«برای تعیین خصلت زندانی به تمام زندگی او توجه شد و غریزه، انگیزش، گرایش و شخصیت فرد نیز در ارتکاب جرم دخیل داده شد، همه این خصوصیات باعث تبدیل مجرم به بزهکار شد...»

به گزارش خبرآنلاین، چاپ دهم «مراقبت و تنبیه» با زیر عنوان «تولد زندان» نوشته میشل فوکو با ترجمه افشین جهاندیده و نیکو سرخوش در شاخه فلسفه نشر نی وارد بازار نشر شد.
 

ناشر در توضیح اثر آورده است: «در این کتاب فوکو دودمان شکل‌گیری کالبد و ذهن را در چارچوب نظام‌های مراقبتی و انضباطی قدرت مورد مطالعه قرار می‌دهد و مدعی است که در نهادهایی چون مدارس، زندان‌ها، بیمارستان‌ها و کارگاه‌ها تکنیک‌های انضباطی خاص به‌کار می‌رود و در چارچوب آن‌ها مقررات حاکم بر رفتار و سلوک، اقدامات مراقبتی و شیوه‌های نظارت بر آن‌ها تدوین و به معرض اجرا درمی‌آید. زندگی دانش‌آموزان، سربازان، بیماران و زندانیان در معرض مراقبت و نظارت و تهیه گزارش قرار می‌گیرد و رفتار بهنجار مورد تشویق و رفتار نامطلوب با اقدامات مجازاتی مواجه می‌شود. هدف غایی مراقبت و نظارت و انضباط، بهنجارنمودن فرد و از میان‌بردن بی‌انضباطی‌های اجتماعی و روانی و سرانجام تربیت انسان‌هایی مطیع و سودآور در جامعه است.»

 

در بخشی از کتاب درباره «زندان» می خوانیم:

«در ابتدای قرن 19 زندان ره آورد تاریخ و نتیجه ترقی اندیشه شمرده می شد. اما بعدها معلوم شد زندان راه حل قبیحی است که گریزی از آن نیست. از آنجایی که زندان منطقه ای رها شده نیست و مسئولیت اصلاح فرد را بر عهده دارد باید از مدرسه و ارتش انضباطی تر باشد. انضباط بی وقفه و مستبدانه همراه با آموزشی فراگیر از ویژگی های زندان است. اصول زندان به این شرح است: 1. جداسازی مجرم از جامعه، همدستان و سایر زندانیان که مانع از همبسته شدن مجرمان و موجب اصلاح فرد می شود. 2. کار روزانه  با دستمزد که به مرور طبیعت ثانوی فرد می شود و عشق و عادت به کار، حس مالکیت، صرفه جویی و امکان اصلاح را ایجاد می کند. 3. زندان ابزار تنظیم کیفر است (متناسب با اصلاح مجرم). اثر زندان است که تشدید، تخفیف یا توقف تنبیه را تعیین می کند و این به دست مراقبان زندان میسر است نه قضات. دستگاه حبس برای مفید بودن به سه طرح بزرگ متوسل شد: طرح سیاسی_ اخلاقی انزوای فردی، الگوی اقتصادی نیروی بکار گرفته شده درکار اجباری. الگوی تکنیکی_ پزشکی درمان و بهنجارسازی (سلول، کارگاه، بیمارستان). 

با رویت پذیری زندانی و یادداشت همه اعمال او توسط مراقب زندان مولد دانش شد. برای تعیین خصلت زندانی به تمام زندگی او توجه شد و غریزه، انگیزش، گرایش و شخصیت فرد نیز در ارتکاب جرم دخیل داده شد، همه این خصوصیات باعث تبدیل مجرم به بزهکار شد. بیوگرافی در تاریخ کیفر مندی متداول شد و گفتمان کیفری و گفتمان روان پزشکی در هم آمیخت. توجه به غریزه و شخصیت در جرم، نوعی جانورشناسی و قوم نگاری شکل گرفت. و گونه شناسی بزهکاران موجب دسته بندی آنها به محکومان باهوش، کم هوش و منفعل و کودن شد که جرم شناسی را ممکن ساخت. زندان، تکنیک ندامتگاه را ایجاد کرد و این تکنیک شخصیت بزهکار را آفرید که او با انتقام از عدالت قاضی را وادار به سکوت و جرم شناس را به سخن واداشت.»

*
«نقدهای زندان: 1. زندان نرخ جرم را پایین نمی آورد. 2. بازداشت موجب تکرار جرم می شود. 3. زندان بزهکار تولید می کند. 4. زندان یک گروه همبسته و سازماندهی شده تبهکار درست می کند. 5. تبعید زندانیان پس از آزادی مانع یافتن کار و تکرار جرم می شود. 6. زندان با فقیر کردن خاواده زندانی بزهکار تولید می کند. 7. هزینه درونی زندان و هزینه بزهکاری هایی که زندان قادر به کنترل آنها نیست یک اشتباه اقتصادی است. پاسخ این نقدها ثابت بود و آن این که این تکنیک ها باید اصلاح شود و یا این که اصلاحات خوب صورت نگرفته است. قواعد ندامتگاهی به این شرح بود: 1. هدف اصلی اصلاح است. 2. زندانیان باید طبقه بندی و توزیع شوند. 3. کیفرها باید با میزان اصلاح تنظیم شود. 4. کار اجباری با مزد باید برای زندانی وجود داشته باشد. 5. زندانی باید آموزش حرفه ای و عمومی ببیند. 6. زندان باید تحت کنترل فرد متخصص (پزشک) باشد. 7. کنترل و کمک پس از آزادی هم باید ادامه یابد...زندان برای حذف جرم در نظر گرفته نشده است بلکه جرم را مدیریت می کند و کیفرها را تفاوت گذاری می کند. در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 قانون شکنی های مردمی در ابعاد ختلف توسعه یافت. و این به خاطر رهبری مجرمان نبود بلکه به دلیل سخت گیری زیاد دولت، مالکان و کارفرمایان بود. قانون به نفع عده ای و علیه عده دیگر نوشته شده بود و با زبان طبقه فرادست مطابق بود که موجب مبهم شدن برای طبقه فرودست بود. و در دادگاه یک طبقه اجتماعی و نه کل جامعه به قضاوت می نشست. زندان شکلی از قانون شکنی را برجسته و شکل دیگر را مخفی می ساخت. شاید دلیل بقاء زندان این باشد که زندان با تولید بزهکاری که نوعی قانون شکنی کم خطر است اصلا شکست نخورده است.»

 

این کتاب در 400 صفحه و قیمت 12هزار تومان منتشر شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و همچنین سفارش هر محصول فرهنگی مورد علاقه دیگر(در صورت موجود بودن در بازار نشر) کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =