسمی فنی حرفه‌ای وعلمی - کاربردی را تا پایان برنامه توسعه پنجم استمرارببخشد.

آذر 89

تعیین تکلیف آموزشکده های فنی و حرفه ای

صحن علنی مجلس

با تصویب نهایی ماده 28 مکرر لایحه برنامه پنجم توسعه، تکلیف آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای روشن شد. انتقال این آموزشکده ها با کلیه امکانات، اموال منقول و غیرمنقول و نیروی انسانی و دارایی‌ها و تعهدات و مسئولیت‌ها از وزارت وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم قطعی شد. وزارت علوم همچنین مکلف شد که در مقاطع کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته به پذیرش دانشجو در این آموزشکده‌ها و دانشکده‌ها اقدام کند.

بهمن 89

تشکیل کمیته مشترک  انتقالی

وزارت آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری

با اعلام مدیر کل گسترش آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، کمیته ای مشترک بین این وزارتخانه و آموزش و پرورش تشکیل شد تا کار نقل و انتقالات را سرعت بخشد. طبق اعلام دکتر ابوالفضل حسنی، این کمیته قرار است جزئیات این انتقال را در بهمن و اسفند 89 تعیین و در سال 90 آموزشکده های عالی فنی و حرفه ای رسما جزئی از وزارت علوم و تحقیقات شوند.

 42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۹
    0 0
    خدا به دادشون برسه
  • بی نام KW ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    سلام من سال 77 از آموزشکده فنی وحرفه ای نجف آباد اصفهان مدرک گرفتم نمیدانم برای تایید مدرکم باید به کجا بروم لطفا من را راهنمایی کنید. چون وزارت علوم مدرکم را تایید نکرد