۰ نفر
۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۱

هولناکترین تصادف رانندگی چند ماه اخیر ۴۴ کشته داشت. این درحالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی تلاش های بسیاری برای ایمن تر شدن سفر و کاهش تلفات جاده ای داشته است.

امید کریمی: سوختن، زجرآورترین نوع مرگ. این سرنوشت ۴۴ انسان در شامگاه دوشنبه ۱۸ شهریور ماه ۹۲ بود؛ ساعت ۲۲:۵۵ در کیلومتر ۲۸ اتوبان تهران قم، پس از مجتمع مهتاب لاستیک اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود ترکید؛ اتوبوس پس از انحراف با یک سواری هوندا تصادف کرد، سپس از گاردریل وسط اتوبان رد و وارد لاین غربی شد،‌ در همین حال یک اتوبوس اسکانیای دیگر که از تهران به اردکان یزد در حال تردد بود با مشاهده اتوبوسی که از لاین مخالف وارد مسیر شد سعی به فرار کرد و به سمت راست منحرف شد، اما این تلاش فایده ای نداشت؛ هر دو اتوبوس با هم شاخ به شاخ شدند.

نتیجه؛ هر دو اتوبوس آتش گرفتند. ۴۴ نفر کشته و ۳۹ نفر زخمی شدند. مصیبت وارد شد. (اینجا)

نخستین تصاویری که از حادثه منتشر شد روی خروجی سایت پلیس قرار گرفت. (اینجا) فاجعه آنقدر بزرگ بود که سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا شخصا در محل حادثه حاضر شد و موضوع را پیگیری کرد. او پس از این دلیل اصلی فاجعه را اتوبوس اسکانیا اعلام کرد: شرکت تولیدکننده اتوبوس اسکانیا 50 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است. (اینجا) به گفته مومنی آنچه موجب شدت حادثه شده، نقص سیستم برق رسانی اتوبوس‌ها بوده است.

و این نخستین بار نبود که اسکانیاها موجب فاجعه در جاده های ایران شدند؛ ماجرای اتوبوس راهیان نور دانش آموزی در پاییز گذشته هم به دلیل ضعف بدنه اتوبوس اسکانیا اتفاق افتاد. (اینجا)

اما تا پلیس و دستگاه قضایی از کارخانه تولید کننده اتوبوس های اسکانیا حساب کشی کنند، مهمتر، فاجعه ای است که هنوز قابل هضم نیست. (این فیلم را ببینید)

در میان نظراتی که مخاطبان خبرآنلاین برای خبرهای مربوط به این فاجعه ارسال کردند، تعدادی از شاهدان عینی ماجرا بود و یا آنهایی که کسی را در این حادثه از دست داده اند.

یکی از مخاطبان برای این خبر نوشته است: من دیشب سر صحنه رسیدم به سمت تهران میومدم اولای آتش سوزی بود، یک کپسول 3 کیلویی داشتیم که اصلا فایده نداشت، همه سنگ میزدن به شیشه ها که بشکونن، مجروحا وسط اتوبان اینور و اونور میرفتن، خیلی بد بود، همه توجه کنین وقتی که آتش به آخر اتوبوس رسیده بود، هنوز آتش نشانی نیومده بود!!! ولی آمبولانسا آتش که نصف رو رد کرده بود رسیدن! جالب این بود که راننده دوم که پایین میخوابه دیگه وقتی داشت آتش بهش میرسید اومد بیرون!! وای چشمتون نبینه همچین حادثه ای رو، چقدر صدای ترکیدن میومد، جمجمه های اون بیچاره ها بود!!! فقط تورو خدا اگه بازم خدایی نکرده همچین حادثه هایی رو دیدین فورا کمک کنین، به این زودیا منفجر نمیشن این اتوبوسا، فرصت هست برای نجات. چندتا اتوبوس رد شد ولی هیچ کدوم نایستادن که کپسول بزرگ بیارن! 

تعداد زیادی از مخاطبان هم از حذف چکش های اضطراری در اتوبوس های بین شهری گله کردند. 

حادثه با عزای عمومی در استان های اصفهان و یزد همراه شد (اینجا و اینجا) و البته بازتابی هم در رسانه های خارجی داشت (اینجا)

ساعاتی پس از انتشار خبر حادثه، تسلیت روسای قوه مجریه و قوه قضاییه هم منتشر شد.

حسن روحانی،‌ رییس جمهور در پیام تسلیت خود نوشت: از وزیر بهداشت و درمان می‌خواهم در مورد درمان آسیب‌دیدگان حادثه شخصاً مراقبت و اقدام کنند و از وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور می‌خواهم ضمن بررسی دقیق عوامل حادثه، تدابیر لازم را برای جلوگیری از تکرار اینگونه وقایع اتخاذ نموده و گزارش اقدامات را به اینجانب ارائه نمایند (اینجا)

رییس جمهور همچنین سخنان ابتدایی نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود را به تسلیت به بازمانده های حادثه اختصاص داد و گفت به سه وزیر دستور پیگیری حادثه را داده است (اینجا)

همچنین آیت الله آملی لاریجانی،‌ رییس قوه قضاییه هم در پیام تسلیت خود نوشت: درپی وقوع این حادثه غم انگیز و تاسف بار به داستان محترم کل کشور دستور داده شده است که تمامی جوانب امر را بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش نماید. (اینجا)

پیش از این البته محسنی اژه ای، دادستان کل کشور گفته بود پیگیر این ماجراست (اینجا

اما شدت حادثه و سوختگی ها تا حدی بود که پزشکی قانونی قم، تا روز جمعه، هویت آخرین قربانی را شناسایی کرد (اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا) همچنین یک جسد هم روز بعد در محل حادثه توسط خانواده یکی از قربانیان کشف شد (اینجا)

آخرین خبر هم از این حادثه، کشف ۶ کیلو طلا از یکی از اتوبوس هاست (اینجا

اما چرا در جاده های ایران غم می بارد؟ چرا این همه تصادف وجود دارد و این همه تلفات از تصادفات به جا می ماند؟ چرا با وجود این همه بگیر و ببندی که پلیس در قوانین راهنمایی و رانندگی دارد، باز هم میزان تلفات جاده ای در ایران بالاست؟

مخاطبان خبرآنلاین فرهنگ غلط رانندگی و سپس ایمنی ناقص خودروها را عوامل اصلی می دانند. (اینجا) عواملی که هر روز کشته های بسیاری به جا می گذارد، کافی است به خبرهای این صفحه رجوع کنید (اینجا) و خبری درباره افزایش طول جنازه هایی که هر سال در جاده ها بر جا می ماند بیابید. طولی که تا ۳۰ کیلومتر هم می رسد (اینجا)

 

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    56 0
    وقتي اين گزارش را خوندم واقعا متاثر شدم.
    • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      14 5
      من عکساشون دیدم ... عجب معرکه ای بود ..خیلی جالب یهو دو نا آتیش گرفتن ... عجب اسکانیا .. آدم سرش سوت میکشد وقتی میدید چطور این زبون بسته ها جزغاله شدند.
    • سامان A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      16 0
      وقتی اونجاشو خودنم صدای پکیدن سر هاشون میومد اصن به شخصه حالم بد شد واقعا رفتم تو شک نمی دونم چی بگم ، دلم می خواد راننده ، شرکتی که این چکش های لعنتی رو در میاره ، بی شرفی که اینجور حاضره هنوز این اتوبوس ها رو با سابقه اتش سوزی که داشته تولید کنه ، مسولی که باید جلوشو میگرفته ، کسی که گواهی تایید فنی داده کسی که اجازه حرکت داده همه جای اون آدم های نازنین نبودن ، توی آمریکا چند تا ماشین میفهمن مشکل ترمز داره کل 100 هزار خودرو همون خط تولیدی رو برمی گردن مثل کار تویوتا و فورد ، واینجا باید چقدر آتیش بگیره تا اخرش اونقدر وحشت ناک باشه که آخر یه صدای بشه از فردا هم همونه ، مهم اینه بی مسولیت ها بی مسولیت میمونن اینه که درد میمونه و نمیشه عوض کرد وگرنه اون بیچاره ها که دیگه پر کشیدن ...
    • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
      7 2
      خدا لعنت كنه هر چي چيني را كه با لاستيكي كه ساختن باعث مرگ اين همه انسان بي گناه شدند
  • cloner IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    65 10
    این به اصطلاح روشن فکرایی که زدن فرهنگ غلط رانندگی باعث تصادف می شه می خوام بپرسم ازشون گیریم یه راننده یه شاتباه بکنه یه سبقت بگیره،باید خودشو خانوادش کشته بشن؟؟؟؟ با یک اشتباه؟ اگه به اصطلاح ماشین هامون ایمن بودن با یک اشتباه مرگ بوجود نمی اومد. حق یک خانواده نیست با یک اشتباه برن واسه مرگ اما خیلیا با هزار اشتباه تو جامعه بمونن برید جاده هاتونو درست کنید،خودرواتونو درست کنید.پلیس راهنمایی،دقت کنید راهنمایی!! بجای مچگیری یه خورده راخنمایی کنه مردمو نه این که بره پشت درخت قایم شه که پول دربیاره برید خودتونو درست کنید برید
    • قلندر A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      11 2
      وقتی گفته می شود فرهنگ رانندگی، یعنی یک مسآله عمومی و عام : یعنی اینکه بدانید در کجا، چطور و با چه افرادی مواجه هستید و رانندگی می کنید، یعنی اینکه مختصات و مشخصات وسیله نقلیه تان را بدانید یعنی اینکه ضعفها و قوتها را بدانید یعنی اینکه اگر بر اثر اشتباهی حادثه ای رخ داد همه را به گردن این و آن نیاندازید یعنی اینکه بجای کمک ، موبایل به دست فیلم نگیرید یعنی اینکه از مسیر بهتر، با وسیله بهتر در شرایط بهتر تردد کنید، همه اینها و خیلی موارد دیگر که نگفتم در قالب فرهنگ معنا می شود نه صرفا کمربند بستن و راهنما زدن..
    • cloner A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      8 2
      پس به نظر شا اگر کسی با موبایل حرف زد باید کل خانوادش کشته بشن.چرا؟چون ماشینش پرایده عزیز من نگفتم که این کارا درسته گفتم نباید با یک اشتباه این همه انسان بمیرند موفق باشید
    • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      4 0
      اگر می گفتی: "ماشیناتونو درست بسازین" هم بد نبود. راه دوری نمی رفت. اگر همه چیز درست شود ولی خودروهای با انواع نقص ها ساخته و با تاییدیه روانه بازار شوند، هیچ تغییری ایجاد نمی شود.
  • نگار IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    56 12
    واسه شادی روحشون و تسلی دل بازماندگان و آرامش فکری مجروحان صلوات...اللهم صل علی محمد و آل محمد
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    21 0
    نمی دونم چرا کسی به خلا رسیدگی به هنگام ومتناسب با حادثه وقوع یافته توجهی نداره ؟ آمار بالای مجروحین ومتوفیات سوانح متاثر از عدم حضور به هنگام نیروهای امدادیست که بسیاری از اون ناشی از کاستی در امکاناته که بایستی تقویت بشه.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
      10 0
      وهمچنین اگر از امکانات وفضای موحود در مراکز رفاهی بین راهی (مثل آفتاب) استفاده میشد ونیروهای آتش نشان وآمبولانس استقرار داشتند شاید از ابعاد حادثه کاسته میشد.
  • بی نام EU ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    17 0
    چرا باید کلی پول بدیم برای خودروی داخلی؟ بهتر است خودرو وارداتش آزاد شود و بدون عوارض سنگین فعلی. خودروساز داخلی هم اگر نمی تواند رقابت کند بهتر از نابود شود. اصلا تولید ملی یعنی چی؟؟؟
  • بی نام US ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    34 0
    در ایران جون مردم ارزشی نداره مردم مورچه هستند که باید زیر پا له بشن
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    12 0
    وقتی از شرکتی اتوبوس می خرید که در بورس نیست شفاف نیست و معلوم نیست در آن شرکت چه خبر است خب مدیران ش هم مسئولیت نمی پذیرند دیگه
    • بی نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      5 0
      دمت گرم. کسی تا حالا به این موضوع اشاره نکرده بود. همه فقط می گویند اروپایی و شناخته شده است. تو اروپا هم آتش بازی و چهارشنبه سوزی راه می اندازد؟! یا مثل موشک کاغذی، جمع می شود؟!
  • بی نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    7 3
    این تقصیره اتوبوسرانی و پلیس و راه و جاده نیست ... این ها همه از خود مردم که کرکره مخشونن کشیدن پایین و سوار میششن .. خودشون به کشتن میدن و خانوادهاشون یک عمر داغدار . با الغ یا قایری برو تو که میبینی این اتوبوس ها خراب هستند
  • م.س IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    14 1
    بررسی نمی خواد مقصر کسی جز دولت نیست جاده قم مثل خط کش های موج دار می مونه از اون طرف کالاهای بی کیفیت و ارزون چین رو ریختن تو بازار تا بگن ارزونی هست. نصف درامد اتوبوس هم میره تو جیب تعاونی بد بخت اتوبوس دار از کجا بیاره لاستیک 5 میلیونی بخره فقط بلدیم فرافکنی کنیم .. راننده اتوبوس میشه مقصر اصلی. تاکی باید افراد بی خرد و بی سواد بشن مدیر و تحصیل کرده ها برن دَدَر
  • رفیق IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    15 0
    **"به عنوان یه نفر که تو پرتردد ترین مسیر کشور (تهران-مشهد) رفته و اومد داره میگم: که دلیل اصلی ایمن نبودن اتوبوسا (چه اسکانیا و چه دیگر) و پاسخگو نبودن شرکت ها و مسئولینه! آقا نه کمربند درست و حسابی دارن! (البته بعضیاشون دارن) نه کولر دارن، (حتی خودم سوار اتوبوسی شدم که فرمونش (یا هرجای دیگش، خلاصه اتوبوسش نرمال نبود) تنظیم نبود! شب از مشهد راه افتاد تا صبح تو جاده مارپیچ رفتیم!! حالا بماند که سه بار هم رفت تو شانه خاکی) راننده ها هم که اصن براشون مهم نیست مسافر راحته ناراحته اعتراض داره نداره. برید پایانه های مسافربری و ببینید که سر سر و پا پاست، شلوغ پلوغه و هرکی به فکر اینه که اتوبوسشو پر کنه و بره!! حالا درست و ایمن هست یا نه؟ مهم نیست!!!! بعدشم نتیجش میشه این.
    • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
      5 0
      کارخانه های سازنده اتوبوس و دیگر خودروها که ابدا پاسخ گو نیستند. فقط تنداتند از کیفیت بزنند و به قیمت بیفزایند.
  • رضا NL ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    8 4
    علاوه بر همه موارد مطرح یک چیز دیگه قابل تامل است و ان اینکه راننده و یا صاحب اتوبوس به خاطر 3 میلیون تومان مابه تفاوت لاستیک خوب و لاستیک چینی باعث چنین حادثه وحشتناکی شده است. بهر حال نباید همه تقصیر ها را گردن این و اون انداخت . همه در مدیریت و کنترل فاجعه مقصرند اما اگه یک نفر از منفعت شخصی خودش میگذشت هیچ کس مجبور نبود این اتفاق را تحمل کند
    • بی نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      0 1
      یک ماه از این رخداد اندوهناک گذشته است و مشخص شده که لاستیک نو و "گودیر" اروپایی بوده است. اتوبوس ها سرعت مجاز آزادراه را داشته اند و در خط دوم بوده اند نه در خط سبقت. دفترچه های راننده ها نشان می داده اند که راننده ها پیش از سفر استراحت داشته اند. برادر من! چرا زود احساساتی می شویم و حرف می زنیم. بهتر است صبر کنیم تا اطلاعات دقیق تر بیرون بیاید و بعد مردم را متهم و محکوم کنیم. البته این فاجعه و دیگر فجایعی که در اتوبوس های اسکانیا تا به حال رخ داده است، فراموش نشدنی اند و احساسات همه را را برای همیشه جریحه دار کرده اند ولی باز هم نباید زود قضاوت کنیم.
  • دانیال IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    14 0
    چرا رسانه ها و مسئولین فقط به اتفاقات اطرف تهران اهمیت میدن؟ مگر همین اتوبوس اسکانیا نبود که سال گذشته در جاده هفتگل استان خوزستان همین اتفاق براش افتاد و 14 نفر از مسافرین جزغاله شدن و غیر قابل شناسایی، پس چرا اون موقع هیچ صدایی از کسی دزنیومد!؟ اگر همون موقع رسیدگی می شد اتفاقات بعدی رخ نمی داد
    • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
      3 0
      وقتی مجری مناطره تلوزیونی در این باره از مدیر عامل اسکانیاپرسید، ایشان این قضیه را کلا نشنیده گرفت و پاسخ نداد!
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    8 1
    مطمئن هستید جاده ها ایراد نداره؟
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    16 0
    یه چند وقتی خبر بررسی و ... بعدش فراموشی و دوباره روز از نو ...
  • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    15 2
    اونایی که شادی روح این خدابیامرزارو نمی خوان و منفی دادن فکر کنن خودشون یا زن و بچشون جای این عزیزان فوت شدن!!!!!!
  • شهروند A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    9 2
    متاسفانه در کشور ما هر کس به فکر خودشه دوستی که گفتن جنس های بنچل چینی رو میریزن توبازار درست گفته آخه دیگه لاستیگ آشغال که با جان مردم سرو کار داره رو هم که نباید از آشغالهای چینی وارد کنیم؟اونایی که سود این آشغالها رو میخورید و جان مردم براتون اهمیت نداره باور کنید این بلا سر خودتون وعزیزاتون میاد خیلی وقته کسی برای مردم ارزش قائل نیست اما همیشه وضع به این صورت نخواهد ماندآه مردم پشت سر شماهاست حالا اگه اعتقاد ندارید و به نوعی میخواهید فقط یکشبه ثروتمند شوید بازم از آشغالهای سرطانزا و مرگ آور چین وارد کنید چه لاستیک چه چیزای دیگر بسه اونی که از این راه نون میخوری تا جلوتونگرفتن خودت دست از این کارا بردار!
  • مرصاد A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    9 0
    واقعا درد آوره، اسکانیای سوئدی کجا اسکانیای تولید ایران کجا، اتاقش تو سمنان ساخته میشه و قطعاتش تو چین... کم کم جای هندوستان رو داریم میگیریم توی تعداد کشته ها...
  • بی نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
    2 0
    دولت باید لستیک های نامرغوب را از بازار جمع کند
    • بی نام A1 ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      2 0
      دولت خودش اجازه تولید لاستیک نامرغوب و .. رو میده حالا بیاد جمعش کنه!؟