روزنامه شرق در سرمقاله خود نوشت:


  برخی رسانه‌ها و شخصیت‌های اصولگرا، در پی خروج از «شوک» پیروزی انتخاباتی روحانی، به‌جای آسیب‌شناسی ناکامی خویش- با هدف توشه‌اندوزی برای آینده - خط تبلیغی را در پیش گرفته‌اند تا اثبات کنند مواضع رییس‌جمهور منتخب با مطالبات اصلاح‌طلبان همخوانی ندارد و حتی متعارض هم هست و برعکس، روحانی، هم‌موضع با اصولگرایان و عضوی از اردوگاه اصولگرایی است. این در حالی است که مرور کارنامه اصولگرایان در جریان انتخابات، نشان می‌دهد که روحانی نامزد مطلوب آنان نبود و از قضا، رقبای وی، مشمول بیشترین حمایت‌ها قرار گرفتند تا با کسب پیروزی، نامزد اعتدال‌گرا را از گردونه رقابت حذف کنند. روحانی هم هرگز خود را اصولگرا معرفی نکرد و شعارهایش از جنس مطالبات اصولگرایان نبود. 

 با توجه به این نکات بدیهی، چرا اصولگرایان برای «مصادره روحانی» و آرای وی تلاش می‌کنند؟ جواب ابتدایی آن است که اصولگرایان برای ترمیم روحیه و توجیه بدنه اجتماعی خود، چاره را در آن دیده‌اند که خاستگاه نامزد پیروز انتخابات را «اصولگرا» معرفی کنند تا پیامدهای ناکامی انتخاباتی را مهار و مدیریت کنند. چنین تحلیلی، بخشی از انگیزه طراحان و مجریان سناریوی تبلیغی القای وابستگی روحانی به تفکر اصولگرایی را توضیح می‌دهد اما این تمام ماجرا نیست. بخش مهم‌تر پاسخ در این نکته نهفته است که اصولگرایان درصددند عملکرد «دولت یازدهم» را استمرار تفکر اصولگرایی معرفی کنند. این در حالی است که قاطبه آرای هواداران روحانی، با هدف «تغییر» به پای صندوق‌ها رفتند. زیرا دولت‌های نهم و دهم - منهای چند ماه آخر حاکمیت هشت‌ساله احمدی‌نژاد- متکی به پشتیبانی عملی و کلامی اصولگرایان بودند

اصولگرایان، به‌عنوان تکیه‌گاه و حامی اصلی و جدی هشت‌سال زمامداری احمدی‌نژاد، تاکنون، از پذیرش نقش خود در پیدایش وضعیت نامناسب کنونی طفره رفته‌اند و پس از «بدرقه همراه با سکوت» ضرورت این بازخوانی تاریخی؛ چنان سخن می‌گویند که گویی، تفکر مقبول اکثریت رای‌دهندگان برای اداره کشور، راهکارهای اصولگرایانه است و نشانی از اصرار و ابرام رای‌دهندگان برای «تغییر» وجود نداشته و ندارد. درواقع؛ هدف نهایی اصولگرایان از تبلیغات اخیرشان، مصادره «شخص روحانی» نیست بلکه «بازخوانی واژگونه» پیام اکثریتی است که به امید «تغییر» روندهای موجود، روحانی را برگزیده‌اند. اصولگرایان، امیدوارند با تبلیغ و جاانداختن «آدرس غلط»، روحانی را به مسیری بکشانند که «برگزیده اکثریت» به مجری «اراده اقلیت» تبدیل شود و بی‌توجه به «مطالبات اکثریت پیروز انتخابات»، نقش تداوم‌بخش سیاست‌های ناکام هشت‌سال گذشته را ایفا کند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نقطه A1 ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    134 4
    حرف دل مارو زدین به خدا. من نمیدونم انقد که این اصول گرایان بازنده در انتخابات مصاحبه و خط مشی برای روحانی ترسیم میکنند اصلاح طلبان انقدر حرف نمیزنند و بیشتر به فکر اصلاح جامعه هستند. اصول گرایان نیز بهتر است به قبل از انتخابات مراجعه و موضع خودشون رو نسبت به هاشمی روحانی خاتمی ببینند تا بفهمند مردم به چه گروهی و چه تفکری رای دادند و آری گفتند.
  • محسن IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    70 1
    اصولگرایان و زبان همیشگیِ اونا یعنی شریعتمداری و کیهان (یا کیهان و شریعتمداری!)، چون تعدادشون کمه، مجبورند فریاد بزنن و محتوای فریادشون هم همینه که فقط بگن "روحانی" اصولگراست؛ حتی ممکن ِ بگن "محمد خاتمی" هم اصولگراست! از همه بدتر ممکنِ بگن "اون بنده خدا" هم اصولگراست!!!
  • مهدی IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    8 167
    اگر نتونیم بگیم روحانی اصولگراست اما قطعا میتونیم بگیم که اصلاح طلب نیست
    • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      89 1
      آقای دکتر حداد شما هستید؟
    • بی نام US ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      0 0
      بستگی داره اصلاح طلبیو چی تعریف کنی تا حدودی موافقم ولی اینو هم باید اضافه میکردی که قرابتش به اصلاح طلبان خیلی بیشتره.
  • رضا A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    74 1
    افرین به این تحلیل باضافه اینکه این میان اقای شریعتمداری عجیب تغییرموضع داده و گوی سبقت حمایت از روحانی را از همه ربوده
  • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    70 1
    آی گل گفتی اصولگراها کجا بودن که مردم میگفتن: اصلاحات اصلاحات...پیروز انتخابات انقدر جمعیت زیاد بود حتی اگه خودتون هم تو خیابون نبودید صدای بلندش تا کاخهای شما اصولگراها میومد
  • بی نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    56 0
    اصولگرایان، امیدوارند با تبلیغ و جاانداختن «آدرس غلط»، روحانی را به مسیری بکشانند که «برگزیده اکثریت» به مجری «اراده اقلیت» تبدیل شود و بی‌توجه به «مطالبات اکثریت پیروز انتخابات»، نقش تداوم‌بخش سیاست‌های ناکام هشت‌سال گذشته را ایفا کند.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    117 2
    در این میان هم روزنامه کیهان و برخی از افراد که بدون اجازه از طرف ملت حرف میزنند ، طی چند روز گذشته، چه مطالب و تحلیلهای متناقضی که از خود ارائه نکرده اند!
  • بی نام IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    144 3
    چون خود را برحق مطلق در هر شرایطی می دانند و به هر حال شکست ناپذیر.....اما نمی دانند که باید با حق بود که همواره پیروز باشی.....البته علت دیگر آن را هم می توان در خواص سنگ پای قزوین جستجو کرد!
    • ایرانی GB ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      40 1
      خواستم فقط بگم نظرت رو به توان 2 قبول دارم مخصوصا آخرش رو که خیلی خوب اومدی.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    89 5
    صحیح است
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    48 3
    احسنت!خوب جوابی به شریعتمداری دادی
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    30 0
    رسانه های قوی تر ( از لحاظ وسعت و تبلیغات زیاد ) در اختیار این دوستان هستند و بزرگنمایی بیش از اندازه این رسانه ها به ویژه صداوسیما در میزان مقبولیت و نفوذ اصولگرایان در جامعه باعث شده این عزیزان این طور تلقی کنند که واقعا اکثریت ملت همراه آنها هستند ولی غافل از اینکه واقعیت چیز دیگری است و این مهم در انتخابات دو دوره ی اخیر کاملا مشخص بود و این در حالی است که مجری این ادوار دولت اصولگرایان بود و با تفکرات رادیکال بعضی از آقایان اصلا بعید نیست که حضور قاطع اکثریت ملت در دفاع از اصلاحات و شایسته سالاری کمرنگ جلوه داده شده باشد.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    43 1
    چون از دست دادن قدرت برای صاحب قدرت سخت است، به خصوص برای افراطی ها!
  • بی نام IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    31 1
    این به دلیل عدم وجود احزاب شفاف است. برای من خیلی جالبه که ما در ایران به شخص رای می دیم و بعد اصولگرایان سعی می کنن این شخص رو به نفع خودشون مصادره کنن. دقیقا وارونه رفتار می کنند. بهتره شیوه خودشون رو اصلاح کنن.
  • خلیل IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    12 17
    البته نه شما بیراه میگی نه اون اصول گراها.آقای روحانی انسان میانه رویی است.بدیش اینجاست که فرض بر اینه که اگه اصول گرا نیست پس اصلاح طلبه.در صورتیکه ایشون یه جاهایی مابین این دوتاست.
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    37 2
    اصوال گرایان اگر درک درستی از اوضاع وضعیت و زمان کنونی داشتند حال روز مردم و مملکت این طوری نبود آنان در 8 سال گذشته تمام قد از احمدی نژاد حمایت کردند حتی احمدی نژاد علیه آنان سخن گفت، قوانین را اجرا نمی کرد جرات نداشتند تویی به احمدی نزاد بگویند! امروز هم خود را پیروز هر میدانی می دانند! اصول گرایان خودشان می دانند که روحانی کاندید آنها نبوده است می خواهند از دولت اخلاق و مردم سالاری سهمی بگیرند هم اصولگرایان بدانند و هم جناب آقای روحانی در این مد نظر باشد که سیاست که احمدی نژاد با پشتوانه فکری برخی اصولگرایان ناکارآمد بود امروز باید اصولگرایان ابتدا برای مطالبه رای مردم 8 سال مدیریت جناب آقای دکتر احمدی نژاد را نقد کنند.
  • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    25 6
    انتخابات تمام شد و آن كه بايست انتخاب ميشد شد ترا خدا اينقدر مثل قضيه 88 كش ندهيد . بگذاريد مردم در شادي خود بمانند
  • ع ر IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    42 2
    اينها اگر ميگويند روحاني اصلاح طلب نيست اما قطعا دو نكته را خوب ميدانند: 1- گزينه اصلاح طلب در ميان نامزدهاي نهايي نبود وگرنه قطعا راي مردم به او طوفاني مي شد. در نظر بگيريد اگر آقاي خاتمي از فيلترها رد مي شد چه اتفاقي مي افتاد! 2- راي به آقاي روحاني بيشترش بخاطر حمايت بزرگان اصلاحات از ايشان و همچنين بخاطر صحبتهاي اصلاحطلبانه و رويكرد غير اصولگرايانه ايشان بود. اين موارد را هر شخصي با كمترين ضريب هوشي هم ميفهمد.
  • عليرضا IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    15 0
    تاس بندازن
  • رضوان IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    36 1
    نمیدونم چرا اصول گرایان مخصوصا اقای شریعتمداری میخوان اقای روحانی رو به خودشون بچسبونند مگر نه اینکه فیلم تبلیغاتب اقای روحانی از خاتمی و هاشمی پر بود این یعنی روحانی اصلاح طلب است یا اصولگرا؟ مگر خاتمی اصول گراست؟که در فیلم تبلیغات اقای روحانی بود؟
  • رضا IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    15 0
    ما که تو جشن بعد از پیروزی آقای روحانی هر چی گشتیم نه آقای شریعتمداری بود نه عسگر اولادی مسلمان نه دکتر حداد !راستی کجا بودین؟پس چرا جشن نگرفتین برا پیروزی روحانی.ما که منتظر هستیم
  • اصلاحی A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    15 0
    لطفا آقای شریعتمداری بدون سفسطه به این سوال پاسخ دهند که اگر آقای روحانی اصولگراست،پس چرا اصولگرایان 4-5 نفر کاندیدا مقابل ایشان قطار کرده بودند و آقای شریعتمداری هم در روزهای قبل از انتخابات تمام تلاشش را میکرد تا این کاندیداها را با هم متحد کند؟