ایران برای تحقق برنامه پنجم توسعه در بخش افزایش ظرفیت تولید تا پایان سال 1394 به 30 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

آذرجزایری: براساس اظهارات وزیرنفت در حال حاضر ظرفیت تولید نفت خام کشور به 4 میلیون بشکه در روز رسیده که این رقم براساس برنامه باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به 5 میلیون و 200 هزار بشکه افزایش یابد.
این درحالی است که این قانون در برنامه سوم و چهارم نیز مورد تاکید قرار گرفته بود اما به دلیل عدم سرمایه گذاری لازم این امر محقق نشد.
براساس اظهارات مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای تولید هر بشکه نفت در خشکی به 25 هزار دلار سرمایه نیاز است که در صورت احتساب افزایش یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت در خوشبینانه ترین حالت به 30 میلیارد دلار سرمایه طی سه سال آینده نیاز داریم تا بتوانیم ظرفیت تولید نفت خام کشور را تا مرز 5 میلیون بشکه افزایش دهیم.
دراین صورت باید سالانه در خوشبینانه ترین حالت 10 میلیارد دلار تنها در بخش افزایش ظرفیت تولید کشور سرمایه گذاری کرد.
این درحالی است که مدیرعامل شرکت ملی نفت در مهرماه سال گذشته با حضور در کافه خبر به این نکته اشاره کرد و افزود: ما می دانید که میادین نفتی ایران به دلیل وارد شدن به نیمه دوم عمر خود سالانه 300 تا 400 هزار بشکه کاهش تولید دارند که ما علاوه بر افزایش تولید باید به فکر حفظ این میزان تولید و جبران آن هم با اجرای طرح هایی چون نمک زدایی، تزریق آب و گاز باشیم. در شرایطی که تولید هر بشکه نفت در خشکی به حدود 25 هزار دلار سرمایه نیاز دارد در صورت احتساب افزایش یک میلیون و200 هزار بشکه ای بنابر برنامه پنجم توسعه باید سالانه 540 هزار بشکه افزایش تولید (300 هزار بشکه کاهش سالانه تولید ، افزایش240 هزار بشکه سالانه برای تحقق برنامه 5 ساله) داشته باشیم.
در اینصورت اگر بخواهیم سالانه 540 هزار بشکه نفت را حفظ و افزایش دهیم باید سالیانه بیش از 11 میلیارد دلار تنها در بخش تولید نفت سرمایه گذاری کنیم در حالیکه در سال 89 ما تنها 4 میلیارد دلار در بخش تولید سرمایه گذاری کردیم.
قلعه بانی نیمه دوم سال گذشته در پاسخ به این سوال که چرا امسال برنامه تولید روی 4 میلیون و12 هزار بشکه بسته اید درحالیکه در زمان نوذری این رقم بالای 4 میلیون و 200 هزار بشکه بوده و برنامه چهارم و پنجم هم بر افزایش تولید تا بیش از 5 میلیون بشکه تاکید داشته است.چرا مثلا 4 میلیون و 100 هزار بشکه نه؟ تاکید کرد: "سال 89 وزیر نفت به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اعلام کردند که بودجه تولید را در سال 90 باید روی 3 میلیون و 900 هزار بشکه بسته شود آنهم به علت عدم سرمایه گذاری درمیادین نفتی و بخش تولید اما خود این معاونت رقم 4 میلیون و 12 هزار بشکه را اعلام کرد . اما نظر ما 3 میلیون و 900 هزار بشکه بود که البته در حال حاضر به طور میانگین همان 3 میلیون و 900 هزار بشکه هم تولید می شود. سال گذشته همانطور که در جریان هستید ما بیشتر سرمایه جذب شده را به پارس جنوبی و میادین مشترک اختصاص دادیم."

این درحالی است که در سالجاری نیز شرکت ملی نفت با کمبود بودجه برای توسعه میادین نفتی مواجه شده است.

هر چند که توسعه میادین نفتی مشترک به عنوان اولویت اول این شرکت اعلام می شود با اینحال امسال شاهد کاهش 200 هزار بشکه ای ظرفیت تولید کشور بوده ایم که این خود هشداری جدی برای کمبود منابع مالی در این بخش است.
 

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =