بر اساس بازنگری صورت گرفته در دانشگاه علامه طباطبایی، تدریس روانشناسی و جامعه شناسی از دیدگاه قرآن و روایات و 15 واحد اقتصاد اسلامی به دروس اضافه شد و دوره لیسانس بدون هیچ گرایشی به صورت عمومی اجرا می شود.

محمد حسین نجاتی: ماموریت دانشگاه علامه طباطبایی و ریاست آن برای بازنگری در رشته های علوم انسانی به پایان رسید و صدر الدین شریعتی در گفت و گو با خبر آنلاین از اضافه شدن واحد های درسی اسلامی به رشته های علوم انسانی خبر داد.

تیرماه سال 1390 پس از پایان کار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بازنگری 38 سرفصل علوم انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران به ریاست صدرالدین شریعتی برای بازنگری در رشته های علوم انسانی دست به کار شد. حواشی مربوط به این دانشگاه پس از اجرای طرح های تفکیک جنسیتی و بازنشستگی اساتید نگرانی هایی را در رابطه با کیفیت بازنگری در علوم انسانی در میان دانشگاهیان ایجاد کرد، اما مانعی برای انجام ماموریت این دانشگاه از سوی وزارت علوم نشد.

با این حال صدرالدین شریعتی از پایان بازنگری و ارسال رشته ها و منابع جدید علوم انسانی به به وزارت علوم خبر می دهد و به خبرآنلاین می گوید: بازنگری در دانشگاه علامه پس از دوسال با تلاش از 30 کارگروه تخصصی به پایان رسیده است و تمامی رشته های علوم انسانی، اعم از روانشناسی، تاریخ، علوم اجتماعی، حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، علوم تربیتی، مددکاری اجتماعی، علوم ارتباطات و مدیریت بازنگری شده اند و واحد های درسی با محوریت ارزش مداری اسلامی و واحد های بومی به کلیه دروس اضافه شده است.

او می گوید: برنامه تمامی رشته ها را برای تایید به وزارت علوم فرستادیم و تاکنون سه رشته روانشناسی، علوم سیاسی و مدیریت به تایید رسیده است و سایر رشته ها به ترتیب به تایید می رسند.

به گفته عضو شورای تحول و بازنگری در علوم انسانی برنامه های درسی بازنگری شده طبق برنامه وزارت علوم قرار است ابتدا در دانشگاه علامه طباطبایی اجرایی شود و پس از آن به تمامی دانشگاه هایی که برنامه های درسی علوم انسانی دارند تعمیم داده شوند: از ابتدای این پروژه تا به امروز حدود 300 نفر از اعضای هیات علمی مان در این کار بسیج شدند، همچنین در هر دانشکده 4-5 گروه تشکیل شد و سعی کردیم حالت اجماع و ارضای علمی برای موافقان و مخالفان ایجاد کنیم.

 

 در جدول زیر تغییرات چند رشته که به تایید وزارت علوم رسیده است را می بینید؛

 نام رشته  واحد های اضافه شده
 علوم اجتماعی  علوم اجتماعی از دیدگاه قرآن و روایات
 علوم سیاسی  نقد نظریات با نگاه اسلامی و بومی
 علوم اقتصادی   15 واحد اقتصاد اسلامی
 روانشناسی  روانشناسی از دیدگاه قرآن و روایات

 

 

تدریس روانشناسی و جامعه شناسی از دیدگاه قرآن و روایات

روانشناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی و حقوق طی سال های اخیر جز بحث بر انگیز ترین رشته های تحت بازنگری بوده است و نظرات در رابطه با نحوه بازنگری این دروس تفاوت های زیادی را به خود دیده است.

شریعتی در رابطه با نحوه بازنگری در این دروس می گوید: ما در رشته های جامعه شناسی و روانشناسی بیشترین میزان ارزش مداری اسلامی و بومی سازی دروس را داشته ایم و به طور مشخص واحد های تحت عنوان روانشناسی از دیدگاه قرآن و روایات و علوم اجتماعی از دیدگاه قرآن و روایات به برنامه درسی اضافه شده است و به تایید وزارت علوم نیز رسیده است.

او اضافه می کند: به طور میانگین تمامی دروس تغییراتی به سهم خود داشته اند و در این تغییرات بیشتر سعی داشتیم رویکردهای اسلامی و بومی خودمان ملاک و محور قرار گیرد و مکاتب غربی در این رشته های مورد نقدر قرار گیرد.


نظریه های جامعه شناسی، علوم سیاسی و روانشناسی نقد می شود

چگونگی بازنگری در رشته های علوم سیاسی، علوم اجتماعی و روانشناسی که وابستگی زیادی به نظریه های مرتبط با این رشته های داشته است، معمولا طی سال های اخیر جز ابهامات وانتقادات بازنگری در علوم انسانی بوده است.

رئیس دانشگاه علامه و عضو شورای بازنگری در علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره می گوید: ما سعی نداریم نظریه های موجود در علوم انسانی را به کلی حذف کنیم اما همه آنها را نقد می کنیم و سعی می کنیم با افزایش مهارت نگاه نقادانه دانشجویان خلا های موجود در این نظریه ها را مشخص کنیم و با نگاه های بومی و ارزش مدار خود به آنها نگاه کنیم.


افزودن 15 واحد اقتصاد اسلامی به رشته علوم اقتصادی
رشته علوم اقتصادی نیز از پروسه  بازنگری در علوم انسانی در دانشگاه علامه جا نمانده است.

شریعتی در رابطه با نحوه تغییرات در برنامه درس اقتصاد می گوید: در رشته اقتصاد ما در دانشگاه 5 گروه تخصصی را ایجاد کردیم که آنها توانسته اند تا حد زیادی منابع درسی مرتبط با اقتصاد اسلامی را به واحد های درسی این برنامه اضافه کنند و نتیجه کلی آن اضافه شدن 15 واحد اقتصاد اسلامی به برنامه اقتصاد است.

او درباره جزئیات 15 واحد اقتصاد اسلامی می گوید: اصول بانکداری اسلامی، مبانی اقتصاد اسلامی، چگونگی مقابله با ربا در اقتصاد و نحوه معیشت با توجه به آموزه های اسلامی و بومی از جمله واحد های اقتصاد اسلامی است که باید به تایید وازت علوم برسد.


مقطع لیسانس عمومی می شود
رییس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین خبر از عمومی شدن رشته لیسانس می دهد: بخش مهمی از برنامه ارسالی ما به وزارت علوم این است که مقطع لیسانس بدون گرایش خاصی بهشکل عمومی در بیاید و دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد گرایش های خود را انتخاب کنند.

او گفت: طبق مطالعاتی که در سطح بین الملل انجام دادیم در اکثر کشورها سطح لیسانس را جنرال می گیرند یعنی لیسانس عمومی که دانشجو کاملاً وارد آن رشته می شود و کلیات مجموعه دروس آن را دریافت می کند و بعد درسطح فوق لیسانس رشته ها تخصصی می شود و دوباره در سطح دکترا به کار جمعی و خاص برمی گردد.

به گفته شریعتی در حال حاضر دو رشته حقوق و علوم سیاسی در مقطع کارشناسی، عمومیت مورد نظر را دارند: سایر رشته ها که دارای گرایش های مختلف هستند در هم ادغام می شوند و یک رشته جامع در مقطع کارشناسی ارائه می شود و ممکن است سرفصل برخی از دروس نیز با توجه به این طرح، تغییرکند.

 

در جدول زیر رشته هایی که از سوی دانشگاه علامه مورد بازنگری قرار گرفته و تعیین تکلیف آنها را می بینید؛

نام رشته وضعیت بازنگری
علوم اجتماعی در انتظار تایید وزارت علوم
روانشناسی تایید شده از سوی وزارت علوم
حقوق در انتظار تایید وزارت علوم
علوم سیاسی تایید شده از سوی وزارت علوم
علوم اقتصادی در انتظار تایید وزارت علوم
مدیریت تایید شده از سوی وزارت علوم
علوم تربیتی در انتظار تایید وزارت علوم
علوم ارتباطات در انتظار تایید وزارت علوم
مددکاری اجتماع در انتظار تایید وزارت علوم
تاریخ در انتظار تایید وزارت علوم

47237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    2 1
    حالا بعد از چند سال بازهم این مشکلاتی که همیشه به آن اشاره می کنید اگر حل نشد باز چکار می خواهند کنند؟
  • حاج محمدی IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    0 0
    چه منابعی باید برای آزمون رشته روانشناسی اسلامی خوانده شود