۰ نفر
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۲
وزارت ورزش و جوانان برای جوانان چه کرد؟

وزارت ورزش و جوانان در دولت تدبیر و امید تلاش بیشتری را بر حوزه جوانان داشته است تا از انتقاد عمده و پایه به غالب بودن ورزش بر موضوعات جوانان در این وزارتخانه فاصله بگیرد.

زهرا تالانی:  ورزش و جوانان آخرین وزارتخانه ای از دولت یازدهم بود که صاحب وزیر شد؛ پس از 5 ماه و چندبار رای عدم اعتماد به وزاری پیشنهادی رییس جمهور،‌ بالاخره محمود گودرزی از مجلس رای اعتماد گرفت و وزیر ورزش و جوانان شد. این وزارت خانه هرچند در ماه های گذشته گرفتار حواشی مختلف ورزشی بوده است،‌ تلاش هایی هم برای ساماندهی امور جوانان داشته.

در این دوره با انتصاب محمود گلزاری به عنوان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گام‌هایی برای پویایی این معاونت و حل مشکلات جوانان برداشته شد. هرچند که گلزاری معتقد است که این ادغام  از اول نادرست بود و باید هرچه زودتر فکری برای آن کرد (اینجا).

هرچند این نظر را هم وزیر ورزش و جوانان دارد. محمود گلزاری دراین باره با تایید پیشنهاد جدایی جوانان از وزارت ورزش و جوانان، گفته که این پیشنهاد به صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی داده خواهد شد: «کارگروهی در این وزارتخانه تشکیل و تمامی جوانب این مسئله را بررسی می کند. پس از جمع‌بندی‌های نهایی در صورت تایید، این پیشنهاد به صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی داده می شود.»

با این حال و به گفته معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان 6 برنامه اصلی وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان تعریف شده که شامل رفع مشکلات معیشتی، اشتغال و مسکن برای ازدواج، فعال کردن جوانان در تشکل های مردمی، اوقات فراغت، هویت ایرانی- اسلامی، سلامت و کاهش آسیبهای اجتماعی با محوریت اعتیاد ـ طلاق و خشم است.

در جدول زیر برنامه ها و فعالیتهایی که تا کنون در وزارت ورزش و جوانان برای ساماندهی مشکلات جوانان شده، آورده شده است؛

موضوع شرح موضوع
تعیین تکلیف مجوز مراکز مشاوره ازدواج در دولت گذشته مشکلاتی بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به وجود آمد، اما براساس قانون مجلس سازمان نظام روانشناسی باید پروانه های تخصصی مراکز مشاوره را به متقاضیان ارائه دهد. در جلساتی که با سازمان نظام روانشناسی برگزار کرد، قرار شد که از این به بعد مجوز و پروانه های تخصصی مراکز مشاوره ازدواج از سوی این سازمان به افراد داده شود، اما گزینش، حمایت ونظارت بر عملکرد این مراکز برعهده وزارت ورزش و جوانان و با مشارکت سازمان نظام روانشناسی باشد. باید صاحبان مراکز مشاوره، آموزش های واحد برای مشاوره های قبل از ازدواج ببینند، یکی از برنامه های ما در حوزه ساماندهی ازدواج، فراگیر کردن مشاوره های قبل از ازدواج و همچنین آموزش های بعد از ازدواج است. بنابراین افرادی که باید مجوز مراکز مشاوره را دریافت می کنند تخصص لازم را در این حوزه داشته و از سوی دیگر این افراد آموزش های واحدی را برای ارائه خدمات مشاوره ای ببینند.
تعیین تکلیف سایتهای همسریابی به زعم وزارت ورزش و جوانان سایت های همسریابی نقش قابل توجهی در ازدواج افراد نداشته و این سایت ها به صورت غیرقانونی و ناکارآمد فعالیت می کنند و به جای تحکیم خانواده، به بنیان خانواده آسیب جدی وارد می آوردند.نگاه ها نسبت به سایتهای همسریابی مثبت نبوده و باید فعالیت این سایتها متوقف شود. چرا که افراد برای انتخاب همسر خود باید به صورت حضوری در مراکز مشاوره باشند و در حقیقت دختر و پسر، پدر و مادر و مشاور سه راس یک مثلث برای تشکیل خانواده هستند. افرادی که همسران خود را در فضای مجازی و بدون شناخت از یکدیگر انتخاب می کنند، ازدواج های پایداری ندارند حتی در کشورهای خارجی انتخاب همسر با این روش از نگاه کارشناسان و متخصصان روانشناسی رد شده است.
سازمانهای مردم نهاد
با توجه به مشکلات موجود در حوزه خانواده ها مردم در زمینه ازدواج جوانان باید وارد عمل شوند که در این زمینه سازمان های مردم نهاد (سمن) می توانند به گروه های هدف و اعضای خود کمک کنند.یکی از مهم ترین فواید فعالیت در این سازمان ها این است که روحیه فعالیت جمعی و مشارکت در بین اعضای سازمان های مردم نهاد ایجاد می شود. ما به مثابه غربی ها فعالیت های مشارکتی و دسته جمعی نمی کنیم که این به دلایل تاریخی برمی گردد و به دلیل پیشینه های تاریخی فرهنگ فردگرایی در کشور رشد یافته، در حالی که در قرآن کریم بر مشارکت جمعی و گروهی تاکید فراوان شده است.مهم ترین ثمره فعالیت در سازمان های مردم نهاد دستیابی به رشد اخلاقی، گسترش توانمندی های وجودی و ارتقای توان مدیریتی در حال و آینده است؛ 50 درصد ثمره فعالیت این سازمان ها به مردم و 40درصد به اعضای این انجمن ها بر می گردد و بخشی از فعالیت اینها هم به دولت کمک می کند.
هم اینک حدود چهار هزار سمن زیر پوشش وزارت ورزش و امور جوانان فعالیت دارند که شمار زیادی از اینها با هماهنگی و همکاری وزارت کشور توانمندسازی شده است. قرار است قرارداد برخی از فعالیت ها را در کشور تنها با سمن ها منعقد و فعالیت دستگاه ها به این سازمان ها واگذار شود و در این زمینه فرآینده صدور مجوز فعالیت سمن ها روشن تر می شود.
شورای عالی جوانان
بخش عمده‌ای از جامعه هدف در ارتباط با وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و نیروهای مسلح هستند. اگر نمایندگان دستگاه‌ها در شورای عالی جوانان از نزدیک با مشکلات  آشنا شوند اولاً مقرارتی که به امضای رئیس جمهور در این حوزه وضع می‌شود، لازم الاجراست ثانیاً تبلیغات باعث می شود مسئولین بیشتری نسبت به مشکلات این بخش حساس شوند. از این رو در این دوره تقریبا سعی شد در هر استان یکبار جلسه شورای عالی جوانان برگزار شود. در این جلسات به مشکلاتی که در حوزه جوانان مانند وام ازدواج، اشتغال و ازدواج پرداخته شده است.
حل معضل بیکاری
دولت تدبیر و امید و دکتر فرجی دانا توجه ویژه‌ای به علوم انسانی داشته باشند و از اساتید علوم انسانی در تصمیم گیری‌ها و طرح‌های ملی کمک بیشتری گرفته شود.خوشبختانه ما در دولت جدید شاهد این هستیم که پس از سالها اساتید دانشگاه علامه دور یکدیگر جمع شده‌اند، متاسفانه در سالهای گذشته این گونه مراسم‌ها تعطیل شده بود. 35 درصد جمعیت کشور در گروه سنی جوان قرار گرفته، حضور من در این دولت بیشتر از همه نشان دهنده این نکته است که دولت باید از اساتید علوم انسانی بیشتر استفاده کند. جوانان ما پاکترین جوانان دنیا هستند اما بیکاری در جوانان بسیار زیاد است و آنها درگیر آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد و ... هستند و این مسئله جز به کمک اساتید علوم انسانی حل نخواهد شد.ابیکاری در بین دانشجویان رشته‌های علوم انسانی نسبت به سایر رشته‌ها بیشتر است و به همین دلیل پیشنهاد جدی‌ام به دکتر فرجی دانا این است که اولا به علوم انسانی توجه بیشتری شود. همچنین دانشگاه علامه از قوی‌ترین استادان در این حوزه برخوردار است که توانسته‌اند با همه سختگیری‌ها و تنگ نظری‌ها خدمات زیادی به جامعه ارائه دهند. باید از این اساتید بیشتر استفاده شود. بایدبرای کاریابی دانشجویان ارتباط جامعه و دانشگاه را بیشتر فراهم کرد. 
وام ازدواج
یک میلیون و 100 هزار نفر در سال 92 در سامانه بانک مرکزی و دیگر بانک ها برای وام ازدواج نامنویسی کرده بودند که به دلیل تمام شدن موجودی وام قرض الحسنه نتوانستند این تسهیلات را دریافت کنند و هم اینک این رقم به یک میلیون و 500 هزار نفر رسیده است. در حال حاضر تعداد بانک‌های اعطا کننده وام ازدواج و تکالیف صندوق ملی قرض‌الحسنه زیاد است، اما اولویت دریافت‌کنندگان وام نامشخص است و با توجه به صرف موجودی صندوق ملی قرض‌الحسنه در راه‌های دیگر، موجودی این صندوق در سال 92 نسبت به سال‌های قبل هشت درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی، مردم نیز نسبت به سال‌های قبل، رغبت کمتری نسبت به سپردن موجودی خود به صندوق قرض‌الحسنه داشتند.
بانک مرکزی پیشنهاد داده بود که دولت مبلغ قابل توجهی را در صندوق ملی قرض‌الحسنه ویژه وام ازدواج جوانان قرار دهند؛ اما مجلس در تخصیص بودجه کم لطفی کرده است. در این زمینه با مرکز مرکزی مکاتباتی را انجام شده است.
جلسه شورای عالی راهبردی جوانان برای نخستین بار جلسه شورای عالی راهبردی در اردیبهشت امسال برگزار شد. در این جلسه به مشکلات جوانان و آماری در مورد بیکاری و طلاق پرداخته شد. تحصیل، ازدواج و اشتغال به عنوان سه موضوع مهم حوزه جوانان هستند. بیکاری جوانان تحصیلکرده از معضلات اصلی این قشر به حساب می آید چرا که در حال حاضر بیکاری جوانان ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از میانگین کل جامعه است ضمن آنکه در حال حاضر شاهد آسیب های دیگری در میان جوانان از جمله اعتیاد و خشونت هستیم. اعتیاد، خشونت و تصادفات از جمله آسیب‌هایی هستند که جوانان را تهدید می‌کنند، حل این مسئله نیازمند یک عزم ملی است. طبق سرشماری سال ۹۰ گروه میانسال جامعه نسبت به سال ۸۵ افزایش داشته است، این در حالی است که در سال‌های گذشته عکس این وضعیت حاکم بوده است. ۲۶ درصد بیکاری در کشور وجود دارد اما نگرانی دیگر در موضوع جوانان بحث افزایش آمار طلاق است و در طول سه سال گذشته آمار نسبت طلاق به ازدواج ۲۰ درصد رشد داشته است.همچنین ۴۶ تا ۵۰ درصد بیکاری در جوانان اختصاص به تحصیلکرده ها دارد. آمار طلاق در شهر تهران و در استان البرز ۳۳ تا ۳۵ درصد رشد داشته و مشهد در رتبه چهارم قرار دارد .آمار طلاق در هر سال دو برابر شده است.
تشکیل کارگروه های حوزه جوان خوشبختانه وزیر ورزش و جوانان مسائل و مشکلات جوانان را جدی گرفته و خودشان نیز معتقدند فعالیتهای ورزشی مشکلات جوانان را تحت‌الشعاع قرار داده است به همین دلیل تاکید ویژه ای بر تشکیل این 12 کارگروه کرده اند، البته پیشنهاد شده است کارگروه شورای راهبردی با حضور مسئولان و کارشناسان فکری و مدیران اجرایی ایجاد شود تا تصمیم گیریهای اساس در آنها گرفته شود.
تدوین لایحه دوستدار شهر جوان همه مشکلات جوانان از طریق دولت حل نمی شود. در تفاهم نامه ای که به زودی با شهرداری تهران به امضا می رسد، قرار شد شورای راهبردی جوانان تهران تشکیل شود. همچنین لایحه دوستدار شهر جوان از سوی معاونت ساماندهی و شهرداری تنظیم و برای تصویب به شورای شهر تهران ارسال شود. همچنین قرار است با شهرداران کلانشهرها دیدار داشته و فعالیت هایی که در شهر تهران اجرا می شود در سراسر کشور انجام شود. راه‌اندازی کلینینک های کنترل خشم نیز از دیگر فعالیتهای مشترک میان ما و شهرداری است؛ چراکه معتقدیم بعد از اعتیاد و طلاق، خشونت سومین آسیب کشور است.

46232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 354695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ایمانی فر از هرسین A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    23 2
    خدا به داد ما جونا برسه
    • بی نام IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
      4 0
      اسمش رو بگذاريد وزارت پيران و سالمندان خبر تو را بخدا بگذار. در سن 30 سالگي بعد از آزمون استخدامي با بدبختي جذب شدم خيلي از دوستام با فوق ليسانس دارن گوشه خونه جيغ مي زنن ، بيماري هاي افسردگي گرفتن ، خودم دارن واسشون دق مي كنم ، بهترين بچه هاي ايران چرااااااااااااااااااااا چرا كسي به فكر اين همه جوون نيست. با چه روحيه ايي درس خونديم جز خواستيم تحصيلكرده باشيم ولي الان افرادي كه توي خيابون ها ول ول مي چرخن دارن مسخره مون مي كنن. تو را بخدا مسولا بچه هاي شصد را فرامووووووووووووووش نكيد بهشون فرصت بديد از خونه ها بيرون بيان. خيلي از دخترا گوشه خونه خيلي از پسرها هم ديگه نمي دونن چي بايست بشه. جوناي هم سن ما در كشورهاي ديگه چي كار مي كنن
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    9 0
    وظیفه اصلی این چند ارگان رو برای ما بفرمایید: 1. اوقاف 2. محیط زیست 3. وزارت ورزش و جوانان که البته وزارت فوتبال بهتره
  • آرمين FI ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    6 0
    فعلا كه چند ماه تمام دغدغه وزارت شده استقلال و پرسپوليس.بهتره اسمشو بذارن وزارت اسقلال و پرسپوليس
  • سیا FI ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    5 0
    همه چیز را پولی کردند تمام سالنهاییکه طزمانی رایگان بودند و بچه ها میرفتند برای آموزش همه پولی شدند حتی مسبقاتی که آموزش و پرورش استان تهران همه ساله بین مناطق برگزار میکرد هم پولی شده و خانواده بچه ها موظف به پرداخت هزینه هستند برای مثال مسبقات بسکتبال مناطق استان تهران نفری 10 هزار تومان از بچه ها گرفتند. تا آموزش پرورش معظم بتواند مسبقه برگزار کند
  • علي IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    11 0
    من هم يكي از آن 1 و نيم ميليون جوان در صف وام ازدواج هستم . اولا آقايون مجلس خودشون وضع ماليشون خوبه بچه هاشون را بدون وام و... ميفرستند سر خونه زندگي پس نيازي به تصويبش ندارند . دوما دولت مدام تبليغ براي افزايش جمعيت ميكند اما هنوز مشكلات ازدواج را حل كه نكرده حتي با افزايش تورم و پرداخت نكردن وامها مشكل ازدواج را دو چندان كرده است. من كنجكاوم بدانم اين وزارت ورزش و جوانان با اين همه كارمند و حقوق بگير از صبح تا شب مشغول چه كارهايي هستند.