کاربران خبرآنلاین با نگارش نظرات خود به عکس منتشر شده از حمید سمندریان و خبر درگذشت این کارگردان پیشکسوت تئا‌تر واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرآنلاین، با درگذشت حمید سمندریان در صبح روز پنج شنبه هفته گذشته، رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری شاهد موج اطلاع رسانی بزرگ و گسترده‌ای در قالب‌های خبر، گزارش، تحلیل، گفتگو و... شدند که در نوع خود کم نظیر بود.


در چهار روز گذشته، هنرمندان شناخته شده تئا‌تر و سینمای ایران در گفت و گو با رسانه‌ها، سخنرانی یا نوشتن مقاله، از شخصیت فردی و هنری ممتاز زنده یاد حمید سمندریان تجلیل و جایگاه بلند او در عرصه‌های کارگردانی، تدریس و ترجمه را تبیین کردند.


در همین ارتباط، کاربران خبرآنلاین  در واکنش به انتشار عکسی از استاد سمندریان، نظرات خود را در باره این کارگردان و استاد پیشکسوت تئا‌تر ابراز کنند.


دریغ و افسوس
بیشتر کاربران خبرآنلاین، ضمن آنکه اعتقاد دارند قدر حمید سمندریان آن طور که شاید و باید در زمان زنده بودنش شناخته نشده، نظر‌هایشان آمیخته با افسوس و دریغ است.


کوروش نوشته است: «استاد سمندریان یکی از مفاخر این سرزمین است؛ یکی از آن اسطوره‌هایی که در زمان ما زندگی کرد و می‌شد بیشتر قدرش را دانست تا بعد افسوس از دست دادن‌اش را نخوریم. یکی دیگر از آن بزرگان این مرز و بوم که رفتند و جایشان تا ابد خالی خواهد ماند و اما ما قدر ندانستیم.»


بهزاد هم حسرت بار نوشته: «گالیله تئا‌تر ایران آرزوی اجرای گالیله را به گور برد.»


ساناز تاکید کرده است: «نبودنش با هیچ بودنی جبران نخواهد شد... خدایش بیامرزد.»


شیرین نوشته است: «یکی از انسانهای تکرار نشدنی که کاش از حضورش بیشتر بهره می‌بردیم، که نه او حسرت به دل می‌رفت و نه ما، حسرت ندیدن کار‌هایش را می‌خوردیم.»


کاربری دیگری هم بیشتر به حال خودش افسوس خورده و افزوده است: «انسانی که با رفتنش باید دلمون برای خودمون بسوزه که دیگه جانشین نداره. بدا به حال ما.»


دیگری آورده: «کاش دولت به این هنرمندان عزیز بیشتر بها می‌داد.»
 

در این میان محمد به تندی انتقاد کرده است: «تا بود کسی به فکرش نبود، وقتی که مرد حالا همه شده‌اند هنرمند و هنر دوست،‌ای مرده پرست‌ها.»


سامان در همین ارتباط نظر داده: «چرا هر کسی می‌میره عزیز می‌شه؟؟ چرا؟؟ چرا تا حالا نمی‌شناختیمشون؟ چند تا آدم دیگه اینجوری هستن که ما هنوز نامی ازشون نشنیدیم!‌ای کاش زود‌تر سراغشان برویم تا نرفته‌اند....»


مقصر کیست؟
با اینکه بیشتر بازیگران عرصه سینما و تئا‌تر ایران در نیم قرن گذشته به نوعی شاگرد استاد حمید سمندریان بوده‌اند، اما چون او به عنوان کارگردان پشت صحنه فعالیت می‌کرد و در 30 سال گذشته هم تنها 4 نمایش اجرا کرده بود، نزد توده جامعه، چهره شناخته شده‌ای محسوب نمی‌شد.


در همین ارتباط رضا پرسیده: «به نظر شما تقصیر کیه که من بعد از مرگش اسمشو شنیدم؟»


در پاسخ به این سوال رضا، کاربران زیادی واکنش نشان داده‌اند. از جمله علی نوشته است: «به نظر من تقصیر خودتون! چون اگه کمی در سینما و تاریخچه تئا‌تر و بازیگران مطالعه می‌کردین، حتماً به اسم ایشون بر می‌خوردین. می‌شه گفت 90% بازیگران شاگرد ایشون بوده ان؛ مثل استاد انتظامی، رضا کیانیان، امیر جعفری، حامد بهداد و....»


نازی هم کوتاه گفته است: «متاسفانه قسمت اعظمش تقصیر خودتون بوده.»


و همچنین: «تقصیرخودته که سرسوزنی دنبال فرهنگ و هنر نرفتی وگرنه می‌شناختیش.»


مهدی هم مفصل پاسخ داده است: «آقا رضا شما که همه فوتبالیست‌ها رو تا نوه و نتیجه شون می‌شناسی تا حالا چقدر در مورد سینما و تئا‌تر مطالعه کرده‌ای؟»


کاربر دیگری هم جواب داده است: «دوست عزیز متاسفانه مقصر خودتی، وقتی هنرپیشه‌های درجه هشت و ده فیلم‌های جیم شناخته می‌شن اما کسی مثل استاد سمندریان شناخته نمی‌شه، احتمالا کمتر به دنبال تئا‌تر هستید.»


یک کاربر دیگر هم در نظری مشابه نوشته است: «غم نان و دایره محدود رسانه‌های رسمی ارتباط عموم مردم با امثال ایشان را قطع کرده است و فقط پس از رفتنشان خبرکوتاهی پخش می‌شود. آیا نمی شد قبل از رفتنش، در تلویزیون یک برنامه به معرفی او اختصاص داده شود.»


انسانی عاشق و کارگردانی بزرگ
حمید سمندریان از آن دست اهالی تئا‌تر بود که نه تنها به خاطر هنرش، بلکه به دلیل خلق، خو، اعتقادات و منش خود نیز مورد تجلیل قرار گرفت و می‌گیرد.


کاربری در همین ارتباط نوشته است: «انسانی تأثیرگذار چه در تخصص خود و چه در منش اجتماعی، بی‌حاشیه و مصمم؛ و چه قدر کم هستند اینگونه مردمان در این روزگار سخت.»


عادل هم آورده: «انسانی مهربون و باشرف که ایستاده مرد. درود به استاد عزیزم.»


و همچنین محمد: «مردی که در خلق و خو بی‌نظیر بود. عاشق یاد دادن و عاشق تئاتر و نمایش به معنای واقعی کلمه بود. حیف شدند ایشان.»


سوسن هم نوشته است: «خیلی مرد خوب و با اصالتی بود. افرادی که با تمام سواد و توان خود همیشه پشت صحنه مشغول تربیت شاگرد هستند، از کسانی که در صحنه هستند و همیشه دیده می‌شوند، بزرگ‌تر و قوی تر‌اند.»


سجاد صاحبان زند هم نظر داده است: «سمندریان به معنای واقعی کلمه انسان بود. او یک هنرمند واقعی هم بود. از او یاد بگیریم که انسان بودن و محبوب بودن، از مشهور بودن سخت تر و البته ماندگار‌تر است.»


و سعید: «استادی بی‌بدیل در عرصه نمایش که تمام زندگیش را وقف تئا‌تر کرد. او به تئا‌تر وفادار بود و هیچگاه از شرایط نابهنجار زندگیش گلایه نکرد.»


کاربر دیگری هم آورده: «او یک عاشق واقعی بود که آدم‌های مختلف از سنین مختلف عاشقانه براش گریه کردن.»


امید امیرلو مختصر نوشته: «استاد انسانی واقعی و عاشق تئا‌تر بود.»


علیرضا معتقد است: «آدم‌های بزرگ همیشه اثرگذارند. حتی وقتی از این دیار رفته باشند.»


کاربری هم نوشته: «استادی که به همه درس هنر و انسانیت می‌داد.»


کارخانه نیز با یک بیت شعر حق مطلب را ادا کرده است: «سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز / مرده آن است که نامش به نکویی نبرند.»


نظری که مخالفان زیاد داشت
اما در بین تمام نظرات کاربران خبرآنلاین، اظهار نظر اسدیان راد مخالفت‌های زیادی برانگیخته است. او نوشته: «خدا رحمتش کند. ولی مسئله این است که تئا‌تر چقدر در زندگی و فرهنگ ما ایرانیان نقش داشته و یا دارد، تقریبا هیچ. شخصیت سازی‌های بی‌مورد دردی را از فرهنگ ما دوا نمی‌کند فقط عده‌ای را در مقابل مردم تافته جدا بافته می‌کند. سمندریان آدم خوبی بود ولی آیا در این مملکت تنها وی آدم خوبی است و یا خوبان زیادی می‌آیند، خدمت می‌کنند و گمنام و بدون توقع و افاده می‌میرند، بدون اینکه خوبی‌ها و خدماتشان برای مردم نشان داده شود. این جور برجسته سازی‌ها سود چندانی برای مردم ندارد.»


نخستین واکنش به این نظر از سوی کوروش ابراز شده است: «به نظرم برای شما فرهنگ هیچ معنایی نداره. فقط لابد قیمت گوشت و تخم مرغ همه چیزه این مملکته! و فرهنگ محسوب می‌شه؟! اگر همه چون شما فکر کنند، باید تاسف خورد برای مملکتی که مردمان‌اش فقط درد نان دارند و از ادب و آداب و هنر و فرهنگ هیچ نمی‌دانند. این افراد نمی‌دانند مملکتی که از ادب و آداب و هنر و فرهنگ خود خالی شد، بی‌شک نان نیز از آن مملکت خواهد رفت.»


کاربری با امضای شهروند هم واکنش نشان داده و پرسیده: «یعنی آقای اسدیان خودت فهمیدی چیزهای بی‌ربط رو چقدر زیبا به هم ربط دادی!»


و نازی: «یعنی از نظر شما مرحوم سمندریان انسان با افاده‌ای بود و توقع خاصی از جامعه داشت؟ والا تا جایی که ما دیدیم ایشون این اواخر غیر از اینکه اجازه انجام کاری رو که عاشقش بود (اجرای تئا‌تر گالیله) رو بهش بدن توقع دیگه‌ای نداشت. متاسفانه عدم اطلاع بعضی مردم از اتفاقات و حوادث دوروبر آدمو دیوونه می‌کنه....»


در میان بیش از 120 نظری که کاربران خبرآنلاین زیر عکس زنده یاد حمید سمندریان نوشته‌اند، حرف‌های کاربری که خود را «مردم» معرفی کرده، کمی متفاوت است. او نوشته: «افسوس از ندیدن گالیله، نمایشی که استاد خیلی دوست داشت برای هموطنانش اجرا کنه.‌ای کاش در کنار گریه و زاری، کمی هم به این فکر کنیم که هنوز هنرمندان بسیاری داریم که همین وضعیت را دارند؟»


برای خواندن دیگر نظرات کاربران خبرآنلاین در باره زنده یاد حمید سمندریان و رای و پاسخ دادن به آن‌ها، اینجا را بخوانید.
57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 228404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =