مراسم پایانی اردیبهشت تئاتر ایران که عصر شنبه چهارم خرداد در تالار وحدت برگزار شد شاهد تجلیل از هنرمندان پیشکسوت و فعالان عرصه هنرهای نمایشی کشور بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این مراسم، ژاله علو، داود رشیدی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، ایرج راد و داریوش مؤدبیان در میان تشویق حاضران در تالار وحدت مورد تجلیل قرار گرفتند.


ابتدا ژاله علو به صحنه دعوت شد که با اشاره به بیش از 60 سال فعالیت هنری خود تأکید کرد: «مردم را دوست دارم و عاشق مردم هستم و می‌دانم آن‌ها نیز من را دوست دارند. اگر مردم دوستم نداشتند، نمی‌توانستم این همه سال در عرصه هنر پایداری کنم.»


جمشید مشایخی هم وقتی روی صحنه تجلیل شد، به درخواست حاضران پشت تریبون رفت با خواندن چند بیت شعر، فرهنگ ایران زمین را ستود.

 

در این مراسم از شش چهره پیشکسوت تئاتر تجلیل شد


از میان پیشکسوتانی که در این مراسم تجلیل شدند، علی نصیریان هم سخنانی ایراد کرد. او که برای اهدای هدایا به تقدیر شدگان هنرهای نمایشی کشور روی صحنه رفته بود، گفت: « تئاتر بهترین محل برای تمرین دموکراسی است، چرا که نمایش یک کار جمعی است و در آن یک نفر محور نیست.»


این بازیگر که چندین نمایشنامه هم نوشته است، در ادامه سخنان خود، ملتی را قادر به داشتن تئاتر دانست که دارای ادبیات دراماتیک باشد. او در همین زمینه خواستار اقتباس نمایشی از متون کهن ادبیات فارسی شد.


علی نصیریان در ادامه با انتقاد از کمبودهای هنری در سطح شهرستان‌ها گفت: «بعضی مدیران فرهنگی در استان‌ها هستند که سد راه تئاتر می‌شوند و با برخورد سلیقه‌ای تنها خوشنویسی را هنر می‌دانند. برخی مدیران فرهنگی نیز هستند که فداکارانه کار می‌کنند. من ارادت خود را تقدیم این مدیران می‌کنم که امکانات خود را بین جوانان تقسیم می‌کنند.»


بخشی از مراسم اختتامیه اردیبهشت تئاتر به سخنرانی مدیران هنری و تئاتری اختصاص داشت. در ابتدا، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد گفت: «اینک مراسم اردیبهشت تئاتر به بلوغ رسیده است و هنرمندان آن را به عنوان فصلی می‌دانند که در آن دیده می‌شوند.»

 

تقدیر از فعالان و هنرمندان عرصه تئاتر کشور، از دیگر بخش های این مراسم بود


او با اشاره به عملکرد اداره‌کل هنرهای نمایشی و اولویت داشتن نمایشنامه‌نویسی و حمایت از اجراهای عمومی و تولیدات با متون ایرانی یادآور شد: «تلاش کردیم که تئاتر به حاشیه نرود و وارد بازی‌های سیاسی نشود.»


حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنرانی خود، عرصه تئاتر کشور را متعلق به بزرگان و پیشکسوتان حاضر در مراسم دانست که با مشارکت خود در اردیبهشت تئاتر باعث قوام آن شدند.


او در ادامه گفت: «تئاتر می‌تواند به عنوان هنر مادر حلال مشکلات باشد. شناخت نیاز واقعی تئاتر ما مهم است. باید مدیران نسبت به ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه تئاتر شناخت پیدا کنند.»


در مراسم پایانی اردیبهشت تئاتر ایران، به سنت سال‌های گذشته، ده‌ها هنرمند و فعال عرصه تئاتر کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =