بر اساس طرح پیشنهادی نمایندگان کنگره برای مصرف بهتر بودجه، اداره سازمان فضایی آمریکا یا همان ناسا از رئیس‌جمهور این کشور گرفته شده و برای دوره‌های 10ساله به هیات‌مدیره انتخابی سپرده می‌شود.

علی رنجبران: تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان در آمریکا می‌خواهند قانونی را در کنگره تصویب کنند که اختیار اداره سازمان فضایی این کشور یعنی ناسا را از رئیس‌جمهور می‌گیرد. اگر این قانون تصویب شود، درست شبیه روش اداره پلیس فدرال این کشور، هیات‌مدیره‌ای 10 نفره به مدت 10 سال بر این سازمان ریاست خواهد کرد.
در کنفرانس خبری این قانون نمایندگان گزارشی را ارائه کردند که نشان می‌داد ناسا در بازه زمانی 20 ساله اخیر، 20 میلیارد دلار را صرف پروژه‌هایی کرده که در نهایت لغو شده و هیچ دست‌آوردی نداشته‌اند. نمایندگان می‌گویند این موضوع نشان می‌دهد روش اداره این سازمان آن را از اهداف بلندمدتش دور کرده و این بدان معنی است که این 20 میلیارد به سادگی هدر رفته است.


البته باید توجه داشت که در دیگر سازمان‌های ایالات متحده نیز شرایط مشابهی دیده می‌شود، مانند پنتاگون (وزارت دفاع این کشور) که تنها در طول یک دهه حدود 46 میلیارد دلار برای پروژه‌های دفاعی و ساخت سلاح‌هایی هزینه کرده که لغو شده‌اند؛ به عبارت دیگر، پنتاگون بیش از 4 برابر ناسا که به تحقیقات علمی می‌پردازد، پول دور ریخته است.
با این همه این گزارش به ناسا کمک می‌کند تا اداره سازمان را خودش به دست بگیرد و این فرصتی است برای بهبود بخشیدن و سازمان‌دهی درست منابع؛ هرچند ممکن است کمی طول بکشد تا این سازمان بتواند با این ساختار اداره صحیح خو بگیرد.
برای مشاهده اینفوگراف در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

5353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    140 6
    3 میلیارد دلاری که شما دور ریختید چی؟ آخرش هم ...
    • امید IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
      10 0
      دور نریختند رفت تو جیب و شکم از ما بهتران
  • سازمان حمایت از ناسا و ادارات تابعه IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    98 3
    نمی توان به صراحت گفت که این پول دور ریخته شده است. با تمام محاسبات و برآوردها هیچ گاه نمی توان نتیجه‌ی یک پروژه ی تحقیقاتی را به دقت پیش بینی نمود. این عدم قطعیت در ذات پروژه‌های تحقیقاتی است و اصولا این انتظار که تمام پروژه‌های تحقیقاتی ثمربخش واقع شوند نتیجه ی نگاه غیرعلمی به مقوله پژوهش است. شاید این جمله ی منتسب به ادیسون ، بهتر حق مطلب را ادا کند: "من شكست نخورده ام، تنها هزار راه حل پيدا كرده ام كه به كار نمي آيند."
  • بدون نام US ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    117 3
    در راستای حمایت از بینوایان اروپا و آمریکا و کارگران اعتصابی اسپانیا و یونان و کلا تمام دنیای به گل نشسته منهای ایران و سوریه احساس همدردی به بودجه اتلاف شده آمریکا هم به وظایف ملت ایران اضافه شد .
    • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      57 3
      احسنت
  • بدون نام IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    87 3
    عزیزم برای پیشرفت علم پول که سهله خیلی از دانشمندها تمام زندگیشون رو وقف یه کار علمی میکنن که شاید سرانجام هم نتیجه نده ولی حتما راه رو هموار می کنه برای دانشمندان بعدی تا راحت تر به نتیجه برسن. به قول همین دوستمون کلی راه حل هایی که بالاخره مجبور بودن امتحان کنن انجام شده تا بالاخره به اونی که مطلوب هست برسن. شک نکنید اون 20 میلیارد دلارها تاثیرش دیر یا زود مشخص میشه. برای پیشرفت علمی نباید واهمه ای از ضرر کردن و از بین رفتن پول داشت وگرنه همیشه عقب مونده و مصرف کننده علم خواهیم موند.
  • جاوید US ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    72 3
    توایران پولی که مستقیم تو جیب نره یاتبدیل به ملک و املاک نشه یعنی دورریخته شده
    • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
      4 16
      سلام خوبی
  • بدون نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    30 0
    نکتش اینجاست که اینا فقط هزینه های لغو پروژست نه به نتیجه نرسیدنش!
  • علا US ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    36 1
    بیست میلیارد رو همش باید دلار می خریدن که هدر نره!