مثلث نوشت:

صادق زیبا‌کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی درباره نتخابات ریاست جمهوری اخیر می نویسد:

حکایت انتخابات در هر نظام دموکراتیکی روشن است. یک در پرسش ساده از مردم که آیا از سیاست‌های موجود توسط دولت یا مسئولان وقت رضایت دارند یا نه؟ اگر رضایت داشته باشند به دولت یا حزب یا گروه موجود رأی می‌دهند و دولت موجود مجدداً برای چهار سال دیگر در قدرت باقی می‌ماند. متقابلا اگر از سیاست‌های موجود ناراضی باشند به حزب رقیب رای می‌دهند. دست‌کم بخشی از این تصویر کلی در جریان انتخابات 24 خرداد تحقق پیدا کرد. اصولگرایان در سوم تیر 1384 و در جریان انتخاباتی که حرف و سخن چندانی به بار نیاورد با 17 میلیون رای توانستند قوه مجریه را به رهبری دکتر محمود احمدی‌نژاد از آن خود کند. البته آنان تمامی قوای دیگر را هم در اختیار داشتند و پیروزی‌شان در آن انتخابات تسخیر قوه مجریه به معنای آن بود که قوه مجریه را هم به دست آورد. وضعیتی که بعد از تیر 84 برای اصولگرایان از نظر تسلط کامل‌شان بر قدرت به‌وجود آمده بود، از ابتدای انقلاب بی‌سابقه بود. در هیچ مقطعی بعد از انقلاب یک جریان (و درست‌تر گفته باشیم جریان راست) نتوانسته بود همه ارکان حکومت را آنگونه قبضه کند. ارکان قدرت از مجریه گرفته تا مقننه و قضائیه و سایر حوزه‌های رسمی و غیر‌رسمی قدرت از تیر 84 در اختیار اصولگرایان درآمده بود. بخت با اصولگرایان همراه بود و آنان در طی آن 8 سال توانستند به درآمد‌های نفتی هنگفتی هم دست یابند که در طول تاریخ ایران معاصر بی‌سابقه بود. آنان در طی آن 8 سال بیش از تمامی یکصد سالی که در ایران نفت کشف شده بود، درآمد نفتی داشتند اینکه آنان از آن درآمد نفتی چگونه استفاده کردند و چه گام‌های اساسی در جهت سرمایه‌گذاری در زیر‌ساخت‌های عمرانی، حمل‌ونقل، مخابرات، صنعت، کشاورزی، بهبود بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، محیط زیست و غیره برداشتند. موضوع این یادداشت نیست. ایضا ارزیابی در چند و چون سیاست‌های اصولگرایان ظرف 8 سال گذشته هم باز موضوع این نوشته نیست. آنچه که بیشتر موضوع این یادداشت است. طرح این سؤال محوری است که در خصوص انتخابات مطرح کرده‌ایم. در انتخابات 24 خرداد مجموع عملکرد و سیاست‌های 8 ساله اصولگرایان توسط مردم به پرسش گذاشته شد. از بیش از 50 میلیون واجد‌ین شرایط یا از 50 میلیون جمعیت کشور که بالای 18 سال بودند غیر مستقیم پرسیده شد که آیا شما از عملکرد و سیاست‌های اصولگرایان در این 8 سال راضی بوده‌اید یا نه؟ اگر رضایت می‌داشتند به آقای دکتر سعید جلیلی رأی می‌دادند و اگر نه به آقای دکتر حسن روحانی. در حقیقت می‌توان حتی گفت که رای به آقای دکتر قالیباف و دکتر محسن رضایی هم به تعبیری پاسخ منفی به عملکرد 8 ساله اصولگرایان بود. چراکه هر دو آنان صرف‌نظر از آکه چه وعده‌های انتخاباتی می‌دادند، در یک نکته اساسی هر دوشان اتفاق نظر داشتند که خلاصه می‌شود در مخالفت صریح و جدی با سیاست‌های آقای احمدی‌نژاد. به بیان دیگر سخنی به گزاف نرفته اگر آرای سعید جلیلی و حتی با اندکی تسامح، آرای آقای دکتر ولایتی را به پاسخ آری به موافقت با سیاست‌های 8 سال گذشته در نظر بگیریم و متقابلا آرای روحانی، قالیباف و رضایی را «نه» به آن سیاست‌ها. نتیجه این همه پرسی در خصوص سیاست‌های 8 سال مدیریت اصولگرایان بر کشور واضح‌تر از آن است که کسی بتواند در آن اما و اگر بیاورد. از مجموع 72 درصد از کل واجدین شرایط که در انتخابات شرکت کرده بودند در حدود 85 درصد به اصولگرایان «نه» و نزدیک به 15 درصد «آرای» گفتند.
مردم‌سالاری را هر طور که تعریف کنیم، حاصل انتخابات 24 خرداد به معنای آن بود که اصولگرایان علی‌القاعده می‌بایستی رأی مردم را می‌پذیرفتند و قبول می‌کردند که مردم به آنها و سیاست‌هایشان «نه» گفتند. اما این دقیقاً واکنشی است که اصولگرایان نشان ندادند. درست از فردای 24 خرداد آنان شروع کردند برای روحانی و دولتش تعیین تکلیف کردن. در ابتدا سعی کردند اساساً روحانی را مصادره کرده و بگویند که او همواره یکی از اعضای روحانیون مبارز یعنی یکی از زیر‌مجموعه‌های مهم جریان اصولگرایی بوده. سپس اظهار داشتند که اصلاح‌طلبان در این انتخابات شکست خوردند یک گام هم جلوتر آمدند و نوشتند که چون اصلاح‌طلبان از شکست‌شان در انتخابات مطمئن بودند، «از ترس آبروریزی، یا عجله از عارف خواستند کناره‌گیری کند.» بعد سعی کردند سوار موج «اعتدال» و میانه‌روی که روحانی و پیروزی‌اش به راه انداخته بود، شوند. گفتند که «فتنه‌گران» (بخوانید اصلاح‌طلبان) مصداق بارز و کامل ضد‌اعتدال و ضد‌خواسته 19 میلیون نفری هستند که مردم به آنها در 24 خرداد «نه» گفته‌اند.
چسباندن «فتنه‌گران» به جریان ضد‌اعتدال و علم کردن این هیاهو که «فتنه‌گران» همان افراطی‌ها و همان تند‌رو‌ها هستند، سرا‌آغاز ورود اصولگرایان به دوران پس از 24 خرداد بود. چراکه آنان در ابتدا اصلاح‌طلبان (یا به قول خودشان فتنه‌گران) را مصداق بارز و کامل جریان ضد‌اعتدال توصیف کردند و بعد هم «در راستای گردن نهادن و احترام به رأی مردم» خواهان آن شدند که آقای روحانی نبایستی از فتنه‌گران در دولتش استفاده کند. بعد یک گام دیگر هم جلوتر آمدند و اعلام کردند مجلس به عنوان نماد اراده مردم، به «فتنه‌گران رأی نخواهد داد». پیش روی‌شان ادامه پیدا کرد و مدتی گفتند که روحانی نه تنها از «فتنه‌گران» نبایستی در دولتش استفاده کند، بلکه مجاز نیستند از «ساکتین فتنه» هم ایضا در دولتشان استفاده کنند و عملاً هم جلوی پیوستن کم و بیش تمامی اصلاح‌طلبان به کابینه را گرفتند از محمد‌رضا عارف گرفته تا حجت‌السلام علی یونسی، مسجد جامعی، دکتر توفیقی، مرتضی بانک، جواد اطاعت، معصومه ابتکار و... در ضمن تمامی تلاششان را هم به کار گرفتند که مبادا آقای خاتمی در مراسم تنفیذ و تحلیف حضورپیدا کنند. از پادشاه کره‌شمالی تا سلطان گینه بیسائو تا فرمانروای برونئی و نخست‌وزیر جزایر کومور در مراسم تنفیذ و تحلیف بودند الان خاتمی که اگر نامزد شده بود، دو برابر روحانی رای می‌آورد.
فی‌الواقع اصولگرایان از فردای 24 خرداد به گونه‌ای دیگران را مورد خطاب و عناب، تهدید و امر و نهی کردن قرار دادند، کانه مردم در انتخابات نه تنها به آنها «نه» نگته بودند، بلکه پیروز انتخابات آنها بوده‌اند. نکته مهم و جان کلام هم دقیقاً و درست در همین جاست. یعنی تفاوت نظام سیاسی ما با نظام‌های دیگر در اینجاست که در همه نظام‌های مبتنی بر دموکراسی، اگر حزب یا جریان سیاسی حاکم صرفاً درصدی از آرا را توانسته بود کسب کند (مجموع آرای آقایان ولایتی و سعید جلیل) و جریانات غیر حاکم یا رقیب بیش از 80 درصد آرای مردم را از آن خود کرده بودند، جریان حاکم شکست را می‌پذیرفت و با تبریک گفتن به جناح پیروز در انتخابات، قدرت را برای چهار سال به آنان واگذار می‌کرد. اما رفتار اصولگرایان از فردای 24 خرداد به گونه‌ای است که کانه نه تغاری شکسته و نه ماستی ریخته است. نه انتخاباتی بوده و نه آنان در آن انتخابات شکست سنگینی خوردند و 15 درصد بیشتر رای نیاوردند. فی‌الواقع این جنبه از 24 خرداد را که اگر مردم با سیاست‌ها و رویکرد‌های 8 ساله آنان موافقت می‌داشتند. به دکتر سعید جلیلی یا دکتر علی‌اکبر ولایتی رأی می‌دادند، اساساً برای اصولگرایان نه مطرح است و نه آن را قبول دارند. آنان همچنان همان گفتمان‌های گذشته را ادامه می‌دهند،‌در سیاست خارجی و مسائل مهم کشور همچنان همان حرف‌ها را می‌زنند و خواهان تداوم همان سیاست‌ها هستند. می‌ماند این سؤال خیلی ساده از اصولگرایان؛ اگر قرار بود که هیچ تغییری به وجود نیاید و اگر قرار بود همان سیاست‌هایی که ظرف 8 سال گذشته اجرا می‌شد، همچنان بعد از 24 خرداد هم ادامه یابد، پس چرا این همه هزینه و دردسر برای انجام انتخابات؟

27301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    235 5
    این ادم به شکل مادرزاد مظلوم است
  • بی نام A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    چون خاتمی حامی سران فتنه بود
    • بی نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      61 8
      اشتباهی مثبت دادم
  • سلام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    363 7
    جانا سخن از زبان ما می گویی
  • بی نام EU ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    257 1
    اگر قرار بود همان سیاست‌هایی که ظرف 8 سال گذشته اجرا می‌شد، همچنان بعد از 24 خرداد هم ادامه یابد، پس چرا این همه هزینه و دردسر برای انجام انتخابات؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    آقای زیباکلام نه احمدی نژاد و نه جلیلی و نه هیچ کس دیگری باور ندارد که رای به جلیلی رای به احمدی نژاد و سیاست های او بوده باشد آقای زیباکلام خودتان می دانید آنچه که اصولگرایان در تخریب احمدی نژاد و دولتش در این دو ساله اخیر انجام داده اندبیش از دوستان اصلاحاتی شما بوده است و اصولا اصولگرایان مجلس و حزبی به تمامیت قصد عزل احمدی نژاد را داشتند پس بهتر نیست مردم فریبی را کنار بگذارید ورای مردم را تفسیر به مطلوی خودتان نکنید اگر نماینده ای از جناح احمدی نژاد حضور داشت و شکست می خورد تفسیر شما درست بود ولی این امر موضوعیت نیافت
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    179 3
    ها! ايي گينه بيسائو كه وگفتي، ايي يعني چه؟
  • rezaperspolisy IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    220 7
    من یک اصلاح طلبم و افتخار میکنم که همه چیمون به اندازس!ما تندرو نیستم!خدایا ممنون
  • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    249 0
    من نمیدونم چرا بعضی از این نماینده ها چرا نمیفهمند مردم به کسی رای دادن که با نامزد مورد نظر ایشان حداقل 12میلیون فاصله داشته
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    240 3
    دو سال صبرکن برادر اینها در انتخابات مجلس هم جوابشان را میگیرند مگر اینکه شورای نگهبان کاندیدایی از اعتدال و اصلاح طلبان باقی نگذارد
    • بی نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      164 4
      دقیقا ترسشون همین مورد
    • بی نام MY ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      46 2
      بله همه این حرکتهافقط دلیلش ترس است
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    4 64
    اگر مشایی یا رحیمی یا هر کاندیدایی که از جانب احمدی نژادبود تایید صلاحیت میشد و رای نمی آورد حق با شما بود ، ولی خودتان میدانید که همین اصولگرایان چقدر احمدی نژاد را کوبیدند ، نگاهی به روزنامه کیهان در این 2 سال بیندازید . باید باور کنید که الان 3 جبهه در کشور وجود دارد : اصول گرایان ، اصلاح طلبان و احمدی نژادها ( به قول کیهان منحرفان ) .
    • هاشم A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      54 1
      برادر درستش اینه: تندورها (باند کیهان، جبهه پایداری)، اصول‌گرایان(کسانی مثل آقای لاریجانی و مطهری)، اعتدال‌گرایان(کسانی مثل آقای روحانی و هاشمی رفسنجانی)، اصلاح‌طلبان(کسانی مثل سید محمد خاتمی)، اقتدارگرایان(آقای احمدی نژاد و یاران باوفایش مثل آقای هاشمی ثمره و مشایی). این رو هم فراموش نکنید که روزنامه کیهان تا سال 1389 حامی درجه یک دولت شما بود. ولی الآن از ابتدا مخالف است. کلمه منحرف هم مثل کلمه فتنه یک تهمت است.
    • سارا A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
      27 0
      چرا الکی میگی برادر من؟؟؟؟؟؟؟؟ کیهان همین حالا هم از احمدی نژاد وکارهاش به شدت دفاع میکنه چون میخواد کم نیاره وکلا خصلتش اینجوریه که حاضر نیست اشتباهاتش رو بپذیره ، کی گفت خدمات بی سابقه دولت دهم از زمان مشروطه تاکنون بی سابقه بوده است؟؟؟؟؟؟؟؟ وهزار تا تعریف بیخود وبا خود دیگه؟؟؟؟ واقعا چیزی به نام انصاف در شماها وجود ندارد....
  • قربانعلی IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    51 0
    خدایا ما را از گزند کسانی که به دنبال قدرت و ثروت هستند محفوظ بدار!
  • م A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    34 2
    عاشق دو کلمه کلیدیتم دکتر " ایضا" و " فی الواقع"
  • امین IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    33 0
    بذار نباشه چه اشکالی داره! اون کارهای مهمتری داره زمان بهش بدین انجام میده
  • محمد IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    71 2
    چطور باید گفت که ما به روحانی رای دادیم چون مورد تایید آقای خاتمی عزیز و شریف بوده و هست؟؟ چرا خودتان را به آن راه می زنید؟
  • sina A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    46 3
    امیدوارم روحانی این مطلب روبخونه وتحت تاثیروترس ازاصولگرایان قرارنگیره وپشت حامیانشوخالی نکنه
  • بی نام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    73 2
    این عبارت «کاسب فتنه» خیلی چیز جالبی بود که در مجلس گفته شد. واقعا برخی دارن از این فتنه گفتن نون می خورن. اونم چه نونی
  • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    71 4
    من تنها دلیل رای دادنم و شرکت در انتخابات حمایت آقایان خاتمی، هاشمی و ناطق نوری از جناب روحانی بود. خانواده ما که نزدیک 50 نفر واجد رای توش هستند فقط به همین دلیل رای دادیم
    • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
      50 4
      کار خوبی کردی، مطمئن باش نه تنها پشیمان نمی‌شوی بلکه سال 1396 با قدرتی دو چندان رای میدهی. پاینده باشی
  • معلم A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    3 38
    چون سلطان گینه ی بیسائو علیه این ملت توطئه نکرده است . فتنه ایی ایجاد نکرده است . چون با دشمنان دین و ملت ما هم صدا نشده است . اما آن شخص که تو میگویی اگر او هم چنین نکرده و همچون سلطان بیسائو پاک است ؟؟ حق با شما خواهد بود . همین
  • تکاب A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    28 1
    آقای روحانی شما خاری شدی در چشم اصول گرایان افراطی دارن منفجر میشن
  • علی A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    20 0
    ما شمالی ها یه ضربالمثل داریم "موقع کاره حسن براره - موقع مزی حسن کنه دزی " یعنی این که موقع کار حسن برادرته اما موقع دادن مزدش بهش تهمت دزدی می زنی تا مزدشو ندی . این دقیقا همان مصداق رفتار اصولگرایان با مردم است . زمانی که از همه طرف تحت فشارن دست به دامن مردم میشن . بعدش که مردم با شرکتشون تو انتخابات دستشونو گرفتن این طوری برخورد میکنن . خبر آنلاین مدیونی اگر منتشر نکنی .
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    17 1
    صاحب گینه بیسائو برادر دینی ماست. اما آقای خاتمی هم وطن ماست. کلا تو این کشور به برادران فلسطسینی. لبنانی. سوری. عراقی و.... جايگاه ويژه اي دارن
  • عشق احمدی نژاد IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 2
    جایی برای ترسوها نیست بزار خبر