روزنامه رسالت در سرمقاله خود به آن دسته از مخالفان برجام که به اسم دفاع از جلیلی به ولایتی و ظریف حمله می کنند نوشت: یک جریان با نفی هر آنچه در گذشته بوده برجام را محصول انعطاف این دولت و تغییر در سیاست خارجی می داند و به دستاوردهای تیم های مذاکره کننده در دوره های گذشته اشاره ای نمی کند.

در واقع اين جريان با ناديده گرفتن داشته هايي که باعث شد، اقتدار ملت پاي ميز مذاکره اثبات شود مثل 19 هزار سانتريفيوژ که در نطنز و فردو در حال کار بودند يا قدرت غني سازي 20 درصدي يا آب سنگين اراک و... و همچنين قدرت نرمي که بر اساس ايستادگي و مقاومت تيم هاي مذاکره کننده قبلي ايجاد شده بود درصدد است نعل وارونه اي به تاکتيک" نرمش قهرمانانه" که مقام معظم رهبري در ابتداي اين دولت مطرح فرمودند بزند و سپس با الگو کردن و برجسته سازي اين انعطاف در حوزه هاي ديگر فرهنگي، اقتصادي و سياسي زمينه ساز نفوذ دشمنان انقلاب گردد. تقطيع خط ممتد مذاکرات و برجسته کردن يک بخش از آن که مي تواند تاکتيک موقتي جمهوري اسلامي براي آن دوره خاص باشد و تعميم آن روش به دوره هاي ديگر يکي از مسيرهاي انحرافي و حاشيه‌سازي‌هاي بي‌فرجام براي برجام است. به‌علاوه اينکه اين جريان هنوز اصرار به توافقنامه برجام دارد، در حالي که بدعهدي آمريکايي‌ها اين گمانه را بيشتر تقويت نمود که اساساً اين توافق نامه خود بخشي از پروژه تحريم هاي هوشمند آمريکايي ها بوده و پازل تکميل‌کننده آن به حساب مي‌آمده است

جريان ديگر در مقابل تلاش مي‌کند با جداسازي بخش ديگري از اين خط ممتد و اتهام زني به برخي سرمايه‌هاي ديپلماتيک نظام آنها را متهم به کژانديشي نمايد. تلاش براي دوقطبي‌سازي ميان علي اکبر ولايتي و سعيد جليلي از نمونه‌هاي بارز اينگونه اقدامات نسنجيده و غيرعقلاني در فضاي سياسي کشور است. در يکي از اين نمونه‌ها برخي خواسته‌اند با متهم کردن علي اکبر ولايتي به اتخاذ مواضع دوگانه در عرصه هسته‌اي، دعواي بزرگ و جعلي ميان او و سعيد جليلي ترسيم کرده و در داستان خود آقاي دکتر ولايتي را به عنوان يک ضدقهرمان در مقابل قهرمان خود يعني آقاي دکتر جليلي تصويرسازي کنند. اين در حالي است که:
اولاً: اين دوستان غافل، در قهرمان‌سازي خود از آقاي دکتر سعيد جليلي نماينده محترم مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي دچار رياکاري‌اند. چرا که بدون شک شخص آقاي جليلي نيز علاقه‌اي به اين دوگانه‌سازي جعلي و کاذب ندارد، زيرا بر هر فرد آگاهي در عرصه سياست به وضوح روشن است که دود اين دوقطبي‌سازي‌هاي جعلي در دايره شخصيت‌هاي ولايي و تبديل آن به مسئله اصلي، صرفاً به چشم جبهه انقلاب و منافع ملّي مي‌رود و آن جبهه‌اي که از اين فضاي مسموم، دريچه بزرگي براي تنفس و اجرايي کردن اقدامات خصمانه خود عليه نظام جمهوري اسلامي مي‌يابد، فقط جبهه ضدانقلاب است که نه ولايتي را تحمل مي‌کند و نه سعيد جليلي را.
ثانياً: دراينکه غير از معصومين نمي‌توان مواضع و اقدامات فرد ديگري را عاري از هرگونه خطا و اشتباه تصور کرد شکي نيست، با اين حال ناظران منصف يقيناً گواهي مي‌دهند که آقاي علي اکبر ولايتي در مسئله هسته‌اي سعي کرده است منطبق بر خط هدايت‌بخش و متعالي رهبر معظم انقلاب حرکت کند. آقاي ولايتي به عنوان مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين‌الملل بر ضرورت حمايت از تيم مذاکره‌کننده تاکيد داشته‌ و در عين حال هرگاه نقدي بر برجام يا روند مذاکرات داشته آن را مطرح کرده‌ و در آخرين نمونه آن نيز طي گفتگوي مفصلي با خبرگزاري صداوسيما به تشريح نقض‌عهدهاي آمريکا در برجام پرداختند.دوستان فوق‌الذکر اگر مواضع آقاي ولايتي را نمي‌پسندند و مدافع رويکرد ديگري هستند، اشکالي ندارد، اما سخن گفتن از موضع هواداري نماينده رهبر معظم انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي يعني جناب آقاي سعيد جليلي و پس از آن تخريب غيرمنصفانه مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين‌الملل که تلاش داشته بويژه در مسئله هسته‌اي در خط رهبري حرکت کند- و به همين دليل هزينه‌هايي را نيز متحمل شده است- موافق تدبير نيست.
ثالثاً: اين دوستان در گزارش‌هاي خود معمولاً تصويري فوق‌العاده آرماني و اتوپيايي از مذاکرات در دوران برادر عزيزمان آقاي سعيد جليلي ارائه و در مقابل آن تصويري کاملاً منفي و تاريک از مواضع آقاي دکتر ولايتي مطرح مي‌کنند. مشخص است که اين نگاه صفر و صدي به مسائل و افراط و تفريط امر پسنديده‌اي نيست.دوران مذاکرات آقاي جليلي در موضوع هسته‌اي کاملاً محترم است، با اين حال دوستان نمي‌توانند مدعي باشند که هيچ‌گونه نقصي در اين مذاکرات وجود نداشته است. از سوي ديگر دوستان بايد متوجه باشند که قراردادن رقابت‌هاي انتخاباتي-آنهم نه انتخابات پيش رو بلکه انتخاباتي که گذشته!- به عنوان يک پرده و حجاب در مقابل بصيرت و تحليل دقيق از شرايط و وقايع، به هيچ وجه شرط عقل نيست. اگر اين دوستان مواضع آقاي ولايتي در انتخابات 92 و رقابت ايشان با سعيد جليلي و کانديداهاي ديگر را نمي‌پسندند، اشکالي ندارد اما اين مسئله هيچ حجت شرعي براي آنان به منظور زيرپاگذاشتن اخلاق ايجاد نمي‌کند.
1717

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 566151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    18 43
    در واقع یه تغییر موضع بی سابقه اونم براینکه اصول گراها و پایداری ها یواش یواش دارند متوجه می شوند که قهرمان سازی هایشان نتیجه عکس میده و مردم منتظر هستند ببیند که آنها چه کاری و یا چه کسی رو تو بوق می کنند تا درست عکس نظر آنها عمل کنند.
  • محمد قاسمی IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
    3 0
    خوب شد بالاخره فهمیدند که فقط معصومین بودند و هستند که عاری از هر گونه اشتباه و خطا و گناه هستند و حتی افرادی مثل مراجع تقلید و امام خمینی ره و رهبر معظم هم اشتباه دارند و تمام سخنان و نظراتشان صحیح نیست و ممکن است اشتباه هم داشته باشند و بنابراین اینگونه نباید باشد که سخنان ایشان را حجت و آیه نازل شده توسط خداوند بدانیم که تخطی از ان گناه کبیره است . مراجع معظم نیز اگر اشتباهی کنند ، درست است مقلدان موظف به رعایتهستند ، اما گناه آن اشتباه را به جان خریدند