با نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات تیم هسته‌ای کشورمان با 1+5 یک‌بار دیگر متذکر می‌شود که بنابر ضرورت‌های واقعی جامعه اقدام تیم مذاکره‌کننده هم با اقتدار انجام پذیرفته و هم جنبه‌های دیپلماتیک آن به خوبی رعایت شده است.

پرونده هسته‌ای خوشبختانه در مسیر صحیح با هدایت مقام معظم رهبری قرار گرفته است و می‌باید از تندروی‌های سیاسی که معمولاً توسط بعضی گروه‌ها صورت می‌پذیرد، اجتناب نمود.
چرا باید در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که سالگرد وحدت و همدلی است شیرین‌کامی مردمی که علی‌رغم تمامی کمبودهای اقتصادی با هدف کمک به دولت و بهبود وضع معیشت خود قدم در صحنه گذاشته‌اند را با پخش اعلامیه‌هایی اختلاف‌افکنانه و بی‌محتوا تلخ نماییم؟
این چه دلسوزی است که دولت و هیأت مذاکره‌کننده در مسائل هسته‌ای را مورد هجمه و تعرض قرار داده و با سؤال‌های آیا می‌دانید که...؟ افرادی که مورد تأیید رهبری قرار گرفته‌اند را مورد عتاب و خطاب قرار داده و آنها را به انحراف از سیاست‌های نظام محکوم نموده و تهمت مذاکره و توافق محرمانه با آمریکا بدون مجوز مسئولان عالی‌رتبه نظام را به آنان روا داریم؟
هرچند که بعضی از مخالفان توافق از سر دلسوزی ایراداتی به توافق ذکر شده دارند ولی این چه منطقی است که ما خود بهانه به دست دشمن داده و خواستار مناظره با تیم مذاکره‌کننده شویم تا ثابت نماییم که مثلاً داده‌ها با دریافتی‌ها برابری نمی‌کند. چنین موضوع مهم ملی نیاز به مناظره ندارد و باید دایه دلسوزتر از مادر نشده و همان‌گونه که رهبری انقلاب ناظر بر پیشرفت مذاکرات می‌باشند و مردم ایران اسلامی نیز اعتماد خود را به تیم مذاکره‌کننده بارها اعلام نموده‌اند، همگان کمک نموده تا قدم‌های بعدی راسخ‌تر و در جهت حفظ منافع ملی کشورمان برداشته شود. چنان‌چه منصفانه و به دور از نگا‌ه‌های حزبی و صنفی به توافق ژنو نگریسته شود، شاهد آن خواهیم بود که هم موقعیت ایران اسلامی در منطقه ارتقا یافته و هم جایگاه کشورمان در نزد سایر کشورها با شروع مجدد روابط اقتصادی نگرانی شدید دشمنان ایران اسلامی را فراهم آورده است، به طوری که آمریکا و اسرائیل نتوانسته‌اند این موفقیت را تاب آورده و به شدت عصبانیت خود را بروز داده‌اند.
البته غرب و طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران نیز باید بدانند که محدود کردن تحقیقات هسته‌ای ایران که حق مسلم هر عضو NPT است آرزویی بیش نیست. زمانی‌که توسعه فناوری ایران تحت قوانین بین‌المللی و زیرنظر آژانس به پیش می‌رود، تفسیر به رأی از قوانین NPT به عهده آمریکا و متحدان آن نمی‌باشد. آژانس انرژی اتمی باید به دور از هیاهوهای سیاسی بعضی زیاده‌خواهان، بر بعد فنی و حقوقی پرونده ایران متمرکز شده و زمینه مختومه شدن این پرونده که بیش از حد لازم زمان‌بر شده را اعلام نماید. لذا به همان اندازه که مذاکره با 1+5 ضروری است، مذاکره با آژانس باید جدی گرفته شود و سخن آخر اینکه دیپلماسی ایران باید به رفتارهای مخرب بر ضد روح اعتماد ایجاد شده در توافق ژنو متناسب با حرکت‌های طرف مقابل اتخاذ گردد.
سیدجعفر هاشمی
سفیر اسبق در برزیل

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 338687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    میشه توضیح بدید چرا وقتی ما عقب نشینی کردیم، حمله آمریکاییها به ما بیشتر شده است؟
  • احمد IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    به نظر من ما نباید روند رو به جلو تورم چند ماه قبل واخبار نگران کننده هر شب تحریمها را که کشور را بسوی بن بست می برد به این زودی فراموش کنیم باید ارامش به مذاکره کننده ها بدهیم تا کارها به روال خود به خوبی جلو برود
  • بی نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    91 11
    احسنت !
  • محمد IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    واقعاً فتنه گر به چه کسانی گفته میشود؟چرا قوه قضاییه و نیروی انتظامی اقدامی صورت نمیدهند؟آیا نمیتوان به سر منشاء های این دست رفتارهای اختلاف افکنانه رسید؟
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 0
    یعنی این آقایان توانایی تفکر ندارن ؟ شما مثلا پیرو نظام هستید ؟ پس چرا به حرف رهبر گوش نمی دید ایشون خودشون از این دولت حمایت می کنند بعد شما حرف های ایشون رو هم زیر سوال می برید ؟
  • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    0 0
    خواست آقای دکتر روحانی هم همين بود که افراد محقق ساکت ننشینند وفضای نقد و بررسی را به منتقدین کم سواد نسپارند تا هم کام ملت را تلخ کنند وهم سياه نمائي کنند ! همان کم سوادهای فاقد انصاف نصف سخنان ایشان را سانسور وان نصف دیگررا هم با تفسیر به رأی وبا سریش کاری ! دستاویز دیگری برای حمله به روحانی درست کنند!
  • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
    1 2
    متاسفانه تمام این علامیه ها توسط سپاه بین مردم پخش میشد
  • کورباطن A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    نمی دانم چرا همه چیز در کشور ما یا باید مقتدرانه نام گذاری شود یا عاجزانه. مثلا نمی شود گفت عاقلانه یا سیاست مدارانه، یا گفت قانونی و اخلاقی یا اصلا کاری بر اساس منافع کشور. برای همین است که مثلا نماینده ای که با رای مردم یک شهر انتخاب شده است و وظیفه اش حفظ منافع ملی و پیش برد و نمایندگی مردم خوزه انتخابیه اش است به خود اجازه می دهد در کوچک ترین امور اجرایی و قضایی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی دخالت کند بدون اینکه حتی تخصصی در آن رشته داشته باشد. نه اینکه فقط نمایندگان بلکه مسئولین اجرایی هم همین طور...