یک مقام مسوول در وزارت ورزش و جوانان می گوید باید با ازدواج سالم خانواده ها را به فرزندآوری تشویق کرد.

زهرا تالانی: از وقتی موضوع افزایش جمعیت و فرزند آوری در کشور مطرح شد، مسئله ازدواج هم بیشتر مورد توجه قرار گرفت. چه اینکه جوانان بسیاری پشت خط ازدواج مانده اند. از سوی دیگر سالهاست که عنوان می شود جوانان تمایلی برای ازدواج ندارند و سن ازدواج در کشور بالا رفته است.

اما در بندهایی از سیاست های کلی جمعیت که چند روز پیش از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد(اینجا) به ازدواج جوانان اشاره شده است. متولی امور جوانان در دولت وزارت ورزش و جوانان است. درباره برنامه های این وزارتخانه برای ازدواج ساده جوانان با بهمن بهمنی مدیرکل دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده گفت وگویی را انجام داده ایم که می خوانید:


همانطور که می دانید یکی از بندهای سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری برای افزایش جمعیت، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند آوری است. وزارت ورزش و جوانان چه برنامه ای برای رفع موانع ازدواج دارد؟

ازدواج یک سنت الهی است و وظیفه ما هم در این معاونت ساماندهی امور جوانان در امر ازدواج است. ما سعی کردیم که موانع ازدواج سالم را شناسایی کنیم و در بستر قوانین و اجتماع موانع را برطرف کنیم. البته موانع سالهاست که مشخص است اما باید راهکار درست برای حل آنها رائه داد و اجرایی کرد.


این موانع که معتقدید قبلا شناسایی شدند کدام هستند؟

وام ازدواج، فرهنگ عدم پذیرش ازدواج در سنین پایین،نبود الگوی درست برای ازدواج و آموزش درست برای ازدواج و ارتباط گیری سالم است.البته موانع بیش از اینهاست اما نیاز به مطالعه بیشتر و بررسی دارد.


برای رفع این موانع چه برنامه ای دارید؟

ترویج مفهوم ازدواج و روش درست ارتباط گیری دوجنس بسیار مهم است تا زمینه ساز تشکیل یک خانواده به عنوان یک آشیانه، پناهگاه و فضای امن باشد و زن و مرد احساس کنند که یک فضای امن برای برطرف شدن نیازهای روانی و اجتماعی است. در این زمینه ارتباط با رسانه ها،فیلم سازی نیاز است. از آنجایی که جوانان در دانشگاه ها حضور دارند باید در دانشگاه روابط درست دو جنس و ازدواج را ترویج دهیم و ازدواج دانشجویی را تسهیل کنیم البته نه به شیوه ای که الان وجود دارد. همچنین مراکز مشاوره ازدواج که تسهیل گر ازدواج برای انتخاب همسر و بعد از ازدواج هستند را داشته باشیم. چون معمولا تا دو سال اول ازدواج مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود و این مراکز باید ساماندهی شوند و پاسخگو باشند. همچنین مشکل وام ازدواج را حل کنیم چون نه تنها مقدار آن کم است بلکه زمان انتظار برای دریافت آن هم طولانی است. البته در این زمینه سایر دستگاه ها و بانک مرکزی هم باید کمک کنند. در کل معتقدم که باید موانع ازدواج سالم را شناسایی و در بستر قوانین سعی کنیم تا آنها را برطرف کنیم.


اتفاقا بند 4 این سیاست ها به تحکیم بنیان و پایداری خانواده با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای است.

از نظر ما مشاوره تنها در مرحله انتخاب همسر نیست، بعد از ازدواج و در سال های اول زندگی مشترک، همسران نیاز به مشاوره دارند. همانطور که گفتم باید مراکز مشاوره در این زمینه ساماندهی شوند. چون بیشتر طلاقها در 5 سال اول اتفاق می افتد در حالی که وقتی این طلاقها را بررسی می کنیم متوجه می شویم مشکل آنقدر هم حاد نیست و با مشاوره قابل حل بوده است.


از نظر شما مشکل دیر ازدواج کردن بیشتر فرهنگی هستند یا اقتصادی؟

تفاوتی نمی کند، هر دو می تواند موثر باشد. گاهی یک پسر 22 ساله شرایط مناسب اقتصادی برای ازدواج دارد اما خانواده او ازدواج را زود می دانند درحالیکه اگر کسی شرایط اقتصادی مناسبی دارد و می تواند استقلال مالی داشته باشد نباید این ازدواج را به تاخیر بیندازد. دخترها هم انتظاراتشان را تعدیل کنند، پس خانواده باید فرهنگ ازدواج را به فرزندانشان آموزش دهند. بنابراین اگر پسری شغل و درآمد مناسبی دارد نباید ازدواجش را به تاخیر بیندازد. بخش فرهنگی هم مربوط به پذیرش فرهنگ ازدواج است. باید این ذهنیت در جوانان ما شکل گیرد که ازدواج سبب آرامش فکری و روحی می شود.یعنی خانواده یک آشیانه،پناهنگاه و فضای امن برای نیازهای روانی و اجتماعی است. البته برای فرزندآوری و افزایش جمعیت تنها ازدواج مهم نیست، مهمتر ازدواج سالمتر است که ما باید در این زمینه کار کنیم.


منظور شما از ازدواج سالم، همان مفهومی است که خانواده را به عنوان یک آشیانه و فضای امن بدانند؟

بله. چون گاهی زن و مرد ازدواج می کنند اما وقتی شرایط را از لحاظ اقتصادی یا روانی مناسب نمی دانند تمایلی به داشتن فرزند ندارد. برای همین سه تا چهار سال صبر می کنند یا اینکه تنها به داشتن یک فرزند اکتفا می کنند.بنابراین ازدواج سالم اولویت اصلی ماست. ازدواجی که در آن زن و مرد احساس آرامش داشته باشند و فرزند خوب تربیت شود.این هدف اصلی ماست.


شما تنها در زمینه فرهنگی کار می کنید یا در زمینه اقتصادی هم برنامه ای دارید؟

تا آنجا که من اطلاع دارم سال قبل برنامه هایی برای حل مشکل وام ازدواج اجرا شد.الان هم قرار است کمک هایی توسط خیرین برای کمک به نیازمندان برنامه ریزی شود تا درزمینه مادی کمک کنند. ما در هر دو زمینه کار می کنیم اما نهادهای دیگر هم باید همکاری کنند. کلا ما معتقدیم که باید ازدواج بهنگام و سالم را تشویق کنیم، چون برخی جوانان منتظر بعدا هستند اما نیازهایی دارند که باید طور دیگر تامین شود که خطرناک است یا اینکه آنها را مخفی می کنند و باز مشکلات خود را دارد. یعنی باید نگرشها را اصلاح کرد.


شما به موضوع نگرش اشاره کردید.به نظر شما چرا انگیزه ازدواج در میان جوانان ما وجود ندارد؟

این بیشتر فرهنگی است، چون الگوی خوبی ندارند و خانواده آنها هم در این زمینه کمک نمی کند.افراد باید مسئولیت پذیر باشند اما برخی جوانان ما از مسئولیت می ترسند برای همین حاضر به ازدواج نیستند، چون تصور می کنند دچار دردسر می شوند. این موضوع در بین دختر و پسر هم تفاوتی نمی کند گاهی هر دو از مسئولیت می ترسند. البته برخی دختران شرایط ازدواج را دارند اما چون زمینه برای آنها فراهم نمی شوند ناچارند که تجرد را بپذیرند. در کل باید بگویم حل مشکل ازدواج بهنگام نیاز به زمان و برنامه ریزی دارد و باید علاوه بر وام ازدواج و اشتغال، ذهنیت و نگرش جوانان را برای پذیرش ازدواج اصلاح کنیم. 

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 356233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 93
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    انصافا از چند جهت به پسر ها فشار میاد درس ، سربازی ، شغل ، مهریه ، فشار اقتصادی ، فشا خانواده خودشون انتظارات دختر خانم ها هم خیلی بالاست دختر خانم ها به وضع خوب هم جدیدا رضایت نمیدن منتظرن یه نفر سوار بر اسب سفید پورش و مزارتی و بی ام دبلیو و درآمد ماهیانه چندین میلیون با چندتا خدمه و نوکر برن شاهزاده بازی کنن دیگه کسی که اینارو داشته باشه نمیره زن بگیره
    • بی نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      40 21
      نه اینطور نیست پسرام اگه دستشون به دهنشون می رسید باز می رفتن سراغ یکی بهترش. اصلا پسرا سرشون درد می کنه واسه دردسر. دنبال یکی هم سطح خودشون باشن زودتر به نتیجه می رسن
    • بی نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      12 3
      حقا که حرف دلم رو زدی ایول
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    131 5
    نگون بخت عزیز 22 ساله که هیچ الان 35 سالش هم نمیتونه ازدواج کنه
  • عليرضا ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    162 1
    كلي جوانه بيكاره فوق ليسانس و ليسانس بيكار تو مملكت ريخته!اينا رفتن دنبال اون ٠.٠٠٠٠١٪ كه توانايي ماليشون خوبه !!چند روز بيش يه خبر گذاشته بودين از يه پاركي تو چين كه مامان باباها شرايط فرزنداشونو تو كاغذ ميزدن تو اون پارك تا واسه فرزنداشون همسر پيدا كنن!از يكي از اوليا كه گزارش گرفته بودن مي گفت:چون فرزندامون اينقد وقتشون از كار پره نميتونن دنبال همسر بگردن ما واسشون اينكارو ميكنيم!اما تو مملكت ما دقيقا برعكسه!جوونا از بس بيكارن ...!!!!
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    98 5
    اولا جوون ۲۲ ساله‌ی پولدار خیلی خیلی کم پیدا میشه؛ ثانیاً پول‌داشتن اصل نیست. باید شرایط اجتماعی و روانی رو پیدا کنه. شاید یه مرد ۳۵ ساله هنوز پخته نشده و مثلاً همیشه گوشه خونه نشسته و وارد بازار کار نشده و توی اجتماع، چرخ نخورده، اما یه دفه یه پول کلان بهشمیرسه. این باید ازدواج کنه؟ اصلاً
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    جوون ٢٢ ساله كه٢سال بايد بره بيگارى سربازى چجورى زن بگيره؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    146 1
    یاد 15 سال پیش خودم افتادم که قصد ازدواج با دختری زیبا داشتم اما پدرم گفت: "بچه؛ تو رُ چه به این غلطا"
    • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      56 2
      خب دوست عزیز، الان در چه حالید؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    102 0
    اگه بتونن اقتصاد مملکت رو درست کنن خیلی چیزها درست میشه البته اگه بتونن
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    227 2
    نظرات رو که میخونم میبینم یه سر و گردن از نظر کارشناس محترم بالاتره از این به بعد من نظرات رو میخونم نه متن رو
    • بی نام US ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      77 1
      خُب دقیقا به همین دلیل ایشون کارشناس شدن بنده یک چند سالی میشه که اول کامنتا رُ میخونم بعد متنُ.
  • omid A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    سلام من تو بیست سالگی نامزد کردم و در ۲۲ سالگی ازدواج کردم پدرم تمکن مالی نداشت به شدت کار کردم و توقعاتم پایین آوردم.دو سال در یک اتاق خانه پدری زندگی کردم خدا برکت می ده و از جایی که فکر نمی کنید می رساند.الان نه سال می گذره و به لطف خدا صاحب یک دختره چهارساله هستم به اسم مهسان.زندگی مشترک آرامش نصیب آدم می کنه.و نیازها را کاملا برطرف می کنه.جوان عزیزی که در ۳۵ سالگی می خواهی آزدواج کنی چه حال و حوصله ایی برات می مانه برای این کار؟موقع خواستگاری هیچ چیز نداشتم الان بحمدالله خانه ماشین همسر مهربان و دختر ماهی دارم.تشکیل زندگی تا آغاز راه دوردرازی که سعی و تلاش و از خود گذشتگی به سرانجام می رسه. ما لحظات گذراندیم تا به خوشبختی برسیم افسوس که همان لحظات خوشبختی ما بود.
    • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      124 8
      خُب خدا رُ شکر. ی نفر رُ هم دیدیم که از زندگی اش راضیه
    • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      60 6
      خدا رو شکر که خوشبختی و از زندگیت راضی هستی
    • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      69 5
      جمله اخر خیلی قشنگ بود
    • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      73 32
      شما ادم خوش شانسی هستی .همه مثل شما نیستند.
    • بی نام EU ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      74 11
      دمت گرم خیلی مردی
    • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      آقا امید اوون موقعه ای که تو ازدواج کردی وضع مملکت اینجووری بوده؟؟دلار 1000 تومن بودهنه مثل الان که با ماهی 2 میلیون تومن درامد نمیشه یه دست کت وشلوار خرید
    • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      چه جالب همسر مهربان در ردیف خانه و ماشین جز دارایی های شماست شما هم هنوز نمی دانید ازدواج مالکیت نیست.
    • ناصر A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      69 12
      1 اقا امید شما سربازی نرفتید 2 چند سال از امتیاز زندگی کردن در خانه پدر بهره بردید 3 تحصیلات هم کسب نکردید 4 ازدواج در سن پایین باعث عدم پس انداز کردن می شود شما چطور و با چه درامدی خانه خریدید توضیح ندادید اما پشتکار و در عین حال قانع بودن شما سرمایه خوبی است
    • بی نام A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      39 36
      چرا انقدر منفى ؟بنده خدا از زندگىش راضيه يعنى نبايد راضي باشه؟ملت شگفت انگيزى داريم
  • امیر IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    47 19
    امروزه یکی از دلایل ازدواج نکردن داشتن رابطه خارج از ازدواج ببینید ی ادم وقتی به سن 18 میرسه ی سری نیازها براش تشدید میشه چون تو این سن نمیتونه ازدواج کنه و منطقی هم نیست وارد رابطه های دوستی میشه و چون درک دروستی از این رابطه ها نداره حریص تر میشه و رابطه پشت رابطه اونوقت مبینه سنش رفته بالا اما هنوز ازدواج نکرده حالا که میخواد ازدواج کنه چون دنباله کسی میگرده که قبلا رابطه ای نداشته دچار شک میشه که نکنه اینم مثه خودش بوده و یکی از علل طلاق هم همینه که طرف نمیتونه اعتماد کنه حالا چون ما اینجا اولین کانکت با جنس مخالف تو دانشگاس به صورت معمول رو میگم یهو این عطش برای ارضا کردن این نیاز منفجر میشه در صورتی که تو فرهنگای غربی چون از بچهگی با جنس مخالف دوست بودن
  • امیر IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    27 3
    ادامه ... تو اونجا این دوستی فقط برای ارضای غرایز نیست متاسفانه ما تو جامعه افرادی رو میبینیم که دلشونو اتوبان کردن و ارزشی برای احساسات انسانی قائل نیستن بعد انتظار داریم این افرا ازدواج کنن و ی مشکله دیگه بالا بودن توقع مردمه
  • وحید A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    86 1
    اگه مشکل شما فقط همون یدونه پسر هست که میگید 22 سالشه و امکان مالی داره... بنده از خانواده اش تقاضا میکنم بگذارید ازدواج بکنه، مشکل مملکت ما پسر شماست خانواده عزیز... واقعا خنده داره
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    25 2
    امید خان عزیز. استثنا قاعده نمیشه. شما استثنا هستید. آمار کلی اینو نمیگه
  • کامران A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    15 46
    بهتر نیست به جای اینکه تو بیم ترس باشیم تو خود ترس باشیم.
    • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      63 3
      آدم خودش خیلی چیزا رو می تونه تجربه کنه ولی اگه بچه شما یه چیزی خواست و نتونستی به خاطر بی پولی بخری باز هم همین حرفو می زنی؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    46 6
    چون عقلش نارس هست و تا 33سالگی کلی از افکار و عقایش عوض میشه و ته اش میشه طلاق. و اینکه نفرین مون میکنه که چرا نذاشتیم جوونی کنه.
  • حامد IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    45 4
    لابد می خواین با این فیلمای عاشقانه که پسره بلاشهریه که هم خوشکله هم پولداره و...می خواین فرهنگ سازی کنین. با همین فیلما دخترا رو می برین تو فضا و منتظر شاهزاده می مونن من منکر مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان نیستم اما تو این جامعه همه از این نسل سوخته توقع دارن. خیلی از مشکلات اقتصادی هم ریشه تو همین توقعات بیجا داره. به عنوان مثال همون شب عروسی به خاطر چشم مو همچشمی یا این چیزا هزینه ای میشه که میشه سالها باهاش زندگی کرد. مشکلات اقتصادی به نظر من از این جهت خیلی داره خودشو نشون میده که اکثرا خوشبختیو توی رفاه و مادیات می بینن و کسی حاضر نیست واسه ساختن زندگی سختی بکشه، مخصوصا دخترا که وقتی پای حق و حقوق میاد وسط به حقوق برابر اعتقاد دارن اما وقتی پای مسئولیت میاد وسط، فقط پسرار رو مسئول .
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    23 90
    من دختره 24ساله ام خانوادم نمیزارن با کسی که میخام ازدواج کنم. تا کی باید منتظر اجازه پدرومادر بود؟ حلال خدارو برای ما حرام کردن
    • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      56 6
      عزیزم لابد یه چیزی میدونن خب احساسی تصمیم نگیر شما ازدواجی که با رضایت والدین نباشه سرانجامش ندامته یه کم فک کن شاید حق دارن
    • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
      2 2
      من یک جوان 35 ساله ام وقتی 25 سالم بود دختر خانم همکلاسیم را نیز میخواستم خوانواده دختره گفتند ما به غریبه ها نمی دهیم آخر هم به کسی پایینتر از من دادنش از این اتفاقا در ایران زیاد می افتد . کاریش نمی شود کرد فقط یک خاطره شکست برای آدم میماند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    38 22
    ملاک ازدواج فقط پول نیست
    • بی نام A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      26 3
      فقط بول و ديكر هيج
  • بی نام IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    39 2
    كسي كه ليسانس ميگيره تازه ميشه 23 سال و دو سال خدمت ميشه 25 ساله تا بياد دنبال كار بگرده دو سال ديگه هم روش و .............و جواني كه هرسال استرس تمديدقراردادرا داره يا هر سال بشينه ببينه مسكن چقدر گران ميشه يا دختر چقدر مهريه تحميل ميكنه يا چه توقعاتي داره باعث ميشه سن ازدواج بالا بره تا شايد يه مورد مناسب جور بشه .
    • بی نام A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      0 28
      خیر من توی 20 سالگی لیسانس گرفتم.درک نمیکنم شما بر چه اساسی میگید 23 سال
  • فروغ A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    49 2
    ازدواج نیاز به بلوغ فکری دارد در شرایط فعلی جامعه ایران رسیدن به این بلوغچه دختر چه پسرکمتر پیش می اید.
  • پیمان DE ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    28 59
    من خودم بیست و سه سالم بود ازدواج کردم. الان پسرم پونزده سالشه هر وقت خودش تشخیص داد میتونه از پس ازدواج بر بیاد خوب باید بره ازدواج کنه. زندگی اون مربوط به خودشه و خودش باید راجع بهش تصمیم بگیره.
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    46 0
    امکان مالی مهم نیست بلکه ازدواج یک پروسه است که با استقلال جوان شروع می شود. برای جوانان باید کار درست کنید. جوانی که به پول پدرش متکی است نمی تواند خانواده اداره کند. در ضمن باید نشاط به جامعه جوان تزریق کنید تا این مسئولیت برایش نشاط انگیز باشد و نه تحمیل.
  • بنده خدا IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    45 4
    ازدواج و ازدیاد جمعیت به بهای افسردگی و سرخوردگی در زندگی
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    26 1
    اميد جان اون جايي كه فكر نميكني كجاست . ماهي چند ميدن به آدم كه چند ساله بتونه ماشين و خونه داشته باشه بي كمك خانواده .
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    143 1
    اصلا چطوره یه طرح مجلس تصویب کنه تا ازدواج زوری بشه ، یعنی اسم 5 میلیون شازده پسر رو بریزند تو یه گلدون و 5 میلیون دختر رو تویه گلدونه دیگه قرعه بکشند و تند تند اینا رو عقد کنند اون وقت شاید مشکل جمعیت حل بشه...البته این طرح مال خودمه ها مدیونید جایی ثبت کنید
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    28 48
    عقب انداختن زمان ازدواج رو اصلن پیشنهاد نمی‌کنم. بیماریهای روحی و جسمی بسیاری به دنبال داره. بعضی وقتها خود آدم هم نمی فهمه چه مشکلاتی وجودش را گرفته. امیدوارم خبرآنلاین این رو منتشر کنه: روابطی مثل سکس چت، سکس تلفنی، تنوع طلبی جنسی، خود ارضایی، بی قراریها، روابط متعدد که اغلب عزت نفس ادم رو به شدت پایین میاره و... همش به خاطر آرام نگرفتن روح و جسم همزمانه.من خودم الان 31 سالمه و عقد کردم. وضعیتم خوب نیست. کار راحتی نیست و تو جامعه هم اگر وضعیت مالیت خوب نباشه نگاه دیگه ای بهت میشه. کمترینش اینه که همیشه تو مقصری به خاطر گناه بزرگ نداشتن اما به هر حال برای رضای خدا و امید به کمکش اقدام کردم. این بی مسولیتی نیست که به خدا امیدوار باشیم.
  • عثمان هرمزگان A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    من در24سالگی بعدازآمدن ازخدمت ازدواج کردم بامدرک دیپلم دریک محیط صنعتی استخدام شدم بعدباتلاش وتوکل برخداوروزی حلال توانستم مدرک فوق لیسانسم رابگیرم اکنون سه دختردارم .خداراسپاسگزارم .خدایاشکردختراولم نفراول دبیرستان منطقه شده است .پس بنابراین اول ازهمه توکل برخداودوم مدیریت بهینه زندگی کردن وسوم پرهیزازچشم به هم چشمی های کاذب میتواندزندگی شماراتوام باموفقیت وآرامش سازد.ضمنامن یک فردعادی هستم .آقازاده هم نیستم پدرم هم یک کارگرمعمولی بوده است.خداوندجامعه ایران وایرانیان عزیزراهمیشه سربلندوموفق بگرداند
    • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      دخترت نفر اول دبیرستان شد دیگه تموم شد؟؟ فردا که خواستی براش جهیزیه بخری بیا دوباره کامنت بذار می خواهم ببینم نظرت چیه؟ جوری می فرمایید یک فرد عادی هستم که انگار چی کار کردید
    • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      66 17
      شما احیانا تمرین فیلم نامه نویسی واسه سریال های بعد از اینه صدا و سیمارو نمیکنی؟؟؟؟؟؟
    • عثمان هرمزگان A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      34 15
      درجواب دوست خوب وعزیزم آقای بی نام 40:19من نگفتم دخترم میخوات رییس جمهوراینده باشدگفتم درحدخودم وخودش تلاش کردودراستان رتبه برترآورده ضمنادرباره جهیزیه اونم باتوکل برخداوتلاش خودم مهیامیشه غصه نخورخداوندبزرگترازاین چیزهاست.امادرجواب دوست بی نام 34:57که گفته شماتمرین فیلم نویسی برای سینمامیکنید دوست خوبم راستش بگم من صداوسیمای میلی نگاه نمیکنم. فقط سوال من اینست که جامعه مابیماراست چون هرکس بگه من باتوکل برخداوزحمت خودم زندگی خوبی دارم .عده ای روسرش میریزن ومیگویند نه بگوزندگی ات آکنده ازفلاکت هست.
    • نفر IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      38 8
      دوست عزیز شما حداقل متعلق به 23 دهه قبل هستید شرایط شما خیلی فرق داره با الان.
    • بی نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      13 17
      اولا به آقا عثمان تبریک میگم به خاطر تلاششون وداشتن توکل به خدا و دوم به دوستان عزیز دیگه میگم چرا زمان و شرایط زمان را بهانه قرار میدید هر زمان مشکلات خاص زمان خودش رو داره اگر اون زمان خرید یه خونه یه میلیون بود رسیدن به یه میلیون شاید توی رویاها بود اما الان با یه میلیون کاری نمی شه کرد پس شرایط زمان بهانه هست. جوونها کمی راحت طلب شدن. به خودتون کمی جرات وتلاش و پشتکار بدین توکل به خدا و ایمان قوی داشته باشین از خدا بخواین یه همسر با ایمان واقعی نه ظاهری نصیبتان کند.باور کن اگه از خدا بخواین بهش میرسین. آرامش در زندگی فقط پول نیست بلکه داشتن همسر خوب فرزند سالم و عاقل که در سایه خوردن روزی حلال بوجود میاد آرامش است
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    51 2
    پذیرش ازدواج من 28 ساله که الان شغل مناسبی هم دارم هنوز از طرف خانوادم ممکن نیست چون انقدر خبرهای بد از ازدواج ها شنیدن که وسواس گونه برخورد می کنن
  • رضا A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    40 2
    منم دقيقا شرايط اين آقا اميد رو داشتم و با مشقت بسيار به اينجا رسيدم و خدا رو هم شكر ميكنم البته اينو هم بگم كه ازدواج تو اين شرايط و با اين وضعيت گروني و نابساماني يعني شنا كردن تو دريا با دست و پاي بسته . هر كي طالبه بسم الله
  • سهیل IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    73 2
    یک مساله ای که تو تمام بحث های مربوط به ازدواج فراموش می شه شان و منزلت افراد است. بیاید واقعی صحبت کنیم پسر یا دختری که در یک طبقه اقتصادی مشخص زندگی کرده اند باید زندگی حداقلی در همان سطح داشته. من که در یک محله متوسط تهران به دنیا آمدم و زندگی کردم با وجود تحصیلات عالیه و شغل مناسب بعد از ۹ سال کار کردن توانایی ام در خرید خانه تنها محدود به شهرک های اقماری و مناطقی است که از نظر بافت فرهنگی و اجتماعی با روحیات من و همسر احتمالی ام فاصله زیادی دارد. بحث این نیست که آن مناطق خوب است یا بد است بحث این است که هر کس با تربیت اجتماعی خاص خودش تربیت شده و من خودم به عنوان کسی که شاید از سن ازدواج رد هم شده ام هنوز ترجیح می دهم مجرد بمانم تا روزی که یک زندگی حداقلی در حد خودم دست و پا کنم
  • امير A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    71 1
    چرا فكر ميكنن همه چي با حرف زدنموعظه كردن حل مي شه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا درك نمي كنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    70 3
    دقت کردید همیشه تو ایران وقتی صحبت از جوان می شود منظور پسران
  • علیرضا IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    74 4
    امروز یه خبر شنیدم خیلی ناراحت شدم از کلاس 50 نفری ما در سوم دبیرستان الان همگی لیسانس رو گرفتن ولی هیچکدوم استخدام نشدن..زرنگ کلاسمون میره رنگ کاری همگی هم متولد 67 هستیم
    • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      19 32
      خداییش اینجا دیگه مشکل از کلاستون بوده یعنی یک نفر هم نتونسته بره خارج ادامه تحصیل؟ الان بچه های روستا هم دارن اپلای می کنن برن خارج
    • بی نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      6 1
      متولدهای 67 دو سال پیش لیسانس گرفتن
  • علیرضا IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    61 1
    شهرداری آگهی استخدامی زده نیروی خدماتی میخواسته ..اونوقت همگی لیسانس و فوق لیسانس شرکت کردن
  • بی نام JO ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    47 3
    برای اینکه هدف از ازدواج و تشکیل خانواده صرفا ارضای نیاز جنسی و تولید مثل نیست، کی می خواهیم این چیز ها رو بفهمیم؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    63 10
    بهتره اصلا ازدواج نکنید.... پدر زن پرروی من امروز به من میگه چرا از پدرت پول نمیگیری برای خودت خونه بخری تا انسانهای پول دوست و بی هویت تو این مملکت هستن وضع همینه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    37 3
    22 سال وقت داره این 30 سال به بالا که مجرد هستند چی؟
  • شاهبداغی A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    23 3
    فقط از نظر مالی تامین بودن کافی نیست باید جوانان در زمان ازدواج به بلوغ فکری رسیده باشند وحس مسول بودن در قبال خانواده را درک کنند با توجه به امار طلاق توجه به این موضوع لازم است.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    35 2
    ازدواج امری است مقدس شکی نیست اما ایا باید امکانش نیز باشد شغل با درآمد مکفی مسکن آنهم نه استجاری امنیت شغلی همسری مناسب و اندوخته ایی که یتوان زندگی را شروع کرد اما آیا در حال حاضر اینها مهیاست خیر خوب معلومه نه جوانها تن به ازدواج میدهند و نه خانوادهها میتوانند دخترانشان را شوهر دهند همین میشود که فساد در جامعه بیداد میکند حال بگردید مقصر یا مقصران را بیابید بعد دم از بچه های زیاد و ازدواج بزنید
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    52 19
    کدوم 22 ساله امکان مالی داره ؟ نشون من بدین ؟؟؟ خدمت سربازی 2 ساله مانع ازدواج تو سن مناسب هست
  • وحید IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    62 1
    آقا ما داریم می ریم تو 30 سال اما حرف پدر مادرمون عوض نمی شه. از نوجوانی می گفتن 2 سال دیگه برات زن می گیریم :دی
  • محمد IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    26 1
    23ساله چطور؟
  • مریم A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    66 2
    آقای محترم شما اولا برید یه فکری به حال جوونای بالای 30 سال کنید بعد بیاید دست بزارید رو تعداد محدود جوون 20 و چندی ساله تعداد مجردهای دهه 60 بسیار بالاست اکثرشم به خاطر مشکلات مالی و اقتصادیه
    • دهه شصتی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
      93 4
      ما دهه شصتی ها رو به حال خودمون رها کردن بمیریم. دیگه امیدی به ما نیست، میخوان برن سراغ دهه هفتادی ها مثل دانشگاه که ما مردیم اونا راحت رفتن، الان شغل هم بهشون میدن چون سنشون کمتره، دو روز دیگه ام به سلامتی همه رو زن و شوهر میدن ما بریم همون مهاجرتمون رو بکنیم، وطن به ما نیازی نداره. بچه هارم بزارین همین دهه هفتادی ها تولید میکنن براشون، به هر حال ده سال از ما بیشتر بارور می مونن امید به اینا بیشتره ماها بدون برنامه و زیر موشک دنیا اومدیم، کسی با ما کار نداره
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    38 58
    علاج کار در ازدواج موقت هستش تا جوان بتونه سروسامان بگیره
  • مجرد IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    48 11
    من که ازدواج نمیکنم
  • امین IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    129 5
    سی و سه سالمه دانشجوی سال اخر دکترا هستم نه سال سابقه کار دارم خدمت رفتم هیچی ندارم یه خونه چهل متری هم تو جای پایین تهران هم نمی تونم اجاره کنم، فرهنگ ازدواج هم دارم ولی شعورم می رسه که دختر مردم رو و بچه احتمالی ام رو در این رنج بی پایان زندگیم شریک نکنم، والا تناسل که از عهده هر موجود زنده ای بر میاد، دیگه این یه مورد رو به کسی اجازه نمی دم در موردش تصمیم بگیره ازدواج امری شخصی است، بچه دارشدن هم همیبنطور جمع کنید ایبن تبلیغات بی سر و ته رو
  • علی A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    36 2
    اینها سرشونو کردن زیر برف هیچی نمی بینن و توهمات خودشونو بیان می کنند. غافل از اینکه اقتصاد اصلیترین عامل در امر ازدواج و سپس فرهنگ سازی ازدواج است.
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    20 51
    یارانه مجردهای بالای 22 سال رو قطع کنید تمام مشکلات حل می شه
  • بی نام بی زن A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    50 4
    اونی که تو 22 سالگی ازدواج می کنه داره با پول باباش داره زن میگیره . خوش به حال هرکی بابای پول دار داره.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    39 1
    اين مطالب هم در راستاي افرايش جمعيته ؟؟
  • محمدرضا A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    48 1
    پول رو رو سنگ بزاريد آب ميشه. باور کنيد من امتحان کردم.
  • 22 A1 ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    44 1
    مسکن رو بگو . یه اپارتمان 40 متری اجارش شده 850.000 تازه میگه بچه بی بچه
  • بی نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    2 1
    اشتباه میکنن دیگه1
  • نويد IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    12 1
    والا ازدواجو نميشه واسش فرمول درآورد،من خودم زود ازدواج كردم خدا رو شكر خيليم راضيم ولي اگه كسي بپرسه چرا از زندگيت راضي هستي قطعا نميگم چون زود ازدواج كردم چون براي زندگي موفق كلي فاكتور بايدوجود داشته باشه كه الزاما سن يكي از اون فاكتورا نيست.براي مثالشم كافيه به اطرافيانتون نگاه كنيد ميبينيد بعضيا كه زود ازدواج كردن موفقن بعضيا هم به طلاق كشيده شده كارشون،در مورد اونايي هم كه دير ازدواج كردنم قطعا همينه
  • omid A1 ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    4 4
    در جواب دوست عزیزی که گفتند خدمت نرفتی چرا خدمت هم رفتم آن موقع کسی خدمت نمی رفت و همه می خریدنش .اما خدمت برام به واسطه انتخاب دوستهای خوب که هنوز هم در ارتباطیم سرمایه معنوی شد درست دانشگاه نتوانستم بروم اما الان در محل کارم در پست حساسی در اتاق کنترل یک شرکت پتروشیمی کار می کنم.و برنامه ادامه تحصیل هم دارم.و خانه را هم قبل از گرانی دلار با وام مسکن و پس انداز و وام های مختلف و فروش طلای همسرم تواستم بخرم.در کل نمی خواهم بگویم مسجمه موفقیت و خوشبختی ام اما فکر می کنم قانع بودن به کم و اهل تجمل نبودن و چشم و هم چشمی نکردن و پز ندادن به دیگران از داشته هایمان و علی الخصوص گذشت در زندگی زناشویی گوشه ای از رازهای موفقیت است.در ضمن برای تشکیل زندگی با آدمهای شکست خورده مشورت نکنید .
  • امير IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    16 1
    در سن ٢٢سالگي ازدواج كنه بعد بره خدمت اجباري فقط طرح ميدن به مشكلات جوانانم كه كاري ندارند سربازييييييي رو يه كاريش كنيد
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    10 2
    صاحبخونه اومده می گه 80 پول پیش ماهی 800 در سن سی و پنج سالگی ازدواج کردم ندارم که ندارم خوش به حال اونی که در 22 سالگی داره
  • بی نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    7 10
    من خودم یک دهه شصتی هستم و از 16 سالگی در حالیکه برای پول توجیبی 100 تومانی هم محتاج پدرم بودم تصمیم گرفتم سخت کار کنم ولی خفت دست دراز کردن جلوی پدرم را تحمل نکنم . همزمان با دبیرستان رفتن کارگری را شروع کردم بعد از دیپلم و پس از قبولی در دانشگاه به جای یک شیفت 2 شیفت کار می کردم . همزمان با سربازی هم در 2 شرکت پاره وقت کار میکردم . پس از سربازی به استخدام بانک درآمدم و همزمان در 3 شرکت کار پاره وقت می کنم . الان در سن 30 سالگی افتخار می کنم همسر ایده آلم را پیدا کرده ام و خوشبختی آهنگ زیبای زمینه زندگیمان شده است و به تمام آرزوهای دوران کودکیمان رسیده ایم توصیه من به کاربران خبرآنلاین این است : تلاش سختی زحمت کار کار کار و در نهایت موفقیت
    • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
      9 1
      موقع سربازی تو دو تا شرکت کار می کردی؟ از سربازی اومدی استخدام بانک شدی؟ استخدام بانکی بعد تو 3 شرکت کار پاره وقت می کنی؟ منم مدیر عامل مایکروسافت هستم و به صورت پاره وقت تو اپل و گوگل کار می کنم، ولی مشکل اینجاست که به جای اینکه خوشبختی آهنگ زیبای زمینه زندگیم بشه، زندگیم رفته تو زمینه نمی تونم پیداش کنم
  • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    2 14
    من طرفدار نظریه ازدواج موقتم .چون جلوی خیلی از اختلات ناشی از محرومیت جنسی را در جامعه میگیره واز طرفی هم صیغه کنان وصیغه شوندگان هم جایگاهشان مشخص میشه وازطرفی هم این کار حکم یک مسکن را پیدا میکند تا زمان معالجه
  • مهدی A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    6 0
    من در 32 سالگی هنوز توانایی مالیش رو ندارم. مسکن ندارم. و تازه اگر هم داشتم، باز هم از قانون مهریه وحشتدارم چون ازدواج غیر قابل پیش بینی هست و دقیقا مثل هندوانه در بسته است
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    3 7
    صیغه بهترین راه حله
  • بی نام CN ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    4 0
    اصلا در شرط قضیه مشکل هست جوان بیست و دو ساله یعنی کسی که باید دوسال دیگه بره سربازی یا به مدت نامحدود به تحصیل ادامه بده. البته سربازی خط قرمز هست و کسی نباید در مورد ش بحث کنه
  • یک دوست IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    2 1
    پیامبر از آخرالزمان حدیث هایی گفتن که دقیقا الان رو داره میگه
  • مجید IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    2 5
    مهمترین عامل ازدواج نکردن من که 28 سال دارم عدم اطمینان به دخترهاست. وقتی که رفتار دخترها و روابط بی قید و بند دخترها در جامعه و دانشگاه و محل کار رو می بینم بیشتر از ازدواج متنفر میشم. از نظر مالی مشکلی ندارم....ماهی حدود 3 میلیون درآمد دارم اما نمیتونم ازدواج کنم.
  • بی نام US ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    2 2
    یه جوان 22 ساله اگه سربازی رفته باشه یه دیپلم ساده هست .. که بخاطر سطح سواد اجتماع وتحصیلات و کار متناسب با درسش باید درس بخونه تا لیسانس میشه 26 سالش.اگه بخواد ادامه بده که میده تا فوق لیسانش میشه 28 سالش.. بعدش تا کار پیدا کنه میشه 30 سالش..بعدش میتونه ازدواج کنه در 30 سالگی به بعد... حالا متوجه شدید؟؟؟
  • آرشام تقوی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    0 2
    اونی که میگه خانه از پای بست ویران است بفرمایید که اگه روابط آزاد بود و هرکی با هرکی میتونست نیاز جنسی رو ارضاء کنه دیگه وضع خیلی گل و بلبل بود و همه مشکلات حل بود ؟ بعدش هم شما فرهنگ ایران و ایرانی رو در نظر بگیر که کاملا مغایر با این موارده و کمی هم بدبختی هایی که همین روابط آزاد برای غرب و جوون هاشون بوجود آورده رو هم در نظر بگیر بعد اونموقع نتیجه بگیر و بیا کامنت بذار . شما آواز دهل رو شنیدی اما من 14 سال در دل دهل زندگی کردم و دیدم فقط از دور خیلی خوش است