راه دشوار کمپ ترک اعتیاد اجباری در تبریز/ درمان معتادان عزم ملی می طلبد

مجهزترین مرکز ترک اعتیاد اجباری – معروف به ماده 16- شمالغرب کشور درحالی در تبریز آغاز به کار کرده که به نظر می رسد برای فعالیت و دستیابی به اهداف خود راه دشواری پیش روی دارد.

مهرداد خوشکار مقدم:  مرکز ماده 16 نگهداری و درمان اجباری معتادن به مواد مخدر تبریز با ظرفیت 600 نفر در تیرماه جاری توسط وزیر کشور افتتاح شده است.

این مرکز که عملیات آماده سازی آن با پیگیری استاندار آذربایجان شرقی از سال گذشته آغاز شده بود، شامل 6 سوله ی بزرگ برای سم زدایی، نگهداری و درمان بوده و علاوه بر آن کارگاه های حرفه آموزی و اشتغال زایی نیز در آن پیش بینی شده است.

مرکز ماده 16 درمان اجباری معتادان در تبریز با زیربنایی حدود 7 هزار متر مربع و مساحتی بالغ بر 4 هکتار احداث شده و با وجود هزینه ای نزدیک به 5 میلیارد تومان برای آماده سازی و تجهیز بخشهای مختلف آن، اما همچنان با کاستی های زیادی روبروست.

استاندار آذربایجان شرقی پیگیر راه اندازی مرکز ماده 16

اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان با اشاره به پیگیری های خود برای راه اندازی مرکز ماده 16  توجه ویژه به سلامت، بهزیستی و مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و اعتیاد را از جمله اولویت های خود برشمرده و افزود: در بدو ورود به استان متوجه شدیم آذربایجان‌شرقی تنها استانی است که مرکز ماده 16 ندارد و در جهت احداث این مرکز تمامی توان خود را به کار بستیم تا اوایل اردیبهشت سال جاری بتوانیم این مرکز را افتتاح کنیم.

وی راه‌اندازی مرکز ماده 16 را یکی از آرزوهای خود ذکر کرد و گفت: با عنایت الهی و تلاش شبانه‌روزی مسئولان، این مرکز آماده بهره‌برداری شده است.

جبارزاده افزود: ماموریت این مرکز در مرحله اول درمان و سپس حرفه‌آموزی معتادان است تا آنها بتوانند بعد از بهبودی به آغوش جامعه بازگردند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ساخت این مرکز با اعتبارات دولتی و کمک شهرداری تبریز انجام شد، گفت: برای اداره این مرکز و تامین هزینه‌های جاری آن نیازمند مشارکت مردم و کمک‌های خیران هستیم.

وی گفت: از همه خیران استان می‌خواهم که بیماران این مرکز را مانند فرزندان خود بدانند و در درمان و بازپروری آنها مسئولان را یاری کنند.

درمان اجباری خطرناک ترین نوع ترک اعتیاد

سالها طول کشید تا جایگاه معتادان از افرادی مجرم و بزهکار که پس از دستگیری یه مراجع قضایی تحویل داده می شوند، به انسانهایی که اسیر نوعی بیماری شده و نیازمند مداخلات پزشکی هستند جا افتاده شود.

مدیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با بیان اینکه درمان اجباری، پرخطرترین و پرهزینه ترین راه ترک اعتیاد معتادان محسوب می شود گفت: وقتی دیدیم که وضعیت در سطح جامعه بحرانی است وارد گود شدیم وگرنه درمان اختیاری مناسب است.

محمد علی نصرتی،  درمان اختیاری و مددکاری اجتماعی را راهکار مناسب ترک اعتیاد خواند و حال تصریح کرد: نشانه ی جامعه توسعه یافته دخالت نرم است و امیدواریم به جایی برسیم که ریشه کنی اعتیاد و معضل مواد مخدر بدون قلع و قمع صورت گیرد.

نصرتی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه پروسه ی درمان در مرکز ماده 16 تبریز کاملا علمی و بر اساس پروتکل های بین المللی صورت می گیرد اظهار داشت: مصاحبه، معاینه، غربالگری، مددکاری و مشاوره، سم زدایی و درنهایت درمان معتادان در این مرکز صورت می گیرد.

وی از همکاری تمام ارگان های ذیربط برای راه اندازی این مرکز تقدیر کرد و گفت: شهرداری، برق، آب و فاضلاب، گاز، دانشگاه علوم پزشکی و شخص استاندار و فرماندار محترم در راه اندازی این مرکز همکاری های شایسته ای داشته اند.

درمان 2000 معتاد در مراکز ماده 16 آذربایجان شرقی/ شناسایی 13 معتاد مبتلا به ایدز و هپاتیت

مدیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با بیان اینکه تعداد 2000 نفر در 28 مرکز درمان اجباری میان مدت استان تحت درمان هستند افزود: ظرفیت مرکز ماده 16 تبریز نیز 600 نفر بوده و قرار است برای حرفه آموزی حدود 300 نفر نیز ظرفیت سازی شود.

محمد علی نصرتی تصریح کرد: طی مدت فعالیت شش ماهه این مرکز 317 نفر برای ترک اعتیاد پذیرش شده و 157 نفر دوره ی سه ماهه درمان را پشت سر گذاشته و ترخیص شده اند

وی با تاکید بر انجام مراقبت های بعد از خروج در این مرکز گفت: بر اساس نرم جهانی،  این مراکز تنها 14 درصد پاکی می دهند اما طی این مدت ما در مرکز ماده 16 تنها 14 نفر لغزش داده ایم.

نصرتی با بیان اینکه حضور معتادان متحاجر در سطح جامعه پیامدهای بهداشتی اظهار داشت: تاکنون تعداد 13 معتاد مبتلا به ایدز و هپاتیت در آذربایجان شرقی شناسایی شده و پس از جداسازی از معتادان دیگر، در مراکز ویژه ای نگهداری می شوند.

ایجاد شغل راه نجات معتادان/ 70 درصد سرقت های آذربایجان شرقی کاهش می یابد

معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه 70 درصد سرقت های انجام شده در این استان را افراد معتاد بیکار مرتکب می شوند تصریح کرد: درمان معتادان و ایجاد اشتغال برای آنان بسیاری از آسیب های اجتماعی را کاهش خواهد داد.

محمد علی نصرتی با بیان اینکه 60 درصد معتادان این مرکز به حرفه های قالیبافی و کفش دوزی آشنایی دارند افزود: کارگاه های قالیبافی، خیاطی و کفاشی در این مرکز راه اندازی شده است.

وی ضمن تاکید بر لزوم سرمایه گذاری برای ایجاد کارگاه های اشتغالزا برای معتادان و خانواده های آنان گفت: از خیرین و سرمایه گذاران جهت مشارکت برای توسعه کارگاه های اشتغال در این مرکز دعوت می شود چراکه در این صورت، زمینه ایجاد اشتغال آسان برای آنان فراهم شده و بسیاری از مشکلات اجتماعی کاهش می یابد.

مدیرکل مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید بر لزوم اصلاح فرهنگ برخورد با معتادان در جامعه گفت: راه درمان یک بیمار، طرد آن نیست چراکه در اینصورت راهکاری برای ریشه کنی این معضل وجود نخواهد داشت.

وی افزود: وقتی معتاد از همه سطوح جامعه طرد می شود منزوی شده و نه تنها به سوی درمان و اصلاح گام بر نمی دارد بلکه به یک معضل و زمینه آسیب های دیگر فراهم می شود.

سردار نصرتی با تقدیر از همکاریهای نهادهای اجتماعی مانند کمیته امداد، بهزیستی و اداره کار گفت: اعاطی تسهیلات اشتغال خارج از نوبت و کمک های مالی و تامین هزینه های معتادان نیازمند از جمله اقدامات صورت گرفته طی این مدت بوده است.

با گذشت 6 ماه از آغاز به کار کمپ ماده 16 تبریز، این مجموعه همچنان با کاستی های بسیاری روبروست. نبود سیستم های گرمایشی در این فصل از سال، مسایلی ایمنی و امنیتی، تجهیز کارگاه های اشتغال، موارد رفاهی و ... از جمله مواردی است که برای حل و فصل آنها چشم به همکاری نهادهای دیگر دوخته شده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 495595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =