۰ نفر
۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸

یاش چوپرا یکی از تحسین‌شده‌ترین و موفق‌ترین فیلمسازان هند یکشنبه در 80 سالگی در بمبئی درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، چوپرا اخیرا به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده بود. پیکر او قرار است روز دوشنبه سوزانده شود.
 

این تهیه‌کننده و کارگردان بانفوذ که نقش زیادی در معرفی و شناسایی بسیاری از ستارگان هند داشت، بیش از 40 فیلم ساخت و یکی از افرادی بود که حتی پیش از ابداع واژه بالیوود، شمایل سینمای بدنه هند را شکل داد.

چوپرا در بیش از پنج دهه فعالیت سینمایی مجموعه‌ای از فیلم‌های رمانتیک تولید کرد و به همین خاطر به او لقب «سلطان رمانس» داده بودند.
 

او موسس شرکت پرقدرت «یاش راج فیلمز» بود که در یک دهه اخیر 12 فیلم تولید‌شده در آن بیش از 200 میلیون دلار در دنیا فروختند. همچنین شش آلبوم از پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی تاریخ شامل ساندترک چهار فیلم تولید‌شده در «یاش راج فیلمز» در این شرکت تولید شدند.
 

تازه‌ترین بلاک‌باستر «یاش راج فیلمز»، فیلم اکشن بسیار پرفروش «یک ببر بود» («Ek Tha Tiger») که تابستان امسال روی پرده سینماها رفت.
 

چوپرا 27 سپتامبر تولد 80 سالگی خود را جشن گرفت که این رویداد با گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی او با شاهرخ خان یکی از موفق‌ترین ستاره‌هایش همراه بود. شاهرخ خان در آخرین فیلم چوپرا با عنوان «تا وقتی زندگی هست» («Jab Tak Hai Jaan») که ماه نوامبر اکران می‌شود، بازی کرده است.
 

چوپرا در گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی خود اعلام بازنشستگی کرد و گفت: «همیشه همان کاری را که دلم می‌خواست انجام داد‌م. به اندازه کافی کار کرده‌ام و بعد از «تا وقتی زندگی هست» دیگر فیلم نمی‌سازم.» 
 

چوپرا سال 1932 در ایالت پنجاب در لاهور (اکنون در پاکستان) به دنیا آمد. او کوچک‌ترین فرزند خانواده بود. پدر و مادرش هفت فرزند دیگر هم داشتند. با پایان سلطه بریتانیا در اوت 1947 و جدایی پاکستان از هند، خانواده چوپرا مانند بیشتر هندوهای پنجابی به هند مهاجرت کردند.

چوپرا کار در سینما را به عنوان دستیار برادر بزرگش بی. آر چوپرا آغاز کرد. برادرش پیش از نقل مکان به بمبئی خبرنگار سینمایی بود و در نهایت با فیلم‌های اجتماعی خود یکی از موفق‌ترین کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان سینمای هند شد.
 

یاش چوپرا با کار در شرکت «بی. آر. فیلمز» متعلق به برادرش، پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کرد. پنج فیلم اول او در این شرکت تولید شد که شروع آن با فیلم موفق «Dhool Ka Phool» در 1959 بود.
 

شرکت «یاش راج فیلمز» سال 1970 تاسیس شد و چوپرا در دهه‌های بعد تعدادی از موفق‌ترین فیلم‌های سینمای هند را ساخت، از جمله فیلم اکنون کلاسیک «دیوار» («Deewar») در 1975 که آمیتاب باچان ستاره نوظهور را به یکی از ستاره‌های نمادین بالیوود تبدیل کرد.
 

باچان در چند فیلم موفق دیگر چوپرا هم بازی کرد، از جمله موزیکال پرفروش «یک وقتی» («Kabhi Kabhi») در 1976 و درام عاشقانه «رابطه» («Silsila») در 1981. 

«یاش راج فیلمز» در اواخر دهه 1990 نیز زمانی که بلندپروازی‌های باچان در راه‌اندازی یک شرکت چندرسانه‌ای با شکست مواجه شد و او را به لحاظ مالی به دردسر انداخت، کمک کرد این ستاره هالیوود بار دیگر پا بگیرد.
 

چوپرا یکی از اولین کارگردان‌هایی بود که با فیلمبرداری پروژه‌های خود در خارج از هند عملا سینمای این کشور را جهانی کرد. دولت سوئیس با یک جایزه ویژه از او تقدیر کرد و دریاچه‌ای در این کشور به طور غیررسمی «دریاچه چوپرا» نامگذاری شده است.
 

چوپرا همچنین یکی از اعضاء هیئت امنای جشنواره فیلم بمبئی بود که روز پنجشنبه به پایان رسید.
 

مرگ چوپرا انعکاس گسترده‌ای در شبکه‌های خبری هند داشت و خیلی از چهره‌های شاخص درگذشت او را تسلیت گفتند.
 

مانموهان سینگ نخست وزیر هند گفت: «آقای چوپرا یکی از نمادهای سینمای هند بود... استعداد هنری او باعث شد فیلم‌هایی فراتر از معمول بسازد... او باعث محبوبیت سینمای هند در سطح بین‌المللی شد.»
 

ای. آر. رحمان آهنگساز برنده اسکار («میلیونر زاغه‌نشین») که در فیلم «تا وقتی زندگی هست» با او کار کرده، گفت: «نمی‌توانم بگویم چقدر از شنیدن خبر درگذشت چوپرا شوکه شده‌ام.»

شکار کاپور فیلمساز هندی و سازنده فیلم «الیزابت» هم در توئیتر نوشت: «با یاش چوپرا عصر معصومیت و سبک تغزلی سینمای هند به پایان رسید. اکنون عصر اضطراب بشری است.»
 

هالیوود ریپورتر / 21 اکتبر / ترجمه: علی افتخاری
 

5858 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =