دبیر ائتلاف اسلامی زنان: برای امور خارجه و نفت ژنرال‌ها را آورده‌اند، چرا برای امور زنان نه؟

توران ولی‌مراد می‌گوید: واحدی به نام امور زنان قرار است سهم زنان را از دستگاه‌های دیگر بگیرد پس کسی باید در راس آن باشد که کارنامه‌اش نشان دهد در این زمینه فعال بوده است.

فهیمه حسن‌میری: با وجود مشخص شدن بیشتر افراد کابینه دولت جدید و انتخاب افرادی به عنوان مسئول نهادهای مختلف، معدود مراکزی هم هستند که هنوز نه مسئول پیشین آنها به طور رسمی ابقا شده و نه فرد جدیدی جایگزینشان شده است. یکی از این مراکز، معاونت امور زنان است. درباره این معاونت، کارکردهایش و انتخاب شخص مناسب برای این مسئولیت با توران ولی‌مراد، دبیر ائتلاف اسلامی زنان گفت‌وگو کردیم.

 با این که با روی کار آمدن دولت جدید، مسئولان بیشتر ارگان‌ها معرفی شده‌اند اما مواردی مانند معاونت امور زنان هنوز متولی ندارند. به نظر شما بهتر است چه فردی و با چه رویکردی برای این سمت انتخاب شود؟

جالب است که برای وزارت نفت و امور خارجه می‌روند سراغ ژنرال‌ها ولی به امور زنان که می‌رسند هنوز نتوانسته‌اند کسی را پیدا کنند. خود این امر قابل توجه است. ضمن این که باید دید این مرکز قرار است چه کاری کند تا برسیم به اینکه چرا هنوز کسی برای مسئولیت آن معرفی نشده.

دستگاه‌های اجرایی وظایف خود را انجام می‌دهند، این معاونت چه کارهای بر زمین مانده‌ای را باید انجام دهد؟

در قانون اساسی داریم که دولت موظف است در جهت تحکیم خانواده، تکریم شخصیت زن و از بین رفتن تبعیض‌های ناروا فعال باشد پس وظیفه این نهاد می‌شود اجرایی کردن این امر. وظیفه این واحد این است که کاستی‌ها و نواقص در ارتباط با زنان را در همه دستگاه‌ها اعم از سیاستگزاری، قانونگزاری، فرهنگسازی و اجرا شناسایی و آن دستگاه مربوطه را موظف به برطرف کردن این تبعیض‌ها کند. با این توضیحات شناسایی ژنرال در امور زنان کار چندان سختی نیست. اتفاقا ژنرال‌های این حوزه که هم از لحاظ نظری قوی باشند و هم بدانند آنجا قرار است چه کنند و هم در مدیریت قوی باشند و هم عزم جزم داشته باشند در گرفتن سهم زنان از سایر نهادها و هم شجاعت لازم را داشته باشند به تعداد انگشت‌های دست هم نمی‌رسند. ضعف از جای دیگر است.

عده‌ای می‌گویند دیر معرفی کردن مسئول این دستگاه یکی از نشانه‌های بی‌توجهی به امور زنان است، نظر شما در این باره چیست؟ انتخاب فردی برای این منصب کار سختی است که تاکنون انجام نگرفته؟

آدم ها یک‌شبه ساخته نمی شوند، یک‌شبه تغییر دیدگاه و شخصیت نمی‌دهند و یک‌شبه هم توانمند نمی‌شوند. کارنامه افراد معرف آنان است. مهم عزم است که باید جدی باشد. واحدی به نام امور زنان قرار است سهم زنان را از دستگاه‌های دیگر بگیرد پس کسی باید در راس آن باشد که کارنامه‌اش نشان دهد در این زمینه فعال بوده و چهره شاخصی است. سابقه افراد پیش روی دولت و پیش روی مردم است. عملکرد نشان می‌دهد عزم دولت در ارتباط با رفع مشکلات زنان چگونه است؛ ژنرال می‌خواهد یا سرباز.

 با نگاهی به عملکرد معاونت امور زنان در دوره‌های گذشته می‌توان آن را در جهت توانمند کردن زنان دانست؟

هرکدام از دوره‌های این مرکز جداگانه و در سه هشت سال سنجیده می‌شوند. سنجش هم با شاخص اندازه‌گیری می‌شود. وظیفه و هدفی که ذکر شد شاخص سنجش این نهاد است. باید توجه شود انجام کارهای خوب کافی نیست، مهم این است که کار در راستای هدف باشد. به عنوان مثال وقتی می‌گوییم رفع تبعیض، یکی از تبعیض‌ها راه ندادن زنان به مراکز تصمیم‌گیر است. در این سه هشت سال این دستگاه اجرایی چقدر در جهت فرصت‌سازی برای حضور زنان در عرصه‌های تصمیم گیر فعال بوده است؟ از طرف دیگر تا زنان به مراکز تصمیم‌گیر راه پیدا نکنند نه مشکلات آنان جدی گرفته می‌شود و نه حل می‌شود. یکی از شرط‌های لازم برای رسیدگی به مشکلات زنان، حضور زنان فعال، توانمند، کارشناس و کارآمد در دستگاه‌های مختلف است.

مهمترین اولویت‌هایی که باید کسی که به عنوان مسئول این معاونت انتخاب می‌شود در دستور کار قرار دهد چه مواردی‌اند؟

نگاه سیستمی به موضوع و تعیین هدف یعنی رفع تبعیض از زنان و تعیین برنامه‌ها بر همین اساس. تعیین هدف، نقشه راه، راهکارها، راهبردها و برنامه ها و طرح ها بر همین روال نه طرح‌ها تک به تک به عنوان طرح‌های خوب. در این راه معاونین و معاونین وزرا و استانداران درامور زنان هستند که اهداف این واحد را عملیاتی می‌کنند. انتخاب و معرفی این نیروها از مهمترین بخش‌های کاری این فرد است. از این رو که این نهاد با مشکلات خاص خودش روبروست تعیین راهکارهای خاص این مرکز برای خنثی کردن مشکلات خاص خودش از مهمترین کارهاست.

 بعد از برآورده نشدن مطالبات زنان از دولت جدید برای بکارگیری وزیر زن، برای سخنگو یا سفیر شدن زنان اقداماتی انجام شد. نظرتان نسبت به حضور زنان در دولت جدید چیست؟

حضور زنان در پست‌های مدیریتی ارشد سال هاست که به عنوان مطالبه‌ای جدی توسط زنان فعال در این حوزه پیگیری می شود که البته همراهی مردانی که به موضوع مثبت نگاه می‌کنند و همراهند کار را به پیش می‌برد. موضوع حضور یک یا دو زن در این مراکز نیست و این شرط لازم هست ولی کافی نیست. حضور نداشتن زنان در پست‌های بالای سیاسی خشونت سیاسی نسبت به زنان است که باید رفع شود. این هم یکی از وظایف مهم واحد امور زنان است که موظف به رفع این خشونت است. چرا باید زنان توانمند کارآمد و شایسته که کم هم نیستند به دلیل زن بودن از حضور در مراکز تصمیم‌گیر حذف باشند؟ قرار نیست سهم زن‌ها بستگی داشته باشد به سلایق شخصی و این که یک نفر بخواهد یا نخواهد از توانایی آنها استفاده کند. تصویب قوانینی لازم است که سهم زنان را در قدرت مشخص کند.

یعنی نوعی سهمیه یا به اصطلاح تبعیض مثبت ایجاد شود؟

کاملا، روند عدم حضور پررنگ زنان در مراکز تصمیم‌ساز نشان داده راهی نیست جز ایجاد سهمیه برای حضور آنها در مراکز مدیریت‌های ارشد. انحصارطلبی آقایان نشان داده‌است که از هر طیف و جریان سیاسی که باشند و هر رقابتی هم با خودشان داشته باشند در یک قانون نانوشته با هم متفقند و آن این که قدرت را بین خودشان باشد و زنان بدون رقابت از صحنه حذف باشند.

 نظرتان درباره وزارتخانه شدن معاونت امور زنان چیست؟

مهم این است که این واحد چه نقشی برای خودش قائل باشد. اگر خودش را موظف کند به شناسایی کاستی ها، نظارت و گرفتن سهم زنان از دستگاه‌های دیگر که همان رفع تبعیض از زنان و ایجاد فرصت برای آنان است، با تبدیل شدن به وزارتخانه امکانات بیشتری در اختیار دارد؛ در غیر این صورت تبدیل آن به وزارتخانه اجحاف بیشتر است در حق زنان چراکه دستگاه‌های اجرایی خود را کنار می‌کشند و سهم زنان همه می شود یک وزارتخانه درحالیکه موضوع، سهم زنان از تمام دستگاه‌هاست.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    21 43
    واقعا به نکته درستی اشاره کرده اند. چرا برای بقیه موضوعات دولت رفته است سراغ ژنرال های آن موضوع به امور زنان که رسیده وامانده اند؟ دنبال سرباز می گردند. دنبال آدمی که درباره مشکلات زنان و تبعیض ها علیه زنان نه حرفی زده باشد و نه چیزی خواسته باشد
  • بانوی ایرانی... IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    17 40
    سپاس از فریاد رساتون... خانم ولی مراد ازتون به عنوان فعال در این امور میخوام با همسران مقامات مسئول رای زنی کنید که نفوذ نظری روی شوهران خودشون دارند...
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    8 30
    هميشه به ما كه ميرسه وا ميرسه
  • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    29 8
    سرکار خانم ولی مراد با سلام چرا معاونت مردان تشکیل نمیشود؟مگر شما اعتقاد به مساوات ندارید؟خب ما مردها هم انتظا داریم معاونت مردان تشکیل شود این وضعیت که الان زنان ما دارند تقصیر مردها نیست خوشان به دنبال رشد نمیروند در دانشگاه قبولی ما بیشترره و...اینها همه حرفه شما چند تا دکترای زن دارید که قوی باشند؟چهار تا کلام حرف برای زدن داشته باشند؟
    • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      18 46
      سلام خدمت شما دوست گرامی. می دانید از اساس دلیل داشتن معاونتی برای زنان چیست؟ دلیلش این است که در مورد زنان در ارتباط با مردان تبعیض وجود دارد هم از نگرش نسبت به زن که او را ضعیفه و ناقص العقل می گویند و چه از نظر قانون که حق و حقوق انسانی او رعایت نمی شود و چه از نظر عرف. معاونت زنان قرار است که از زنان رفع تبعیض کند. همه این دستگاه های اجرایی وظیفه دارند که مشکلات همه را از زن و مرد رفع کنند. معاونت مردان بیاید که چه کار کند؟ اگر مشکلات را می گویید که کلیه دستگاه ها وظیفه رفع مشکلات را دارند و این که در خدمت باشند. معاونت زنان وظیفه رفع تبعیض ها از زنان را دارد اگر البته درست کار کند. پایدار باشید. ولی مراد
    • بی نام A1 ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      22 6
      ببخشید خانم ولی مراد ولی مشکلات ما مردها خیلی بیشتر از زنها است سربازی داریم مشکل کار داریم نفقه به عهده ما است مسکن باید تهیه کنیم مدتی را باید در زندان به خاطر مهریه بگذرانیم باید روزانه 12 ساعت کار کنیم مشکلات خاص خودمان را داریم. خبر انلان لطفا سانسور نکن چند سوال ساده است: ضمنا چند سوال از شما دارم چرا توی اتوبوس نرسیده به ایستگاه اکثرا زنها هستند که تقاضای توقف اتوبوس خارج از ایستگاه را دارند؟فکر نمی کنید زنهای ما مشکلات اساسی دارند؟بعد به نظر شما این مردهایی که باعث تبعیض میشوند را چه کسانی بزرگ می کنند چه کسانی پرورش می دهند؟به نظر شما چه کسانی بی قانونی را به کودکان اموزش می دهند؟
    • بی نام A1 ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      19 16
      سوال بعدی من از شما این است که چطوره که در ژاپن زنها تعهد نسبت به جامعه رو به بچه ها یاد می دهند ولی در جامعه ما مادرها به بچه یاد می دهند به خودت متعهد باش سوال دیگری که دارم این است که چطور زنان جامعه ما برای مهریه برنامه دارند ولی برای پرورش کودک برنامه ندارند؟ در خیلی از خانواده ها تبعیض که وجود نداره هیچ تازه اولویت اول رو به خانمها می دهند .به نظر من که زنهای ما خودشان نمیخواهند رشد کنند مانعی برای اونها وجود نداره درسته برخی خانواده ها دید سنتی دارند ولی حداقل حداقل در بدترین حالت 30 درصد خانواده های ما تفکرات باز دارند اما ما نمیبینیم که دخترها در این خانواده ها رشد عجیب ئ غریب داشته باشند ما خانمی که حرفی برای گفتن داشته باشه نداریم تازه بیشتر از مردها هم دانشگاه میروند اما خروجی
    • میلاد حمیدی به ولی مراد IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      30 7
      تبعیض علیه زنان در ایران وجود ندارد و این ها سیاهنمایی است. این پسران هستند که علیرغم داشتن وظایف سنگین مثل مهریه و سربازی و نفقه و مخارج ازدواج از ساده ترین حق خود که همانا منع زنانشان از اشتغال است محروم شدند. از ازدواج محروم شدند. از ادامه تحصیل محروم شدند. از اشتغال محروم شدند چون دو سال از دختران هم سال عقبند. تفاوت های بین حقوق زن و مرد بر اساس دستورات قرآن و اسلام است و شما از فقها دناتر نیستید. اگر هم دنبال آزادی غربی زنان و هم حقوق اسلامی زنان با هم هستید موفق نمی شوید. فقط زنان را منفورتر می کنید و طلاق و فساد را بیشتر. خبر آنلاین نشان بده که نتیجه عملکرد فمینیست ها در دنیا نتیجه ای جز افزایش خشونت خانوادگی و ضرب و شتم زنان چیزی نداشته است
    • منصور صادقی IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
      21 12
      معاونت مردان نیاز هست تا همچون معاونت زنان، مسئولیت پیگیری و پاسداری از حقوق مردان را بر عهده داشته باشد. چرا هیچ رسانه ای، شخصی، سازمانی، نهادی از مشکلات و موانع مردان سخن نمی راند؟ چگونه است که تبعیض علیه زنان باید برداشته شود، ولی تبعیض علیه مردان اهمیتی ندارد.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    27 7
    اگر قراره معاونت زنان وجود داشته باشه معاونت مردان هم باید باشه برای رسیدگی به مشکلا سربازی مهریه خرید خونه ماشین نداشتن کار اینها مشکلات مردهاست
  • منصور صادقی IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    25 4
    پس چه نهادی قرار است در برابر تبعضی های ایجاد شده به نفع زنان و به ضرر مردان موضع گیری کند؟ چه نهادی و سازمانی حقوق مردان را پیگیری می کند؟ آیا حدود 2 میلیون معتاد مرد و 4.5 میلیون بیکار تحصیل کرده پسر رقم و آمار تکان دهنده ای نیست؟ چه کسی فریاد مظلومیت مردان را در این کشور می زند؟
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    19 5
    خانم ولی مراد با درود بیشترین افسردگی ها و خودکشی های منجر به فوت مربوط به مردها است بر خلاف تصور مردها بسیار احساسی تر از زنها هستند و خیلی زود افسرده میشوند باید وزارتخانه امور مردان تاسیس شود.یعنی چه اگر قرار است همه بار زندگی روی دوش ما باشد و خانمها دنبال رفاه خودشان باشد که نمیشود ما مردها هم حق داریم ما تفریح نداریم و باید همیشه برای خانه کار کنیم ما ماشین تولید پول نیستیم چرا مظلوم نمایی می کنید می گویید زنان بهشون ظلم میشه بله یه سری تفکرات سنتی وجود داره اما اونها در حال از بین رفتنه باید به مردها هم توجه بشه وزارتخانه امور مردان کی تاسیس میشه؟
  • بی نام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    9 6
    با دقت به منفی های داده شده میشه پی برد که فمینیسم توی ایران چقدر طرفدار داره!
  • بی نام A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    7 4
    مردان را دریابیم انها تحت فشار هستند خودخواه نباشیم
  • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    2 5
    به نظر شما اصلا كسي در ايران سواد اينكه بفهمه فمينيسم چي هست رو داره ؟ بنده كه بعيد مي دونم . خود شما هم در صدرش. چون اگر سواد فهم فمينيسم رو داشتيد اين نظر رو نمي گذاشتيد.