مهر نوشت:

مذاکرات توسعه فاز 11 پارس جنوبی در حالی وارد چهاردهمین سال خود می‌شود که پس از وقت‌کشی توتال فرانسه و CNPC چین حالا نوبت شرکت ملی نفت ایران شده تا با تغییر مکرر پیمانکاران تاخیرات جدیدی را به توسعه این فاز مشترک گازی تحمیل کند.

برنامه ایران برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی 14 ساله شده است و با گذشت بیش از یک دهه هنوز وضعیت توسعه این فاز مشترک گازی بلاتکلیف و نامشخص است.

در سال 2000 میلادی شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه برای توسعه بخش بالادستی فاز 11 پارس جنوبی و ساخت یک کارخانه حدود 10 میلیون تنی تولید LNG به توافق رسیدند و در نهایت در سال 1379 تفاهم نامه‌ای بین دو طرف امضا شد.

پس از امضای این تفاهم نامه، شرکت پتروناس مالزی هم برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی پیش قدم شد و با توافقی سه جانبه شرکت ملی نفت ایران 50 درصد، شرکت توتال فرانسه 40 درصد و پتروناس مالزی 10 درصد از سهام توسعه بخش بالادستی و تا پایین دستی فاز 11 پارس جنوبی را در اختیار گرفتند.

در سال 1385 و پس از انجام دنباله دار مطالعات مهندسی، پاکات مالی و فنی توسعه این مگا پروژه گازی بازگشایی شد و همزمان با بازگشایی پاکات حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به فعالیت‌های صلح امیز هسته‌ای ایران افزایش یافت.

در حدفاصل سال 1385 تا 1387 توتال فرانسه به دلیل افزایش قیمت های جهانی فولاد و بالارفتن هزینه اجرای این پروژه مشترک گازی، دست به وقت کشی زد و یکسری مذاکرات دنباله دار در تهران و اروپا بین دو طرف آغاز شد و در نهایت شرکت ملی نفت ایران با پیشنهاد حدود 10 تا 11 میلیارد دلاری فرانسوی ها مخالفت و در نهایت پای توتال از پارس جنوبی بریده شد.

توتال رفت؛ چینی‌ها وقت کشی را آغاز کردند

خرداد ماه 1388 و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران قراردادی حدود 5 میلیارد دلاری به منظور توسعه فاز 11 پارس جنوبی را با شرکت CNPC چین امضا کرد و با خروج توتال فرانسه، این بار نوبت چینی‌ها رسید تا وقت کشی‌ها را در این پروژه مشترک گازی اغاز کنند.

در حدفاصل سال 1388 تا 1391 و در مدت بیش از سه سال چینی‌ها هیچ کار جدی در پارس جنوبی دنبال نکردند و وزارت نفت در مواجهه با انتقاد رسانه‌ها صرفا به دادن اولتیماتوم به شرکت CNPC چین اکتفا کرد و در نهایت چینی‌ها پائیز سال گذشته آب پاکی را روی دستان وزارت نفت ریختند و عطای ماندن در فاز 11 پارس جنوبی را به لقایش سپردند.

 

تغییرات و تحولات فاز 11 پارس جنوبی از سال 79 تا 92
دوره زمانی شرح تغییر و تحولات
 سال 1379 امضای ام.او.یو با شرکت توتال فرانسه
1379 تا 1385 ادامه مذاکرات با توتال فرانسه و پتروناس مالزی و انجام مطالعات مهندسی
1385 تا 1387  ادامه مذاکرات با توتال فرانسه و خروج فرانسوی‌ها از پارس جنوبی
خرداد 1388  امضای قرارداد 5 میلیارد دلاری با سی.ان.پی.سی چین
1388 تا پائیز 1391  وقت کشی چینی‌ها، اولتیماتوم‌های وزارت نفت و ادامه مذاکرات در پکن
زمستان 1391  خروج چین از فاز 11 پارس جنوبی و مذاکره با پیمانکاران ایرانی
خرداد 1391  امضای تفاهم نامه با پترو ایران
 تیر ماه 1392  قطع همکاری با پتروایران و مذاکره با شرکت پتروپارس


شرکت نفت، جای پای توتال و چینی‌ها گذاشت

با خروج توافقی چین از فاز 11 پارس جنوبی، شرکت ملی نفت ایران مذاکراتی را با پیمانکاران مختلف کشور برای توسعه و تعیین تکلیف قرارداد این مگا پروژه مشترک گازی آغاز کرد به طوری‌که زمستان سال گذشته سعید حافظی مدیرعامل شرکت پترو ایران در گفتگو با مهر با اشاره به حضور این مجموعه در مناقصه محدود حفاری چاه‌های توصیفی فاز 11 پارس جنوبی، گفت: بر این اساس، پیشنهاد فنی و مالی 12 حلقه چاه به شرکت نفت و گاز پارس ارائه شده است.

در این بین رستم قاسمی وزیر نفت در اردیبهشت ماه سالجاری در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی از آغاز قریب الوقوع حفاری دریایی فاز 11 پارس جنوبی خبر داد و هم اکنون با گذشت دو ماه خبری از آغاز حفاری و استقرار دکل دریایی استاندارد در این فاز گازی نیست.

همزمان با این اظهارنظر در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران، تفاهم نامه‌ای بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم تاسیسات دریایی و پتروایران برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا و مقرر شد مطالعات مهندسی و فنی توسعه این فاز توسط پترو ایران تکمیل شود.

در نهایت شرکت ملی نفت ایران در سناریویی جدید قصد دارد قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را از شرکت پتروایران باز پس گرفته و به کنسرسیوم پتروپارس و تاسیسات دریایی واگذار کند.

روند مذاکرات توسعه فاز 11 پارس جنوبی امسال وارد چهاردهمین سال خود می‌شود و اگر این فاز در طول این مدت به بهره برداری رسیده بود ارزش تولید گاز طبیعی، میعانات گازی و سایر محصولات گازی این طرح مشترک از مرز  100 میلیارد دلار عبور می کرد.

هدف از طرح‌ توسعه‌ فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی تأمین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد پارس ال.ان.جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز طراحی و اجرا خواهد شد. در این فاز روزانه 2 میلیارد مترمکعب گاز و 70 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ از میدان‌ مشترک پارس‌ جنوبی تولید می‌شود.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • erfan IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    2 0
    فقط در پروژه کلان فازهای 7،6 و 8 پارس جنوبی، به ازاء هر """روز""" تاخیر در بهره برداری، زیانی معادل 5 میلیون 190 هزار دلار به کشور تحمیل میشه یکی بداد این مملکت برسه
  • علی A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    4 1
    انشاالله که این فازهای افتتاح نشن تا اینکه فکری به حال این مردم مظلوم عسلویه بکنند ... بخاطر اینکه ما در اینجا داریم از بوی گاز خفه میشیم و آلودگی اینجا بیش از حد مجاز است و هیچ کس هم پاسخگو نیست ... وای بحال اینکه این چند فاز هم افتتاح بشود و آلودگی اینجا دوبرابر می شود ... الان حدود 30 فلر گاز در اعسلویه وجود دارد و هر ورز به تعداد آنها اضافه می شود فقط و فقط بخاطر اینکه دانش و علم آنها را نداریم و باید آنها را بسوزانیم و دود این فلر ها فقط حاصل مردم شود ... حداقل به این مردم احترام بگذارید با این که این همه سختی و درد از این مشکلات می کشند حداقل یخورده به این مردم رسیدگی کنید ببینید چه دردی دارند چه مشکلی دارند ... فقط خدا به ما رحم کنه .
  • محمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    2 0
    آرزوی من اینه نصف قطر برداشت کنیم که اینا همش رو نخورن...به نظرم باید چند صباحی از وطن رفت و پول قطر رو برگردوند به ایران.افسوس از پیمانکارانی که اسما پیمانکار هستندوووو.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    4 0
    اگر ده درصد سهم توتال اضافه میشد پروژه راه می افتاد و تا حال بجای یکصد میلیارد دلار نود میلیارد دلار نصیب کشور می گردید. باز هم بگوییم مرگ بر دشمن