مریم نوابی‌نژاد*

ناچارم بنویسم در حالی که معتقدم کارخوب ، اثر خلاقه و برنامه موثر با مجموعه نقد ها و تعریف هایش شناخته می شود و من که درگیر این قصه بودم، می خواهم بی تفاوت به تماشای نقد ها بپردازم و تا جایی که انگشت اتهام به حیثیت مهمان های برنامه و آمال و آرزوهایشان نشانه نرود، می توانم خونسرد بمانم و حتی از نقد های غیر منصفانه لذت ببرم که چرا عده ای بدون آن که بدانند در پس پرده چه بوده ، تاویل ها و تفسیرهای صد من یک غاز تحویل دیگران می دهند.

کمی صبور باشید. ما خوب می دانیم آدم ها هندوانه نیستند و نمی شود چند کیلو بچه را به یک خانواده فروخت ، هر چقدر هم که هر دوسوی قصه در طلب این رسیدن باشند. ما خوب می دانستیم چون از وقتی قصه ی میلاد را شنیدیم و به سراغش رفتیم تا امروز درست چهار سال گذشته است. دقت کنید! چهار سال! و این رابطه در حد رابطه ی عوامل یک برنامه و سوژه نبوده که به مراودات طولانی تری ختم شد. مادر میلاد با تمام عشقی که به میلاد داشت آرزو می کرد بچه ی دیگری هم داشته باشد. بچه ای که راه برود ، حرف بزند، گریه کند . برای خانه نان بخرد و وقتی خسته از مدرسه به خانه برمی گردد ، مادر برایش غذا بکشد و به صورتش نگاه کند. این آرزو  با چندین بار رفت و آمد به بهزیستی، محقق نشد که انصافا میلاد، خودش پرستاری می خواست و ساعت های زیادی وقت از پدر و مادرش می گرفت.

سال پیش میلاد به خاطر عفونت ریه که در بیماران سی پی با یک سرماخوردگی ساده می تواند به عاقبتی شبیه مرگ منجر شود، در گذشت و بعد بی قراری های این مادر از دیدن جای خالی فرزندی که 25 سال فقط گوشه ی خانه خوابیده بود و به سقف نگاه می کرد چند ماهی بود ما را به شنیدن این جمله عادت داده بود  که اگر بچه ی دیگری داشتیم این همه تنها نمی شدیم.

پدر  به خاطر سن و سال، دیگر حتی از خیر پرسش از بهزیستی  گذشته بود و در جواب بی قراری های مادر می گفت وقتی می دانیم  دیگر به ما بچه نمی دهند برای چه بپرسیم؟

حالا مثل یک کارگردان صحنه ها را کنار هم بچینید. پدر و مادری که از بچه ی فلج مغزی بهزیستی نه یک سال و دو سال، که بیست و پنج سال مراقبت کرده اند وهمیشه دلشان بچه ی سالمی می خواسته که مدرسه برود و راه برود و بخندد و بغض کند ، چه دلیلی دارد که شاهین را با آن صورت معصوم ، با آن رفتار معقول و آن نمره های بیست نخواهند؟ مادری که آرزو داشت بچه ای قرآن خوان داشته باشد ، چه دلیلی دارد شاهین را که شروع به حفظ کردن قرآن کرده ، نخواهد؟

طبیعتا با تجربه ی این همه سال کار خبری در بهزیستی، دیمی عمل نکردیم. مشخصات را با گروهی چند نفره در  بهزیستی تطبیق دادیم . ساعت ها و ساعت ها و روزها و ماه ها نشستیم و سوال امروز شما را بارها از خودمان پرسیدیم. در مشخصات شاهین نوشته بودند: بچه ای بسیار خونگرم و عاطفی با سازگاری بالا که تنها آرزویش داشتن پدر و مادر است و طبیعی است مادری که سال ها در آرزوی شنیدن کلمه ی مادر  بوده یا  پدری که اگرنگاه میلاد برای دقیقه ای روی پوستر حرم امام رضا(ع) مکث می کرد ، شبانه شال و کلاه می کرد و صبح نشده ، پسرش را به حرم می رساند ، به حق می توانند همان پدر و مادرشایسته ای باشند که شاهین آرزو می کرده.

نترسید. برای این بچه اتفاقی نمی افتد. همان طور که آمار 25000 کودک بی سرپرست دل نگران تان نکرده. کودکانی که در شبانه روزی های بهزیستی ، شب را به صبح می رسانند و فقط در حسرت یک خانه گرم ، چشم هایی نگران و دست  نوازشی هستند که مثل دستگاه های کپی بر سرتمام شان یک جور کشیده نمی شود.

اما برسیم به نگرانی آخرتان . می ترسید دو طرف از هم خوشش شان نیامده باشد؟ حق دارید. اگر پروسه ی فرزند خواندگی را کسی از آشناهایتان طی کرده باشد ، خوب می فهمید که  این روند شبیه مراسم خواستگاری نیست.چه پیچ و خم ها و چه انتظارها که ممکن است با صبوری زیاد، به تحویل یکی از بچه ها ، به صلاحدید بهزیستی ختم  شود. که طبیعی هم هست اگر این همه سخت گیری نباشد انتخاب ها سخت تر می شود. ممکن است بچه ای برده شود و بعد از چند ماه برگردانده شود که مثلا بچه ی درسخوان تری بدهید یا  مثلا اگر می شود رنگ چشم هایش را عوض کنید . بدیهی است  تسهیل انتخاب ها موجب شود تعداد زیادی از خانواده ها ، روی چند بچه ی معدود اصرار بورزند در حالی که اکثریت بچه های بهزیستی ،  باب دل آدم های ظاهر بین نیستند. از آن طرف هم همین طور است .از سوی بچه ها  این انتخاب کمتر صورت می گیرد. وقتی خانواده ای  برای پذیرش بچه ای مصمم می شود دیگر بچه مال آن هاست.

این ها را نوشتم که بگویم نترسید. سرخود عمل نکردیم. ولی اعتراف می کنیم غافلگیرشان کردیم و به این کار رسانه ای می بالیم . کتمان نمی کنیم جذابیت های تصویری داستان برایمان مهم بوده . ببخشید اگر خوب دیده شدیم. آن قدر که یک ساعت بعد از برنامه ، تمام ماشین ها توی تاریکی شب ، بوق زنان پی ماشین پدر و مادر شاهین را گرفته اند. آن قدر که تمام مردم شهرک پردیس خیابان ها را چراغانی کردند. آن قدر که  اهالی محل برای شاهین لباس خریده اند تا مهمان ناخوانده،  شب را راحت تر بخوابد . آن قدر که شاهین قهرمان داستان ما ، وقتی صبح از خواب بیدار شده برای اولین بار دل پدر مادرش را لرزانده که:" می شود امروز هم پیش شما بمانم؟"

 

* کارشناس سوژه برنامه «ماه عسل»

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 100
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    با این وجود باز هم کار خوبی نیست که آدم رو تو آمپاس به این شددیدی قرار بدین!
    • بی نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      ممنون خانم نوابی نژاد... نیازی به این دفاعیه نبود ، کار شما کاملا انسانیه و در هرجای دنیا اگه چنین کاری انجام بشه حتما از اون افراد تقدیر میشه ، فقط اینجاست که شبه روشن فکران فقط میخواهند بنویسند... فقط میخواهند در مخالفت با موضوعی چیزی بنویسند تا دیده شوند...
    • محمدامین IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      29 8
      امپاس نه انپاس!!!!! دقت کن داداش!دییی
    • yasa IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      42 71
      امسال سطح برنامه بشدت افت کرده و به هر قیمتی میخواد بیننده رو تحت تاثیر قرار بده
    • علی IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      66 20
      آقا رضای عزیز،داداش گلم، خودت رو بذار جای پدر میلاد بجای آمپاس شدید،بعد از اون همه مشکلات و دوندگیها، خیلی خوشحال و راضی هستن.
  • وحيد EU ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    خانم گرامي شما بخاطر زحماتي كه در اين زمينه ميكشيد شايسته تقديرين اما اين لحن طلبكارنه تون از خوانندگان يك خبر و بينندگان يه برنامه تلويزيوني اصلا شايسته نيست... اين دلائلي كه شما اوردين باز هم نميتونه اشتباه در روند پذيرش فرزند رو توجيه كنه...بوق زدن پشت ماشين يا خونگرم بودن يه فرزند توجيه كننده اين نيست كه يه بچه رو ناگهاني بندازين توي بغل يه خانواده بگين مال شما!!! من از طرفداران برنامه ماه عسل هستم اما دليل نميشه چشمم رو به روي ضعف ها يا نقص هاي برنامه ببندم.
    • بی نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      منم با وحید موافقم.گویا همش باید تقدیر کرد!
    • بی نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      59 36
      چه خبرته عمو جون ؟! کجای لحن این بنده خدا طلبکارانست ؟ چون از خودشون دفاع کردن یعنی طلبکار ؟! منکه هیچ ایرادی در طرح و اجرای این برنامه ندیدم . همش خیر بود و ثواب برای اون پدر و مادر و به خصوص اون بچه و میلیونها نفر مثل خودم که یه خورده احساساتشون نرم شد و فکرشون رفت سمت یه موضوع انسانی به این قشنگی . شما الان از زبان کی داغ کردی و ضعف ضعف میکنی ؟ پدر و مادر یا بچه ؟ از کجا میدونی که اونا چه حالی دارن ؟ برادر جان ! همه چیز را که نمیشه با خط کش و مقیاس عقلی و ضوابط مرسوم اجتماعی قضاوت کرد ، گاهیم باید با چشم احساساتمون به دنیا نگاه کنیم ، با رقیق ترین و لطیف ترینشون .
    • بی نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      45 18
      زوری که نبوده.نمیخواستن قبول نمیکردن، چراما عادت کردیم جای همه تصمیم بگیریم
    • مهدی IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      28 7
      اگر کسی یادشه یک مسئولی یا کسی که یک کاری دستش هست یک بار اومده باشه و از مردم عذرخواهی کرده باشه به من بگه چون من که یادم نمیاد !
    • شمیم IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      5 0
      البته من قبل از خوندن این دفاعیه، همش به این فکر می کردم که این همه انتقاد برای چی؟ اصلا مگه بقیه بچه های بهزیستی می تونن خودشون پدر و مادرشونو انتخاب کنن. تازه بچه های بهزیستی هیچی اصلا مگه ما ها یا بقیه بچه ها خودشون پدر و مادرشونو انتخاب می کنن؟ چه اشکال داره یه نوآوری یه ایجاد هیجان یه کار غیرقابل پیش بینی. مثل چیزی که همه جا وجود داره جز تو جمع پر از سانسور و ملاحظه ما ایرانی ها!
  • ناهيد فريمان A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    جمع كنيد دكان حقه بازي را.بازي با احساسات مردم بس است.از مهندس ضرغامي درخواست داريم هر چه زودتر اين شوي مسخره را تعطيل و مجري آن را هم ممنوع التصوير كند.
    • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      65 31
      باشه !!!
    • مرتضی A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      میخوای یه حکم اعدامی حبس ابدی چیزی هم بزن تنگش
    • نوید IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      94 19
      ببخشید حکم اعدام نمی دین !مهندس شما خیلی ها رو ممنوع التصویر کرده که همشونم جز محبوب ترین مجری ها هستن.فکر کنم خا این افراط و تفریط بهتره به نظر اون خانواده و شاهین احترام بذاریم.مطمئن باش اگه خانواده نخواد اون بچه رو راه واسه پس دادنش هست.
    • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      8 1
      خب نگاه نکن مگه مجبوری
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    مچكرم خانوم نوابي نژادازتوضيحاتتون...هرچندنيازي نبود چون ما همه جوره شماواحسان عليخاني رو قبول داريم وبه كاراتون ايمان ويقين كامل داريم....هرجاهستين موفق باشين گروه عسلي ماه عسل اقا احسان.....
    • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      95 27
      چه جوری یک آدم رو همه جوره قبول دارید ؟به هر حال همه ما اشتباه می کنیم.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    عوام فریبی
  • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    یکی از ویژگیهای حیرت اوری که خداوند متعال در وجود انسان قرار داده توجیه کردن اشتباهات و راحت کردن وجدان با اون توجیهاته!!خانم کارشناس!!چرا نمیخوای بپذیری که اشتباه کردین؟!!اچرا به خودتون اجازه میدید که با کنار دادن یه سری دلایل و شواهد , به جای دو انسان دیگه تصمیمی به این مهمی بگیرین؟چه توجیه مسخره ای که مردم بعدش چراغونی کردن!خوشحالی مردم به چه درد اون خانواده میخوره خانم عزیز؟!!مردم بوقشون زدن و چراغونیشون رو کردن و رفتن دنبال زندگیشون.حتی شما هم با خودخاهی تون یه برنامه پر مخاطب ساختین و رفت.الان اون زن و شوهر موندن و یه شوک بزرگ و فرزندی تحمیلی به خاطر خودخواهیه یه سری برنامه ساز بی فکر!امیدوارم یه روز خدا شما رو تو شرایط تحمیلی مشابهی قرار بده.من خودم کل تهرون رو براتون چراغونی میکنم !!
    • امین IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      40 21
      یارو میگه اون مادر و پدر از خدا میخواستن بچه دار بشن، شما میگی زوری؟ چرا کاسه داغتر از آش میشی برادر من. به جای این همه غر غر و ایراد گرفتن و تو سر زدن کمی براشون آرزوی خوشبختی کنید. راه دوری نمیره
    • امیر IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      29 12
      حالا دوستان شدن کاسه داغتر از آش. به گفته خانم نویسنده متن بچه که راضیه. از تصاویز هم بر میومد که پدر و مادر هم راضین. شما کوتاه نمیاین؟ منم تو اون خبر اول برای خیلی از انتقادها مثبت زدم چون تصویر ذهنیم اشتباه بود حالا با توضیح خانم روشن شد کمی. به هر حال انسان ممکن الخطاست. مشکل اینجاست چون نظرمون 100 تا مثبت میخوره پس حق با ماست و طرف مقابل با همه دلایل منطقیش در اشتباهه و عمرا ما اشتباه نکردیم چون زیادیم
  • ناشناس IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    انقدر عليخاني عليخاني ميكنين كه ادم دم افطار حالت تهوع ميگيره بسه ديگه اونم يه مجري مثل بقيه مجريا حال به هم زن.
    • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      11 7
      بهتر نیست به نظرات بقیه احترام بگذاریم؟؟؟
  • م-الف IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    نقد حق ملت هست . خانم گرامی چرا به منتقدین توهین کردید؟واقعا متاسفم برای شما --------------عیب از شما نیست عیب از کسانی است که فرهنگ انتقاد رو در این کشور به اینجا رسوندن . کسانی که حتی اجازه انتقاد به کسی نمی دن و یا با توهین و تحقیر جواب میدن . متاسفم برای شما. ... متاسفم
    • بهار A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
      0 0
      شما یک بار دیگه متن و بخون
  • بی نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    خانم نوسنده و کارشناس ماه عسل طلبکارند از ما؟
    • مهسا A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      6 1
      آقا اين ماجرا قضيه ش چيه؟يكي بگه مام بدونيم!!
  • زبل IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    88 29
    خانم محترم مثل اینکه حسابی عصبانی هستید. چون از کلامتون عصبانیت توجیه ناپذیر بیرون میاد.به کار خودتون ایمان صد در صد دارید ؟ باشه . ما هم ساکت می شویم تا شما خوش باشید
  • بی نام IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    75 24
    ببخشید که من هم اندکی انتقاد کردم گویا جنبه ندارید.
  • مسعود IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    93 29
    خجالت نمی‌کشید به نقد آقای فروتن می‌گویید "صد من یک غاز"؟ این "نترسید" و نگران نباشید دیگر چیست که ردیف کرده‌اید؟ آن همه سانتیمانتالیسم برنامه به این جواب‌های عوام‌گرایانه‌تان می‌آید.
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    93 29
    مثل اینکه ملت به برنامه ماه عسل که با بودجه بیت المال ساخته میشه بدهکار هم شدند!
  • مریم IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    77 30
    منم میگم عوامفریبی.
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    60 21
    چند روز پيش از ماه عسل دفاع كردم اما الان ... مكانيزم ، نقض غرض بود ... همدلي را بر نمي انگيخت كه هيچ حسي از سبوعيت رانيز منتقل ميكرد ... ( هزينه !!! برنامه سازي را بهتر بررسي كند سيما )...
    • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      2 2
      سبعیت ؟ یا سبوعیت ؟
  • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    چه بی اعصاب و چه بی ادب و چه طلبکار و چه .... . مریم نوابی نژاد شما کی هستید که این طوری با کسانی که شما را به هر دلیل نقد دارند صحبت می کنید؟
    • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      28 13
      ایشون-به زعم خودشون- «کارشناس» یک برنامه تلویزونی هستند،چیزی که به وفور در صدا و سیما موجوده! حالا چه چیزی به ایشون حق میده که نقد مخاطبانشون از شاهکاری که توش دخیل بودن رو «تاویل ها و تفسیرهای صد من یک غاز» بدونن، خدا عالمه!
  • شهروند IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    من برنامه ماه عسل رو با همه ضعفهایش دوست دارم اما واقعا این دفاعیه بی ادبانه است.
  • محمد EU ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    41 36
    کارتون خوب بود ولى ايکاش شاهين وارد برنامه نميشد تا چهرشو ببينيم
  • بی نام EU ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    61 94
    خانم نوابی بیخیال حرف مردم.شکر خدا ایرانیا جز زیر آب هم زدن و بد گویی تفریح دیگه ای ندارن..بی خیال
    • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      25 5
      مردم ما اشکال زیاد دارن ... اما یه سؤال شما ایرانی نیستید مگه؟ ... چرا بعضی برای آنکه خود را بزرگ کنند میخواهند 70 میلیون نفر را کوچک کنند ... بله عده ای از هموطنان ما اهل بدگویی هستند ... اما آدم با انصاف هم کم نداریم ... اگر یاد بگیریم هر کس به جای تربیت 70 میلیون نفر خود و خانواده خود را تربیت کند ... آنگاه 70 میلیون فرهیخته خواهیم داشت ...
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    33 39
    بیت المال کجابود مگه نمیبین اسپانسرآوردن
    • بی نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      14 3
      یعنی تمام بودجه برنامه از اسپانسر هست؟
    • بی نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      17 4
      در برنامه‌های تلویزیونی هم بودجه می‌گیرن، هم اگه بتونن اسپانسر می‌آرن. چون نصف بودجه یه راست می‌ره تو جیب تهیه‌کننده، نصف دیگه‌ش تقسیم می‌شه بین باقی عوامل!
  • بی نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    16 12
    ببخشید اگر ما هم دیده نمی شویم!(یک منتقد)
  • رویانیان A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    23 7
    ما همه لنگی هستیم. (اینو گفتم یکم فضا عوض بشه)
  • بی نام A1 ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    25 18
    ایرانی جماعت یعنی این: نق زدن و غر زدن مداوم.ایراد گرفتن از زمین و زمان.خود را بی عیب و نقص دیدن و دیگران رو مدام مورد اهانت قرار دادن.از هیچ چیز و هیچ کس راضی نبودن.حسادت به هر انسانی که موفقه یا سعی میکنه موفق باشه.و بدتر از همه:ژست روشنفکری برداشتن های همیشگی و کلافه کننده و آزار دهنده! اگه با این حرفا اخرش یه کاری نکردین این دو تا برنامه نسبتا خوب هم جمع بشن و صبح تا شب مردم یا بشینن راز بقا ببینن و خنده بازار!!یا بزنن رو ماهواره!
  • مینا IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    33 17
    سلام من و تمام خانواده و فامیل خودم و شوهرم و تمام ساکنین آپارتمان پدرم همه از کار شما لذت بردیم من هنوز هروقت به کل داستان فکر میکنم خوشحال میشم از اینکه شاهین و خانواده ی جدیدش شبی رو در آرامش باهم سپری کردن
  • بهرام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    19 21
    آنهایی که انتقاد کرده اند باید توبه کنند وگرنه بیانیه ای شدیدتر برای منتقدین صادر میشود !
  • سعید A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    18 28
    همچنان « زرد » .
  • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    27 21
    حالا دیگه واقعا مطمئن شدم برای ساخت برنامه های صدا و سیما(مخصوصن ماه عسل) اصن از روان شناس استفاده نمیشه!!!!
    • بی نام EU ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      6 1
      تیتراژو اگه می خوندین اسم روانشناساشونو میدیدین..........
  • علی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    20 10
    ول کنید.کسایی که به همه چی بد بین هستند بزارین هر چی می خوان بگن.فکر اونهاست... خودشون هم جواب حرفهاشون رو باید بدن.به زور که نمیشه حرف زد
  • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    16 14
    من كه نفهميدم اگه بهزيستي به اين خانواده بچه نمي داد اين ها چطور گرفتند مگر قبل از اين پذيرش فرزند مقداري از اموال نبايد به اسم بچه شود و قوانين نظير اين چگونه اين مراحل اداري بدون اطلاع خانواده انجام شد و.... چطور مسئولان بهزيستي به عملي بيرون از روال تن دردادند؟
  • رند تبریزی A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    23 39
    بعنوان یک دانش اموخته ارشد حقوق عمومی معتقدم این عمل جرم است و جا دارد دادستان بعنوان مدعی العموم ورود پیدا کند و علیه بهزیستی و سازمان صدا و سیما و کارگردان و مجری برنامه اعلام جرم کند
    • بی نام A1 ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      20 11
      فهمیدیم حقوق خوندی!
  • بی نام A1 ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    36 18
    یعنی چی که علیخانی میگه : این بچه را به شما اهدا می کنیم؟ مگه دوره برداری هست که انسان را اهدا می کنند؟
  • میم A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    15 13
    خانوم محترم من شمارو کامل درک کردم. منهم مثل شما هیج نقدی رو قبول ندارم و این باعث خجالت نه طلبکاری.!!!!!!
  • حامد GB ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    28 13
    این ادبیات در شان رسانه و مردم شریف ایران نیست سرکار خانم!! چراغانی کردن خیابانهای پردیس و خرید لباسهای نو و بوس و ماچه به راستی توجیه خوبی برای جای انداختن فرهنگی نیست که در آن فرزندی به خانواده ای رسید که نه آن فرزند ( موجودی دارای حس، عاطفه، عقل و ...)!!!!!! حق انتخاب پدر و مادرش را داشت و نه پدر و مادر این حق را ...... خدایا شاهین قصه ما را در پناه خودت نگاه دار و هر چه خوبی این دنیاست و دگر دنیاست به خاطر مظلومیت گام هایش روی سن، به او اعطا بفرما ..... آمین
  • حامد GB ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    16 13
    این ادبیات در شان رسانه و مردم شریف ایران نیست سرکار خانم!! چراغانی کردن خیابانهای پردیس و خرید لباسهای نو و بوس و ماچه به راستی توجیه خوبی برای جای انداختن فرهنگی نیست که در آن فرزندی به خانواده ای رسید که نه آن فرزند ( موجودی دارای حس، عاطفه، عقل و ...)!!!!!! حق انتخاب پدر و مادرش را داشت و نه پدر و مادر این حق را ...... خدایا شاهین قصه ما را در پناه خودت نگاه دار و هر چه خوبی این دنیاست و دگر دنیاست به خاطر مظلومیت گام هایش روی سن، به او اعطا بفرما ..... آمین
  • بی نام EU ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    22 22
    جذب بیننده به هر قیمتی!
  • باب A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    15 7
    الاعمال باالنیات.......!
  • مسیح A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    15 13
    پروپاگاندا !
  • یلدا A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    39 9
    بنظر من خانواده ای که بعد از فهمیدن اینکه بچشون تا چه حد فلجه حاضر نشدن پسش بدن به بهزیستی و 25سال ازش مراقبت کردن پس قطعا درگیر ظواهرو قیافه بچه نیستن. ضمنا این پدر و مادر هستن که نوع تربیت بچه رو شکل میدن.پس میشه همین بچه رو طوری که خودشون بخوان بزرگ کنن.و این محبته که یه خانواده رو کنار هم نگه میداره .که این پدرو مادر نشون دادن سرشار از محبت هستن.
  • بی نام A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    19 10
    خدایا نقد منصفانه و نقد پذیری رو به ملت ما عطا بفرما.
    • شعله IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
      2 1
      من نظر قبلى راننوشته ام ولى واقعا از كسانى كه منفى داده اند سخت در عجبم ! لااقل يك نفر دليل منفى دادنش را بنويسد متشكرم .
  • بهار A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    21 5
    به جای نقد این برنامه نسبتا مفید و خوب برین این سریال مادرانه رو نقد کنین.در واقع نویسنده اش اقای نعمت اله رو که کلی سریال تا حالا ازش تو تلوزیون داشتیم و وجه اشتراک همشون یه چیز بوده:نثر مسجع!یعنی شعر.همه بازیگرای سریالهای ایشون شاعرن و عراف مسلک.حالا میخواد بچه شیش ساله باشه.میخواد دختر 18 ساله و معتاد باشه.میخواد پسر بی پول و قشر پایین باشه.مدیر مدرسه باشه یا پدر مدیر..اختلاس گر باشه یا زن متارکه کرده از خارج برگشته.و یا حتی گلبانو نوکر خونه. در نهایت همه شاعرانه حرف میزنن.همه مثل هم و مشابه حرف میزنن.
  • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    32 14
    خیلی هم عالی بود والا خیلی پیشتر از اینا باید از خانواده و امثال این تقدیر میشد. شاهین هم خوشبخت میشه .
  • حمید IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    9 21
    ممنون از اینکه وقت گذاشتید و جواب دادید بقیه رو نمی دونم ولی مشکل اصلی من اینه شما عمدا برای جذاب تر شدن برنامتون با احساسات مردم بازی کردید علنا هم دارید می گید حواستون به جذاب شدن کار بوده.اینکه اشک کسی در بیارید اصلا جذاب نیست.بچه رو اوردید وسط برنامه اشک مهمان برنامه در اوردید برای جذاب شدن برنامه.
  • بی نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    22 17
    به قول عادل فردوسی پور می تونم من قانع نشم؟پروسه فرزند خواندگی چه ربطی به حرف های شما داشت؟ شما فقط بگو این خانواده خودشون این بچه رو انتخاب کردن یا نه.چرا با کلمات بازی می کنید
  • بی نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    31 22
    یکی از بهترین برنامه های چند سا ل اخیر بود.
  • بی نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    14 11
    نترسید. برای این بچه اتفاقی نمی افتد. ن قدر که یک ساعت بعد از برنامه ، تمام ماشین ها توی تاریکی شب ، بوق زنان پی ماشین پدر و مادر شاهین را گرفته اند. آن قدر که تمام مردم شهرک پردیس خیابان ها را چراغانی کردند. آن قدر که اهالی محل برای شاهین لباس خریده اند تا مهمان ناخوانده، شب را راحت تر بجای دیگران تصمیم میگیرن ومیبالن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حتی اگه بچه رو می خواستن نباید اینکارو میکردین ...........................
  • بي نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    35 10
    هيچ وقت يه بچه تو بهزيستى نميتونه خانواده خودش را انتخاب كنه خانواده ها و مسؤولين هستند كه بنا به صلاح ديد و شناختى كه از روحيه بچه و شرايط مادى و معنوى خانواده ها دارند بچه ها را واگذار ميكنند پس لطفا إيراد بنى إسرائيلي نگيريد كسانى كه يه كودك بيمار را كه حتى پدر مادرهاى واقعى از نگهداريش خسته ميشن بيشتر از بيست. سال نگهدارى كردندبهترين گزينه براى سرپرستى شاهين بودند مسؤولين بهزيستى خيلى بهتر از أمثال ما كارشون را بلدند
  • هرمز IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    32 15
    من از طرفداران ماه عسلم ولی خانم نوابی نژاد خیلی داغ کردی یه چند تا فحش هم به ملت وبیندگان بده خوب دلت خالی شه ..یکم جنبه لطفا...
  • شادی IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    38 13
    خیلی بی رحمید . حتما باید تو پرورشگاه میموند تا خیالتون راحت بشه ؟
  • یوسف علیخانی A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    26 17
    مدت‌ها بود گریه نکرده‌بودم. حتی اگر به دروغ هم اشکی از ما گرفتید، باز جای تشکر دارد. هم از شما خانم نوابی‌نژاد ِ شاعر ِ خوب این روزها و هم از احسان عزیز. ارادتمند یوسف علیخانی
  • محدثه IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    31 11
    به نظر من که خیلی برنامه ی خوبی بود و بسیار از این کار خداپسندای برنامه ماه عسل متشکرم و مطمئن باشید که اون خانواده واقعا از داشتن اون بچه راضین
  • بی نام IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    11 18
    اقاي عليخاني مجري هستند و براي يك برنامه احساسي اموزشي تعريف شده تواناهايي هاي لازم را هم دارند . اين روند اين مدل برنامه هاست و نميدانم چرا بعضي دوستان فكر ميكنند شاهين بدون اطلاع و بيخبر از اين خانواده از اسمان افتاد تو بغل اين خانواده . سناريوها از قبل نوشته شده و همه بازي مي كنند مثل بقيه برنامه ها.. مگه اون بچه اسباب بازيه كه هديه بدهند.
  • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    25 11
    بازم میگم از دید من بهتر بود میگفت ما با بهزیستی صحبت کردیم از فردا شما برید برای بقیه کارها و گرفتن بچه مورد نظر ولی الان فهمیدم برای جلب توجه بیشترصورت گرفته " کتمان نمی کنیم جذابیت های تصویری داستان برایمان مهم بوده" ........... متاسفم
  • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    26 15
    خانم عزیز دست شما و سایر عوامل درد نکنه و ممنون قطعا اجر شما پیش خدا محفوظه من دست شما رو به خاطر همین یتیم نوازی می بوسم ان شاء الله امیر المومنین پاداش شما رو بده!
  • بی نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    23 24
    منم خوشم نمیاد بنظرم از احساسات مهموناش استفاده ابزاری میکنه
    • ملیحه A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
      4 8
      سلام طرف دار برنامه هستم ولی کارتون اصلا جالب نبود.حتی این دفاعیه بسیار نابجاست.شاهین یا هر بچه دیگه که از بهزیستی وارد خانواده ای میشه فردا میخواد تو این جامعه زندگی کنه. با بوق و هورای طرفدارام ی روز طی میشه ولی شخصیت سازی نمیکنه.شما میتونستین شاهین رو پشت صحنه بدین به خانواده.فقط دنبال شهرتین همین....
  • بی نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    33 5
    تورو خدا یه خورده منصفانه فکر کنیم . اگر شما برنامه رو کامل میدید متوجه میشدید که اون خانواده خودشون دوست داشتند که یه بچه داشته باشند بعد فوت میلادم اقدام کرده بودند علیخانیم گفت به راحتی این کارو نکردیم کلی جلسه گذاشتیم و تلاش کردیم . اگر اون خانواده شاهینو نخوان خیلی راحت می تونند تحویل بهزیستی بدند. به جای این همه نقد براشون دعا کنید
  • ليلى IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    27 2
    من خودم يه بچه مريض دارم فقط مشكل ذهنى داره دكتر گفته با درمان هاى خاص خودش بهتر ميشه ولى دو ساله درمان هاش به موقع نمى بريم چون خسته شديم هم روحى هم جسمى يا بهتره بگم نا اميد شديم ولى برنامه هاى ماه عسل مخصوصا اين قسمت تلنگرى براى ما بود
  • خلیش IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    15 13
    با سلام خدمت خانوم نوابی نژاد. سلام گرم و با محبت چون ما یاد گرفتیم به کسی فکر و حرفش مخالف فکر و عمل ماست احترام بذاریم ، نه این که با یک ادبیات متوقعانه و پر از خشم جواب بدیم. خانوم نوابی! کسانی که پای برنامه ی شما می نشینن مردم هستن و همین مردم بودن که از شما نقدی کردن ، اگر قرار باشد همه با قضیه ی نقد این طور برخورد کنن ، پس بهتره شما یه سری برنامه با دوربین هندیکم برای خودتون بسازین و بعد تو تلویزیون خودتون تماشا کنین. این نحوه ی جواب گویی شما یعنی برخورد احساسی در مقابل نقد منطقی تنها نتیجه ای که داشت این بود که حتی برخی از طرفداران برنامه تون رو هم ناراحت کرد. یادتون باشه این مردم نیستن که بدهکار شمان ، شما بدهکار مردمین چون علاوه بر اسپانسر دارین از بیت المال استفاده می کنین.
  • بهزاد A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    22 8
    دستتون درد نکنه کاراتون عالی بود این قسمت تاثیر گذارترین برنامه ای بود که در تمام عمرم دیدم.خدا اجرتون بده من بهتون حسودیم میشه واقعا چه ثوابی کردین به همین شکل برنامه تون رو ادامه بدین...بعضی ها هستن شما هر کاری هم که بکنید باز هم ایراد میگیرن پس بیخیال و اونها رو واگذار کنید به اوس کریم.......من کخ عاشششششششششششششششق برنامه ماه عسلم...ماه همتون عسل باشه ان شااله
  • هدی IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    20 10
    درود بر شما خانوم نوابی نژاد کار شما عالی بود
  • سيما IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    23 8
    خانم نوابي نزاد اگر اشتباه بوده يا نه نميدونم ولي چون قصد شما خير بوده خدا عمر با عزت به شما بده . كار هم تشريح نكن چون اوضاع بدتر بشه هرچي بگي باز يكسري طلبكارند . هر جا احساس كردي كار خير انجام بده و جوابش از خدا بگير .
  • سپیده A1 ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    23 4
    برنامه به این خوبی،کلی‌ آدم با زبون روز دارن زحمت می‌کشن تا لحظه‌های خوبی‌ برای ما رقم بزنن،تا بفهمیم،یکم درک کنیم،قدر داشتهاو نداشتهامونو بدونیم،یکم چشمامونو بیشتر باز کنیم بد نیست،فقط بلدیم دنبال حاشیه بگردیم،مطمئنم جای شاهین خوبه خوب،مرسی‌ از کسأنی ک برای این کار زیبا زحمت کشیدن،مرسی‌ از آقای علیخانی برای اجرای بینظیرش،خسته نباشید
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    16 15
    شما نظرات حاذقانه رو تایید نمی کنید نه؟مشکلی نداره چیزی که روشنه اینه احسان علیخانی روز به روز میره جلو و شما چشم دیدنشو ندارید
  • مجید A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    8 15
    ببخشید خانوم نوابی نژاد من زبونم یکم تلخه. همه زحماتتون قابل تقدیره، آقای علیخانی مثل قبلا مغرور و متکبرانه با مهمانها حرف نمی زنه. اما... اما واقعا چرا انقدر بزرگنمایی شده باید حس عاطفه و امید رو تو دل این مردم زنده کرد؟ ببخشید یه موقعهایی که پای برنامتون میشنم ، لحن آقای علیخانی منو یاد لحن اون مددکار جذامیا تو فیلم بایسیکل ران می اندازه با اون تکیه کلامش (شما .. جذامیا!)... حتما دیدین این فیلمو..
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    29 8
    عاشق برنامه ماه عسل و اجرای احسان علیخانی هستم♥♥سر افطار هم به خاطر این برنامه پر خیر و برکتشون دعاشون میکنم
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    29 6
    زنده باشین خانم نوابی نژاد کارتون فوق العاده تحسین برانگیز بود
  • بی نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    6 20
    اصلا پدر و مادر راضی بچه هم راضی این راهش نیس
  • نیلوفر IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    38 4
    مرسی از اینکه بالاخره تو یه برنامه ما شاهد مهمونهایی از جنس خودمون هستیم لطفا همینطور خوب و ناب بمونید و هرروز بیشتر از دیروز دیده بشید
  • شادی A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    42 3
    به نظر من که واقعا کار شایسته ای انجام دادید و اینو میدونم که بی گدار به آب نزدید درسته که مادر شاهین شوکه شد یا توی عمل انجام شده قرار گرفت اما کسی که 20 سال از بچه ای که فلج کامل بوده نگه داری کرده مگه میشه با داشتن بچه سالم ناراضی باشه .
  • جوانه IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۳
    24 2
    خيلي هم برنامه ي خوبي بود . اين مثلا نقدا رو از اين گوش بشنوين و از اون يكي به در كنيد خانم نوابي نژاد! اگر با اين برنامه امسالتون فقط 1 خانواده ديگه ترغيب به چنين عمل خدا پسندانه اي بشه من كه نمي دونم چقدر پيش خدا ماجور خواهيد بود . يا علي
  • نازی IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    25 2
    فقط مینونم بگم بهترین برنامه وتاثیر گذار ترین با احساس ترین وبا عشق ترین برنامه ای که دیدم این بود . وتصمیم گرفتم در کنار اینکه سال دیگه اولین بچم به دنیا بیاد منم بتونم سرپرستی یه بچه رو به عهده بگیرم به امید آن روز .... فقط یه چیز قلبم لرزید. موفق پیروز
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    2 15
    كار اشتباهي بود شايد بنده خداها از بجه داري خسته شده باشند شايد فرزندي با ويژگي ديگري مي خواستند شما انها را در مقابل كار انجام شده قرار داديد كاش شهامت اين را داشته باشند كه مطابق ميلشان تصميم بگيرند ونظرديگران فشاري به انها وارد نكند
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    1 15
    خانم محترم مهمترين اشكال كار شما روند غير قانوني وغير كارشناسي كارتون براي رسيدن به هدف شغليتون بوده اين جمله بسيار بار فرهنگي منفي داره ....بسيار به غافلگيري رسانه ايي خود ميباليم ....يعني هدف شغلي شما وسيله رو توجيه ميكنه از طرفي گفتيد .....چند سال تجربه خبررساني در بهزيستي ........واقعا شما با چنين تجربه ايي خودت رو جاي كارشناس حقوقي و روانشناس گذاشتي!!!!!! كار شما خوب نبود نمايش سو استفاده چند فرد آگاه از يك كودك نابالغ بودبراي رسيدن به هدف قابل افتخار شغلي!